Neverwinter Nights 2-expansion plåtat

Robot
Medlem
Neverwinter Nights 2-expansion plåtat

blir väl till att köpa, Nwn 2 var helt underbart, gillade storyn med...slutade lite väl dramatiskt, MÅSTE veta hur det fortsätter, bara måste!

Medlem

http://www.fz.se/bilder/?id=43212

ser ut som att även björnar kan vara hippies.

D&D har alltid lidit av sina lite väl bizarra varelser tycker jag


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

D&D har alltid lidit av sitt bizarra regelsystem. :/


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

2:an tyckte ja var ett trög spel, altså inte storyn och sånt men det laggade typ hela tiden för mig, fast ja har en vass dator.

Hade några buggar också, trots alla patchar!

Bara hoppas på att expansion packet är bättre...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Mmm klarade av 2an för ett bra tagsen nu, så man längtar lätt efter expansionen bara hoppas det blir ett bra och långt äventyr det med, och vilka karaktären från förra man träffar.

Aja ett måste, dock håller jag med att spelet kändes lite buggigt och jag har heller inte så dum dator och det var ibland man kände sig frusterad, men storyn och spelet i helhet jämnade till det.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

D&D har alltid lidit av sitt bizarra regelsystem. :/

Att D&Ds regelsystem fortfarande är vid liv är en skam, framförallt i datorspel. Papper&penna-systemet är väl ok, eftersom man ändå kan friforma i princip alla regler...


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Medlem

Storyn i 2:an var bra, gillade att man striden vid borgen men dock dras betyget ner pga massa buggar och att spelet kändes för instängt. kändes inte som ett rollspel ska göra, dessutom att vissa klasser va helt överlägsna än andra

Medlem

Har dem fixat 2:an än då? Kontrollerna och interfacet var ju helt f*cked up.

Medlem

Någon som ens vet att det är en follw-up till storyn i ettan, eller en exp alá NWN1?

Medlem
Skrivet av MCMXCIX:
Skrivet av Tybalt:

D&D har alltid lidit av sitt bizarra regelsystem. :/

Att D&Ds regelsystem fortfarande är vid liv är en skam, framförallt i datorspel. Papper&penna-systemet är väl ok, eftersom man ändå kan friforma i princip alla regler...

Varför skulle D&D 3.5 ed (som det nu är frågan om) vara en skam.?
Tycker det är ett bra och rustikt regelsystem som fungerar mkt bra både som bas för datorspel och framförallt vid ett köksbord med polarna.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av donhenri:

Storyn i 2:an var bra, gillade att man striden vid borgen men dock dras betyget ner pga massa buggar och att spelet kändes för instängt. kändes inte som ett rollspel ska göra, dessutom att vissa klasser va helt överlägsna än andra

hehe jo, 1 bard klass, resten någon warrior klass tills man kan blir red dragon disciple.. odödlig

Själv körde man en barbarian/rogue/black guard.. NÅGOT hög crit rate

angående att det var krävande, har läst att det är endel problem med tvåkärniga processorer.. spelet gick relativt smärtfritt på min 2 ghzare, 512 ram och 9600 pro

Medlem

Obsidian dras med samma problem som Troika (och även tidigare black isle) då deras idéer inte är så dumma men deras kreationer är ofta ooptimerade och buggiga.

Det känns som den modifierade motor som finns i NWN2 aldrig kan kännas smidig, men vi får väl se.

edit: Cleric 20, om man inte har något emot att vila stup i kvarten så finns det npg ingen mer obalanserad karaktär. Möjligen druid kan vara med och tävla också..

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Varför skulle D&D 3.5 ed (som det nu är frågan om) vara en skam.?
Tycker det är ett bra och rustikt regelsystem som fungerar mkt bra både som bas för datorspel och framförallt vid ett köksbord med polarna.

D20 är trist - och d&d är ett ganska tråkigt p&p rpg. Själv föredrar jag Call Of Cthulhu/Stormbringer och Warhammer.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Varför skulle D&D 3.5 ed (som det nu är frågan om) vara en skam.?
Tycker det är ett bra och rustikt regelsystem som fungerar mkt bra både som bas för datorspel och framförallt vid ett köksbord med polarna.

Det enda d20 System -egentligen- består av är några grundläggande koncept, som färdighetsslag och tärningsmodifikationer. (Som i princip alla rollspel, D&D var länge världsledande i tillkrånglade regler. To Hit Armor Class 0?) Resten är D&D-specifika implementationer eller till vilket spel det nu månde vara. Problemet med i stort sett -alla- D&D-baserade datorspel är att de:

1) Förutsätter förkunskap i d20 och D&D
Ett -datorspel- av den komplexiteten ska inte kräva att du kan ett -pappersspel-.

2) Tvingar in ett bökigt tärningssystem i ett flyttalssystem.
Vad är mest pedagogiskt, "+10% to chance to hit with Bows" eller "+2 to hit with Bows"? Plus två vadå? Procent? Enheter? Hur många enheter är bra?

3) Färdigheterna är tagna från D&D, snarare än från spelets berättelse.
Forgery, Disguise, Safe Fall är exempel på färdigheter som finns med i d20-implementationer av D&D som har absolut -inget- användningsområde i spelet. Färdigheter som inte är relevanta för spelet borde inte finnas med över huvudtaget. Det går att göra bort sig fullt tillräckligt när man skapar karaktären utan att det finns "blindgångare" bland färdigheterna. Fallout är ett bra motexempel, där majoriteten av färdigheterna hade något slags användningsområde, även om det var begränsat.

