Nintendo minst innovativa bland spelbolag

Medlem
Skrivet av Cedric:

Äntligen någon som inte höjer Nintendo till skyarna för att dom skulle vara så otroligt innovativa vad dom än gör. Tycker personligen att deras spel inte har utvecklats nämnvärt alls.

Håller med, de gör sina Mario, Zelda och Metroid spel och de har inte utvecklats nämnvärt på ett bra tag. Tycker Wii:moten är en kul ide, men den funkar dåligt och själv kommer jag vänta tills generation 2 då förhoppningsvis både teknologin och spelen är bättre, för just nu så är det inte värst skoj alls.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Jo men om vi tänker såhär.
Hur innovativa är deras spel?
Och karaktärer?
Deras karaktärer har varit samma i 10 års tid.
Fan vad innovativt.

Inaktiv
Skrivet av Chriller:

Men ja, Nintendo dom är sjukt innovativa dom. Jag menar, att släppa en konsol med samma hårdvara två generationer på raken, vilken idé! Och spelen sen! Zelda! Metroid! Och för tusan, SUPER MARIO! Här snackar vi nyskapande på en helt egen nivå!

är det fel av mig att bli kär i dig pga det där inlägget?
*blush*:heart:

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Ja, användningen av Wii kontrollen är ju minst sagt...skrattretande löjligt dålig. Kunde ju lika gärna ha använt en vanlig, rektangulär Nintendo kontroll!

men det här var inte heller listan över vilka som var bäst, utan hur innovativa de är.

Medlem

Men vafan

listan handlar om företag, inte om EN ENDA PRODUKT.

Klart större företag som sony och microsoft som tillverkar så många olika produkter kommer hamna på bättre plats än ett företag som tillverkar några tv spel.

Ni läser vad ni vill och låter median / FZ kontrollera er lilla hjärna.

Medlem

Sony och M$ är väll minst innovativa.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

sai
Medlem
Skrivet av MackZ:
Skrivet av Minai:
Skrivet av Bluevortex:

varför gjorde inte Nintendo wii med samm a grafik som xbox 360:n

Om jag skulle lägga en gisning var det för att de inte ville att deras maskin skulle vara lika dyr? Vilket var riktigt klipskt av dom för övrigt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=42187

http://www.webhallen.com/prod.php?id=60287

billigare än xbox?

Varför skulle nån vilja ha ett coresystem?

http://en.wikipedia.org/wiki/XBox_2#Retail_configurations

Inget ethernet och ingen hårddisk. Liksom... jippi!

Inaktiv
Skrivet av radiuz:

Det roliga med Wii är att marknaden kommer tvingas ändras pga just Nintendo. Detta är vad jag tror!

Ja visst är det så. Försöker du sälja in en enda vettig idé till en förläggare idag så är svaret du kommer att få "kan ni göra den här bullshit-portningen till wii istället?". Folk har återigen bevisat att billigt skräp är det som går hem, därför att nyckelordet är billigt. Glöm berättande, glöm frihet, glöm intelligens, glöm skönhet, glöm konstnärlighet, glöm allt som datorspelen utvecklats till fram till idag, och sätt dit en en fet rörmokare med en feminin brorsa som hånskrattar åt hela spelbranchen. Jovisst, det GÅR att göra guld till Wii, det tror jag säkert, men eftersom förläggarna sett hur bra billigt skit säljer så är det kört för 99% av alla oberoende utvecklare. Nintendo's innovation riskerar att föra oss typ tio år bakåt i utvecklingen...

sai
Medlem
Skrivet av Chriller:

Ja Wii-kontrollen är ju så sjukt innovativt. Aldrig sett på maken till uppfinningsrikedom. Nintendo borde ta alla platser på hela listan tamejfan.

Skämt åsido. Det är bra att läsa listan innan man gnäller. MS kom inte med för xboxen, och sony kom med för ps3an samt en del andra grejjer.

