Piratkopierare borde erkänna att dem är snåla jävlar

Medlem
Piratkopierare borde erkänna att dem är snåla jävlar

Alltså,

På senaste tiden har det varit ett jävla tjöt hit och dit angående piratkopiering på FZ, vi kan ju klargöra att det är olagligt hur mycket ni än försöker rättfärdiga det. Spelar ingen roll om jag går och tar en bil eller rånar någon eller hur, båda är olagliga?

Då kommer någon viktig-petter och påpekar att det inte går att jämföra Rån med piratkopiering, NEJ VAFAN men det är ju som o säga Rån är ju inte i närheten av lika allvarligt som MORD, så jag menar vafan det finns olika typer av brott för fan.

Det finns ingen vit linje inom brottsbanan..

Men det mest patetiska är piratsnubbar som varken inser att dem gör skada eller erkänner att det är fel.. är det så jävla svårt att säga : "jag piratkopierar men jag vet att det är fel och jag är en snål jävel som inte betalar för mig"

Svårare än så är det inte, det finns inga bort förklaringar för piratkopieringen bara fegheten..

Folk anser sig ha rätten att pröva produkter innan de köper dem, men det är upp till skaparen av produkten att avgöra. Oftast släpps demo versioner att tillgå , annars håller man sig några dagar efter release och läser reviews osv är det så förbannat svårt. Om inte annat köper man inte skiten helt enkelt..

Men vad vet jag ni kanske brukar demo-smaka en påse godis innan ni avgör om det är värt att käka eller inte, kanske brukar ni också beställa en demo version av en ny pizza för att pröva om den är god.
(bara exempel på hur idiotiskt det låter)

Angående piratskydd som Starforce etc så är det många pirater som säger att de hade köpt spelet om det inte hade haft piratskydd. Pure jävla bullshit , visst finns säkert enstaka fall hit och dit, men seriöst generellt sätt hade dem bara kopierat det med ett större smile på ansiktet om det inte funnits ett skydd.

Skrattretande att vissa även tror att dem gör spelvärlden en tjänst genom att "protest kopiera" mot DRM med mera, alltså att man ens orkar.

Ett annat löjligt argument man hör från piratkopierar är kvalitén på spelen.... GTA IV & Gears of War 1 & Call of Duty.. oavsett om man gillar spelen eller inte kan man ju som vettig människa se att det är kvalitets titlar som är väl genomarbetade.

Dessa piratkopieras enormt (PC versionerna).. så det är verkligen ett dött argument att komma med som pirat.

Självklart kopieras dem på konsolerna också men på grund av att det krävs ett chip/flashning av bios samt lite mer intelligens för att bränna spelen är inte piratkopieringen lika utsträckt där jämfört med PC.

Jag är inget jävla helgon eller något men det är väl fan inte så svårt att erkänna att man gör fel, har man värderingar och vett i skallen vet man om det.

#blogg

Medlem
Piratkopierare borde erkänna att dem är snåla jävlar

JAG ÄR SNÅL SOM FASEN! så nu sa jag det.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

jag piratkopierar och jag är en snål jävel som inte betalar för mig.

Mår du bättre nu?

Medlem

Mord och råmn är inte i närheten av att vara lika allvarligt som fildelning.

Det är den framtiden vi går till mötes. En framtid där fildelare terroriststämplas och slängsi fängelse med höga böter, medans rånare, mördare, pedofiler mm går fria. Det är tack vare mediaindustrin, som har pengar till att köpa lagar som IPRED med.

Medlem
Skrivet av angryBinky:

Mord och råmn är inte i närheten av att vara lika allvarligt som fildelning.

Det är den framtiden vi går till mötes. En framtid där fildelare terroriststämplas och slängsi fängelse med höga böter, medans rånare, mördare, pedofiler mm går fria. Det är tack vare mediaindustrin, som har pengar till att köpa lagar som IPRED med.

Nej men det är lika olagligt.

Avstängd

Fildelning är fel. Det finns nog egentligen ingen som verkligen tror att det är rätt. Det är bara att erkänna för sig själv att det man gör är fel.
Personerna bakom ska ha betalt för sitt jobb.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Nej men det är lika olagligt.

