Linux kränker Microsoft-patent

Robot
Inaktiv
Linux kränker Microsoft-patent

MS har väl själv snott saker, och i någon ljudmecksak till windows hittade man ju spår i en av filerna "haxxed by superhaxxor" eller något liknande, dvs dom laddade ner ett crackat "program" och använde i sitt egna OS...

hoppas det inte blir något skit av detta nu bara..och har dom patent på gränssnittet? ..IP my ass..

Medlem

Mjukvarupatent suger, varför är det ingen som gör nåt? Finns det nåt hållbart argument för varför någon ska kunna bestämma över vilka som får använda "progressbars" och annan skit som går att patentera?

Medlem

I min mening så är hela patentsystemet så urholkat och uråldrigt och skulle ha behövt en upprycking så det kan passa in i 2007, inte 1907.

Inaktiv

där vi stödjer patent?...
bryr de om sig patentet för han som skapade datormusen?...
nääääääää


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem
Skrivet av Lurid:

I min mening så är hela patentsystemet så urholkat och uråldrigt och skulle ha behövt en upprycking så det kan passa in i 2007, inte 1907.

Säger väl det mesta. Mjukvarupatent, och faktiskt vanliga patent i många fall, är helt jävla cp och bör avvecklas snarast möjligt.

Medlem

Microsoft är ju bara patetiska. Först körde de med SCO-karusellen, och när det sket sig kör dom väl på hårt själva istället. FUD-spridande pappskallar som inte kan se skillnad på mitt och ditt är vad dom är.

Medlem

Patent är ett utmärkt sätt att ta kål på konkurrenter och i staterna är det bara för stora bolag att hota med stämning för att få mindre konkurenter på fall. De enda större än Microsoft är stater, länder och unioner som titt som tätt stämmer Microsoft. Så Microsoft måste ta igen genom att hacka på de mindre.

Dax
Medlem

Det är väl självklart att om man har ett patent och någon kränker det patentet att man gör någonting åt det. Det är ju faktiskt skaparna av den andra mjukvaran som ska se till att det dom använder inte använder någonting som är patenterat om dom inte skaffat licens för att nyttja det.

Det är ju faktiskt rätt basic i företags världen att man måste ju göra lite undersökningar och koll och inte bara rusa på och sen tjoa oj det visste jag inte. Det är ens skydighet att ta reda på saker innan man startar upp något som ska publiceras/användas av massorna.

Sen kan man tycka vad man vill om Microsoft och andra företag men dom är företag och som alla företag så är målet att gå med vinst.

Medlem

Det går ju faktiskt att köpa sig patent utan att vara den som kommit på det som är patenterat -vilket MS gjort. Mjukvarupatent är inte något gott och hämmar i många fall utvecklingen men ger stora kosingar till de feta jättarna...

Medlem

Mjukvarupatent.. herregud finns det något mer knäppt knappt.. Patentsystemen i största allmänhet verkar missbrukas alldeles för ofta och vara alldeles för lössläppta.

Inaktiv

Gissar att det är som med SCO.
Företaget hotar att stämma över patent, men vägrar tala om vilka dom är.
Det kan pågå i flera års tid.
Detta är för att skrämma potentiella Linuxkunder.
Hursomhelst så tror jag inte mjukvarupatenten tillåts (ännu) inom EU.

Givetvis vägrar de specifiera sig ännu mer än så, för att låta OSS-utvecklarna ta bort de patent de eventuellt inkräktar på. Att kunna hota med stämningar är säkert en långt mer profitriktig metod då potentiella användare kan skrämmas bort.

Edit, som de eventuellt inkräktar på givetvis.

Och ner med mjukvarupatent!

Medlem

Rätt ska vara rätt. Vi lever i en värld där vi stödjer upphovsrätt, säger Microsofts vd till Fortune, skriver News.com.

Borde vara så här!

Rätt ska vara rätt. Vi lever i en värld där MS Dammsuger och blåser alla till höger och vänster, för vi är störst, bäst, men långt ifrån vackrast. Vi äger er alla och stödjer därmed upphovsrätten, säger Microsofts vd till Fortune, skriver News.com.

Folk borde droppa Microsoft som en pestsmittad dansmus, tag fram den slöa skridskon och gör processen kort.

Kovertera till Linux 100%, bojkotta MS med alla till buds stående medel . . . Give em a war they're never forget.

Köp inte till någon gaytjänst från MS, så kanske dom fattar när massan tröttnar på att bli trampade på tårna.

Windows hade inte varit någonting utan PIRATER!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Kovertera till Linux 100%, bojkotta MS med alla till buds stående medel . . . Give em a war they're never forget.

Köp inte till någon gaytjänst från MS, så kanske dom fattar när massan tröttnar på att bli trampade på tårna.

