Ny äktenskapslag - motargument?

Medlem
Ny äktenskapslag - motargument?

Så kommer äntligen Sverige att sålla sig till ett av de minst diskriminerande länderna i världen - igen.

Kristna gråter om att "vi får inte stå för det som är 'rätt' längre!" Mitt svar till dessa människor:
Oj vad det gnälldes, misshandlades och mördades i USA när de svarta började få samma rättigheter som de vita. Busschaufförer kände sig förolämpade när de blev TVUGNA att skjutsa svarta i sina bussar. Precis som vissa präster idag känner sig förolämpade när de blir TVUGNA att viga två personer av samma kön som älskar varandra och vill spendera livet ihop.

Men okej, dom har kanske rätt. Här är en lista med tio argument mot en könsneutral äktenskapslag i Sverige:

1. Homosexualitet är emot naturen. Svenskar ogillar allt onaturligt som glasögon, plast och luftkonditionering.

2. Att tillåta äktenskap för homosexuella är att uppmana folk att bli homosexuella, på samma sätt som folk blir långa av att umgås med långa människor.

3. Om homosexuella får ingå äktenskap är nästa steg alla möjliga slags icke önskvärt beteende. Folk kanske till och med vill gifta sig med sina husdjur eftersom en hund har juridiska rättigheter och kan skriva under ett äktenskapsavtal.

4. Heterosexuella äktenskap har funnits länge och har inte förändrats det minsta. Det är fortfarande tillåtet för män att slå sina fruar, en gift kvinna är sin mans egendom, svarta får inte gifta sig med vita och skilsmässor är olagliga.

5. Heterosexuellas äktenskap kommer att förlora sitt värde om man tillåter homosexuella att gifta sig. Det kränker heligheten i i Britney Spears 55-timmars bara-på-skoj-äktenskap.

6. Heterosexuella äktenskap är giltiga eftersom en man och en kvinna kan skapa ett barn. Homosexuella, infertila eller äldre ska inte få gifta sig, eftersom världens barnhem inte är fulla än och vi behöver fler barn.

7. Barn till homosexuella blir förstås också homosexuella, precis som heterosexuella föräldrar bara får heterosexuella barn.

8. Äktenskap för homosexuella har inget stöd i religionen. I en religiöst styrd stat som Sverige bygger vi hela landets värderingar på en enda religion, och det är därför som vi inte har religionsfrihet.

9. Barn behöver en manlig och en kvinnlig förebild i hemmet. Av det skälet har vi lagar mot att barn växer upp med ensamstående föräldrar.

10. Homosexuella äktenskap kommer att förändra vårt samhälles grundvalar. Vi kommer aldrig att kunna anpassa oss till nya sociala värderingar, liksom vi inte kunnat anpassa oss till bilar, tjänstesamhällets framväxt eller den ökade medellivslängden.

källa: http://wwjv4.com/politics/top-10-reasons-gay-marriage-is-unam...

#blogg

Avstängd
Ny äktenskapslag - motargument?

Undrar vars du fått de argumenten ifrån? Har du hittat på dem själv?

Här har du några riktiga: länk.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Undrar vars du fått de argumenten ifrån? Har du hittat på dem själv?

Här har du några riktiga: länk.

Uppenbarligen läste du inte allt. Eller så "råkade" du hoppa över källan.

Avslöjad. Läs allt innan du skriver nästa gång.

Medlem

Argumenten Elias länkade till var verkligen inget att hänga i julgranen. Hade jag haft ork hade jag gått igenom dem punkt för punkt.

Medlem

Sidan verkar inte fungera för tillfället men som vanligt antar jag att man kan lumpa ihop argumenten under rubriken 'urfåniga'.

F.ö så är det på tiden att homosexuella får gifta sig. Skulle tro att majoriteten av svenska folket är helt ok med det.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Sidan verkar inte fungera för tillfället men som vanligt antar jag att man kan lumpa ihop argumenten under rubriken 'urfåniga'.

F.ö så är det på tiden att homosexuella får gifta sig. Skulle tro att majoriteten av svenska folket är helt ok med det.

Sidan fungerar för mig. Annars har jag sparat argumenten på datorn, så jag kan skicka dem till dig om du vill titta på dem.

Medlem

Ne det behövs nog inte, får se om det funkar senare.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Skön sida Mikael länkade till för övrigt. På något ställe listade den vad de tyckte var de 50 bästa texterna folk hade på sina tröjor. Bland annat: "# Every Time You See a Rainbow, God is Having Gay Sex":D

Resten var dock inte lika roliga, hela listan här: http://wwjv4.com/politics/friday-funny-top-50-athiest-sayings...