Verkar vara en väldigt underlig svart och vit värld du lever i.

Medlem

Jag är lite snål, ibland. Det varierar. När jag börjar jobba, då blir det andra bullar! Ingen orsak att vara snål om man har en inkomst.
Dessutom är det inte bara PC-användare som är snåla.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Visst fan är jag snål! Men kan lugnt säga att jag köper de spel/program som jag tycker om. Ser tankandet av piratat material mer som en utökad demo. Skulle aldrig i livet falla mig in att köpa alla de spel jag tankar - glor på i ett tag och sedan avinstallerar eftersom det inte faller mig i smaken. Bra spel förtjänar att köpas, skitspel förtjänar ingenting.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av McBeaver:
Skrivet av zauii89:

Nej men det är lika olagligt.

Verkar vara en väldigt underlig svart och vit värld du lever i.

Nej men somliga är ju trögfattade.
Du menar alltså att alla mindre brott borde inte leda till något straff...

Medlem

Jag är snål o smart, testa först köpa sen. Precis som när man köper bil ^^

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av McBeaver:
Skrivet av zauii89:

Nej men det är lika olagligt.

Verkar vara en väldigt underlig svart och vit värld du lever i.

Nej men somliga är ju trögfattade.
Du menar alltså att alla mindre brott borde inte leda till något straff...

Nej, jag menar att det är skillnad på brott och brott.

Medlem
Skrivet av McBeaver:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av McBeaver:
Skrivet av zauii89:

Nej men det är lika olagligt.

Verkar vara en väldigt underlig svart och vit värld du lever i.

Nej men somliga är ju trögfattade.
Du menar alltså att alla mindre brott borde inte leda till något straff...

Nej, jag menar att det är skillnad på brott och brott.

Ja sen är det ingen som har sagt att du ska sitta på kåken 5 år för piratkopiering heller gubben lilla.

Ge dig.

Medlem

Jag tror många laddar ner just för att utvecklingen går i en sådan rasande takt i dagens spelproducerande, att många ständigt måste uppdatera sina datorer. Därför vill de "testa" produkten, se ifall spelet ens funkar på ens egen rig. Jag har känt mig väldigt lurad många gånger när systemkraven har sagt en sak, min dator har (med råge) klarat dem och sen har det laggat som bara den när man väl spelar... klart man vill testa. Men en sån orsak gör det inte rättvisa att ladda hem spelet utan att betala för sig.
Däremot borde det finnas någon slags fysikgrej för grafiken man kan ladda hem och testa, något i stil med 3Dmark, för att se hur sakerna flyter på. Så man vet vad man får. Det är INTE kul att betala nästan 600 kronor och sen märka att man inte kan spela spelet.

Medlem

Burnout Paradise till PC går rätt väg, tidsbegränsad trial på hela spelet. Ja jag e oxå snål, men håller med nosnos. Du e fan du om du köper en bil utan att testa den först. Inte många spel som förtjänar mina pengar idag.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

twilightsaga:

Om du vill testa om din rig klarar ett spel, så föreslår jag att du & andra vänder sig till länken här nedan.
Sidan laddar ett program som sedan scannar din rig och kollar om din dator klarar med spelet eller ej.

http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest


signatur

Spaceships Are Magic

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Burnout Paradise till PC går rätt väg, tidsbegränsad trial på hela spelet. Ja jag e oxå snål, men håller med nosnos. Du e fan du om du köper en bil utan att testa den först. Inte många spel som förtjänar mina pengar idag.

Lite skillnad på en bil och ett spel också , både i innehåll , vad det är och priset.

Jee
Medlem

Jag tycker inte att jag gör något fel. Nu snackade du kanske lite mer om just spel.
Dom sakerna jag har laddat ner har jag inte laddat ner för att jag är snål utan för att jag helt enkelt inte har råd att lägga flera tusen kronor på mjukvara.
Visst jag skulle säkert kunna hitta några liknande freeware program. Men om jag har valet mellan det och något bättre så tar jag hellre det bättre.
Sen om jag kommer så långt att jag börjar använda det på en professionell nivå så betalar jag självklart för det.


signatur

Eller inte?

