Spelet som fick Nintendo att ilskna till är tillbaka

Flakmonkey
Spelet som fick Nintendo att ilskna till är tillbaka

Nu vet jag inte om så många av er kommer ihåg 1987. Kanske kommer du som är gammal nog ihåg det svenska VM-guldet i ishockey men ett av mina starkaste minnen från det året var första gången som jag skrev "Run" på familjens Commodore 64 och såg introt till The Great Giana Sisters.

Spelet är faktiskt ett av de som en plats närmast mitt hjärta vilket är lite lustigt med tanke på att det tvingades bort från spelhyllorna av inga mindre än Nintendo - enligt dem var det nämligen på tok för likt Super Mario Bros. Nu kan jag visserligen förstå dem, det har trots allt många likheter och jag tror ingen kan förneka att mycket inspiration har hämtats från rörmokarens första spel. The Great GIana Sisters är emellertid inte en simpel kopia, det kan utan några som helst problem stå på sina egna två och på en del sätt tycker jag till och med att det är bättre.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YMTdr026bZU&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YMTdr026bZU&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Så varför skriver jag nu om det här? Jo för att Spellbound arbetar på en remake som ska släppas till DS. #The Great Giana Sisters DS har det döpts till och om vi ska tro pressmeddelandet så kommer det finnas ute i handeln i juni 2009. Tyvärr är de första skärmdumparna väldigt små - som du själv kan se här nedan - men kan det bara göra originalet rättvisa så är det ett självklart köp för mig. Samtidigt är det dock lite läskigt. Mina minnen från min tid som sjuåring är så pass fina att de egentligen bara kan grusas av en halvdan remake, men det är en risk som jag faktiskt är villig att ta.

#blogg

Medlem
Spelet som fick Nintendo att ilskna till är tillbaka

Giana Sisters <3


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Ett härligt spel från en svunnen tid, med uppföljaren som de var kloka nog att anonymisera en smula "Hard 'n' Heavy'.

Ahh, those were the days....

Medlem

Sweet ! Perfekt tillskott nu när New Super Mario Bros har nötts till 100% sparfil ett gäng gånger.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Redaktör

Ett av de bästa C64-spelen (även om det var en ripoff). Finns Flash-versioner, t.ex. här.


signatur

Kommer också ihåg det men kom igen: Det är ju en exakt kopia av mario


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

giana sisters <3

Synd att ingen av flash-versionerna har något vidare ljud eller musik från orginalspelet. redaktörens flashversion verkar dock vara överlägsen, fast saknar tydligen helt ljud, vilket förtar spelkänslan en hel del :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

1
Skriv svar