Peter Moore om Folding@home-projekt

Robot
Flakmonkey
Peter Moore om Folding@home-projekt

Mannen som sköter Folding@home-projektet, Vijay Pande, verkar inte tycka att CPUn i 360n är i samma klass som PS3:ans Cell när det kommer till att vika ihop proteiner.

Citat:

After being asked if he thought the power of the 360 could be useful, he said: "Possibly, although the cell processor in the PS3 is much more powerful for our calculations than the CPU in the Xbox 360."

http://www.pro-g.co.uk/news/03-05-2007-5386.html

Men å andra sidan så kvittar ju det fullständigt, all hjälp som de kan få är ju positivt, även om det så bara är en gammal 286:a

Medlem

Nope 360 har bättre gpu medans ps3 har råkraften i just cpun vilket gynnar folding@home så den där peter moore har inte en susning om vad han babblar om. jävla pr snubbe.

Medlem

Finns väl GPU version av folding@home? Har för mig jag testade det då ATI kör lite reklam för det i sina drivisar.


signatur

osv.

Medlem

Borde inte maskinen i fråga vara anpassad för ett längre snurrande först och främst? Nu äger jag själv varken 360 eller ps3, men man uppfattar gärna som att t.ex 360 inte är det i och med ljudnivå bl.a.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

All makt åt Peter Moore, vår befriare


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Xenon kan då fan inte mäta sig med Cell. Som någon sa så har 360n en något starkare GPU, men i och med att en GPU inte kan göra uträkningar så är 360n inte de direkt bästa valet för att vika proteiner. Men hur som helst, all uträkning är bra uträkning, så jag ser gärna att Folding@home kommer till 360n, det får gärna komma till Wii också av samma anledning till att man inte bara kan låta rika få donera pengar till t.ex Röda Korset eller Rädda Barnen.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Xenon kan då fan inte mäta sig med Cell. Som någon sa så har 360n en något starkare GPU, men i och med att en GPU inte kan göra uträkningar så är 360n inte de direkt bästa valet för att vika proteiner. Men hur som helst, all uträkning är bra uträkning, så jag ser gärna att Folding@home kommer till 360n, det får gärna komma till Wii också av samma anledning till att man inte bara kan låta rika få donera pengar till t.ex Röda Korset eller Rädda Barnen.

GPU:n kan visst göra uträkningar. Det är det en CPU/GPU gör, räknar ut kod. ATI har länge haft folding@home client för ATI grafikkort. Och en GPU är typ 10ggr snabbare än vanliga dual/quad core cpu´s. KOmmer inte riktigt ihåg om det var 10 eller 100ggr snabbare, orkar inte googla nu. Men som sagt, det är ett ATI grafikkort i 360:n, så den kan dem använda på samma sätt tror jag.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

GPU:n kan visst göra uträkningar. Det är det en CPU/GPU gör, räknar ut kod. ATI har länge haft folding@home client för ATI grafikkort. Och en GPU är typ 10ggr snabbare än vanliga dual/quad core cpu´s. KOmmer inte riktigt ihåg om det var 10 eller 100ggr snabbare, orkar inte googla nu. Men som sagt, det är ett ATI grafikkort i 360:n, så den kan dem använda på samma sätt tror jag.

Stämmer bra det. Dock så är väl cellprocessorn i PS3 ändån flera gånger snabbare på folding@home än värstigkorten från ATI (om jag nu inte har fel) så jag tror inte Xbox360 kommer komma nära PS3 när det gäller detta.

Medlem

ATi-korten verkar prestera mycket bättre än PS3'orna.
Kolla statistiken:
http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=osstats

GPU 54 Tflops 922 Active CPU's (0,059 Tflops per prolle)

PLAYSTATION®3 582 Tflops 34007 Active CPU's (0,017 Tflops per prolle)

Inaktiv

Processor TFLOPS/CPU
GPU 0.0594
Cell (PS3) 0.0159
CPU (Windows) 0.00095

från: http://arstechnica.com/news.ars/post/20070326-why-the-playsta...

Inaktiv

För den som tycker att det spelar roll att grafikkorten är snabbare:
GPU kan endast köra en specific del av problemet, den klarar inte att lösa samma problem som en riktig processor.

För övrigt så ser jag gärna att Microsoft utmanar Sony i folding.
Dömt att misslyckas, men ger kanske folk lite perspektiv

Medlem

Skiter väl i något lamt beräkningsprogram för medecin forskning.Jag har köpt min xbox för att spela spel och där krossar just nu xbox sony's ps3 i allt som släpps...


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Inaktiv

Coolt, men tror inte jag kommer "låna ut" min 360, den låter för mycket för att stå på Kanske om de stänger av cd spelaren när folding körs.

360 och PS3 har ju ungefär lika mycket processor kraft så varför inte, sen finns det ju 5ggr fler 360 användare.

Medlem

Fungerar inte processorerna i PS3 och 360 väldigt olika?

Inaktiv
Skrivet av kabex:

Fungerar inte processorerna i PS3 och 360 väldigt olika?

Jo. Skulle nog vilja påstå att sånt här är PS3:an riktigt bra på.

1
Skriv svar