Medlem

Killer NIC borde i första hand jämföras med liknande produkter, alltså riktiga NIC från exempelvis Intel. Ser man då skillnad på FPS eller ping så fungerar ju Killer NIC. Finns ingen skillnad är det ju bättre att köpa en likvärdig produkt för ~300kr istället för 2500kr.

Att rekommendera ett kort för 2500kr till BF2-spelare utan att ens jämföra med liknande produkter på marknaden ger inget bra intryck.

Inaktiv

Jag håller med om att testet bör göras annorlunda och att många användare kör med integrerat nätverkskort spelar ingen roll.
Effekten blir att Killer Nic verkar extremt coolt och bra fast med ett saftigt pris, kanske nåt att spara till?
Riktigt hemskt om det nu inte är snabbare än ett vanligt NIC för några hundralappar.

Medlem

Jag håller med om att ett kort till i testet vore mycket intressant. Dessvärre råkade jag ut för en del strul som medförde en viss tidsbrist. Annars hade kanske ännu ett kort figurerat i testet. Valet av det integrerade var pga mitt antagande att de flesta sitter med liknande kort. Av alla spelande vänner jag har äger endast ett fåtal nätverkskort som inte är integrerade.

En annan sak som kanske kan tilläggas är att sträckan jag sprang i BF2 var helt obefolkad i alla testerna. Likaså sträckan i TD:U. Counter Strike var lite sämre men alla testerna är utförda på samma bana med samma antal spelare varje gång. Dessutom brukar spelförloppet i CS vara väldigt likartat vid varje spelomgång. Det i kombination med antalet tester får mig att tro att resultaten är tillförlitliga.

Anledningen till att WoW inte kom med är dels för att jag inte äger spelet, och dels för att spelet förekommer i flera andra tester av Killer NIC.

Det finns massor av saker som vore både kul och intressanta att testa, tyvärr är tiden alltid begränsad.

Twitch: Tack för att du upplyste mig om min usla procenträkning, det är nu korrigerat


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Inaktiv

...frågan är dock vem det är som behöver ett sånt kort...
Tänker inte riktigt på gamers...

Tror Bigfoot Networks har tänkt lite fel själva. Vad som skulle vara kul är att dra igång torrent client på kortet och sen köra lite speltester. På min skitdator så skulle det antagligen göra skillnad. :/ Verkar finnas en långsammare version också, 333Mhz istället för 400Mhz.

Tror hellre jag upgraderar GPU dock.

Medlem

Tyvärr är tiden alltid begränsad
Jo, det är den, men varför då en sån här gång?

Redaktör

För att det första testkortet inte fungerade som tänkt. Vi var tvungna att returnera det och invänta ett nytt. Gick en hel del tid åt skogen där.


signatur
Medlem

Det här måste vara en bland dom mest idiotiska sakerna att lägga pengarna på

Medlem

Stog det inte något om att köra bittorrent och vent på kortet direkt? Skulle ju vara skitsmidigt om man kunde tanka samtidigt som man spelade utan att pingen går upp i taket(för jag antar att dom har ett system som prioriterar trafiken).

Så gör om testet. =D

Medlem

Det vore i alla fall intressant ifall det är mycket bättre än ett vanligt NIC-kort.

Medlem

Jag provade att köra spel samtidigt som en bittorrentklient (inte den medföljande) var igång och maxade min bandbredd både in och ut. Resultatet var inget vidare. Jag har inga siffror men jag kan utan tvekan säga att det var ospelbart.

Än så länge finns, enligt min vetskap, inget program motsvarande TS eller Ventrilo som går att köra direkt på Killer NIC. Är man mer intresserad av vilka program som finns till kortet kan man med fördel gå in på Bigfoot Networks hemsida och kolla nedladdningssektionen.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

nj
Medlem
Skrivet av Fifty:

Jag provade att köra spel samtidigt som en bittorrentklient (inte den medföljande) var igång och maxade min bandbredd både in och ut. Resultatet var inget vidare. Jag har inga siffror men jag kan utan tvekan säga att det var ospelbart.

Än så länge finns, enligt min vetskap, inget program motsvarande TS eller Ventrilo som går att köra direkt på Killer NIC. Är man mer intresserad av vilka program som finns till kortet kan man med fördel gå in på Bigfoot Networks hemsida och kolla nedladdningssektionen.