Medlem

Det är sorgligt att de fortfarande finns människor som detta i världens mest sekulariserade land. Hetronormen finns överallt i samhället, men är som kraftigast hos bohemiska, religiösa människor.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Klart bögarna och flatorna ska få gifta sig. Sedan kan man ju undra varför man över huvud taget vill ingå äktenskap, denna heteronormativitetens högborg.

Medlem
Skrivet av blajban:

Klart bögarna och flatorna ska få gifta sig. Sedan kan man ju undra varför man över huvud taget vill ingå äktenskap, denna heteronormativitetens högborg.

Har för mig att det är fördelaktigt vad gäller försäkringar och liknande. Självklart kan man ordna sådant ändå, men varför inte ta cykeln på köpet.;)

Medlem

Jag har läst nånstans att Sverige är den tredje mest ateiska landet i världen efter Estland och tjeckian.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Bästa argumentet är ändå fertiliteten. Jag menar för alla homosexuella kommer ju bergis sätta på första bästa person av det andra könet så fort dom inte får gifta sig...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Bästa argumentet är ändå fertiliteten. Jag menar för alla homosexuella kommer ju bergis sätta på första bästa person av det andra könet så fort dom inte får gifta sig...

Nej, det bästa argumentet emot är följande ;

God created Adam and Eve, not Adam and Steve.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skribent
Skrivet av Greger:
Skrivet av Wardancer:

Bästa argumentet är ändå fertiliteten. Jag menar för alla homosexuella kommer ju bergis sätta på första bästa person av det andra könet så fort dom inte får gifta sig...

Nej, det bästa argumentet emot är följande ;

God created Adam and Eve, not Adam and Steve.

Varför tillåter då Gud att 2-7 % blir homosexuella?

Medlem

"Every Time You See a Rainbow, God is Having Gay Sex"


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av bastard:

Varför tillåter då Gud att 2-7 % blir homosexuella?

"Guds vägar äro outgrundliga"

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av bastard:

Varför tillåter då Gud att 2-7 % blir homosexuella?

"Guds vägar äro outgrundliga"

Meh! Homosexualitet är ju en hjärnskada, ju!

Min kärlek till min pojkvän är bara en hjärnskada.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Meh! Homosexualitet är ju en hjärnskada, ju!

Min kärlek till min pojkvän är bara en hjärnskada.

Japp, snart lär du springa runt och sätta på djur också! Vart är världen på väg?!;)

Medlem

Mm.

Sen lik dessutom. Och spädbarn. Homosexualitet är som en växande cancersvulst!

Medlem
Medlem

You got vomited on by a boomer.

Nu är du också smittad.

Medlem

Oh Jesus Christ, NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Medlem

Maybe he'll cure you. If you convert.

Medlem
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det är sorgligt att de fortfarande finns människor som detta i världens mest sekulariserade land. Hetronormen finns överallt i samhället, men är som kraftigast hos bohemiska, religiösa människor.

Hmm, funderar över vad din definition av bohemer är och varför de skulle vara emot?

Medlem

Hej!

Jag skulle bara yttra min åsikt här utan att bli påhoppad av någon arg person.
Jag vill även börja med att säga att jag absolut inte har något emot homosexuella äktenskap på något sätt, inte heller har jag något mot homosexuella, de är precis som alla oss andra, likvärdiga som människor.

Det jag undrar, och jag vill gärna ha svar om det finns någon homosexuell person som vill yttra sig i frågan:

Varför vill vissa homosexuella nödvändigtvis gifta sig i kyrkan när det har visat sig att det inom kyrkan och religionen finns motsättningar mot detta? Jag sympatiserar fullständigt med dem kristna homosexuella som vill ha en vigsel som deras religion faktist kräver.
Men då kommer en följdfråga, är inte det äktenskap som finns inom kristendomen bundet till man och kvinna?

Jag tycker att man kräver väldigt mycket om religiösa människor skall ändra sin uppfattning om sin religions _idé_ om hur ett äktenskap skall se ut.

Men som jag sa , kristna homosexuella måste ju få en lösning till det här problemet som verkar bli större och större, någon person som kan lägga fram ett vettigt förslag? Inga påhopp mot religioner/läggningar etc nu..:O

Medlem

Därför att gifta sig i kyrkan är en del av vår tradition. Traditioner är viktiga för dom flesta.

Tänk till exempel om man inte fick ha begravningar i kyrkan för att man är homosexuell. Klart att man ska kämpa för rättigheten att vara en del av samhället och traditionerna precis som alla andra.

1
Skriv svar