Radeon HD 2900 XT testat

Robot
Medlem
Radeon HD 2900 XT testat

Såg det för 3800kr, är lite tveksam till kortet. Tar bra lång tid på sig och när det väl kommer så ligger det i samma prestandaklass med ett kort som kom för ett halvår sen. Bättre kan ni AMD! Ni har haft tid! Får se hur det blir med 65nm korten som ska komma.

De kan fortfarande komma och svepa undan allt motstånd på mellansegmentet där nVidia gjort bort sig något. Men det återstår att se.

Medlem

Verkar vara ett helt ok kort, men inte så bra att jag ångrar mitt köp av ett 8800gts för en månad sen

Medlem

Är nog både billigare och bättre att satsa på ett 8800GTS istället. Är lite besviken på ATI som inte kunde få fram något bättre på ett halvår.

Medlem

HD 2900 XT är vad jag förstått inte flaggskeppet utan HD 2900 XTX som ska komma i slutet av sommaren...dock så har väl nvidia hunnit komma upp med något nytt...

jag är iaf glad för mitt 8800 GTX Dock tycker jag synd att ATI inte kunnat göra bättre ifrån sig.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Okej... så kortet som vi alla har väntat på presterar som ett 8800GTS som snart har funnits ute i vad, 6-8 månader? Att det dessutom drar mer kräm under load och väsnas mer var ju nästan givet efter att ha haft ett ATI kort innan som väsnades som in i helsike.
Trodde faktiskt att AMD/ATI kunde leverera ett kort som slår Nvidia å fingrarna för en gångs skull, tydligen inte. Återstår att se hur OEM XTX presterar...:\


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

drivisarna är juh inte dirket bra för 2900xt än men det kommer. kolla på nordichardware och på deras överklocknings artikel och se hur grymt kortet presterar.. det slår tillochmed 8800ultra i ett test


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Nvidia har ju lanserat sitt Ultra GTX, och sen kommer 8900 med ynka ddr 4 minnen, inget mer under solen, så alla som tjackat gts eller gtx bör nog inte bli allt för besvikna på ett bra tag.

7395 för ett Ultra och futtiga 15% prestanda höjning jämfört med gamla Gtx, löjligt.

Nej jag är hypernöjd med mina Gtxer, kör fan vad som helst, med en hyffsad motor vill säga, Arma, och Stalker rullar sämre, eller snarare sirap, så det blir inget med det.

C&C 3, GRAW, ja allt annat bara tuggar på och det var länge sedan jag hade så kul med ett strategispel, KLOCKRENT, klart en kandidat till GOY!

/S


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Ett kort som presterar lika bra som ett Geforce 8800GTX fast för 2000kr minde. Imponerande.

Edit:
Men vad besviken man blev när man kollade vidare. 8800GTS slår ju kortet i ganska många spel.

Medlem

Så i slutändan så presterar de rätt lika när båda får ut sina final drivisar.

Pansarknekt

Jag väljer Nvidia över Ati anyday. Har varit stabilast för mig alltid utan några problem. Atis Radeon 9800pro var iofs bra när det begav sig. Sen hade jag 9800xt innan jag återvände till GeForce. Hoppas dock att Ati kommer igång igen för det behövs lite prispress även här.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

mjo HD 2900XTX med GDDR4-minnen kommer nog piska nvidia för en stund iaf

Medlem

Jag tillhör skaran som troget väntat i drygt ett halvår på R600 innan jag köpte ny dator, längtar så efter att byta tillbaka till ATI efter det på flera sätt usla 7600GS jag har nu. Det är inte utan att man känner sig lite besviken. Hur drivrutinen kan vara så ofärdig efter all 'extra' tid är för mig svårt att förstå. Nu blir det ju extra jobbigt att bestämma sig för om man skall köpa detta lilla värme- och ström-monster, eller vänta på 2600XT (innan nåt bättre kommer) alt. 65nm 2900XT. Det som verkligen talar för detta kort iallafall är det trevliga HD-stödet, både i form av acceleration och HDMI med inbyggt ljud. Och hoppet om betydligt bättre spelprestanda med nya drivisar. Blir iaf till att vänta ytterligare ett litet tag med datorköpet... suck.

Medlem

Jag läste alla testarna, sen köpte jag ett 8800 GTX...

(Jag har alltid haft ATi innan *snyft*)


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av NympH:

Jag läste alla testarna, sen köpte jag ett 8800 GTX...

(Jag har alltid haft ATi innan *snyft*)

Ville hålla mig till ATI jag med.. Köpte nyligen 8800GTX, känns tungt men nvidia är ledarna nu, helt klart.. (Klaga bäst ni vill på drivrutiner, det är i nuvarande form som gäller nu så..)

Medlem

Är så trött på grafikkort som slukar ström som svarta hål och är varma som sjutton.

Är det bara jag som tycker de inte koncetrera sig på att förbättra det till nästa generation?

Medlem

Är trött på nya grafikkort när det finns knappt några DX10 spel som man kan spela på, Crysis, bioshock, alan wake etc dom ligger ju minst ett halvår framöver.

Medlem

perfekt, bara att beställa ett 320mbs gts för lite och ingenting istället då och njuuuta av tf2 och gänget.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av redmac:

HD 2900 XT är vad jag förstått inte flaggskeppet utan HD 2900 XTX som ska komma i slutet av sommaren...dock så har väl nvidia hunnit komma upp med något nytt...

jag är iaf glad för mitt 8800 GTX Dock tycker jag synd att ATI inte kunnat göra bättre ifrån sig.

2900XT är flaggskeppet så länge de inte har något bättre på marknaden. Det är som om att Nvidia skulle säga att 8900GTX är deras flaggskepp, de har bara inte släppt den än.

Var inte så imponerad av 2900XT korten, den skulle må bra av att bli tillverkad av 65nm för just nu drar den fruktansvärt mycket watt per prestanda. Tycker det mest intressanta kortet verkar vara 2600XT!

Medlem

överlag verkar det vara sämre prestanda i spel med 2900xt jämfört med 8800gts, men 1000 kronor dyrare enligt komplett. känns som nån har misslyckats nånstans.
kollade inte de andra testerna så 29900 kankse är snuskigt bra på... nåt annat.

Medlem

Jo, 2900xt var ju inte riktigt det prestandamonster som många förväntat sig, iaf. inte i DX9. Å andra sidan så känns det som om valet mellan ett 2900xt vs ett 8800gts är relativt enkelt. 2900xt har mer funktioner och utan tveka klart större potential, dvs när DX10 väl dyker upp på alvar.

Medlem

Jag ångrar mig. I 3Dmark så presterar 2900XT otroligt bra för sitt pris. Och, precis som många sidor skriver, så är inte drivrutinerna helt slipade än. Nä, jag tror nog 2900XT är det bästa valet för framtiden förtillfället.

Medlem

Man kan inte begära att 2900XT redan är perfekt i spel ännu, och det har flera recensionssidor tagit upp. Det är helt enkelt inte rättvist att jämföra i spel ännu. Det kommer nya drivisar om någon vecka och lovar en rejäl prestandahöjning.

Kör man exempelvis tester i 3Dmark, ser man hur råstarkt 2900XT är just nu, och kommer naturligtvis bli ännu bättre efter drivisar. Det är dessutom fruktansvärt enkelt att klocka med hjälp av kylning, och kommer upp i rekordhöga hastigheter, som man bland annat kan läsa på nordic hardware.

Som sagt ta alla speltester med en väldig nypa salt då dessa är missvisande, vänta ett par veckor på riktiga drivers så kan man börja jämföra.

1
Skriv svar