Piratkopiering - Ja tack!

Medlem
Piratkopiering - Ja tack!

Tycker nog vi ska kopiera så mycket vi bara kan tills musik, film och spelbranchen fattar att det är för dyrt. I alla fall de två förstnämda kategorierna

Ingen skådespelares talang är värt flera hundra miljoner. Ingen Musikers musik är värd miljarder.

JA jag vet att inte alla musiker, skådespelare eller spelutvecklare tjänar de riktigt stora summorna, men det är många som gör.
Och det är vi konsumenterna som står för notan.

Mindre musiker och andra actörer tjänar ju faktiskt på nätspridning. För blir de kända och omtyckta så leder det ju till större pengarna.

Om man skall leva efter branchens filosofi att Tom hanks till exempel är värd 100 miljoner för en film så är jag glad över att sjukvården är gratis och inte privatiserad i Sverige. Vill inte äns tänka på vad en läkare skulle ta om det var samma lönesystem där som i ovannämda lönesystem.

- Du har cancer, jag kan hjälpa dig, men det kostar en halv miljard...

Kopiera mera av de stora aktörernas prudukter och lägg pengarna på de mindre bolagen, artister mm som fortfarande lever i verkligheten och inte i någon fatasivärd som säger.

"jag är värd detta för det jobbet jag gör och ni tar mina pengar"

EDIT: efter q0rra kommetar som går att läsa nedan ska jag förtydliga mig lite

Fortfarande kan man inte gämföra piratkopiering med STÖLD. Det är inte stöld, det är brott mot upphovsrättslagen. skaffa en lagbok och börja läs

Om vi tar en film till exempel så kostar den en hundring på bio, schysst film tänker du. Köper den på DVD för ytterligare några hundralappar... öööh idiotiskt JA, Betala för samma produkt två ggr NEJ. Tanka filmen från nätet mycket bra idé...

Nej DU själv betalar inte de miljarderna som de tjänar. Men om artisten, skådespelaren, programmeraren säger. Ja jag gör detta, men det kostar er en riktigt FET lönecheck. Vad gör bolaget då. jo en budget och hur får man en budget att gå ihop? jo man sätter konsument priset. Man tar betalt för samma produkt två ggr (film) Man lägger på någon hundring på skivan extra (musik). Spelet kunde ha kostat 250-300, men Våran lead programmer tycker han är så jävla bra så vi måste lägga på en hundring eller två på priset för att ha råd att betala hans lön.

och det tycker folk är rimligt!!! hahahaha...

Tack o hej!

#blogg


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Piratkopiering - Ja tack!

Ännu ett i raden av dåliga argument för att piratkopiera.
Kan dra en parallell så att du själv inser hur dumt det låter.
Ifall Konsumaffären bredvid ICA sålde sina chipspåsar för 25kr/st istället för ICAs 16kr/st så anser du att man (fast i spel/film/musik/bok-branschen) ska sno chipspåsar från Konsum tills dom inser att: "A ha, vi kanske har för dyra priser på de där chipsen, dags för en sänkning kanske?".
Okej, ganska dum parallell men kom inte på något bättre. Man betalar ju heller inte en miljard eller flera hundra miljoner för en skiva eller ett spel från en artist/utvecklare eller hur?

Sammanfattningsvis; Dyra priser? - Ja
Borde man piratkopiera för det? - Nej


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

"Om vi tar en film till exempel så kostar den en hundring på bio, schysst film tänker du. Köper den på DVD för ytterligare några hundralappar... öööh idiotiskt JA, Betala för samma produkt två ggr NEJ. Tanka filmen från nätet mycket bra idé"

Brukar göra tvärtom, ta och laddar ner filmen först (om det är en film man inte hade tänkt se på bio) och om jag tyckte den var bra då köper jag den. Med Sin City så laddade jag ner den först.. Sen såg jag den på bio.. sen köpte jag dvdn. Thats was a win win situation

Medlem
Skrivet av Loading:

"Om vi tar en film till exempel så kostar den en hundring på bio, schysst film tänker du. Köper den på DVD för ytterligare några hundralappar... öööh idiotiskt JA, Betala för samma produkt två ggr NEJ. Tanka filmen från nätet mycket bra idé"

Brukar göra tvärtom, ta och laddar ner filmen först (om det är en film man inte hade tänkt se på bio) och om jag tyckte den var bra då köper jag den. Med Sin City så laddade jag ner den först.. Sen såg jag den på bio.. sen köpte jag dvdn. Thats was a win win situation

En Win-Win-Win situation eftersom du tjänade på det, biografen tjänade på det, och utgivaren till filmen tjänade på det


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Om jag säljer spel (vilket jag gör) och du tycker de är för dyra, så ger det inte dig rätt att ta spelet gratis för det. Däremot så kanske man vill testa spelet innan man köper det, vilket är vad demos är till för.

Jag förstår problematiken, för du skulle kanske vilja köpa spelet om det hade ett passande pris för dig, men moraliskt och juridiskt sett har du fortfarande fel, så ditt blogginlägg är bara korkat. (Jämföra piratkopiering med cancer = for teh loes)

Medlem

Håller med övriga om att det är ett dumt argument. Anledningen till varför Tom Hanks får så mycket pengar? Folk vill se honom i filmer och filmbolagen vill att så många som möjligt ska se deras filmer. Supply and demand.

En programmerares lön är inte som den är för att en programmerare säger, "Jag vill ha fett med cash!". Utan det hela kommer ifrån supply and demand, att utbilda sig till en programmerare kräver mycket av en person och väldigt mycket tid. Desto mer utbildning och förkunskaper som krävs till ett jobb, desto mindre folk kommer fram färdigutbildade och redo = de personerna blir eftertraktade = höga löner.

Sen är piratkopiering inte stöld på samma sätt som att stjäla en fysisk vara, men det är ändå en typ av stöld OM du skulle kunna skulle köpt spelet annars då det blir ett uteblivit köp... detta är mitt tycke dvs.

1
Skriv svar