Men ja, Nintendo dom är sjukt innovativa dom. Jag menar, att släppa en konsol med samma hårdvara två generationer på raken, vilken idé! Och spelen sen! Zelda! Metroid! Och för tusan, SUPER MARIO! Här snackar vi nyskapande på en helt egen nivå!

Samma hårdvara?:o För att ta hastigheterna på processorerna för deras 2 senaste konsoler:

GC: 485 MHz PPC
Wii: 729 MHz PPC

Nog för att jag också tycker att Nintendo kunde satsa rätt mycket mer på lite nya serier, men att påstå att det är samma hårdvara eller ens i närheten får mig att höja på ögonbrynen.

Och listan är ett stort fett lol. MS har inte innoverat på över ett årtioende. De har köpt upp företag som innoverat först, eller tittat på hur andra företag har gjort och sedan gjort en kopia (Aero till Vista är ett praktexempel exempelvis).

Disney åkte upp på listan för att de köpte upp Pixar? Det var ju innovativt av Disney, aldrig någonsin har något annat företag gjort något sådant. Mmmm...

sai
Medlem
Skrivet av monkeybeach:
Skrivet av radiuz:

Det roliga med Wii är att marknaden kommer tvingas ändras pga just Nintendo. Detta är vad jag tror!

Ja visst är det så. Försöker du sälja in en enda vettig idé till en förläggare idag så är svaret du kommer att få "kan ni göra den här bullshit-portningen till wii istället?". Folk har återigen bevisat att billigt skräp är det som går hem, därför att nyckelordet är billigt. Glöm berättande, glöm frihet, glöm intelligens, glöm skönhet, glöm konstnärlighet, glöm allt som datorspelen utvecklats till fram till idag, och sätt dit en en fet rörmokare med en feminin brorsa som hånskrattar åt hela spelbranchen. Jovisst, det GÅR att göra guld till Wii, det tror jag säkert, men eftersom förläggarna sett hur bra billigt skit säljer så är det kört för 99% av alla oberoende utvecklare. Nintendo's innovation riskerar att föra oss typ tio år bakåt i utvecklingen...

Och spelen för 10 år sedan var sämre än dagens spel hur?

Inaktiv

att hela tiden bara förbättra grafiken är ju inte innovativt det blir ju bara snyggare och inget mer, det fattar ju vilken tomte som helst.

men att utveckla handkontroller så att vi inte står still i utvecklingen, det är innovativt.

Medlem

det enda som är synd är att grafiken är så otroligt dålig till wii ser sämre ut än xbox:1 därför tycker jag att xbox 360 är bättre


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem
Skrivet av Sim:

är det någon som läste igenom motiveringarna?
de nämner inte ens Xboxen som orsak till varför MS är med på listan.. MS är lite större än bara xboxen

jo fan inovativt att slappa ett nytt OS som tar mer kraft fran min dator inovativt hade varit att slappa ett OS som tog mindre kraft fran min dator speciellt nar jag spelar.

DS:en ar ju klart mer inovativ en PSPn

Wii... ar bara Wii wiiiiiiiiIiiIiiIiiIiIiIiiI finns ju inget roligare kanske eye toy ligger nara.. men men

Medlem

Grafiken hos Wii som konsol är inte dålig i sig. Gamceube var vassare än PS2 och låg inte långt efter Xbox 1. Wii är betydligt snabbare än Xbox 1.

Däremot så är det få spel med snygg grafik som släppts till Wii. De snyggaste titlarna är Gamecubespel med flera år på nacken. Urgamla Metroid Prime är det snyggaste fps-spelet, och är hundra gånger snyggare än t.ex. Red steel eller Call of duty 3. Spelen utnyttjar alltså inte Wii:s kraft i dagsläget, mindre så än de gjorde med gamecube t o m.