Du testade alltså inte samma sak med den medföljande klienten? Hade varit intressant att se resultaten då iom den programvaran borde vara kodad för att fungera speciellt med kortet. Att en annan klient som inte har stöd för vilka tänkbara funktioner kortet kan tänkas ha för att optimera trafik inte fungerar som det ska är nog inte så konstigt, hur ska kortet kunna prioritera trafik om mjukvaran inte stödjer funktionerna?

Inaktiv

köra program via nätverkskortet är väl rätt ballt.. men måste ju ändå tunlas via dator på något väntser.. det gör antagligen via en mjukvara.. som kanske tom kan ta mer än vad det ger i vissa fall

men eftersom den kör linux kan du iaf köra teamspeak på skiten... men är nog smartare att lägga 2500kr extra på processorn.. ger nog mer.

sen bör man inte jämnföra ett inbyggt nätverkskort mot ett externt.. iaf inte nforce som är ökänt för att dra prollekrafft.. utan realtek och 3com's inbyggda är bra mycket bättre!

en recension mellan detta kort och ett extern 3com-kort för 400kr vore mer intressant!

Avstängd

Jag hade blivit förvånad om Killer NIC (Network Interface Card, visst är jag cool som håller sånt i skallen? 8)) hade fått bra betyg. Det kanske är bra att utvecklare börjar satsa på nätverkskort, men det känns ändå lite dumt.

Medlem

exakt lägger man 2500 kr extra på gfx eller cpu får du långt fler fps, skulle den däremot kosta 3-400 kr så kanske de skulle kunna nå målgruppen gamers. men visst sålänge en liten bråkdel av dom har stålar att slösa på sin julgransdator så kanske de tjänar en liten slant

hos anand fick kortet nästan bokstavligen en slemmig grej intryckt mot kinden

"this card is destined to be nothing more than an interesting footnote in the annals of hardware history."

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2865&p=8
http://images.anandtech.com/graphs/killernic_102706121001/133...

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av Kattspya:

Precis!

Att testa killernic mot ett integrerat NIC istället för ett 3com-kort är vansinnigt. Ökningen av FPS är helt irrelevant förrän man testat mot ett betydligt billigare icke-integrerat NIC.

Gör om gör rätt.

Som bran skrev så sitter nog rätt många med integrerade NIC:s så att ha med ett sådant i en jämförelse är nog nästan ett måste. Dock så kan det ju skilja rejält mellan krets till krets med (borde anges exakt vilken krets det är som används då nForce NIC inte är en särskild krets utan moderkortstillverkarna oftast använder någon krets från tex Realtek).
Dock så borde ett separat kort (eller två, ett 3Com/Intel samt kanske ett billigare kort tex för att visa tänkbara skillnader) vara med i testet för att visa vad man verkligen får för pengarna.

Jag uttryckte mig tydligen klumpigt (allt kändes väldigt klart och tydligt i mitt huvud).

Att inte ens ha med ett annat kvalitets-NIC gör att testen blir intetsägande. Utan att ha en FPS-jämförelse med ett sådant kan man inte göra någon som helst bedömning av Killer NIC utöver att man oftast tjänar på att inte lasta över saker på processorn. Jag menade alltså inte att det var fel att ha med ett integrerat kort i sig utan att det var värdelöst att inte ha med ett billigare NIC.

En jämförelse vore att i ett test av ljudkort bara ha med det värsta X-Fi kortet och jämföra det med något halvkasst integrerat ljudkort.

Medlem

Som ovanstående personer säger, testa Killer mot ett riktigt nätverkskort. Det spelar ingen roll att de flesta just nu sitter på integrerade. Att testa Killer mot ett inbyggt nätverkskort är som att testa ett 8800 kort mot ett integrerat grafikkort. Det säger ingenting.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

Japp, jag håller med. Gör ett nytt test med ett par externa kort.

Ämnet är intressant då jag skulle kunna tänka mig att lägga en 500:- på ett nätverkskort om det skulle höja min fps 25%. Aldrig 2500:- dock.

Medlem

Förövrigt så vill jag påpeka att eventuella kommentarer som finns hos diverse produktsajter & webbutiker ska tas med ett stor lass salt. Om man låter sig påverkas av kommentarer som sådana så får man skylla sig själv.

Inaktiv

Kanske lite dumt sätt att testa om nätverkskortet är bättre än det du hade innan. Egentligen så får du inte ut någon vidare information ur detta alls.

Vidare till kortet, jag tror att detta kort kommer att bli en höjdare när priset har sänkts till runt tusen lappen; då det nu kanske bara kommer att gå runt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Jag har en fråga också, hur mycket väger kortet? Ser ut att vara väldigt tugnt och det är något jag inte skulle acceptera för ett nätverkskort.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Jag har en fråga också, hur mycket väger kortet? Ser ut att vara väldigt tugnt och det är något jag inte skulle acceptera för ett nätverkskort.