Medlem

Jag skulle inte påstå att jag är snål men jag skulle inte lägga ut 35 000 kr för Adobe Creative Suite 4 Master Collection när jag kan ladda hem det gratis. Jag tänker inte heller lägga ut 60 000 kr för en licens av Autodesk Maya Unlimited 2009 när jag kan ladda hem det gratis. Antingen så är man en idiot eller så har man för mycket pengar för sitt eget bästa ifall man betalar dessa summor för mjukvara.

Spel till konsol köper jag gärna ifall dom är bra, det är inga stora summor pengar det rör sig om ändå. Däremot laddar jag hem datorspel av egentligen bara en anledning - för att jag kan. Inte för något annat. Behövs det en key för att spela online så köper jag mer än gärna spelet.

Sen om det är rätt eller fel, det skiter jag ärligt talat i. Men snål anser jag mig inte vara.

Medlem
Skrivet av Althox:

twilightsaga:

Om du vill testa om din rig klarar ett spel, så föreslår jag att du & andra vänder sig till länken här nedan.
Sidan laddar ett program som sedan scannar din rig och kollar om din dator klarar med spelet eller ej.

http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest

Tyvärr är inte det där skottsäkert, dom baserar sina data på utvecklarnas uppskattningar. Alla PC ägare vet ju att ofta så höftar utvecklarna lite då dom naturligtvis inte kan göra spelen kompatibla precis alla uppsättningar hårdvara som finns på datorer, drivrutiner med mera.

Även om en dator teoretiskt sett bör klara av hårdvarukraven är det inte alltid fallet. Då är ett demo eller liknande en nödvändighet för att man ska ha någon aning om det är någon idé att köpa spelet.

Medlem

Yeaaargh!

Nej, men jag håller med. Piratkopiering är fel, vissa gånger.

Jag laddar bara ner sånt jag inte kan få tag på på annat sätt. Ser en del på asiatiska filmer, och lyssnar på musik därifrån. Det mesta är omöjligt att få tag på i Sverige.

Okej att jag skulle kunna importera, men det kostar ju multum. Ingen normal människa har råd att göra det, när hon knappt har råd med att handla film och musik här.

Jag är väl lite snål då, men jag köper mycket film också. Det jag kan få tag på här. Spelar inte, så varken köper eller laddar ner sånt.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av qweex2:

Yeaaargh!

Nej, men jag håller med. Piratkopiering är fel, vissa gånger.

Jag laddar bara ner sånt jag inte kan få tag på på annat sätt. Ser en del på asiatiska filmer, och lyssnar på musik därifrån. Det mesta är omöjligt att få tag på i Sverige.

Okej att jag skulle kunna importera, men det kostar ju multum. Ingen normal människa har råd att göra det, när hon knappt har råd med att handla film och musik här.

Jag är väl lite snål då, men jag köper mycket film också. Det jag kan få tag på här. Spelar inte, så varken köper eller laddar ner sånt.

Du spelar inte? Så vad gör du på Sveriges största SPELCOMMUNITY då?

Medlem

Att två saker är olagliga betyder inte att de är lika olagliga. Gå mot röd gubbe vs mord? Lika olagliga? Skulle inte tro det. Klart att det är fel, men nog finns det väl en poäng i att hävda att det är ett klart mindre brott att fildela än att sno en bil.

Kan förövrigt meddela att jag är en snål jävel. Har bara skogsteve, så blir en del serier som slinker hem via nätet.

Medlem

Well, jag anser mig inte det minsta snål. Än dock laddar jag ned.

Jag laddar ner mycket film, vilket inte är konstigt då jag har en projektor här hemma och det blir mååånga filmkvällar. Och det bästa är att jag inte finner några som helst moraliska problem i detta. Jag skulle aldrig skaffa dessa filmer om jag var tvungen att köpa dom, as by that, så gör det ingen skada att jag faktiskt kollar på dom. Och nej, jag tycker inte att om jag hittar någons skapelse (film, musik, spel, osv..) på internet att det är fel att kolla/använda denna skapelse om jag aldrig hade tänkt att köpa den. Det är enligt mig skaparens ansvar att i sådant fall hålla den borta ifrån internet.

