Det är synd om Jonas Högberg

Inaktiv
Det är synd om Jonas Högberg

Så här ser det ut när jag och Jonas spelar nästa års bästa spel.

Och så zoomar vi in lite:

(Ja, det är jag som är Kenta.)

Totalt kom vi väl upp i 40-50 matcher, varav jag inte vann riktigt alla (men bra nära). Första intrycket? Jag fick just en anledning att börja spela fightingspel igen. Det här har Capcom redan förklarat för er tusen gånger, men SFIV KÄNNS verkligen som ett klassiskt Street Fighter. Varenda knyck med tummen ger exakt samma resultat som när jag var tre äpplen hög och sönderspelad på Street Fighter Alpha. Eller Darkstalkers 3. Eller Marvel vs Capcom. Eller Rival Schools. Till och med min Raging demon sitter som den ska (till en alltid lika överrumplad Jonas enorma förtret). Grafiken är inte tekniskt snygg men bildar tillsammans med resten av inramningen en nästan parodiskt charmig känsla. Det är så intensivt färgsprakande och överdrivet att det liknar en kärleksfull karikatyr snarare än en helt seriös hyllning. (Men det tycker jag å andra sidan om det mesta som kommer från Japan.)

Nostalgin &ndash och den svintajta kontrollen &ndash räcker långt, men inte nödvändigtvis ända fram till GOTY-status. Då hjälper det att nyheterna är helt fantastiska. Det briljanta växelspelet mellan Revenge- och Super combo-mätarna, där den första växer när man tar skada och den andra när man delar ut, Ultra combos som påminner om de vansinnigaste förprogrammerade superattackerna i King of Fighters-spelen (fast inte riktigt med samma smattrande tryck som när Kim releasear the fucking fury på motståndet), ett dynamiskt soundtrack helt utan plågsam japhop eller storbandsjazz, karaktärer som C Viper och Gouken (ett ansikte jag inte sett i arkadversionen) som redan känns som vänner man kommer ha med sig resten av livet... avbryt mig innan jag svimmar av syrebrist.

SFIV spöar dreadsen av Bionic Commando och får Killzone 2, som häromveckan kändes som det allra mest omtumlande man någonsin kunnat mata sin PS3 med, att se lika lockande ut som en vinterdepression. Jag fattar inte ens hur Resident Evil 5 ska kunna mäta sig med det här när post-nyårsbombardemanget sätter igång på allvar i februari. När Street Fighter IV släpps kommer alla andra spel ha lika mycket att säga till om som Jonas har mot min Ken.

#blogg

Det är synd om Jonas Högberg

Gouken syndes för länge sedan

Hur funkar Raging Demon i SF4. Fortfarande LP, LP, F + LP + HP?
Tar den fortfarande halva livet?
Är Gouki/Akuma fortfarande snabbare/starkare än de andra men tar mer stryk då han väll träffas?

Är det värt att spendera uppåt 1000kr på en arkad sticka om man är intresserad av SFIV och Blaz Blue och för att slippa att ens Shoryuken blir Hadoukens eller vanliga slag?

Att SFIV är en modern SF2 har vi vetat om länge och tröttnat på att höra ja.

Har ni testat att spela det online?
Hur funkar sixaxxis/dual shock 3 som kontroll?

Har Ryu fått mer exklusiva slag medan Ken fått mer exklusiva sparkar?

Så många frågor, så litet tid


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Spöade Alfred skiten ur mig?

Ja.

Här kommer (de fullt legitima) bortförklaringarna:

1. Alfred bestämmer sig för att mecka med knapp-konstellationerna i debug-menyn. Förser sig själv med det hårda slaget på fyrkant-knappen (vilket gör det ungefär hundra gånger lättare att spamma brinnande shoryukens) och bestämmer sig för att handikappa min cirkel-knapp genom att lägga taunts där.

2. Det tar hundra år för mig att fatta att det finns trippelslag och trippelspark-knappar (vilket underlättar om man vill göra Ultra-kombos).

3. Jag fick en blåsa på vänstertummen efter bara en timmes spelande! Typ första gången sedan Super Nes!

4. Ingen lunch. Man måste ju bygga upp kroppen inför sådana här holmgångar.

Nå, imorgon blir det banne mig andra bullar.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Svarar på det jag kan efter en dags spelande.