Den andra faktorn som gör att många tycker Wii ser så dåligt ut jämfört med de nya konsolerna är att många moderna tv-apparater (framförallt LCD) är urusla på att skala upp 480p till sin native upplösning, men är betydligt bättre på att skala upp 720p (ja de måste skala upp även det då upplösningen är antingen 1366*768 eller 1920*1080p). Detta leder till förvörrig för de som har en CRT och inte får grafik som är totalt misshandlad pga dålig skalning. Slutligen vågar jag påstå att majoriteten av genomsnitssspelarna inte kan konfigurera sina tv-apparater korrekt utan använder diverse skärpeökande funktioner, vilket är förödande för lågupplösta spel utan anti-aliaing eftersom skärpealgoritmen kommer förstärka aliasing och inget annat. Jag kan ju säga att alla 480p spel ser hemska ut om jag kör "standard" eller "dynamisk" på min Plasma och att det ser hundra gånger bättre ut om jag halverar skärpan, stänger av XD-engine osv.

On topic så är nintendos kontroll så pass smart att det är svårt att spela spel utan den. Jag har både pengar och tid och lust att köpa en 360 eller ps3, men drar mig för att göra det eftersom jag vet att både jag och tjejen hellre spelar Excite truck med den geniala kontrollen än Motorstorm. Personligen väntar jag med spänning på att sixaxis ska börja utnyttjas fullt ut på PS3 så kan det bli ett köp för mig...

Medlem
Skrivet av MackZ:
Skrivet av Minai:
Skrivet av Bluevortex:

varför gjorde inte Nintendo wii med samm a grafik som xbox 360:n

Om jag skulle lägga en gisning var det för att de inte ville att deras maskin skulle vara lika dyr? Vilket var riktigt klipskt av dom för övrigt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=42187

http://www.webhallen.com/prod.php?id=60287

billigare än xbox?

Hur smart är det att jämföra ett paket som är mer än ett år äldre än Nintedo Wii?

360 Core kostade 2999kr vid lanseringen, det är ju först nu på senare dagar (läs månader) som MS sänkt priset.

Sen behöver ju ett företag inte vara världens mest innovativa bara för att man gör en ny sorts handkontroll för spel. Majoriteten på jorden spelar inte ens spel så det är väl inte så konstigt att företag som MS och Sony (som gör betydligt fler produkter) ligger före Nintendo.

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av Chriller:

Men ja, Nintendo dom är sjukt innovativa dom. Jag menar, att släppa en konsol med samma hårdvara två generationer på raken, vilken idé! Och spelen sen! Zelda! Metroid! Och för tusan, SUPER MARIO! Här snackar vi nyskapande på en helt egen nivå!

är det fel av mig att bli kär i dig pga det där inlägget?
*blush*:heart:

Nej det är det inte! Jag blev det med:heart:

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Grafiken hos Wii som konsol är inte dålig i sig. Gamceube var vassare än PS2 och låg inte långt efter Xbox 1. Wii är betydligt snabbare än Xbox 1.

Däremot så är det få spel med snygg grafik som släppts till Wii. De snyggaste titlarna är Gamecubespel med flera år på nacken. Urgamla Metroid Prime är det snyggaste fps-spelet, och är hundra gånger snyggare än t.ex. Red steel eller Call of duty 3. Spelen utnyttjar alltså inte Wii:s kraft i dagsläget, mindre så än de gjorde med gamecube t o m.

Den andra faktorn som gör att många tycker Wii ser så dåligt ut jämfört med de nya konsolerna är att många moderna tv-apparater (framförallt LCD) är urusla på att skala upp 480p till sin native upplösning, men är betydligt bättre på att skala upp 720p (ja de måste skala upp även det då upplösningen är antingen 1366*768 eller 1920*1080p). Detta leder till förvörrig för de som har en CRT och inte får grafik som är totalt misshandlad pga dålig skalning. Slutligen vågar jag påstå att majoriteten av genomsnitssspelarna inte kan konfigurera sina tv-apparater korrekt utan använder diverse skärpeökande funktioner, vilket är förödande för lågupplösta spel utan anti-aliaing eftersom skärpealgoritmen kommer förstärka aliasing och inget annat. Jag kan ju säga att alla 480p spel ser hemska ut om jag kör "standard" eller "dynamisk" på min Plasma och att det ser hundra gånger bättre ut om jag halverar skärpan, stänger av XD-engine osv.