Sen så gör självklart piratkopieringen en del skada, främst på spelindustrin tror jag. Men har full förförståelse för dom som endast laddar ner spel då det är gratis och riskfritt, varför skulle dom inte ladda ner?

Medlem
Skrivet av Zephyren:

Det är enligt mig skaparens ansvar att i sådant fall hålla den borta ifrån internet.

Du inser väl att det är helt omöjligt va?
Om man nu inte skapar en film enbart för sig själv, men då försvinner syftet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av zauii89:

Lite skillnad på en bil och ett spel också , både i innehåll , vad det är och priset.

Ändå jämför du piratkopiering med bilstöld.

Skrivet av zauii89:

Men vad vet jag ni kanske brukar demo-smaka en påse godis innan ni avgör om det är värt att käka eller inte

En hel påse är väl onödigt, men om vi pratar godis i lösvikt så är det klart att man smakar på EN godis innan man fyller påsen.

Tycker du att jag är en hemsk person när jag kopierar ett gammalt kassettband till min mormor också?

Eller när jag spelar in första avsnittet av en tv-serie på VHS för att min vän skall kunna se om det är någonting värt att följa?

GTA IV genomarbetat?
Till XBOX? Ja. PC? Nej.

Du skriver även att pirater är fega, på vilket sätt då undrar jag?
Lata, fattiga, smarta - Ja, kanske.

Snåla - Till viss del. Man vill inte slänga iväg pengar i onödan, och när man har spelat igenom spelet/sett filmen så är man helt enkelt för lat för att faktist betala.

Fega - Hur då?

Skrivet av zauii89:

Men det mest patetiska är piratsnubbar som varken inser att dem gör skada eller erkänner att det är fel

Du, det är jävligt stor skillnad på fel och olagligt.
Bara för att någonting är olagligt behöver det inte vara fel, och tvärt om - bara för att någonting är lagligt betyder det inte att det är rätt.
Detta borde du veta om.

Du har svårt för detta har jag dock märkt.
Men eftersom att du verkar anse att lagen endast bygger på rätt och fel, då vill jag att du funderar över följande:
Tyckar du att det är rätt att ha sex med djur?
Om inte, varför inte? Det är ju lagligt? Lagen har alltid rätt?

Polygami är olagligt, men är det fel för det? Varför är det fel?

Som Nocturne skrev:
"Inte många spel som förtjänar mina pengar idag."

Precis så känner jag.
Jag tror att vi är många som är medvetna om att det är olagligt och att det förstör.

Vad du däremot måste förstå är att vi/jag inte bryr oss/mig.
Skadan hamnar på rätt ställe så att säga.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Att två saker är olagliga betyder inte att de är lika olagliga. Gå mot röd gubbe vs mord? Lika olagliga? Skulle inte tro det. Klart att det är fel, men nog finns det väl en poäng i att hävda att det är ett klart mindre brott att fildela än att sno en bil.

Kan förövrigt meddela att jag är en snål jävel. Har bara skogsteve, så blir en del serier som slinker hem via nätet.

Dock så är ju piratkopiering värre än att gå mot röda gubbe :P.
Sen kan ni säga vad ni vill, men piratkopiering är fel... Precis som piratkopiering av designprodukter är fel när vi snackar fysiska varor. Skaparen har rätt till pengar för sitt jobb. Skulle jag som elektriker jobba gratis bara för att någon inte vill betala för sin el-installation? Nej.
Ska alltså en programmerare/speldsigner/skådespelare/artist etc jobba gratis av samma anledning? Såklart inte. Sen säger jag inte att jag icke tankar ner. Det händer, rätt ofta. Men det är inte rätt. Och gör jag det brukar jag oftast inhandla produkten om jag gillade den. Viss musik går dessvärre inte få tag på. Och film, och vissa tv-serier.

