Spegelns kant

Inaktiv
Spegelns kant

Igår klarade jag det. Mirror?s Edge.

Uppfattningarna om Digital Illusions senaste alster har varit splittrade, minst sagt. Det är ett spel man antingen förstår, eller, inte förstår.

Jag förstår.

När jag sveper fram genom en sparsmakat möblerad kontorslokal, där allt går i vitt förutom några omsorgsfullt placerade soffor som skimrar med sin ljusgröna nyans, vidare genom en trång korridor och sedan slår mig ut genom en blodröd dörr ? och ser hur staden dränks i solljusets bländande sken ? vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Så vackert. Så estetiskt fulländat. Jag vill bara krama den personen som kom på den unika stil som Mirror?s Edge genomsyrar från början till slut.

Det är en underbar känsla att kasta sig mellan hustaken, glida under hinder och springa för allt benen orkar i en aldrig upphörande flykt.

Visst finns det brister. Det gör det. Framåt slutet kan fienderna börja gå en på nerverna (särskilt om man satsar på att klara spelet utan att avlossa en endaste kula, som jag). Och konceptet bygger till stor del på att misslyckas, försöka igen, misslyckas, och försöka igen. Tills man sätter det där precisionskrävande hoppet, eller får upp det tillräckliga flytet för komma undan de där vakterna som flåsar dig i nacken, med en ynka millimetersekund. Men när du väl lyckas är tillfredställelsen lika enorm varje gång.

Och när man har skuttat sig igenom enspelarläget kan man fortsätta i Time Trial och bara springa bekymmerslöst, utan att bli förföljd av osannolikt pricksäkra fiender och deras kulsvärmar. Bara studsa från byggnad till byggnad, rusa längs de kritvita väggarna och lapa i sig den bästa grafiska designen jag sett i ett spel på väldigt, väldigt länge.

Gör det du också.

Mirror's Edge är, åtminstone hittills, en försäljningsmässig flopp ? vilket förstås är väldigt bekagligt. Det är en lika vacker som beundransvärt unik spelupplevelse som alla bör ge en ärlig chans.

#blogg

Medlem
Spegelns kant

Håller med om att det är ett riktigt bra spel, artdirection'en är fantastisk, samma sak med bandesignen. Var flera gånger förvånad över de val jag gjorde, snarare som spelet ville att jag skulle göra men som jag gjorde utan att tänka på det. Så många små saker som tar en uppmärksamhet och visar en vart man ska, utan att ha stora pilar som pekar.

Men är spelet verkligen en försäljningsflopp?

Medlem

Har spelat igenom det två gånger. Först på Normal och sedan på Easy. Började spela om det på Hard. Men när jag har kört igenom halva spelet så dör xboxen och E74 dyker upp på tv:n.

Tyckte det inte var något lättare på Easy än vad det var på Normal.
Hard, där dör man fortare, då man inte klarar av att ta emot lika mycket stryck som på Easy och Normal.

Har hittat alla väskor också. En del var riktigt svåra att hitta.

Riktigt kul är spelet iaf. Har inte tröttnat än.
Ser fram emot dom nya time trial banorna.

1
Skriv svar