Veckan då PC-gamingen slog tillbaka

Flakmonkey
Veckan då PC-gamingen slog tillbaka

På senare år har jag mest spelat på konsoler av alla möjliga slag, men det fanns en tid då jag la ner all gamingkraft på PC-världen. En tid då jag scoutade runt efter den bästa hårdvaran, letade tweakade drivrutiner och kollade igenom registret för att datorn skulle smida på så bra som möjligt. Det lustiga är att det egentligen bara fanns ett enda spel, eller spelserie ska jag kanske säga, som höll mig kvar i detta och det var Unreal Tournament-serien. Jag kan inte - och vill nog inte heller veta - hur många timmar jag har lagt ner på främst UT, UT2003 och UT2004.

Engagemanget sträckte sig ju inte bara till att spela som en vanlig person, här var det ju klanlir som gällde och var det inte det så var det communysajten som skulle drivas och turneringar som skulle organiseras... Ett tag var jag till och med rätt tungt involverad på Clanbase och höll i både Open och Eurocups.

Fantastiskt roligt var det, men som allting annat fick det ett slut och för mig ett rätt abrupt sådant. Jag vet egentligen inte vad det var som fick mig att sluta spela, men lusten försvann helt enkelt, spelandet blev mest en vana än något som jag ville göra och i vissa fall även ett måste. Så jag la helt enkelt ner det och på samma gång så lämnade jag i princip allt som hade med IRC att göra - det som gjorde att jag kom in på internet-spåret 1996 då jag kom in på Efnet en lunchrast på gymnasiet.

Hur som helst så satte jag mig i måndags vid min laptop - vilket var första gången på mer än ett halvår och kände ett jävla sug efter att både spela och snacka skit på IRC. Jag ville återuppleva den gamla goda tiden helt enkelt. Detta är som alla vet ett rejält risktagande, hur många gånger har man inte fått sina minnen grusade för att man försökt återuppleva dem? Glädjande nog blev det inte så den här gången utan det var verkligen ett kärt återseende. Givetvis sög jag enormt mycket jämfört med hur det var under mina glansdagar, men glädjen fanns där och efter den kvällen bestämde jag mig för att det inte var sista gången.

Tisdagen och onsdagen passerade utan något spelade eftersom jag hade andra sociala åtaganden, men igår smällde det igen och det blev 5 st pickups och det var bannemig lika roligt den här gången och nu ska jag fan fortsätta på den inslagna vägen. Har jag tid över så ska jag spela och umgås med trevliga människor istället för sitta framför dumburken och inte göra någonting alls. Att bli bäst är inget jag är intresserad av längre. Visst jag hatar att förlora och jag vill ju göra vad jag kan för att inte göra det, men nötandet är inte intressant längre och har jag möjligheten att göra något med kompisarna så gör jag självklart det.

Jag tror faktiskt det var där skon klämde när jag slutade - balansen fanns inte där. Allting handlade verkligen om spelandet. Nu är jag däremot i ett läge i livet då jag har ett helt annat socialt nätverk som gör att det inte blir mer än en otroligt kul bisyssla som kan förgylla det vardagliga livet på ett både billigt och bra sätt - precis som spelandet ska vara tycker jag.

Så spelar du UT2004 så ses vi kanske på någon server, vill du lira lite pickups är det bara att titta in i #[msb] på Quakenet där min allra först UT-klan fortfarande håller till. Och spelar du det inte så är det fan på tiden att börja, maken till bra FPS har aldrig skådats!

Jag lämnar er nu med en Unreal Tournament 2004-film, inte för att jag gjort den utan för att den är resultatet från väldigt mycket slit från min och några andra eldsjälar. Communysiten jag var med och startade gjorde nämligen en fragfilm med bidrag från våra medlemmar och det här blev resultatet...

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swfla..." id="gtembed" width="480" height="392"> <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" /> <param name="allowFullScreen" value="true" /> <param name="movie" value="http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?umid=147009"/> <param name="quality" value="high" /> <embed src="http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?umid=147009" swLiveConnect="true" name="gtembed" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" allowFullScreen="true" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="392"></embed> </object>

#blogg

Medlem
Veckan då PC-gamingen slog tillbaka

Hell yeah! \o/

.. den sista fraggen av matsen i slutet av filmen är bara sick.

Medlem

jaså det här här du håller till, gått på den gamla siten lite då och då utan några blogguppdateringar sen 2005

kul att du fattat tycke för ut2004 igen. Och det är precis som du säger, är man bara ute efter ett game en kväll så kan man hålla på med det här hur länge som helst, eller så länge man nu orkar. Enda kravet är väl den som så småningom alltid kryper fram i oss själva, det är att förbättras och när man nåt till sin maximala kapacitet finns risken att man dippar lite.


signatur

thank you, come again

Medlem

Vi syns kanse på UT2004 nångång:) Om jag nu orkar börja spela det igen

Medlem

Synd bara att vi fick smisk i pickupen.

1
Skriv svar