John Carmack visar upp Tech 5

Medlem
Skrivet av kangas1000:

Säga vad man vill men dom har ju gjort bra spel hela tiden på ID. Även om jag gillar spel mera åt det mörka hållet som typ Doom och Quake då...det här såg ju ut som nått att försöka knäcka Crysis med typ.. men visst ska bli kul att se vilket spel som dom utannonserar... För dom flesta utveklare så har dom väl ca 18 mån på sig att fixa till det spel dom gör.... men ID dom lägger väl 18 mån på slutjustering... det kan ju vara lite jobbigt:-) Ser det ut att bli ett coolt spel som dom kommer med så blir det en lång väntan....

Till en början med ja det är en tech demo och
en teknologi tycker de ser riktigt bra ut. Nästa
steg är nog att säga med säkerhet att detta är
DX 9.0 Jag tror verkligen inte Carmack har för
syfte att compitera med Crysis och minns jag inte
fel var han skeptiskt till allt hype om DX 10.0
vilket även förklara vad Slartibartfast sa ovan.

Tror inte han codar bara för skojj utan han
har sagt att han vill driva dx9 ordentligt också
det har mycket kvar att ge dock återstår det
att se.

Men jämnför inte allt med Crysis , crysis är i
en klass för sig som sattsar på lite andra
områden vi får se vart detta bär, ID är juh
trots allt mest erfarena inom branchen.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

När ska de börja lägga tid och energi på AI'ns smarthet, antal AI-gubbar på skärmen, fysik, facial animation, system för interaktivt berättande och annat som förhöjer spelupplevelsen, till skillnad från ploj-grejer som denna?

Jag är professionell spelutvecklare sedan flera år, nischad inom just det område som denna teknologi är ämnad att utveckla, och jag kan med stor säkerhet säga att detta inte är det som saknas för att vi ska kunna göra bättre spel...

Det märks att Carmack fortfarande kodar för skojs skull istället för att målmedvetet arbeta mot att föra spelindustrin framåt...

Till: slartibartfast

---

Du har rätt i den mening att Carmack mer eller mindre omedvetet jobbar aktivt mot att _inte_ främja spelutvecklingen i och med att han är en ikon och en förebild för så många andra spelutvecklare. Men samtidigt behövs individer som Carmack för att visa att man faktiskt kan göra det där lilla extra.

I detta skede är det han visar upp inget banbrytande eller nytt på så vis att det är ett banbrytande nytt game-play, men leken och "lättjan" runt spelutvecklingen måste få finnas kvar - det är så guldkorn skapas.

Ta mig inte för någon Carmack-förespråkare, snarare tvärtom pga att jag aldrig riktigt gillat några av hans spel. Han har fastnat i en nisch och har nog enorma problem att ta sig ur den. Publiken förväntar sig tragiskt nog inget annat heller. De vill ha lull-lull och ögongodis. Men blandar du hans visioner och kompetens med kreativa spelutvecklare vars mål är tydliga - då kan vi nog få se ett par riktigt imponerande titlar i framtiden.

(Jag är inte spelutvecklare ännu, men studerar i skrivande stund för att bli just det - om detta nu är av någon som helst vikt/intresse för din del).


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Till en början med ja det är en tech demo och
en teknologi tycker de ser riktigt bra ut. Nästa
steg är nog att säga med säkerhet att detta är
DX 9.0 Jag tror verkligen inte Carmack har för
syfte att compitera med Crysis och minns jag inte
fel var han skeptiskt till allt hype om DX 10.0
vilket även förklara vad Slartibartfast sa ovan.

Tror inte han codar bara för skojj utan han
har sagt att han vill driva dx9 ordentligt också
det har mycket kvar att ge dock återstår det
att se.

Men jämnför inte allt med Crysis , crysis är i
en klass för sig som sattsar på lite andra
områden vi får se vart detta bär, ID är juh
trots allt mest erfarena inom branchen.

DX9? Nä; det där var OpenGL!

Inaktiv

Tycker att hanteringen av texturer som han pratat om tidigare också verkar intressant. Typ "stora världar, men ändå bra grafik".

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

När ska de börja lägga tid och energi på AI'ns smarthet, antal AI-gubbar på skärmen, fysik, facial animation, system för interaktivt berättande och annat som förhöjer spelupplevelsen, till skillnad från ploj-grejer som denna?

Det är något jag väntat på i flera år. Tyvärr verkar det fortfarande som det läggs mest tid och energi på att utveckla det grafiska. Men vad ska vi med all grafik till om det bara är ett skal runt samma, gamla dumma AI???

Skrivet av mini-mus:

leken och "lättjan" runt spelutvecklingen måste få finnas kvar - det är så guldkorn skapas.

Jo, men det jag ifrågasätter är folk som tänker "Fan vad skoj det skulle vara att koda en spelmotor där grafikerna kan sätta sin signatur i marken!" istället för "fan vad kul det skulle vara att koda en spelmotor som ger oss möjligheten att göra världens bästa spelupplevelse!"

