Varför inte? Därför.

Avstängd
Varför inte? Därför.

Mitt liv är vitt. Det har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Vitt som i att ta en vit vecka, dvs: jag super inte.
Innan högskolan har jag aldrig gått på en fest med alkohol inblandat. När jag fyllde 18 gick jag inte på krogen och har inte gjort det senare heller. På campus finns dock Traversen - kårpuben. Dit har jag gått några gånger, senast igår. Jag har upptäckt att fulla människor inte blir riktigt såna som jag har bildat mig en uppfattning av tidigare, även om man kan märka av en viss skillnad.

Igår hände det lite saker. Jag satt och pratade med en klasskompis och då kom en tjej fram till honom för andra gången under kvällen och frågade honom om han gick mäklarlinjen. Han svarade nej och hon stod kvar en stund och pratade om det och förklarade varför och sen gick hon tillbaka och satte sig med sina kompisar.
Efter någon minut så kom en annan från gänget fram och frågade min klasskompis: "Öh, varför satt du och tog dig själv på... öh... snoppen?"
Han sa att det gjorde han inte alls, men hon sa att de hade sett honom göra det. Jag hade inte sett något. Det kändes dock lite... ja.
Nåväl, hon gick tillbaka och satte sig och sedan kom några andra av mina klasskompisar och vi snackade med dem om händelsen.

Ungefär tjugo minuter senare stod jag och tre till och spelade biljard. Till saken hör att jag var utklädd till tepåse, eftersom det var Halloween och allt och jag hade varit hos en annan klasskompis på en kort fest före.
En kille jag aldrig sett förr och som uppenbart var packad kom fram till mig och frågade varför jag hade på mig en kartongbit (det var då själva lappen som man håller i tepåsen med). Jag svarade att jag var utklädd till en tepåse. Han förstod ingenting: "En entepåse?".
Jag upprepade det åtminstone fyra gånger och pekade på lappen där det stod Lipton the. Han fattade fortfarande inte och sa sedan på ett otrevligt sätt: "Det är väl lite faggot", och gick.

Ofta så gör folk saker som de ångrar när de är fulla. De säger något olämpligt eller gör något dumt, vilket de sedan ber om ursäkt för med ursäkten att de var fulla. Egentligen så är det en väldigt dålig ursäkt. Om jag super blir jag inte en annan person. Det är fortfarande Elias, människan som finns innanför murarna av vett och etikett.
Därmed så kommer det mesta fyllesnacket inifrån. Om jag tycker att en viss person är ful så säger jag ju inte det, men om jag är full så är omdömet och förnuftet borta och då tänker jag inte på att personen kan bli sårad.

"Varför dricker inte du?". Därför att jag faktiskt har vett nog att låta bli. Alkohol leder inte till något annat än elände, ta bara det faktum att uppemot 80 % av alla våldsbrott har med alkohol att göra.
Det är nog inte många som undgått Systembolagets reklam där de varnar för vad som skulle hända om inte alkoholmonopolet fanns.
Där står en massa elände som är kopplat till en massa annat, bl.a. fler trafikolyckor och mer sjukfrånvaro.
Är det någon som har insett att det där är precis det vi får av alkoholen? Om vi inte söp skulle mycket av det kunna strykas eller minimeras.

Som om det inte vore nog så skadar det hjärnan och kostar grova pengar. Betala pengar för att förgifta och skada sig själv, alltså. Hm.

Finns det något dummare än att supa? Troligen inte.

#blogg

Medlem
Varför inte? Därför.

Bara slog mig... Är det inte dumt att idiotförklara folk som gör nåt du aldrig har testat själv?

Medlem

mm, men jag förstår jag har inget emot alkohol, dricker lite då och då men jag super inte direkt. Jag har lite den policyn att ska man ha roligt kan man väl fan klara av att ha kul utan att behöva häva i sig för kung och fosterland..

Jag antar att i dagens ungdom anses man udda om man inte super , inte fan vet jag men samhället blir bara konstigare och konstigare, och perfektionism kraven blir högre.

Sen tränar jag rätt mkt , ska göra lumpen med mera så alkohol har väl aldrig varit ideellt att sabba hälsan med 24/7.

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Bara slog mig... Är det inte dumt att idiotförklara folk som gör nåt du aldrig har testat själv?

Indeed. Klickade på den här bloggen av en slump, men jag måste säga snubben låter mer arrogant nykter än vad de flesta människor blir när de är fulla.

Jag menar, no offense, men lär dig ödmjukhet, EliasN.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av noaxark:
Skrivet av SpiroTris:

Bara slog mig... Är det inte dumt att idiotförklara folk som gör nåt du aldrig har testat själv?

Indeed. Klickade på den här bloggen av en slump, men jag måste säga snubben låter mer arrogant nykter än vad de flesta människor blir när de är fulla.

Jag menar, no offense, men lär dig ödmjukhet, EliasN.

Min tanke också.

Jag var likadan förut. En dogmatisk nykterist. Tills jag provade alkohol. Nu är jag inte längre nykterist, inte längre rädd för alkohol och dömer inte folk som dricker.

Du har rätt i att alkohol orsakar mycket elände i samhället. Men till exempel trafiken orsakar mycket elände också. Kan vi avskaffa alkohol och trafik? Javisst. Men hur perfekt vill vi att samhället ska bli? Ska vi avskaffa allt som kan tänkas skada människor? Lika bra att avskaffa spel, porr, kaffe, "farliga" fritidsaktiviteter (klättring etc) och så vidare... Allt som är kul/gott men "farligt".

Alkohol är en kul grej. Hjälper dig att släppa på många onödiga spärrar, onödig blyghet och andra onödiga saker. Jag lärde mig en del saker om mig själv när jag var full första gången och jag märkte att jag hade total självkontroll dessutom. Hade helt klart kontroll över mina handlingar - jag var bara lite mer öppen, humoristisk och pratglad.

Normal konsumtion av alkohol är inget negativt. Särskilt om man inte gör det ofta.

Avstängd

Även om det lät så, så var inte meningen att idiotförklara någon. Jag måste dock säga att jag har mycket svårt att förstå hur någon vettig människa kan supa.

Skrivet av SpiroTris:

Bara slog mig... Är det inte dumt att idiotförklara folk som gör nåt du aldrig har testat själv?

Låt mig nu ställa en motfråga: är det då inte dumt att idiotförklara knarkare? Visst, de är fast i ett beroende, men fortfarande har de valt en gång att knarka. Det är idiotiskt om något.
Jag tror dock inte att det blir bättre av att påpeka det för dem, eftersom de fortfarande måste inse det innan de kan bli av med det.

Jag tror att det här med att dricka alkohol är lite relaterat till hur man tänker när man gör något direkt livsfarligt. Risken finns där, men man ignorerar den.

Bergsklättring utan utrustning och dödsföraktande hopp med motorcykel är exempel på spännande saker som inte kräver mycket för att gå snett.

Om vi jämför trafiken och alkohol hittar vi genast några skillnadere. Trafiken är viktig grundsten i vårt moderna samhälle. Det hjälper folk att ta sig dit de vill. Det förbättrar kommunikationen.
Vad gör alkoholen för vårt samhälle? Den står för en stor andel av alla våldsbrott, den står för en stor andel av alla trafikolyckor, den står för en stor andel av våra sjukhuskostnader, den splittrar familjer och så vidare, och så vidare. IQ har haft två reklamfilmer på TV ganska nyss. De två tycker jag är slående exempel på varför man inte ska dricka.

