Reinventing the dreams

Inaktiv
Reinventing the dreams

Så vart det gjort!
En S-Video kabel till Dreamcasten är beställd och återupplivningen av den
gamla trotjänaren närmar sig. Detta alltmedan du som läsare känner
att dina intressemätare slår ärovarv.

Men för mig är detta en big deal. Sen evigheters evigheter har min RGB-kabel till Dreamcasten varit paj. Under majoriteten av dess era har jag sutit och upplevt fantastiska SEGA-brandade klassiker, samtidigt som jag fått härda ut med en kornig, dimmig och stundtals åksjuk bild. Så klart blev jag trött på det. Vem skulle inte det? Särskilt när spelen slutade komma allt medan de andra next-gen konsolerna göslades med spel storheter. Så småningom så förpassades alltså Dreamcasten i ointressets del av hjärnan. Ett nytt konsol-inköp skulle inte ta plats föräns min PS3a löjligt många år senare.

Så denna kabel som er bloggare är så sabla upphetsad över är i själv verket inte en kabel. Det är en tidsnykel, en trimmade version av Portal-gunen vars magasin innehåller kopiösa mängder av spelglädje, eurfori-flashbacks och nostalgi. En snabbteleport till McBadger ano 1999-2001 innan han ens hittat namnet McBadger. I tiderna då den största längtan var nästa Dreamcast-klassiker och största farhågan var att det inte skulle komma någon. Något som med facit i hand ounvikligen också inträffade. Fast egentligen oroade jag ju mig aldrig. Dreamcasten var i mina härligt konsolpartiotiska ögon oövervinnelig. Vi kan väl säga att det blev ett ganska så bryskt uppvaknande. Jag kom så väl ihåg Super Play-numret som pryddes av en smajlande Pichu. I dödens bokstäver stod det på framsidan "Dreamcast är död länge leve SEGA". Jag har alltid hatat Pichu sen den dagen.
I min lilla 12åriga värld så fanns det liksom inte på kartan att Dreamcasten skulle förlora något konsolkrig, än mindre dö innan det tagit fart. Jag vågar nog påstå att jag upplevde en light-version av det som Japarnerna måste känt när de (världens "mäktigaste" nation) förlorade WWII.

Det var inte meningen att detta blogg-inlägg skulle svämma över i någonslags kvasi-nostalgisk halvkrönika, det bara råkade bli. Jag är ju knappast ensam i världen om att uppleva Dreamcastens död som sorglig. I vilket fall är det äntligen dags för messias fasoner och återuppståndelse. Med bild klar som kristall skall jag ge fingret åt spelvintern (för stunden i alla fall) och ge mig in i drömmarnas rike tillsammans med alla förlorare som Sonic, Shenmue, Power stone mfl. Tipsa mig gärna om jag borde fixa tag i något särskilt spel. Viktigast av allt så har jag lovat mig själv att till sist varva Skies of Arcadia och Shenmue II. Det blir en ljuvlig vinter. Någon som vet ifall det finns någon piratserver för onlinestödet? = )

McBadger out

#blogg

Inaktiv
Reinventing the dreams

racketboy.com är en väldigt användbar sida, med bra guider och länkar till andra viktiga platser. Jag länkar här direkt till registret över Dreamcast-guider. Om du vill fixa en uppkoppling så har jag hittat en väldigt krånglig guide här. Berätta gärna om du får det att fungera. Har själv inte orkat försöka...

Vad gäller spel som bör spelas kan jag rekommendera Zero Gunner 2, om du nu är ett fan av shmups.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Inaktiv

Jag vill bara bekräfta för alla att Charlietons länktips ovan är rent guld!

Vi får se om jag tar mig an internet-uppkopplingsprojektet dock. Har nämligen inget telefonjack inom rimligt avstånd. Men visst hade det varit kul och se om det funka. Kanske inte just för att spela Phantasy Star men i alla fall kolla ifall det finns nåt liv i luckan.

Inaktiv

Jag har också det där telefonjackproblemet. Tror att vi endast har ett fungerande telefonjack, och det är i köket (vilket är långt bort från allt vad TV heter). Det hade varit mycket lättare (gissar jag) om jag kunde få tag på en sån där bredbandsadapter, men jag är inte riktigt villig att betala spelfyndet 3000kr för en... Det är lite väl dyrt bara för att kunna få spela PSO med min DC (ett spel som dessutom finns gratis till PC).


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

1
Skriv svar