On topic så är nintendos kontroll så pass smart att det är svårt att spela spel utan den. Jag har både pengar och tid och lust att köpa en 360 eller ps3, men drar mig för att göra det eftersom jag vet att både jag och tjejen hellre spelar Excite truck med den geniala kontrollen än Motorstorm. Personligen väntar jag med spänning på att sixaxis ska börja utnyttjas fullt ut på PS3 så kan det bli ett köp för mig...

Förhoppningsvis nu när Wii säljer så bra får utvecklarna upp ögonen för den och tillverkar roliga OCH snygga spel. Potentialen finns där, utvecklare har bara inte insett det.

Medlem
Skrivet av Wii Wii:

själv så har jag skrotat min 360 för att Wii är tusan så mycke roligare,
och kontrollerna är suveräna, har mycke mer kul att styra med Wii kontrollerna än med vanlig gamepad,

och har lättare för att köra fps på Wii än på övriga konsoller.

Det där är en lögn. Skulle du använda Wii kontrollen i en multiplayer match i Halo 2(om det nu gick) så skulle du enkelt bli utmanövrerad. Wii kontrollen erbjuder hyffsat bra sikte, men den är skit när det kommer till att vrida kameran.

Jag tror att om Wii kontrollen ska bli lika bra som en mus i fps så måste dom ha någon knapp som kort stänger av sensorn i kontrollen så att man kan dra tillbaka pekaren till mitten av tv:n när man har nått kanten. Som man gör när man har dragit musen till kanten av musmattan, då lyfter man den så att lasern inte känner av rörelsen och sedan placerar man musen i mitten av musmattan.
Om det gick att göra något liknande med Wii kontrollen så skulle det kanske gå att spela fps på Wii:n.

Det där lät jävligt konstigt men ni förstår säkert vad jag menar.

Förövrigt tycker jag det är skumt att det inte verkar utvecklas några strategi spel till Wii:n. Wii kontrollen är ju perfekt för tex RTS.

Inaktiv
Skrivet av Grimmy-:

On topic så är nintendos kontroll så pass smart att det är svårt att spela spel utan den. Jag har både pengar och tid och lust att köpa en 360 eller ps3, men drar mig för att göra det eftersom jag vet att både jag och tjejen hellre spelar Excite truck med den geniala kontrollen än Motorstorm. Personligen väntar jag med spänning på att sixaxis ska börja utnyttjas fullt ut på PS3 så kan det bli ett köp för mig...

Nu är det ju iochförsig så att den "geniala" kontrollen i Excite truck är likadan som den i Motorstorm, så jag förstår inte din poäng helt...

Medlem
Skrivet av Spectral:

Hur smart är det att jämföra ett paket som är mer än ett år äldre än Nintedo Wii?

360 Core kostade 2999kr vid lanseringen, det är ju först nu på senare dagar (läs månader) som MS sänkt priset.

Sen behöver ju ett företag inte vara världens mest innovativa bara för att man gör en ny sorts handkontroll för spel. Majoriteten på jorden spelar inte ens spel så det är väl inte så konstigt att företag som MS och Sony (som gör betydligt fler produkter) ligger före Nintendo.

Spelar det egentligen någon roll när det släpptes? Hårdvaran är fortfarande kraftfullare än wii i dagsläget och kostar mindre. Altså är wii dyrare jämfört med vad man får prestandamässigt.

Sen är det väl väldigt svårt att jämföra vad som är innovation. Mycket som släpps idag är ju baserat på gamla ideer som förfinats eller gjorts om.

Inaktiv

jodå, jag har mycke lättare att styra och sikta på Wii,
man lyckas markera fiende på noll tid, medans det tog evigheter att sikta in sig med gamepad, brukade vara död när man siktat in sig med vanlig gamepad.

har faktiskt provat call of duty3 på 360 och Wii, stendog på 360 och var kung på Wii.