Alkoholen kostar vårt samhälle tusentals liv och miljarder kronor varje år. Det är priset. Får vi valuta för det?

Mikael, du menar att du har total självkontroll när du dricker, och du är knappast ensam. Hur många killar i din ålder säger att de inte har det?
Men okej, vi säger att du har det. Hur är det då med alla andra? Fungerar den precis lika bra för andra som för dig? Vad händer med beroendet då? Du dras djupare och djupare ner i träsket som kallas alkoholism.
En alkoholist blir i genomsnitt 55 år gammal.

Är du förresten säker på att en utomstående nykter människa skulle ge samma utlåtande om dig som du gav om dig själv när du var full? Jag tror inte det.

Förresten, bland alla dessa "onödiga spärrar" så finns väldigt mycket nödvändigt. Jag skulle snarare säga att de onödiga spärrarna finns inbäddade i de nödvändiga. Vill du bli av med de onödiga blir du av med de nödvändiga.

Jag tror förresten inte att det rätta svaret är att avskaffa allt som kan vara till skada för folk, däremot tycker jag absolut att vi ska avskaffa det som är till skada för många (400 000 barn har alkoholiserade föräldrar, 400 000 svenska barn!!) och utan att vi får något av det. Alkoholen är ett lysande exempel (för att inte nämna porr).
Det som vid missbruk (spel, kaffe) är till skada för någon enstaka är dock en helt annan sak, dessa får vi dessutom ut något av.

Medlem

De som inte klarar av att dricka borde inte dricka. Om man blir våldsam på fyllan ska man inte vara full. Det handlar om ansvar. Likadant om man känner att man dricker mer och mer - då ska man sluta. Precis som med datorspel.

När man är nykterist och aldrig har provat alkohol är det så fruktansvärt dramatiskt. Kom ner på Jorden säger jag bara. Prova själv så får du se hur "fruktansvärt" det är.

"Låt mig nu ställa en motfråga: är det då inte dumt att idiotförklara knarkare?"

Det är dumt att idiotförklara folk som dricker (om man inte har testat) precis som det är dumt att uttala sig om ett datorspel som man inte har testat. Till exempel: "du är ju en idiot som spelar World of Warcraft!" fast man aldrig har provat det. Du har själv varit den sitsen också. Tills du testade WoW.

Avstängd

"De som inte klarar av att dricka". Vilka är det? Jag skulle säga att det är majoriteten. Vem är det som bestämmer vilka som klarar av det då?
Du har förresten inte druckit mer än en gång (du har åtminstone inte nämnt något mer tillfälle för mig), men ändå säger du att utifrån perspektivet du hade när du var full som anser du dig fullt lämpad för att dricka alkohol?

Om du anser att man måste pröva för att veta (vilket är mitt motto på skoj) så måste du ju pröva knark, eller hur? Eller du kanske inte tycker att det är så dumt?

Det är en lögn att man måste pröva för att veta. Jag har ögon att se med och öron att höra med. Allt detta elände - är det värt det? Svara på den frågan. Är det värt allt elände i samhället, alla dödsfall, alla söndertrasade liv, alla missbildade barn, alla pengar, alla förstörda relationer - är det värt allt det eländet för att slippa "onödiga spärrar"? Är det det?

Medlem

Kul att för dig att du kan stå fast vid dina värderingar. Men verkar dock som du har blandat ihop att festdricka någon gång ibland och supa sig under bordet varannan dag. Hur som helst så är man fortfarande sig själv efter man druckit, om än mer omdömeslös etc.

Så länge du inte i smyg har tänkt på hur kul det skulle vara att köra full eller att slå ihjäl någon (eller gör detta när du är nykter) så lär du inte göra detta när du är full. Man tappar inte all kontroll och bara bryr sig om att skaffa mer alkohol. Det funkar inte riktigt så. Ett beroende utvecklas inte över en natt.

Dock som någon ovanstående skrev så, om alkohol tar fram en negativa sidor mer än positiva så kan man nog lika gärna låta bli. Sen får du inte glömma alla som dricker utan ha problem, de måste väl ändå vara mer än de man ser på parkbänkarna?

De som inte klarar att dricka är de som inte vet när de ska sluta.

Medlem
Skrivet av EliasN:

"De som inte klarar av att dricka". Vilka är det? Jag skulle säga att det är majoriteten. Vem är det som bestämmer vilka som klarar av det då?

De som blir beroende eller våldsamma. Vem som bestämmer det? Man själv, givetvis.

Skrivet av EliasN:

Du har förresten inte druckit mer än en gång (du har åtminstone inte nämnt något mer tillfälle för mig), men ändå säger du att utifrån perspektivet du hade när du var full som anser du dig fullt lämpad för att dricka alkohol?

Jag har bara druckit en gång hittills, ja. Det visar på att alkohol inte är så beroendeframkallande. Det är bara om man har dålig självkontroll som det blir det.

Skrivet av EliasN:

Om du anser att man måste pröva för att veta (vilket är mitt motto på skoj) så måste du ju pröva knark, eller hur? Eller du kanske inte tycker att det är så dumt?

Vars ska man dra den gränsen då? Du håller väl med om att man måste testa ett spel för att uttala sig om de som spelar det?

Det är likadant med alkohol. Att dricka alkohol är inte fel i sig. Det är när man blir beroende och det styr ens liv eller när man inte klarar av att dricka utan blir aggressiv som det är farligt. Precis som med till exempel WoW: Det är inget fel med att spela det men om man blir beroende och skiter i skola, familj och vänner och blir aggressiv så klarar man inte av att spela det. Då borde man inte spela det.

Skrivet av EliasN:

Allt detta elände - är det värt det? Svara på den frågan. Är det värt allt elände i samhället, alla dödsfall, alla söndertrasade liv, alla missbildade barn, alla pengar, alla förstörda relationer - är det värt allt det eländet för att slippa "onödiga spärrar"? Är det det?

Ett annat exempel på något som orsakar en massa elände är religion. Är det värt det? Borde vi inte förbjuda religion då?

Är det värt allt elände bara för att folk vill tro på något utöver den materiella världen? Leva i en sagovärld alltså.

Jag är benägen att svara "ja" på den frågan. Det är delvis värt det. Varför? Det är en lång historia...

Men alkohol då? Är det värt att det finns? Ja, det är det. Bara för att det finns folk som inte kan hantera alkohol ska man inte kollektivbestraffa och omyndigförklara hela befolkningen.

Det här är lite som diskussionen om våldsamma spel. Blir man våldsam av våldsamma spel?
Blir man våldsam av alkohol? Nej, det blir man inte. Men om mycket hat ligger inuti en eller om man är en aggressiv person kan man bli våldsam när man är full. Men man kommer att bli våldsam hur som helst nån gång i livet ändå med stor sannolikhet.

Lösning: Man borde införa licens på att dricka alkohol. ;D

Medlem

En inte bara arrogant utan också dogmatisk moralkärrings predikan om alkohol och dess påverkan på folk är alltid lika underhållande. Speciellt när vederbörande aldrig någonsin druckit eller varit berusad tidigare. Mycket underhållande.

Är du verkligen på riktigt?

Lilla guldlock född med silverskeden i munn, vad vet du om den kalla verkligheten utanför din moders famn?

Du anser att folk som väljer att nyttja droger är idioter. Du menar även på att alkoholen i sig bidrar till våra samhällsproblem och bör därför tas bort. Friheten då? Vad händer med varje individs rätt att själv ha kontroll över sitt eget liv? Ska alla behöva avstå någonting de tycker om för att en liten del inte kan kontrollera sig?
Din människosyn är skrämmande...