4) Magisystemet
I princip ingenting med D&Ds magisystem känns tillämpligt i ett datorspel. Memorize? Resting? Memorera fyra besvärjelser, tryck R för att vila, använd dina fyra besvärjelser, memorera om dem, tryck R för att vila... Allt det här är bara kvantifieringar av flyttalssystem, eftersom med tärningar och papper&penna kan du inte syssla med saker som att räkna mana eller gradvis återhämtning, det blir helt enkelt för mkt pill och plock. Datorer är skitbra på sådant...

5) Det skapar skrattretande arketyper
En bard är en bard är en bard är en bard. Klass- och åskådningssystemet i D&D gör mer arketypiska karaktärer än något annat rollspel jag har spelat - och det syns i datorspelen. En Chaotic Neutral Bard, en Lawful Good Paladin, Lawful Neutral Cleric... stereotyperna finns i de flesta fantasyspel, men i D&D är de uttalade, framförallt som klasserna endast tillåter relativt små avvikelser i livsåskådning.

Som sagt, det mesta av D&Ds stelbenthet är oftast inte ett problem vid normalt rollspelande, men datorspel är inte -egentligen- rollspel och borde inte låtsas vara det. Eftersom rollspel i form av datorspel dessutom har ganska begränsad livslängd (och valfrihet) bör det inte ens vara särskilt svårt att balansera ett specialanpassat regelsystem, i vilket fall inte svårare än att krångla in D&Ds regler.

Tillägg:
Jag är medveten om att D&D används för att det är ett försäljningsargument för alla de som redan kan D&D 3.5, men det förändrar inte att -spelen- lider av att dras med dess regler.


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Medlem
Skrivet av MCMXCIX:

...datorspel är inte -egentligen- rollspel och borde inte låtsas vara det.
Tillägg:
Jag är medveten om att D&D används för att det är ett försäljningsargument för alla de som redan kan D&D 3.5, men det förändrar inte att -spelen- lider av att dras med dess regler.

Håller med, fast som du själv skrev så är d20 ett försäljningsargument. Många är nog intresserade av att spela just (A)D&D. Själv föredrar jag CoC's %-system eller Kult. Dock lider jag inte av att ett spel kör med d20-systemet, även om jag förstår att vissa kan tycka att det är bökigt att komma in i det.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Kul att se att det finns gott om rollspelare här.

Då D20 är världsledande på marknaden vad gäller PnP och så pass många glada människor spelar det hade det nog varit svårt att genomföra ett så pass sort D&D projekt som NWN2 utan att använda sig av regelsystemet. Försäljningsargumentet alltså.

Jag för min del hade hellre sett en ännu tätare struktur knuten till originalreglerna med långsammare mer taktiska strider. Så gott som samtliga D&D spel som släppts på senare år har fjärmat sig ganska långt från originalet för att bättre passa datorspelens värld. (NWN, D&D online t.ex)

Jag minns Troikas ack så trevliga men sönderbuggade Temple of Elemental Evil med vemod. Hur bra kunde inte det spelet ha blivit med lite längre tid.? Istället väntar Jag just nu på D&D tactics till min kära PsP.

Jag är som Ni märker ganska fäst vid D20 och ser gärna fler seriösa produkter som förvaltar regelsystemet. Vad gäller kritik mot hur det hanterar magi och hur man lägger till och drar ifrån siffror på tärningar är det nog mest en fråga om tycke och smak.

Däremot håller Jag fullständigt med MCMXCIX om färdigheterna som inte utnyttjas till fullo i NWN 2 samt att ett datorrollspel som inte bygger på PnP regler antagligen har större chanser att bli ett bättre spel på helt egna förutsättningar. Men det innebär inte att Jag anser att D20 är en skam för spelvärlden och nödvändigtvis av ondo när det utnyttjas digitalt.

Cheerio


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Synd att nwn2 förutsätter att man kan d&d reglerna... de gör spelet svårtillgängligt.

Har hur som helst inte spelat igenom nwn2 ännu... körde lite för en stund sedan och lyckades inte komma förbi en gubbe vid namn Lorne. Några tips? (som inte kräver att man kan d&d reglerna utantill)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Synd att nwn2 förutsätter att man kan d&d reglerna... de gör spelet svårtillgängligt.

Har hur som helst inte spelat igenom nwn2 ännu... körde lite för en stund sedan och lyckades inte komma förbi en gubbe vid namn Lorne. Några tips? (som inte kräver att man kan d&d reglerna utantill)

gå till deras forum på www.Nwn2.com och kolla, där finns en uppsjö av olika characterbuilds och hjälp även om man inte är elsåld på systemet. Här fiins även länkar till moddar och annat skoj om huvudkampanjen inte är av intresse.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det är just det... man har lagt ned några veckors spel... så upptäcker man att man måste fixa en optimerad "monk" build eller fixa super AC med bard eller något...

Börja om från början, börja om på nytt *sjung*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Alternaiv 2 är ju att sätta ner svårighetsgraden lite grann och köra med den figur man vill. Men nä, starka välbyggda figurer är grunden för NWN. Kolla in några builds och välj en som Du tror passar, det är mitt råd.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Nej jag lägger spelet på hyllan och skiter i expansionen. Orka hålla på och trilskas med ett förkruppat system.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar