Disney ökar spelbudgeten

Robot
Medlem
Disney ökar spelbudgeten

Om några år kommer det inte finnas någon filmbransch kvar.
Allt kommer vara spel eller "interaktiva filmer"

GG no re, för att se biofilmer i en svettig salong ihopträngda med andra 2 timmar för 100 kronor.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Spelbranchen kommer nog aldrig slå ut filmbranchen, finns inte ett tillräckligt och globalt intresse för de. Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Inaktiv

Filmen behöver något nytt.. Som det skaffar i usa med "riktig" 3d upplevelse, utan att använda röd/blå glasögon. Tyvärr vill inte SF hänga med i denna gren. Hoppas det slår högt som fan i USA så de får upp näsan och filmbolagen börjar casta 3D film ist

Inaktiv

haha de dära 3d biograferna har jag hört talas om..
men..
SF suger...de är fast i gamla former...kommer aldrig ur..


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

3D film är mäktigt. dock inte med de där röd gröna... utan med polariserande glasögon.

Omsätter inte spelbranchen lika mycket som filmbranchen redan eller?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hm... guld eller bara fler skithögar?


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av Mahone:

Spelbranchen kommer nog aldrig slå ut filmbranchen, finns inte ett tillräckligt och globalt intresse för de. Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Spelindustrin omsätter redan mer pengar än både film- och musikindustrin tillsammans.

Men nej, filmbranschen kommer aldrig slås ut. Inte på något sätt. Däremot kan den tvingas att utvecklas för att hänga med i svängarna, vilket är bra.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

statisk och linjär film är utdöende.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Mahone:

Spelbranchen kommer nog aldrig slå ut filmbranchen, finns inte ett tillräckligt och globalt intresse för de. Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Spelindustrin omsätter redan mer pengar än både film- och musikindustrin tillsammans.

Ja, tar man 2-6ggr så mycket pengar för ett spel så kanske de inte är så konstigt, men de är populariteten inom filmbranchen som varken kommer att rubbas eller gås om av spelbranchen. Sen så har man hört de där många gånger men aldrig har jag sett de med egna ögon, så de vore kanon om du kan ju länka där de står att spelbranchen tjänar mer än film och musik tillsammans.

Inaktiv
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Mahone:

Spelbranchen kommer nog aldrig slå ut filmbranchen, finns inte ett tillräckligt och globalt intresse för de. Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Spelindustrin omsätter redan mer pengar än både film- och musikindustrin tillsammans.

Redan det där med filmbranschen är en myt, men så blandar du in musikindustrin också. Läs och se vad en googling kan lära...

Game industry reaches $12.5 billion in '06.
World box office dipped 7.9 pct to 23 billion dollars last year.
Recorded music sales continue dip. ($33.6 billion)

Skillnaden är att spelbranschen fortfarande växer så det knakar.

Skrivet av Mahone:

Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Om man blandar CGI med vanliga kameror som görs nu får man redan alla möjligheter. Anledningen till att hela filmer inte görs i fotorealistiskt utseende är just att det varken är snabbt eller billigt.

Medlem
Skrivet av noaxark:

Hm... guld eller bara fler skithögar?

Fler skithögar.

Skrivet av HYBRiS:

statisk och linjär film är utdöende.

Du menar på samma sätt som filmen förstörde alla skulpturer och målade tavlor?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Hur populära är konstmuseum bland dagens ungdomar?
Eller ens bland vuxna?

Visst måleriet har en roll fortfarande, men det har blivit totalt översprunget av allt annat.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Visst åker det baksäte, fast det är ju knappast helt borta, eller hur?
Så länge folk har en vilja och ett behov av att uttrycka sig så kommer nog nya sätt att göra det på att sökas, dock tror jag inte att de gamla försvinner.
Det finns många historier som bäst förtäljs i filmform.
Förvisso vore det rätt så intressant att se hur Det sjunde inseglet skulle göra sig som spel


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Mahone:

Spelbranchen kommer nog aldrig slå ut filmbranchen, finns inte ett tillräckligt och globalt intresse för de. Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Spelindustrin omsätter redan mer pengar än både film- och musikindustrin tillsammans.

Redan det där med filmbranschen är en myt, men så blandar du in musikindustrin också. Läs och se vad en googling kan lära...

Game industry reaches $12.5 billion in '06.
World box office dipped 7.9 pct to 23 billion dollars last year.
Recorded music sales continue dip. ($33.6 billion)

Skillnaden är att spelbranschen fortfarande växer så det knakar.

Läste du ens Gamespot-artikeln?
When hardware, software, and accessories sales are combined, the total US gaming market for the year amounted to $12.5 billion
The figures did not include sales of PC games, PC game subscriptions, or downloaded content.

Du kan nog lägga till många miljarder dollar innan den siffran ens börjar närma sig sanningen.

Inaktiv

finns det nåt disney spel som är bra ?
kan inte minnas att man sett nåt.

Inaktiv
Skrivet av Ashiu:

Du kan nog lägga till många miljarder dollar innan den siffran ens börjar närma sig sanningen.

Och? För att få in allt filmbranschen tjänar ska man räkna mer än biobiljettförsäljningen, som DVD-försäljning, och -uthyrning, annat krimskrams och eftersom hårdvaran räknas in i spelens omsättning ska även DVD- och VHS-spelare in. Filmbranschen är definitivt större, hur man än räknar.

Medlem

Näe, Disney kommer nog att spendera pengarna på samma sätt som för filmerna; se till att de säljer, inte att de nödvändigtvis (snarare undantagsvis) är bra.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Mahone:

Spelbranchen kommer nog aldrig slå ut filmbranchen, finns inte ett tillräckligt och globalt intresse för de. Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Spelindustrin omsätter redan mer pengar än både film- och musikindustrin tillsammans.

Redan det där med filmbranschen är en myt, men så blandar du in musikindustrin också. Läs och se vad en googling kan lära...

Game industry reaches $12.5 billion in '06.
World box office dipped 7.9 pct to 23 billion dollars last year.
Recorded music sales continue dip. ($33.6 billion)

Skillnaden är att spelbranschen fortfarande växer så det knakar.

Skrivet av Mahone:

Däremot så kommer nog CGI ersätta kameror om några år, dels för att de ger mer möjligheter, går snabbare och för att de är billigare.

Om man blandar CGI med vanliga kameror som görs nu får man redan alla möjligheter. Anledningen till att hela filmer inte görs i fotorealistiskt utseende är just att det varken är snabbt eller billigt.

Vart kanske lite fel där, kamerorna kommer inte att ersättas till 100%, iaf inte på ett bra tag, men fler filmer kommer att göras som t.ex. 300, Sin City och Sky Captain and the World of Tomorrow. CGI KOMMER någon gång att helt ersätta "scene shooting" och skådespelarna kommer enbart att få bjuda på sina röst insatser. Och nej, CGI är mycket billigare än att filma på riktigt, 300 är den dyraste filmen som gjorts med hjälp av digital backlot, och den hade bara en budget på $60milj. Tänk på att alla kostnader som resor, avstpärrningar av gator, kost och logi reduseras kraftigt på detta settet. Att göra en film helt med CGI med fotorealistiskt resultat är ju helt klart för dyrt än så länge, men tekniken går framåt, datorer blir snabbare och kostnaderna kommer att sjunka med tiden

Skrivet av BangBoomBang:

finns det nåt disney spel som är bra ?
kan inte minnas att man sett nåt.

Verkar som Disney ganska nyligen har börjat försöka göra spel på riktigt (Turok, samt uppköpandet av två studios).

För 350 miljoner dollar per år får man fler kassa filmspel än vad det finns film- och TVserie-licenser att mjölka.

Mer påkostade spel än "Lilla Kycklingen 2" skulle defenitivt kunna vara i görningen.

Inaktiv

Ok, jag vet inte vilka som tjänar mer eller inte men tänk detta:

World of Warcraft, 8 miljoner användare (vad jag läst nånstans för ett tag sedan).

8 000 000 * 100 * 12 = 9 600 000 000

Det är alltså 9.6 Miljarder per år. Kronor visserligen men delat med 8 (ja vet för högt) blir alltså 1,2 miljarder dollar per år.

Detta är då beräknat på 100 kronor i månadsavgift och en dollar på 8 kr vilket bägge är nedtonat åt "fel" håll.

1,2 "billion" per år för ett enda spel, min gissning skulle vara att spelmarknaden är större än både musik och film, däremot vet jag inte om jag vågar gå så långt som kombinerat.

OBS: Gissningar, inget mer.

Subscriber base for bestselling PC game of 2005 and 2006* passes 8.5 million as expansion set continues to build on day-one sales momentum.
March 7, 2007

O_O

1
Skriv svar