Alkohol har jag och så många andra använt för att liva upp festen. Vi vet alla hur harmlös drickan är i våra händer och skräckpropagandan vissa vill fylla oss med biter inte. För vi om några vet ju vad som stämmer och inte stämmer.

Du ser ner på droger för att någon vill att du ska se ner på droger. Själv ryser jag av tanken att Sverige skulle bli likt en dry county i södra Amerika där alla tror på gubben i skyn. Inte för att jag älskar död utan för att jag avskyr att vara kontrollerad. Varje männsika ska vara fri att själv bestämma vad man vill göra med sitt liv. Ingen frihet inget eget liv.

Skrivet av EliasN:

Allt detta elände - är det värt det? Svara på den frågan. Är det värt allt elände i samhället, alla dödsfall, alla söndertrasade liv, alla missbildade barn, alla pengar, alla förstörda relationer - är det värt allt det eländet för att slippa "onödiga spärrar"? Är det det?

Okej, nu vill du att vi ska ta på oss hela ansvaret och säga, ja vi står för detta. Det är lungt värt lite spillda liv om vi får fortsätta dricka. Nej, självklart finns det ingen i sin rätta sinnesro som skulle säga någont sådant. Vad tror du egentligen? Dummaste frågan jag hört på länge. Du borde väl förstå att vi inte tänker svara på något sådant då svaret vi ger endast skulle stödja synen på att vi redan har fel. Var smartare än så.

"Finns det något dummare än att supa? Troligen inte."

Svar: Mjo, jag tycker nog att detta predikerande om saker man inte vet någonting om med en valnöts erfarenhet i bagaget toppar en vild kväll på krogen alla gånger...

Medlem

Det är upp till var och en och den förbannade friheten ja, alltså alkoholen är inget problem för folk som kan kontrollera den, men den bidrar också till mer problem än något annat vad gäller olyckor med mera.

Rattfylla? (verkar ha blivit något som är mer vanligt i dagens ungdom)

Seriöst kör man rattfull förtjänar man att dö.

Angående drogor med mera, ja en frihet .. vi vill kanske inte ha ett mirrors edge samhälle eller minority report men , vem fan vill också ha pundare överallt och smuts och skräp på gatorna. Det är ju faktiskt så att medans många kan kontrollera sina beroende så är det troligen ännu fler som inte kan när det gäller tex DROGER. (Nej det är inte normalt att ta droger)

Det är ibland skrattretande när många är så livrädda för att samhället skall kontrollera allt. Nyligen gick en lag igenom där de förbjöd att ha kameror i skolor... seriöst?

Vem är så jävla rädd för sin integritet, har man inget att dölja behöver man inte vara rädd, dessutom är det en allmän plats och kameror tex skyddar och sätter ditt brottslingar.(Används även bara när något har HÄNT)

Idioter som röstar nej till sånt.

Medlem

Zauii: Du har rätt, men jag är absolut en av dom som är livrädda för att staten (inte samhället) ska styra allt. Det är min ABSOLUT värsta mardröm faktiskt.

Angående alkoholen, jag dricker kanske varannan helg, ibland inte alls så ofta. Det är så otroligt värt det i dom flesta fall. Samtidigt så hatar jag alkohol och dess effekter på samhället. Jag har dubbelmoral här, vet inte riktigt vad jag ska säga. Det skulle bli en hel del mycket tråkigare utan den men samtidigt så skadar den så pass mycket.

Skrivet av zauii89:

Det är upp till var och en och den förbannade friheten ja, alltså alkoholen är inget problem för folk som kan kontrollera den, men den bidrar också till mer problem än något annat vad gäller olyckor med mera.

Rattfylla? (verkar ha blivit något som är mer vanligt i dagens ungdom)

Seriöst kör man rattfull förtjänar man att dö.

Det finns inget sätt att försvara den som kör rattfull. Det är en genumrutten akt som jag tror görs på en ren impuls eller av ren idioti. Men den som ändå gör det förjänar väl inte död? Lite starkt sagt av dig tycker jag

Skrivet av zauii89:

Angående drogor med mera, ja en frihet .. vi vill kanske inte ha ett mirrors edge samhälle eller minority report men , vem fan vill också ha pundare överallt och smuts och skräp på gatorna. Det är ju faktiskt så att medans många kan kontrollera sina beroende så är det troligen ännu fler som inte kan när det gäller tex DROGER. (Nej det är inte normalt att ta droger)

Du menar alltså att merparten av de som är på krogen troligtvis inte kan kontrollera sitt bruk? Alkohol är en drog som alla andra och klassas faktiskt som en av de tyngre. Jag säger inte att jag vill ha pundare (antar att du menar mer generella drogmissbrukare och inte vad själva ordet egentligen innebär) överallt men det blir ju knappast så om man inte sätter stopp nu. Eller?

Titta på Holland, där är rökat lagligt. Har de fel? Jag får droger utskrivna av en läkare. Helt lagligt. Är det fel?

Att gå ut och ta en öl är att bruka en drog. En kopp kaffe eller en cigg, samma sak.
Alkohol koffein nikotin, listan fortsätter till exempelvis opioder. Det vi känner till som knark. Skillnaden på dessa är att den ena är laglig, den andra olaglig. Sedan skymtas dubbelmoralen där den lagliga drogen är tyngre än den illegala. Är det rätt?

När du säger droger antar jag att du egentligen menar de centralstimulantia även kända som knark dvs illegala substanser? Vem är det som säger att det inte är normalt att ta droger? På vilka villkor? Det är lagen som säger att det inte är normalt, någonting som kriminella busar sysslar med. Men ställena där de Svenskt illegala substanserna är legaliserade då?

Gillar man drogen alkohol och tycker att den ska förbli laglig att bruka men ser ner på exempelvis thc som är en av de mest kontroversilla drogerna så har man absolut lite dubbelmoral. Givetvis inte om man endast rättar sig efter lagarna, men definitivt om man tittar på drogerna i sig då de liknar varann så pass mycket.

Jag rättar mig efter lagarna, kan även tillägga att jag inte ens dricker längre och den enda drog jag nyttjar är koffein.

Skrivet av zauii89:

Det är ibland skrattretande när många är så livrädda för att samhället skall kontrollera allt. Nyligen gick en lag igenom där de förbjöd att ha kameror i skolor... seriöst?

Vem är så jävla rädd för sin integritet, har man inget att dölja behöver man inte vara rädd, dessutom är det en allmän plats och kameror tex skyddar och sätter ditt brottslingar.(Används även bara när något har HÄNT)

Idioter som röstar nej till sånt.

Det finns nog mer än du tror som vill skydda sin integritet. Skydda oss från brottslingar i all ära men jag drar gränsen när de börjar behandla vanligt folk som potentiella brottslingar. Där börjar det bli sinnessjukt. Kameror i skolorna ser jag inget direkt fel med så länge statistiken visar framgång, men börjar de visitera elever slumpmässigt eller kollar genom deras privata ägodelar däremot. Varför kom vi in på detta btw? Hursomhelst om man inte säger ifrån så kan det vara dit man kommer och då har vi ett samhälle som liknar det du skrev.

V For Vendetta, fiktion eller möjlig framtid?

zauii89, nu var inte allt detta riktat bara emot dig utan endast utåtriktade tankar. Så du behöver inte besvara hela inlägget om du inte vill!

