Ibland borde utvecklare tänka mindre

Flakmonkey
Ibland borde utvecklare tänka mindre

Sitter här i TV-soffan efter att ha spenderat kvällen spelandes #Sonic Unleashed som ska recenseras och även om jag inte ska skriva någon recension här så måste jag bara få avreagera mig lite...

Varför kan inte utvecklare låta saker vara ibland? Varför måste de hela tiden känna sig tvingade att lägga till saker för sakens skull och inte för att det göra spelet bättre? Sonic är för mig, och troligen för många andra, ett plattformsspel. I ett sådant ska du hoppa, springa, ducka, etc för att ta dig från start till mål för att ibland stöta på en boss av något slag. För mig räcker det här konceptet, men uppenbarligen inte för #Sonic Team och många andra utvecklare...

Ta #Sonic Unleashed tex... det är riktigt kul när man väl får spela det som ett mer eller mindre traditionellt Sonic-spel. Visst lider det ibland av samma problem som alla 3d-baserade Sonic-lir - det går helt enkelt lite för fort ibland och det blir lite som om det spelar sig själv. Tyvärr har gänget på Sonic Team valt att slänga in element som inte gör annat än sänker tempot till snigelfart. Inte nog med att du måste vandra runt i "städer" för att föra vidare storyn (på samma sätt som introducerades med Sonic Adventures), de har också gjort det till ett actionlir i Devil May Cry-stil. På natten förvandlas nämligen Sonic till en varulv och de banor där du tvingas spela som en sådan är varken snabba eller roliga...

Och jag kan bara fråga mig varför?! Det här är som sagt inte det enda exemplet på spel där utvecklarna har tagit några steg för långt fram när de kanske borde ha tagit ett par tillbaka... Eller så är det bara jag som är en trött och gnällig gamer som lever i det förgångna.

[eos_image="75389;w400"]Slagcombos i ett Sonic-spel - är det ett steg i rätt riktning?[/eos_image]

#blogg

Medlem
Ibland borde utvecklare tänka mindre

Jag tror dom helt enkelt har failat så många spel i rad nu, rent kommersiellt har Sonic sålt uselt. Dom har följt den gamla formeln rätt duktigt hittills, så dom var tvungna att hitta på något nytt kände dom.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Flakmonkey

De har ju inte följt den gamla ramen sedan 16-bitstiden... imo startade nedgången med Adventures även om jag personligen tyckte de två spelen var rätt rolig, men de ledde in dom på den här hemska banan...

Personligen skulle jag vilja se att Sega gjorde som Capcom nu har gjort med Mega Man dvs släppa ett nytt Sonic via Playstation Store, XBLA, etc som tar tillbaks spelet till sina rötter... Gärna med förbättrad grafik - som i Bionic Commando Rearmed - men där spelmekaniken är intakt... tror nog många skulle uppskatta det faktiskt

Medlem

Ja, förutsatt att grundspelet hade så pass bra spelmekanik är det klart ett bra recept Jag tycker tex att MegaMan 9 bara är fail, inte roligt någonstans... BCR och SFII funkar däremot.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Flakmonkey
Skrivet av mongi:

Ja, förutsatt att grundspelet hade så pass bra spelmekanik är det klart ett bra recept Jag tycker tex att MegaMan 9 bara är fail, inte roligt någonstans... BCR och SFII funkar däremot.

Mmm... tycker ju personligen att Pinball Dreams, Fantasies och Illussions borde kunna få samma behandling... konkurrera ut de kassa flipperspel som finns på XBLA

Medlem

Håller helt med


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

jag säger super mario sunshine. fnys det är ett exampel på vad utväklare gör för fel när dom ska göra nya spel.
dom barnorna som man förlorar sin vattenspruta det är så jag vill ha ett platforms spel.
så jag kan förstå er när ni snakar sonic


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

1
Skriv svar