Well, som sagt, jag har inte sett till Gouken under mina tidigare sessioner med arkad- och PS3-versionerna. Antar att han är hemlig eftersom vi behövde låsa upp honom i debugmenyn.

Raging demon är fortfarande LP, LP, F, LK, HP. Get a grip! Och nej, den tar inte halva livet. Runt 30–40 procent.

Jag är uppväxt med Capcom-fighters och Dualshock så bara du håller dig till PS3-versionen har du en skön kontroll där. Förutsatt att du tyckte att det gick att köra Alpha, Darkstalkers etc utan arkadsticka.

Versionen vi har går inte att köra online.

Alfred: Just det ja, missade LK istället för LP. De sitter ju direkt under varandra så jag missade att det var LK istället för LP.

Då har den blivit svagare. På gott och ont.

Jag är uppväxt med Capcom-fighters och SNES dosa Tycker inte att sixaxxis svarar som jag vill att den ska göra. Därav att jag vill försöka mig på en sticka.

Använder du R2/L2 till något? Just de knapparna som jag stör mig mest på.

Street Fighter Alpha 3 gick utmärkt att köra med Dual Shock till PS, Capcom VS SNK 2 gick utmärkt att köra med Dual Shock 2 till PS2. Street Fighter 3: Third Strike gick inte bra att spela med DreamCasts kontroll. För dåligt digitalt styrkors. Super Street Fighter 2 HD går inte speciellt bra att köra med Sixaxxis till PS3 Även här för att det digitala styrkorset inte riktigt verkar känna av vad jag vill att den ska göra.

Hoppas de fixat det till SFIV.

Men funderar ju på att skaffa en Dual Shock 3/Arkadsticka så... måste bestämma mig.

Fungerar Taunts på liknande sätt i SFIV som i SFIII så man kan få statbonus under kort tid?

Jonas: Då förstår jag att det inte gick så bra. Fyrkant ska ju vara LP och inte HP och Cirkel ska vara MK, inte taunt.

Att du fick en blåsa tyder bara på att kontrollerna är dåliga. Suttit och nötit SF2 till SNES under en hel del timmar, inga blåsor

PPP/KKK används ofta för att man med lätthet ska kunna utföra bland annat Gouki/Akumas teleportering. Även Dhalsim om han har kvar den förmågan. De brukar väll placeras på L1/L2 om jag minns rätt?

Fast om det är i närheten av SF2 så hoppas jag att jag inte blir besviken.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Jag blir ju helt CP när jag tvingas lira SF med arkadsticka, men jag kan förstå att det är det överlägsna alternativet om man är van.

Ja, på R2/L2 har jag KKK resp PPP, som man använder till EX-specialarna och Ultra combos. Funkar väl okej eftersom man behöver ta till dem kanske en gång per rond. Men ja, just de knapparna på PS3-kontrollen är verkligen plågsamma.

Exakt! Jag körde W Impact, KOF Dream Match (nyversionen av '98), Marvel vs Capcom och massa annat på DC. Funkade fan inte. Längtade tillbaka till Dualshock. (Fast inte till de handikappade EX-versionerna av Capcoms fightingspel som släpptes till Playstation. Skulle fan haft en Saturn ändå. Sex ansiktsknappar tycker jag låter optimalt.)

Förtydligande, förresten: jag tror inte att Dualshock är ett dugg bättre än Sixaxis i såna här sammanhang. Så hatar du den ena kommer du säkert hata den andra också.

Marvel VS Capcom 2 skulle må mycket bättre av en vettig kontroll till DC. Hoppas att Tatsuneko VS Capcom släpps till flera format än Wii och Arkad, för det ser ut att vara det som man vill ha av ett VS Capcom spel.

Har aldrig lirat med arkadsticka om jag inte varit i arkaden och lirat

Min uppsättning innebär att HK ligger på R2. Och visst funkar det, men man halkar lika ofta av den.

Och jag trodde nästan det. Litet mera tyngd och så vibration är vad Dual Shock 3 tillför, annars är det samma kontroll. Vilket inte ger så mycket bättre kontroll

Får se vad det blir av tomten.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

1
Skriv svar