Avstängd
Skrivet av Drapan:

Kul att för dig att du kan stå fast vid dina värderingar. Men verkar dock som du har blandat ihop att festdricka någon gång ibland och supa sig under bordet varannan dag. Hur som helst så är man fortfarande sig själv efter man druckit, om än mer omdömeslös etc.

Festdricka någon gång ibland brukar övergå till supa sig under bordet varannan dag. Det finns inget som heter lagom alkoholkonsumtion.

När man super är man fortfarande sig själv utan omdöme, ja. Det är människan som finns innanför det vi kallar vett och etikett.

Citat:

Så länge du inte i smyg har tänkt på hur kul det skulle vara att köra full eller att slå ihjäl någon (eller gör detta när du är nykter) så lär du inte göra detta när du är full. Man tappar inte all kontroll och bara bryr sig om att skaffa mer alkohol. Det funkar inte riktigt så. Ett beroende utvecklas inte över en natt.

Nej, det är inte det jag menar heller. Jag menar att alla de där kvävda tankarna och impulserna riskerar att bli till gärning.
Det fungerar ungefär på samma sätt i spel. I verkligheten gör vi inte vissa saker eftersom vi inte är anonyma. I spel är man anonym och därmed försvinner vissa hämningar. Den som stjäl i ett spel kan inte skylla på att det bara är ett spel, det är människan inuti som visar sig.

Citat:

Dock som någon ovanstående skrev så, om alkohol tar fram en negativa sidor mer än positiva så kan man nog lika gärna låta bli. Sen får du inte glömma alla som dricker utan ha problem, de måste väl ändå vara mer än de man ser på parkbänkarna?

Ja. Frågan är bara vad som väger tyngst: eländet som är till följd av de som inte kan kontrollera sig, eller den tillfälliga låtsaslycka hos dem som menar att de kan det?

Skrivet av Mikaelh:

De som blir beroende eller våldsamma. Vem som bestämmer det? Man själv, givetvis.

Okej, alltså kan ingen säga åt mig att jag inte borde dricka om jag själv bestämmer att jag klarar av det?

Citat:

Jag har bara druckit en gång hittills, ja. Det visar på att alkohol inte är så beroendeframkallande. Det är bara om man har dålig självkontroll som det blir det.

Är det någon som blir beroende efter en kväll? Är det någon som blir beroende av tobak efter första cigaretten? Knappast. Beroenden bildas över tid.

Citat:

Vars ska man dra den gränsen då? Du håller väl med om att man måste testa ett spel för att uttala sig om de som spelar det?

Det är likadant med alkohol. Att dricka alkohol är inte fel i sig. Det är när man blir beroende och det styr ens liv eller när man inte klarar av att dricka utan blir aggressiv som det är farligt. Precis som med till exempel WoW: Det är inget fel med att spela det men om man blir beroende och skiter i skola, familj och vänner och blir aggressiv så klarar man inte av att spela det. Då borde man inte spela det.

Jag håller med om att man måste testa ett spel, läsa en bok, se en film innan man uttalar sig om det är bra eller dåligt. Däremot håller jag inte med om att man måste testa WoW för att inse att det inte är bra att spela WoW om man blir beroende av det.

Citat:

Ett annat exempel på något som orsakar en massa elände är religion. Är det värt det? Borde vi inte förbjuda religion då?

Är det värt allt elände bara för att folk vill tro på något utöver den materiella världen? Leva i en sagovärld alltså.

Jag är benägen att svara "ja" på den frågan. Det är delvis värt det. Varför? Det är en lång historia...

Frågan är ju först om din jämförelse är rättvis. Religion. Du menar snarare massor av olika religioner. Kan man skylla Islams övergrepp på Buddhister? På samma sätt kan man ju fråga sig om man kan skylla Nazismens övergrepp på Greenpeace.

Citat:

Men alkohol då? Är det värt att det finns? Ja, det är det. Bara för att det finns folk som inte kan hantera alkohol ska man inte kollektivbestraffa och omyndigförklara hela befolkningen.

Så du menar att alla dessa mord, våldtäkter, splittrade familjer, utsatta barn och så vidare är ett rimligt pris?

Skrivet av Grön:

Du anser att folk som väljer att nyttja droger är idioter. Du menar även på att alkoholen i sig bidrar till våra samhällsproblem och bör därför tas bort. Friheten då? Vad händer med varje individs rätt att själv ha kontroll över sitt eget liv? Ska alla behöva avstå någonting de tycker om för att en liten del inte kan kontrollera sig?
Din människosyn är skrämmande...

Okej, jag kör på din linje: varför ska mord vara förbjudet? Det begränsar ju folks frihet! Varför ska knarka vara förbjudet? Varför ska det vara förbjudet att köra hur man vill i trafiken? Varför ska överhuvudtaget något vara förbjudet? Det inskränker ju folks frihet! Din människosyn är skrämmande.

Citat:

Alkohol har jag och så många andra använt för att liva upp festen. Vi vet alla hur harmlös drickan är i våra händer och skräckpropagandan vissa vill fylla oss med biter inte. För vi om några vet ju vad som stämmer och inte stämmer.

Jag brukar alltid köra för fort. På 50-vägarna kör jag minst 80. Det är inte alls farligt för det har inte hänt något de senaste tio gångerna och därför kommer det inte att hända något senare heller. Vägverket kan ta sin skräckpropaganda och stoppa upp den någonstans. Jag vet ju att det inte stämmer.

Inser du hur dumt det låter? Jag undrar om du överhuvudtaget var seriös eller inte.

Citat:

Du ser ner på droger för att någon vill att du ska se ner på droger. Själv ryser jag av tanken att Sverige skulle bli likt en dry county i södra Amerika där alla tror på gubben i skyn. Inte för att jag älskar död utan för att jag avskyr att vara kontrollerad. Varje männsika ska vara fri att själv bestämma vad man vill göra med sitt liv. Ingen frihet inget eget liv.

Men snälla människa. Du vill ha frihet säger du. Visst, det vill jag också. Vi har frihet. Du kan göra precis vad du vill hur du vill när du vill, men för det måste du ta konsekvenserna. De kan visa sig i form av böter, ett fängelsestraff, en pekfinger mindre, ett stort sår i ansiktet, ett brutet ben, och så vidare.
Anledningen till att det finns regler och lagar är inte för att begränsa vår frihet. Tror du att föräldrar sätter upp regler för sina barn för att de tycker att det är kul? Nej, de gör det för att de vill sina barn deras eget bästa! Om du springer med en sax kommer det förr eller senare att hända en olycka. Om du äter för mycket godis för du ont i magen. Om du kör 80 på en 50-väg kommer du förr eller senare att hamna i en bilolycka, och så vidare.

Frågan är ju nu bara var man ska sätta gränsen. Det finns inget lagom. Det finns två diken: det ena heter anarki och det andra heter övervakningssamhälle.

Medlem
Skrivet av Grön:
Skrivet av zauii89:

Det är upp till var och en och den förbannade friheten ja, alltså alkoholen är inget problem för folk som kan kontrollera den, men den bidrar också till mer problem än något annat vad gäller olyckor med mera.

Rattfylla? (verkar ha blivit något som är mer vanligt i dagens ungdom)

Seriöst kör man rattfull förtjänar man att dö.