Medlem
Skrivet av erge:

Jag skulle inte påstå att jag är snål men jag skulle inte lägga ut 35 000 kr för Adobe Creative Suite 4 Master Collection när jag kan ladda hem det gratis. Jag tänker inte heller lägga ut 60 000 kr för en licens av Autodesk Maya Unlimited 2009 när jag kan ladda hem det gratis. Antingen så är man en idiot eller så har man för mycket pengar för sitt eget bästa ifall man betalar dessa summor för mjukvara.

Spel till konsol köper jag gärna ifall dom är bra, det är inga stora summor pengar det rör sig om ändå. Däremot laddar jag hem datorspel av egentligen bara en anledning - för att jag kan. Inte för något annat. Behövs det en key för att spela online så köper jag mer än gärna spelet.

Sen om det är rätt eller fel, det skiter jag ärligt talat i. Men snål anser jag mig inte vara.

Dem programmen är inte gjorda för att köpas av privatkunder om du inte visste/förstod det. Finns grafikkort som kostar runt 100,000kr och mer också används i CAD med mera..

Klart som fan att man inte köper det, då det riktas mot företag.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av erge:

Jag skulle inte påstå att jag är snål men jag skulle inte lägga ut 35 000 kr för Adobe Creative Suite 4 Master Collection när jag kan ladda hem det gratis. Jag tänker inte heller lägga ut 60 000 kr för en licens av Autodesk Maya Unlimited 2009 när jag kan ladda hem det gratis. Antingen så är man en idiot eller så har man för mycket pengar för sitt eget bästa ifall man betalar dessa summor för mjukvara.

Spel till konsol köper jag gärna ifall dom är bra, det är inga stora summor pengar det rör sig om ändå. Däremot laddar jag hem datorspel av egentligen bara en anledning - för att jag kan. Inte för något annat. Behövs det en key för att spela online så köper jag mer än gärna spelet.

Sen om det är rätt eller fel, det skiter jag ärligt talat i. Men snål anser jag mig inte vara.

Dem programmen är inte gjorda för att köpas av privatkunder om du inte visste/förstod det. Finns grafikkort som kostar runt 100,000kr och mer också används i CAD med mera..

Klart som fan att man inte köper det, då det riktas mot företag.

Men om man vill ha dem ändå då? Det är ju lika mycket piratkopiering att kopiera Maya som Windows. Förstår inte din argumentation riktigt. Photoshop är ett så pass användbart program så trots att det riktar sig till företag används av miljoner hemanvändare. Varför ska det programmet uteslutas ur diskussionen?

Medlem
Skrivet av Nioreh:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av erge:

Jag skulle inte påstå att jag är snål men jag skulle inte lägga ut 35 000 kr för Adobe Creative Suite 4 Master Collection när jag kan ladda hem det gratis. Jag tänker inte heller lägga ut 60 000 kr för en licens av Autodesk Maya Unlimited 2009 när jag kan ladda hem det gratis. Antingen så är man en idiot eller så har man för mycket pengar för sitt eget bästa ifall man betalar dessa summor för mjukvara.

Spel till konsol köper jag gärna ifall dom är bra, det är inga stora summor pengar det rör sig om ändå. Däremot laddar jag hem datorspel av egentligen bara en anledning - för att jag kan. Inte för något annat. Behövs det en key för att spela online så köper jag mer än gärna spelet.

Sen om det är rätt eller fel, det skiter jag ärligt talat i. Men snål anser jag mig inte vara.

Dem programmen är inte gjorda för att köpas av privatkunder om du inte visste/förstod det. Finns grafikkort som kostar runt 100,000kr och mer också används i CAD med mera..

Klart som fan att man inte köper det, då det riktas mot företag.

Men om man vill ha dem ändå då? Det är ju lika mycket piratkopiering att kopiera Maya som Windows. Förstår inte din argumentation riktigt. Photoshop är ett så pass användbart program så trots att det riktar sig till företag används av miljoner hemanvändare. Varför ska det programmet uteslutas ur diskussionen?

Sa att man inte köper dem, jag sa aldrig att man istället skulle tanka ner dem... !

12
Skriv svar