Men som sagt, det roliga måste finnas kvar, och vem är jag att säga till folk vad dom ska tycka är roligt?

Själv blir jag grymt glad när recensenter och gamers är nöjda...

Medlem

Det här med AI är på G, med tanke på all den hårdvaruparellalism som har börjat komma (och som kommer fortsätta). Mycket möjligt att AI och sådant börjar outsourcas i större grad också (t.ex. att nästa inkarnation av Unreal Engine har en AI-motor köpt från något annat företag, precis som de köpt AGEIA Physics engine).

Medlem

till slartibartfast:

Du har en poäng och det var den jag på något vis försökte förmedla. Att kombinera individer som Carmack med mer realistiska tänkare som vet vad som faktiskt säljer och går hem hos spelarna.

Om du som spelutvecklare (vet inte inom vilket område du sitter, men antar att du är programmerare/designer) så säger jag bara såhär; kombinera bara det faktum och möjlighet att du _kan_ sätta din signatur i marken med rationellt tänkande personer - då kan jag nästan garantera att man är med och skapar världens bästa spelupplevelse.

Det hoppas jag och det bör du även bli, för annars är det något fel på dig om du inte kan ta emot bra kritik
Vet själv hur mycket tid, kraft och energi det krävs för att göra ett hederligt gammalt 2D plattformsspel. Att sedan få privilegiet att vara med att skapa ett "riktigt" spel för distribution och vad som krävs av varje enskild individ, det vågar jag knappt drömma om.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem
Skrivet av MacCoy:
Skrivet av ReZnoR2K6:

Kanske motiverar ny dator. Har ju en ganska gammal burk nu. P4 2.8 :/ ... Men tyvärr ingen ekonomi som tillåter det.

du ska inte klaga...
jag har en p4 2.4

hmm tech 5...som i deras 5e motor?
quake
quake2
quake3
doom3
tech 5

doom 1 och 2 då?
vad är det för motor..
och...är quake 2 motorn en förbättrad quake1 motor så den räknas inte in i hela kakan...
bah...

Många av id's motorer är byggda på varandra på ett eller annat sätt så, Wolfenstein 3D är nog den första..


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv
Skrivet av cribba:

Många av id's motorer är byggda på varandra på ett eller annat sätt så, Wolfenstein 3D är nog den första..

om vi inte låssas att dom använde sig av nå commander keen kod till den oxå

Inaktiv
Skrivet av Kenchu:

Det här med AI är på G, med tanke på all den hårdvaruparellalism som har börjat komma (och som kommer fortsätta). Mycket möjligt att AI och sådant börjar outsourcas i större grad också (t.ex. att nästa inkarnation av Unreal Engine har en AI-motor köpt från något annat företag, precis som de köpt AGEIA Physics engine).

Problemet är att ingen hittils lyckats skapa någon som ens kommer i närheten av "bra" AI, vare sig i spelbranchen eller annars. Trots att man jobbar med det i drygt 50 år. Det spelar ingen roll om man kör dagens AI algortimer på en superdator, de är ändå inte speciellt "smarta".

De spel som "lyckas" med AIn är de som blandar "strategier" med en hel del scriptande händelser (Half-Life) men det fungerar bara i kontrollerade miljöer. Så fort något blir oförutsägbart så klarar inte dagens AI av det vilket ex. är anledningen till att de "medhjälpare" som används många spel är så usla om man inte konstant ger dem order. En "generell" AI motor är därför knappast en bra ide.

Att tro att spelbranchen ska lösa detta problem är nog att hoppas för mycket. Bra grafik är ett väldigt enkelt problem i jämförelse.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Tycker att hanteringen av texturer som han pratat om tidigare också verkar intressant. Typ "stora världar, men ändå bra grafik".

Jo, det är ju det som är det intressanta i detta sammanhang verkar det som. Grafiken var ju snygg och så, men inget WHOA. Det imponerande är all den grafikdata som rör sig i bakgrunden utan någon, till synes, prestandaförlust.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jo, men det jag ifrågasätter är folk som tänker "Fan vad skoj det skulle vara att koda en spelmotor där grafikerna kan sätta sin signatur i marken!" istället för "fan vad kul det skulle vara att koda en spelmotor som ger oss möjligheten att göra världens bästa spelupplevelse!"

[...]

Det går väl ändå hand i hand? Carmack säger ju att han utvecklat en spelmotor som är lätt att utveckla till och inte kräver mycket personalresurser. Detta underlättar att göra "världens bästa spelupplevelse". Det kommer ändå inte finnas en knapp i editorn som säger "världens bästa spelupplevelse".

Medlem

Synd att man inte fick se hur verktyget (sdk) fungerade. Vi fick ju bara se slutprodukten i form av ett litet spel/demo.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vadfan är 'compitera'?


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

12
Skriv svar