Det finns inget sätt att försvara den som kör rattfull. Det är en genumrutten akt som jag tror görs på en ren impuls eller av ren idioti. Men den som ändå gör det förjänar väl inte död? Lite starkt sagt av dig tycker jag

Skrivet av zauii89:

Angående drogor med mera, ja en frihet .. vi vill kanske inte ha ett mirrors edge samhälle eller minority report men , vem fan vill också ha pundare överallt och smuts och skräp på gatorna. Det är ju faktiskt så att medans många kan kontrollera sina beroende så är det troligen ännu fler som inte kan när det gäller tex DROGER. (Nej det är inte normalt att ta droger)

Du menar alltså att merparten av de som är på krogen troligtvis inte kan kontrollera sitt bruk? Alkohol är en drog som alla andra och klassas faktiskt som en av de tyngre. Jag säger inte att jag vill ha pundare (antar att du menar mer generella drogmissbrukare och inte vad själva ordet egentligen innebär) överallt men det blir ju knappast så om man inte sätter stopp nu. Eller?

Titta på Holland, där är rökat lagligt. Har de fel? Jag får droger utskrivna av en läkare. Helt lagligt. Är det fel?

Att gå ut och ta en öl är att bruka en drog. En kopp kaffe eller en cigg, samma sak.
Alkohol koffein nikotin, listan fortsätter till exempelvis opioder. Det vi känner till som knark. Skillnaden på dessa är att den ena är laglig, den andra olaglig. Sedan skymtas dubbelmoralen där den lagliga drogen är tyngre än den illegala. Är det rätt?

När du säger droger antar jag att du egentligen menar de centralstimulantia även kända som knark dvs illegala substanser? Vem är det som säger att det inte är normalt att ta droger? På vilka villkor? Det är lagen som säger att det inte är normalt, någonting som kriminella busar sysslar med. Men ställena där de Svenskt illegala substanserna är legaliserade då?

Gillar man drogen alkohol och tycker att den ska förbli laglig att bruka men ser ner på exempelvis thc som är en av de mest kontroversilla drogerna så har man absolut lite dubbelmoral. Givetvis inte om man endast rättar sig efter lagarna, men definitivt om man tittar på drogerna i sig då de liknar varann så pass mycket.

Jag rättar mig efter lagarna, kan även tillägga att jag inte ens dricker längre och den enda drog jag nyttjar är koffein.

Skrivet av zauii89:

Det är ibland skrattretande när många är så livrädda för att samhället skall kontrollera allt. Nyligen gick en lag igenom där de förbjöd att ha kameror i skolor... seriöst?

Vem är så jävla rädd för sin integritet, har man inget att dölja behöver man inte vara rädd, dessutom är det en allmän plats och kameror tex skyddar och sätter ditt brottslingar.(Används även bara när något har HÄNT)

Idioter som röstar nej till sånt.

Det finns nog mer än du tror som vill skydda sin integritet. Skydda oss från brottslingar i all ära men jag drar gränsen när de börjar behandla vanligt folk som potentiella brottslingar. Där börjar det bli sinnessjukt. Kameror i skolorna ser jag inget direkt fel med så länge statistiken visar framgång, men börjar de visitera elever slumpmässigt eller kollar genom deras privata ägodelar däremot. Varför kom vi in på detta btw? Hursomhelst om man inte säger ifrån så kan det vara dit man kommer och då har vi ett samhälle som liknar det du skrev.

V For Vendetta, fiktion eller möjlig framtid?

zauii89, nu var inte allt detta riktat bara emot dig utan endast utåtriktade tankar. Så du behöver inte besvara hela inlägget om du inte vill!

mm,

Men du vet angående vad som är lagligt eller inte är ju det som bygger upp ett samhälle. Det är det som skiljer oss från förr när vi var vildar osv.. FRIHET är en sak men man behöver inte överdriva?

Så rent tekniskt sett skulle vi kunna gå tillbaka till stenålder , alla kan ta och springa nakena genom stan osv, jag själv skulle inte bry mig .. om någon gjorde det men han blir ju arresterad på dirren.

Det finns lixom en gräns, vad är frihet?
Grundlagarna?,

Börjar vi böjja för mycket inser vi ganska snart att skall man ha 100% frihet kan man i princip göra vad fan som helst vart som helst vilket skulle leda till totalt kaos?

Typ öppen sex ? LOl vet att det är random men trots allt är vi ju skapade för att para oss osv, vad är då fel med att göra det oavsett om motsatta könet vill eller inte lixom.

Det var ju faktiskt så det var men vi har utvecklat en intelligens med empati, känslor och värderingar. Det är väl det som skiljer oss från djuren.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Festdricka någon gång ibland brukar övergå till supa sig under bordet varannan dag. Det finns inget som heter lagom alkoholkonsumtion.

Om festdrickande brukar övergå till alkoholism så borde rimligen både jag och mina bröder och mer eller mindre ALLA jag känner vara alkoholister.

Så är det helt enkelt inte.

Sorry to burst your bubble men du ha lyssnat på för mycket propaganda och verkar inte ha någon speciell erfarenhet på ämnet, om du hade haft det så skulle du vetat att de flesta (nästintill alla) kan dricka utan att gå och bli alkoholister. Som du skrev själv så "har jag aldrig gått på en fest med alkohol inblandat"... du har med andra ord inte så stor rätt att uttala dig på ämnet.

Det är ungefär som dom där journalisterna uttalade sig om "explicit sex scenes" i Mass Effect utan ens ha spelat det.

[quote=EliasN]Okej, jag kör på din linje: varför ska mord vara förbjudet? Det begränsar ju folks frihet! Varför ska knarka vara förbjudet? Varför ska det vara förbjudet att köra hur man vill i trafiken? Varför ska överhuvudtaget något vara förbjudet? Det inskränker ju folks frihet! Din människosyn är skrämmande.[quote]

Har jag sagt att mord ska vara tillåtet? Sluta lägga ord i min mun och det där är verkligen inte den linjen jag kör på. Du håller en sandlådenivå just nu.

[quote=EliasN]Jag brukar alltid köra för fort. På 50-vägarna kör jag minst 80. Det är inte alls farligt för det har inte hänt något de senaste tio gångerna och därför kommer det inte att hända något senare heller. Vägverket kan ta sin skräckpropaganda och stoppa upp den någonstans. Jag vet ju att det inte stämmer.

Inser du hur dumt det låter? Jag undrar om du överhuvudtaget var seriös eller inte.[quote]

Att jämföra bruket av alkohol med fortköring är väl ganska extremt? Tycker du inte det? Om du nu verkligen ser kontrollerat bruk av alkohol som fortkörning så visar det så klart att du inte vet vad du pratar om. Och för andra gången sluta lägga ord i min mun för något sådant har jag aldrig påstått. Måste du verkligen placera dem som inte håller med dig i extrema fack för att tänka ut ett svar?

Skrivet av EliasN:

Men snälla människa. Du vill ha frihet säger du. Visst, det vill jag också. Vi har frihet. Du kan göra precis vad du vill hur du vill när du vill, men för det måste du ta konsekvenserna. De kan visa sig i form av böter, ett fängelsestraff, en pekfinger mindre, ett stort sår i ansiktet, ett brutet ben, och så vidare.
Anledningen till att det finns regler och lagar är inte för att begränsa vår frihet. Tror du att föräldrar sätter upp regler för sina barn för att de tycker att det är kul? Nej, de gör det för att de vill sina barn deras eget bästa! Om du springer med en sax kommer det förr eller senare att hända en olycka. Om du äter för mycket godis för du ont i magen. Om du kör 80 på en 50-väg kommer du förr eller senare att hamna i en bilolycka, och så vidare.

Frågan är ju nu bara var man ska sätta gränsen. Det finns inget lagom. Det finns två diken: det ena heter anarki och det andra heter övervakningssamhälle.

Kallar du bestraffning en del av frihet? Jag finner inga ord... I din värld finns det två diken, men din värld stämmer inte överens med verkligheten. Du blir ju överkörd i din egen blogg.

Ja du använder dig av "spegel tillbaka" metoden för att bemöta mitt inlägg. Väldigt kreativt.

Fortsätter diskussionen med Zauii89 isället då vi verkar ligga på samma våglängd.

Nu går vi väldigt off topic men vafasen. Lagarna är en produkt av moralen och det är i första hand moralen som får samhället att fungera. Jag tror inte att moralen försvinner med rättssystemet. De som inte bryr sig om moralen bryr sig inte om lagarna. Och lagarna går inte alltd hand i hand med våra moraliska värderingar. Är min rätt till att stoppa vad jag vill i min kropp en överdrift när det gäller fri vilja? Jag tycker inte det, vänder vi på det så låter det ännu klarare. Du får inte stoppa vad du vill i din kropp. Varför? De menar på att man stödjer den svarta marknaden, en marknad de har skapat genom att göra vissa droger illegala! En efterfrågan som finns men inte förses. Vad gör de då? Straffa brukarna! De säger att vissa droger är okej att trycka i sig, medans andra inte är det. Gör si och så, annars ska du straffas. Visar inte detta ett sjukt kontrollbehov som inte styrs efter vad som är bäst för dig utan vad som är bäst för dem och deras makt?

Titta på den gamla skräckpropagandan som pumpades ut även känd som The Reefer Madness, denna skrattar många åt idag då det som sägs är så pass absurdt. Att vissa droger skiljer sig så radikalt från andra är lögn. De är olika potenta och detta kan självklart kontrolleras om man vet hur. Vill de rädda liv? Lär ungdommarna hur man nyttjar skiten på säkraste sättet istället för att stänga portarna helt och hållet.

Jag tycker att friheten först går till överdrift när det är lagligt att skada andra människor, ta lagen i staterna som säger att du har rätten att skjuta ihjäl en inbrottstjuv. Där har du en överdrift när det gäller frihet. Men att vi inte ska få stopp i oss vad vi själva känner för, det är en överdrift när det gäller kontroll. Ska det vara olagligt och straffbart att vara deprimerad och skära sig också?

Nu finner ju vi människor en offentligt naken kropp under vardagliga förhållanden direkt stötande. Varför man kan äcklas av något så naturligt är lite lustigt men så är det och detta får man anpassa sig till. När poliserna sedan arresterar kvinnor som visar brösten och då blir det en helt annan sak? Dubbelmoralen här är densamma som när det gäller droger. Att nyttja en drog innebär inte alltid skräckexempel som kan jämföras med att springa naken genom stan. Man måste ifrågasätta deras metoder, inte svälja allt de säger. Jag är ingen hippie men jag gillar inte den möjliga världen mina barn kommer växa upp i. Android ask no question, follow leader all hail! *bUzZ*

Skulle civiliserade människor i detta moderna samhälle bli vildar utan ett rättssystem? Är det rättssysemets öga för öga tand för tand som skapat fred över jorden? Hur mycket kontroll kan dem offra utan att vi äter upp varann?

Jag tror inte att man blir en bättre människa av ett hårt straff. Att världen blir en bättre plats om staten kontrollerade allt i våra liv. Jag tror på John Lennons dröm, kalla den löjlig om ni vill men jag skulle vilja se den världen. Eller ett steg i den riktningen.

Du har flera bra poänger Zauii!

Medlem
Skrivet av Drapan:
Skrivet av EliasN:

Festdricka någon gång ibland brukar övergå till supa sig under bordet varannan dag. Det finns inget som heter lagom alkoholkonsumtion.

Om festdrickande brukar övergå till alkoholism så borde rimligen både jag och mina bröder och mer eller mindre ALLA jag känner vara alkoholister.

Så är det helt enkelt inte.

Sorry to burst your bubble men du ha lyssnat på för mycket propaganda och verkar inte ha någon speciell erfarenhet på ämnet, om du hade haft det så skulle du vetat att de flesta (nästintill alla) kan dricka utan att gå och bli alkoholister. Som du skrev själv så "har jag aldrig gått på en fest med alkohol inblandat"... du har med andra ord inte så stor rätt att uttala dig på ämnet.

Det är ungefär som dom där journalisterna uttalade sig om "explicit sex scenes" i Mass Effect utan ens ha spelat det.

Exakt.

Jag var precis som Elias förr. Jag trodde att jag visste allt om alkohol och dess effekter. Det var bara fåfängt skitsnack.

Skrivet av EliasN:

Nej, det är inte det jag menar heller. Jag menar att alla de där kvävda tankarna och impulserna riskerar att bli till gärning.
Det fungerar ungefär på samma sätt i spel. I verkligheten gör vi inte vissa saker eftersom vi inte är anonyma. I spel är man anonym och därmed försvinner vissa hämningar. Den som stjäl i ett spel kan inte skylla på att det bara är ett spel, det är människan inuti som visar sig.

Ska vi förbjuda spel då också?

Skrivet av EliasN:

Ja. Frågan är bara vad som väger tyngst: eländet som är till följd av de som inte kan kontrollera sig, eller den tillfälliga låtsaslycka hos dem som menar att de kan det?

Tillfällig låtsaslycka? Än en gång säger jag bara: prova det. Eller du kanske är rädd för att du ska bli som jag då? Jag var nykterist tills jag testade det. När jag testade det var jag fortfarande negativ emot det men att testa det gav mig mycket perspektiv på det hela.

Vad menar du med "låtsaslycka"? Datorspel, fotboll, godis etc etc kan man ju definiera som "låtsaslycka" också, i såna fall. Beror på ens inställning.

Du vet när man var mindre så snurrade man runt en kompis på en snurra i lekparken tills denne blev alldeles yr. Det var en kul grej. Det är lite samma sak med alkohol. Fast man använder ett ämne istället för en riktig sak. Men yrheten och det glada humöret är bra mycket behagligare än snurreffekten. ;P

Skrivet av EliasN:

Okej, alltså kan ingen säga åt mig att jag inte borde dricka om jag själv bestämmer att jag klarar av det?

Som sagt: man borde införa en sträng licens på alkoholkonsumption. Just nu är "licensen" att man fyller 18 år. Men bara för att man är 18 betyder det inte att man kan hantera alkohol.

Skrivet av EliasN:

Är det någon som blir beroende efter en kväll? Är det någon som blir beroende av tobak efter första cigaretten? Knappast.

Ja, självklart. Eftersom det handlar om beroendeframkallande ämnen och inte om ett beteende.

Skrivet av EliasN:

Jag håller med om att man måste testa ett spel, läsa en bok, se en film innan man uttalar sig om det är bra eller dåligt. Däremot håller jag inte med om att man måste testa WoW för att inse att det inte är bra att spela WoW om man blir beroende av det.

Det du säger är att alkohol är dåligt för samhället och för alla och att alla som dricker är idioter för att ett fåtal blir beroende/aggressiva. Här finns det inget "om man blir beroende av det" i dina resonemang. Allt drickande är helt fel och idiotiskt. För att du har lärt dig det under uppväxten. Och för att du tror att din religion (Gud) säger det åt dig.

Skrivet av EliasN:

Så du menar att alla dessa mord, våldtäkter, splittrade familjer, utsatta barn och så vidare är ett rimligt pris?

Jag tycker att vi ska ta tag i såna problem på andra sätt än totalförbjuda alkohol. Alkohol kommer ändå att produceras och säljas men då på ett mycket farligare vis.