Windows hade inte varit någonting utan PIRATER!

Det där inlägget var så jävla dumt att jag nästan är rädd för att svara på det, ifall dumheten smittar av sig

Medlem

Det ligger en del i att piratkopierandet av windows har varit en BRA sak för microsoft.

Inaktiv

Om nu folk kränker deras patent varför stämmer de inte folk? Det kan bero på att diverse små företag som som stödjer open source har patent som Microsoft kan tänkas kränka.

"IBM holds more patents than any other U.S. based technology company"

Det här är gammal skåpmat som Microsoft påstått för flera månader sedan dess har inget hänt. Alltså så är det mer eller mindre FUD*.

*FUD är en förkortning som står för Fear, Uncertainty, and Doubt (rädsla, osäkerhet och tvivel) och är en marknadsföringsteknik som går ut på att skrämma kunden till att avstå från konkurrenters produkter genom att, utan att säga det rakt ut, låta förstå att dessa produkter innehåller mystiska och farliga defekter.

Folk har bett Microsoft att visa koden som kränker patenten så att det går att ta bort den koden sedan Februari. Vad är det som tar sådan tid?

Edit: Det är dessutom inte säkert att patenten gäller i hela världen. Bara för att de har fått patent på vissa saker i USA så betyder inte det att det gäller i Europa eller Asien.

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Rätt ska vara rätt. Vi lever i en värld där vi stödjer upphovsrätt, säger Microsofts vd till Fortune, skriver News.com.

Borde vara så här!

Rätt ska vara rätt. Vi lever i en värld där MS Dammsuger och blåser alla till höger och vänster, för vi är störst, bäst, men långt ifrån vackrast. Vi äger er alla och stödjer därmed upphovsrätten, säger Microsofts vd till Fortune, skriver News.com.

Folk borde droppa Microsoft som en pestsmittad dansmus, tag fram den slöa skridskon och gör processen kort.

Kovertera till Linux 100%, bojkotta MS med alla till buds stående medel . . . Give em a war they're never forget.

Köp inte till någon gaytjänst från MS, så kanske dom fattar när massan tröttnar på att bli trampade på tårna.

Windows hade inte varit någonting utan PIRATER!

Snälla Kan inte du säga vad det är du röker så att jag kan testa det till helgen?


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Rätt ska vara rätt. Vi lever i en värld där vi stödjer upphovsrätt, säger Microsofts vd till Fortune, skriver News.com.

Borde vara så här!

Rätt ska vara rätt. Vi lever i en värld där MS Dammsuger och blåser alla till höger och vänster, för vi är störst, bäst, men långt ifrån vackrast. Vi äger er alla och stödjer därmed upphovsrätten, säger Microsofts vd till Fortune, skriver News.com.

Folk borde droppa Microsoft som en pestsmittad dansmus, tag fram den slöa skridskon och gör processen kort.

Kovertera till Linux 100%, bojkotta MS med alla till buds stående medel . . . Give em a war they're never forget.

Köp inte till någon gaytjänst från MS, så kanske dom fattar när massan tröttnar på att bli trampade på tårna.

Windows hade inte varit någonting utan PIRATER!

Snälla Kan inte du säga vad det är du röker så att jag kan testa det till helgen?

'
vad han röker?
han har ju rätt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av FZ:

...har börjat göra efterforskningar i hur många av dem som krängts och kommit fram...[

Det är inte så att de har kränkts då?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

nu blev jag så äkcklad av ms att jag måste instalera gentoo på den här datorn också PUNKT!

Inaktiv
Skrivet av Dax:

Det är väl självklart att om man har ett patent och någon kränker det patentet att man gör någonting åt det. Det är ju faktiskt skaparna av den andra mjukvaran som ska se till att det dom använder inte använder någonting som är patenterat om dom inte skaffat licens för att nyttja det.

Det är ju faktiskt rätt basic i företags världen att man måste ju göra lite undersökningar och koll och inte bara rusa på och sen tjoa oj det visste jag inte. Det är ens skydighet att ta reda på saker innan man startar upp något som ska publiceras/användas av massorna.

Sen kan man tycka vad man vill om Microsoft och andra företag men dom är företag och som alla företag så är målet att gå med vinst.

Jag håller helt och hållet med om att man bör tänka sig för innan man rusar iväg och kallar Microsoft ondskan personifierad och liknande... företag vill gå med vinst som du säger.

Men om det hela går så långt att Microsoft i princip kontrollerar open source-marknaden (även om det bara gäller USA) så tycker jag att det måste vara något fel någonstans. Jag är inte så insatt i de här patenten, men man kan ju fråga sig hur "universella" de är... vad kan man egentligen göra utan att bryta mot ett eller annat patent? Är det möjligt att skapa ett operativsystem till en modern PC utan att bryta mot lagen?