Varför inte det då?
Brukar du flytta nätverkskortet ofta och bära omkring det i jackfickan under transporten?

Jag körde med ett 3Com-nätverkskort från -97 ända tills för en vecka sen då jag satte ihop en ny dator och polaren självklart tyckte vi skulle köra på det integrerade som han alltid gjort.

Har funkat helt utan problem (vad jag märkt i alla fall) i nästintill 10 år.
Hade i och för sig problem att få igång nya routern men det hade jag även på de integrerade korten och en annan dator så det hade enbart att göra med routern och inställningarna.

Medlem

man kanske ska testa det här kortet

kan ju eventuellt avlasta min 1 gigahertzare


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

känns lite mer osäkert än physx-korten


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av Kattspya:

Precis!

Att testa killernic mot ett integrerat NIC istället för ett 3com-kort är vansinnigt. Ökningen av FPS är helt irrelevant förrän man testat mot ett betydligt billigare icke-integrerat NIC.

Gör om gör rätt.

Som bran skrev så sitter nog rätt många med integrerade NIC:s så att ha med ett sådant i en jämförelse är nog nästan ett måste. Dock så kan det ju skilja rejält mellan krets till krets med (borde anges exakt vilken krets det är som används då nForce NIC inte är en särskild krets utan moderkortstillverkarna oftast använder någon krets från tex Realtek).
Dock så borde ett separat kort (eller två, ett 3Com/Intel samt kanske ett billigare kort tex för att visa tänkbara skillnader) vara med i testet för att visa vad man verkligen får för pengarna.

Faktum är att majoriteten av nforce-moderkort använder nForce MCP.. vilket är baserat (iaf de flesta) på Realteks 8201BL-krets... med egna sunkiga drivers till... skulle påstå att dem är sämre än rena kretsen.

Personligen hade jag ett nforce med 2 nics.. ett nforce mcp och ett 3com.. 3com:en var avsevärt bättre.

Kommer aldrig använda nforce mcp igen iaf

Inaktiv

Jag har själv testkört KillerNic M1, Jag skulle nog rekommendera K1 kortet för gamers, En billigare variant som saknar FNAC och USB anslutning. (USB port finns på kortet men ej i funktion).
M1 kortet är snäppet vassare än K1 och har en väldigt fin funktion (FNAC) som det sägs, Det fina med detta är att du kan utveckla egna program, Tanka ner och installera på kortet. D.v.s Brandväggar, Anti-virus program, DC klienter, Torrent klienter o.s.v. Och en annan fördel är USB porten på kortet som tillåter dig köra extern hårddisk, Perfekt om du tankar ner större filer och belastar din anslutning och kortet kan skriva direkt till den externa disken, Samt att kortet också prioriterar (QoS) dina spel.
D.v.s att även om du laddar ner mängder, Så är det bara att starta ditt favoritspel och spela, Inga lagg eller packetloss då kortet prioriterar spelet istället för nerladdningen. Det finns en handfull mer funktioner som inte nämns i denna artikel. Jag som gör lite av allt, spelar och laddar ner.. Så är detta kort en grym produkt och värt varenda öre.

Medlem

Finns fler som lever på oss gamers, kolla bara ASUS http://rog.asus.com/product_striker_main.html

Dock kör jag intregerat Nätverk på mitt Extreme Striker och har aldrig varit mer nöjd än vad jag är nu.

MFC
Medlem

I am so lucky I have you, FZ, to test crap so I dont buy it...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag är ledsen med med din mätmetod är hela recensionen totalt värdelös. Det är som att försöka utreda vilken som tyngst av en geting och ett bi med hjälp av en personvåg. Allt du får fram i den här recensionen kan vara helt slumpartat.

Som du säger är det svårt, och jag håller med dig. Jag tycker dock inte att FZ ens ska försöka för ska det vara någon mening med en sådan här recension måste man ha mycket utförliga och tillförlitliga mätmetoder. Lämna det till siter som har dessa resurser och fortsätt med det ni är bra på; recensioner som bygger på helhetsintryck och personlig analytisk förmåga snarare än mätningar av fps och ping

Medlem

om man har 2500:- så tycker jag det är bättre med ett GeForce 8800 kort istället

Medlem

Grimmy-, om ett spel visar en förbättrad FPS i tio av tio testtillfälle har jag svårt att tro att det enbart är slump.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

123
Skriv svar