Kanske borde man införa licens på att köpa/dricka alkohol. Det är ett alternativ.

Sen hur hänger detta ihop med folk som dricker för skojs skull ibland? Varför är man idiot om man gör det?

Avstängd
Skrivet av Drapan:

Om festdrickande brukar övergå till alkoholism så borde rimligen både jag och mina bröder och mer eller mindre ALLA jag känner vara alkoholister.

Så är det helt enkelt inte.

Sorry to burst your bubble men du ha lyssnat på för mycket propaganda och verkar inte ha någon speciell erfarenhet på ämnet, om du hade haft det så skulle du vetat att de flesta (nästintill alla) kan dricka utan att gå och bli alkoholister.

Jag tror inte det.

Citat:

Som du skrev själv så "har jag aldrig gått på en fest med alkohol inblandat"... du har med andra ord inte så stor rätt att uttala dig på ämnet.

Det är ungefär som dom där journalisterna uttalade sig om "explicit sex scenes" i Mass Effect utan ens ha spelat det.

Som jag sa till Mikael: jag har ögon att se med och öron att höra med. Jag kan se vilka effekter alkoholen får på vårt samhälle. Jag kan se vilken effekt det får på folk. För att veta det behöver jag inte supa.
Jag tycker att det är otrevligt när folk blir fulla. Det känns osäkert.

Citat:

Har jag sagt att mord ska vara tillåtet? Sluta lägga ord i min mun och det där är verkligen inte den linjen jag kör på. Du håller en sandlådenivå just nu.

Det har du inte sagt, nej. Däremot sa du att alla människor ska ha kontrollen över sina egna liv och snackade om frihet.
Var ska vi dra gränsen? Jag tror inte att du förespråkar ett anarkistiskt samhälle. Jag tog ett extremt exempel för att visa varför vi måste ha regler och lagar.

Citat:

Att jämföra bruket av alkohol med fortköring är väl ganska extremt? Tycker du inte det? Om du nu verkligen ser kontrollerat bruk av alkohol som fortkörning så visar det så klart att du inte vet vad du pratar om. Och för andra gången sluta lägga ord i min mun för något sådant har jag aldrig påstått. Måste du verkligen placera dem som inte håller med dig i extrema fack för att tänka ut ett svar?

Jag ser det inte som fortkörning. Du har kanske inte förstått varför man gör jämförelser? När jag gör retoriska jämförelser använder jag ofta extremer.

Det jag menar är att det är samma sätt att resonera. Rätt vad det är spårar det ur och rätt vad det är händer det något. Alla skrämselpropaganda finns där av en anledning. Ingen rök utan eld.

Nu kommer du säkert att hävda att det var lite extremt att jämföra skrämselpropaganda med rök. Eller?

Citat:

Kallar du bestraffning en del av frihet? Jag finner inga ord... I din värld finns det två diken, men din värld stämmer inte överens med verkligheten. Du blir ju överkörd i din egen blogg.

Ja du använder dig av "spegel tillbaka" metoden för att bemöta mitt inlägg. Väldigt kreativt.

Jag kallar inte bestraffning en del av frihet. Jag säger att alla har friheten att göra vad de vill, men då måste du vara beredd att ta konsekvenserna av det.
Om du vill mörda någon så kan (observera ordet KAN) du göra det, men du måste vara beredd på att det får konsekvenser. Den mest påtagliga konsekvensen i det här fallet är förstås fängelsestraff.

Menar du förresten att det inte finns några diken i din värld? Hm.

Skrivet av Mikaelh:

Ska vi förbjuda spel då också?

Nej. Vilka effekter har spelen på samhället?

Citat:

Tillfällig låtsaslycka? Än en gång säger jag bara: prova det. Eller du kanske är rädd för att du ska bli som jag då? Jag var nykterist tills jag testade det. När jag testade det var jag fortfarande negativ emot det men att testa det gav mig mycket perspektiv på det hela.

Vad menar du med "låtsaslycka"? Datorspel, fotboll, godis etc etc kan man ju definiera som "låtsaslycka" också, i såna fall. Beror på ens inställning.

Du vet när man var mindre så snurrade man runt en kompis på en snurra i lekparken tills denne blev alldeles yr. Det var en kul grej. Det är lite samma sak med alkohol. Fast man använder ett ämne istället för en riktig sak. Men yrheten och det glada humöret är bra mycket behagligare än snurreffekten. ;P

Det är ju klart att man får ett bättre grepp om en sak om man prövar det, men för den skull ska man inte pröva allt.
Tänk på jämförelsen med knark. Eller ta något helt annat: bilolyckor. Du menar att det är hemskt, eller hur? Hur kan du mena det när du inte har testat? Ta och gör det först innan du uttalar dig.

Med låtsaslycka menar jag den lycka som framkallas med olika medel, t.ex. alkohol och knark.

Citat:

Som sagt: man borde införa en sträng licens på alkoholkonsumption. Just nu är "licensen" att man fyller 18 år. Men bara för att man är 18 betyder det inte att man kan hantera alkohol.

Och hur ska man genomföra den?

Citat:

Ja, självklart. Eftersom det handlar om beroendeframkallande ämnen och inte om ett beteende.

Varför är jag då inte beroende av kaffe och cola?

Citat:

Det du säger är att alkohol är dåligt för samhället och för alla och att alla som dricker är idioter för att ett fåtal blir beroende/aggressiva. Här finns det inget "om man blir beroende av det" i dina resonemang. Allt drickande är helt fel och idiotiskt. För att du har lärt dig det under uppväxten. Och för att du tror att din religion (Gud) säger det åt dig.

Varför säger jag allt det här? För att jag har vett att inse varför man inte ska dricka alkohol. Jag ställer frågan igen, den som ännu inte blivit besvarad: är ruset värt priset?

Citat:

Jag tycker att vi ska ta tag i såna problem på andra sätt än totalförbjuda alkohol. Alkohol kommer ändå att produceras och säljas men då på ett mycket farligare vis.

Kanske borde man införa licens på att köpa/dricka alkohol. Det är ett alternativ.

Sen hur hänger detta ihop med folk som dricker för skojs skull ibland? Varför är man idiot om man gör det?

Det där är samma resonemang som i abortdebatten. Om abort förbjuds som kommer folk ändå att göra det och på farligare sätt. Visst! Det är ju självklart! Att en mycket mindre mängd människor kommer att göra det ändå och på ett farligt sätt gör dock inte att vi ska göra det lagligt. Varför ska vi då förbjuda mord? Folk gör det ju ändå och på mycket farligare sätt!

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det är ju klart att man får ett bättre grepp om en sak om man prövar det, men för den skull ska man inte pröva allt.
Tänk på jämförelsen med knark. Eller ta något helt annat: bilolyckor. Du menar att det är hemskt, eller hur? Hur kan du mena det när du inte har testat? Ta och gör det först innan du uttalar dig.

Knark är farligt eftersom det är mycket, mycket mer beroendeframkallande än alkohol. Dessutom kan det ge psykoser, vilket inte alkohol kan (bara om man har varit alkoholist under en längre tid).

Sen är det ju måttligt självklart varför bilolyckor inte är något man vill testa.

Alkohol däremot - det är inte farligt. Bara om du vet att du har dålig självkontroll.

Skrivet av EliasN:

Jag tycker att det är otrevligt när folk blir fulla. Det känns osäkert.

Samma här. Jag tyckte att det var jätteobehagligt, tills jag drack själv. Det är just därför som man ska testa det själv så man vet hur det känns, vilka effekter det ger, hur pass mycket självkontroll man har och så vidare...