Även om det inte gått så långt så tycker jag det är synd att situationen är som den är. Microsoft må vara ett företag med vinstintresse som alla andra, men den bild de målar upp av sig själva är långt ifrån smickrande. Borde det inte börja slå tillbaka mot dem småningom? Är "ondska" en marknadsstrategi som håller i längden :)?

Pansarknekt
Skrivet av z0idberg:
Skrivet av Dax:

Det är väl självklart att om man har ett patent och någon kränker det patentet att man gör någonting åt det. Det är ju faktiskt skaparna av den andra mjukvaran som ska se till att det dom använder inte använder någonting som är patenterat om dom inte skaffat licens för att nyttja det.

Det är ju faktiskt rätt basic i företags världen att man måste ju göra lite undersökningar och koll och inte bara rusa på och sen tjoa oj det visste jag inte. Det är ens skydighet att ta reda på saker innan man startar upp något som ska publiceras/användas av massorna.

Sen kan man tycka vad man vill om Microsoft och andra företag men dom är företag och som alla företag så är målet att gå med vinst.

Jag håller helt och hållet med om att man bör tänka sig för innan man rusar iväg och kallar Microsoft ondskan personifierad och liknande... företag vill gå med vinst som du säger.

Men om det hela går så långt att Microsoft i princip kontrollerar open source-marknaden (även om det bara gäller USA) så tycker jag att det måste vara något fel någonstans. Jag är inte så insatt i de här patenten, men man kan ju fråga sig hur "universella" de är... vad kan man egentligen göra utan att bryta mot ett eller annat patent? Är det möjligt att skapa ett operativsystem till en modern PC utan att bryta mot lagen?

Även om det inte gått så långt så tycker jag det är synd att situationen är som den är. Microsoft må vara ett företag med vinstintresse som alla andra, men den bild de målar upp av sig själva är långt ifrån smickrande. Borde det inte börja slå tillbaka mot dem småningom? Är "ondska" en marknadsstrategi som håller i längden :)?

Word. Problemet är att microsoft manövrerar ut alla sina konkurrenter och därmed har kontroll över största delen av marknaden. Att dom nu sparkar på bl.a. Linux är bara fortsatt lågt. Lägre än glocalnet. Sen att dom vill tjäna pengar det förstår man men att dom kontrollerar så stor del av PCns mjukvaruutveckling är nästan skrämmande. Lite Cyberdyne Systems varning


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Lite Cyberdyne Systems varning

Jag lutar mer åt OCP
Stora företag har en otäck förmåga att sprida sig till andra branscher, fast hittills har ju MS hållit sig rätt så lugna i det avseendet. Jag tror dock att vi kommer att ha kvar win i burkarna ett bra tag till för MS har två saker GNU/Linux inte har:
Organisation och spel. Inte nödvändigtvis i den ordningen.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av deftune:

Lite Cyberdyne Systems varning

Jag lutar mer åt OCP
Stora företag har en otäck förmåga att sprida sig till andra branscher, fast hittills har ju MS hållit sig rätt så lugna i det avseendet. Jag tror dock att vi kommer att ha kvar win i burkarna ett bra tag till för MS har två saker GNU/Linux inte har:
Organisation och spel. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

Xbox, Zune osv. - de försöker nog allt att bli så breda som möjligt.

Inaktiv

Jag piraterar ingenting längre för jag vill stödja dom som gör bra saker plus att det är som ett tack och även stöd så dom kan göra en uppföljare.

Men Microsoft Windows produkter laddar jag ner för dom har monopol, drm, buggar och helt sjuka användningsregler efter man köpt det, tex får man bara installera om Windows 2ggr, äckligt fula användargränssnitt, och så vidare.

Finns det verkligen inga spelutvecklare med civilkourage som kan släppa sitt nästa stora spel till Linux enbart? :|.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av deftune:

Lite Cyberdyne Systems varning

Jag lutar mer åt OCP
Stora företag har en otäck förmåga att sprida sig till andra branscher, fast hittills har ju MS hållit sig rätt så lugna i det avseendet. Jag tror dock att vi kommer att ha kvar win i burkarna ett bra tag till för MS har två saker GNU/Linux inte har:
Organisation och spel. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

Xbox, Zune osv. - de försöker nog allt att bli så breda som möjligt.

Jo, de försöker
Fast bortsett från X-box så är det väl mest floppar?
Krysslådan har ju inte börjat gå med vinst ännu men den ligger i alla fall bättre till än deras variant av palm pilot


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Att säga att "Windows inte hade varit någonting utan pirater" är ju ett totalt efterblivet konstaterande.

Menar ni på allvar att det är piraternas förtjänst att folk använder Windows? Det har ingenting med användarvänlighet att göra? Timing? Känsla för business?

Nänä.

1
Skriv svar