Skrivet av EliasN:

Med låtsaslycka menar jag den lycka som framkallas med olika medel, t.ex. alkohol och knark.

Är inte spel ett medel? Aha... du menar kemiska medel? I såna fall borde du inte dricka té/kaffe, äta godis eller sånt. Det är ju kemiska medel som ger dig lycka. Alkohol ger dig bara lycka i en lite större utsträckning.

Skrivet av EliasN:

Varför är jag då inte beroende av kaffe och cola?

Därför att risken är mycket, mycket mindre att bli beroende av detta. Om man blir beroende av kaffe borde man verkligen inte dricka alkohol. För det betyder att man antingen har en gen som gör att man lättare blir beroende av saker eller så betyder det att man har svagare karaktär.

Skrivet av EliasN:

Det där är samma resonemang som i abortdebatten. Om abort förbjuds som kommer folk ändå att göra det och på farligare sätt. Visst! Det är ju självklart! Att en mycket mindre mängd människor kommer att göra det ändå och på ett farligt sätt gör dock inte att vi ska göra det lagligt. Varför ska vi då förbjuda mord? Folk gör det ju ändå och på mycket farligare sätt!

Istället borde man föra en debatt om varför abort är fel. Och varför överdriven alkoholkonsumtion är fel.

Saxat från wikipedia:
"Efter flera misslyckade försök till reglering av alkoholkonsumtionen i Sverige beslutade kung Adolf Fredrik 1766 att avskaffa alla begränsningar."
Det har alltså provats förut. Utan lyckat resultat.

Medlem

Du verkar ha missat att det finns jättemånga människor som kan dricka och hålla det på en normal nivå? Det kanske finns de som dricker en öl till maten på lördagskvällen, varför är det så farligt?

Skrivet av EliasN:

Nej. Vilka effekter har spelen på samhället?

Människor kan hamna i ett beroende, precis som med alkohol.

Citat:

Hur kan du mena det när du inte har testat? Ta och gör det först innan du uttalar dig.

Man ska inte behöva testa allting innan man avfärdar det. Ibland är det dock en bra metod för att avgöra om det är något att ha.

Citat:

Varför är jag då inte beroende av kaffe och cola?

Av precis samma anledning som de flesta som dricker inte är beroende - de har självkontroll, och så beroendeframkallande är det inte.

Citat:

Varför säger jag allt det här? För att jag har vett att inse varför man inte ska dricka alkohol. Jag ställer frågan igen, den som ännu inte blivit besvarad: är ruset värt priset?

Du vet om att man kan dricka alkohol utan att bli full?

Citat:

Abort

En annan viktig sak där, är rätten att få bestämma över sin egen kropp.

Medlem

Inget fel att vara imot alkåhol.
Det är ju bara en drog som av nån annledning är okej idag.
Dricker själv, men skulle utan problem överleva utan, och jag skulle gärna se att man på sikt totalförbjuder alkåhol, cigg, snus.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Drack inte Jesus vin? Eller är det bara något som de felciterat i Bibeln?

Som så väldigt många redan har påpekat tidigare så är inte all alkoholkonsumption förknippad med total fylla. Men om jag känner EliasN rätt, vilket jag nog gör, så skiter han oftast i vad andra säger och vägrar lyssna på andra versioner än hans egen.
Jag konsumerar alkohol ett par gånger i veckan. Det kan vara en öl till maten, vin till söndagsmiddagen, festölar, eller bara en öl efter plojfotbollsmatchen. Jag kan tacka nej, och jag tackar nej, till alkohol ibland.

Jag respekterar nykterister, men jag respekterar inte nykterister som kallar alkoholkonusmenter för idioter eller alkoholister.

När det gäller beroende så brukar det finnas bakomliggande orsaker till att personen i fråga råkat illa ut, och inte bara "Woho, jag måste dricka alkohol!!!"

Men som sagt, jag tror inte EliasN bryr sig vad man säger här inne. Han är fast besluten om att alla som ens provat på alkohol är idioter som inte vet någonting.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Men som sagt, jag tror inte EliasN bryr sig vad man säger här inne. Han är fast besluten om att alla som ens provat på alkohol är idioter som inte vet någonting.

Alla som tagit nattvarden inkluderat?

Medlem
Skrivet av båtsman:

Alla som tagit nattvarden inkluderat?

Självklart, annars skulle han väl vara en hycklare?

EliasN: Vart går gränsen? Har du någon promillehalt som man inte får ha i kroppen för då är man en idiot?
"Ursäkta, kan du vara snäll att blåsa här?"
*BEEP*
"Du är en idiot."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Drapan:

Om festdrickande brukar övergå till alkoholism så borde rimligen både jag och mina bröder och mer eller mindre ALLA jag känner vara alkoholister.

Så är det helt enkelt inte.

Sorry to burst your bubble men du ha lyssnat på för mycket propaganda och verkar inte ha någon speciell erfarenhet på ämnet, om du hade haft det så skulle du vetat att de flesta (nästintill alla) kan dricka utan att gå och bli alkoholister.

Jag tror inte det.

Kan du förklara vad du menar med det? Jag om någon borde väl veta om jag är alkoholist? Folk generellt sett klarar att dricka utan att bli beroende och de som blir beroende brukar ta till flaskan av andra anledningar, t.ex fly från verkligheten, tröst osv.

Skrivet av EliasN:
Skrivet av Drapan:

Som du skrev själv så "har jag aldrig gått på en fest med alkohol inblandat"... du har med andra ord inte så stor rätt att uttala dig på ämnet.

Det är ungefär som dom där journalisterna uttalade sig om "explicit sex scenes" i Mass Effect utan ens ha spelat det.

Som jag sa till Mikael: jag har ögon att se med och öron att höra med. Jag kan se vilka effekter alkoholen får på vårt samhälle. Jag kan se vilken effekt det får på folk. För att veta det behöver jag inte supa.
Jag tycker att det är otrevligt när folk blir fulla. Det känns osäkert.

Med den logiken så borde vi avskaffa religion? Och det vill du väl ändå inte? Byt bara utan alkohol med religion och supa med tro så ska du se.

Förövrigt så upplevde jag fulla precis som dig innan jag druckit.

Lite mer förövrigt så har jag inget emot nykterister men däremot folk som idiotförklarar andra utan någon riktig grund eller erfarenhet.

Medlem

Kärlek är oxå beroendeframkallande och vissa människor gör vad som helst för att få uppleva, vad de tror är, kärlek. Allt det du skriver grundar sig i att du känner dig osäker, du vet inte hur du ska hantera fulla människor och har ingen förståelse för hur det är att vara full. Sen att generalisera som du gör är farligt, en fredagswhiskey gör mig till alkoholist!
Nä lär känna dig själv och bli trygg i dig själv så ska du se att du får ett annat perspektiv på tillvaron. 9 fall av 10 är det värt ruset.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Kärlek är oxå beroendeframkallande och vissa människor gör vad som helst för att få uppleva, vad de tror är, kärlek. Allt det du skriver grundar sig i att du känner dig osäker, du vet inte hur du ska hantera fulla människor och har ingen förståelse för hur det är att vara full. Sen att generalisera som du gör är farligt, en fredagswhiskey gör mig till alkoholist!
Nä lär känna dig själv och bli trygg i dig själv så ska du se att du får ett annat perspektiv på tillvaron. 9 fall av 10 är det värt ruset.

Bra skrivet

123
Skriv svar