Medlem
Skrivet av Whimsical:
Skrivet av Wii Wii:

själv så har jag skrotat min 360 för att Wii är tusan så mycke roligare,
och kontrollerna är suveräna, har mycke mer kul att styra med Wii kontrollerna än med vanlig gamepad,

och har lättare för att köra fps på Wii än på övriga konsoller.

Det där är en lögn. Skulle du använda Wii kontrollen i en multiplayer match i Halo 2(om det nu gick) så skulle du enkelt bli utmanövrerad. Wii kontrollen erbjuder hyffsat bra sikte, men den är skit när det kommer till att vrida kameran.

Jag tror att om Wii kontrollen ska bli lika bra som en mus i fps så måste dom ha någon knapp som kort stänger av sensorn i kontrollen så att man kan dra tillbaka pekaren till mitten av tv:n när man har nått kanten. Som man gör när man har dragit musen till kanten av musmattan, då lyfter man den så att lasern inte känner av rörelsen och sedan placerar man musen i mitten av musmattan.
Om det gick att göra något liknande med Wii kontrollen så skulle det kanske gå att spela fps på Wii:n.

Det där lät jävligt konstigt men ni förstår säkert vad jag menar.

Förövrigt tycker jag det är skumt att det inte verkar utvecklas några strategi spel till Wii:n. Wii kontrollen är ju perfekt för tex RTS.

Lögn? Du har kanske inte läst om att många av FPS-spelen som finns till Wii idag inte är perfekt gjorda när det gäller just styrningen. Nu börjar det dyka upp fler spel som har en mindre "ratio" där kameran börjar vridas i bilden nästan direkt när man styr. Metroid är ett bra exempel med inställningen expert, otrolig aim för TV-Spel av det jag sett. Scarface har även en mycket bättre styrning!

Att spela FPS med 2 joysticks är passé och kommer bli mer passé när Metroid 3 kommer, man vill helt enkelt inte gå tillbaks men vi alla är tvugna som äger en 360 / PS3.

EDIT : Ett gott exempel på varför Wii kommer äga i FPS-spel när det gäller styrningen ; http://wiimovies.ign.com/wii/video/article/732/732751/metroid...

Medlem
Skrivet av sai:
Skrivet av MackZ:
Skrivet av Minai:
Skrivet av Bluevortex:

varför gjorde inte Nintendo wii med samm a grafik som xbox 360:n

Om jag skulle lägga en gisning var det för att de inte ville att deras maskin skulle vara lika dyr? Vilket var riktigt klipskt av dom för övrigt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=42187

http://www.webhallen.com/prod.php?id=60287

billigare än xbox?

Varför skulle nån vilja ha ett coresystem?

http://en.wikipedia.org/wiki/XBox_2#Retail_configurations

Inget ethernet och ingen hårddisk. Liksom... jippi!

ingen hårdisk och ethernet KABEL. men du får inte så mycket hårdisk till wii heller så liksom, jippi.

lägg till ett par hundringar så får du 20 gig hdd, men det kändes inte rätt att jämföra med wii.

Medlem
Skrivet av radiuz:

Lögn? Du har kanske inte läst om att många av FPS-spelen som finns till Wii idag inte är perfekt gjorda när det gäller just styrningen. Nu börjar det dyka upp fler spel som har en mindre "ratio" där kameran börjar vridas i bilden nästan direkt när man styr. Metroid är ett bra exempel med inställningen expert, otrolig aim för TV-Spel av det jag sett. Scarface har även en mycket bättre styrning!

Att spela FPS med 2 joysticks är passé och kommer bli mer passé när Metroid 3 kommer, man vill helt enkelt inte gå tillbaks men vi alla är tvugna som äger en 360 / PS3.

EDIT : Ett gott exempel på varför Wii kommer äga i FPS-spel när det gäller styrningen ; http://wiimovies.ign.com/wii/video/article/732/732751/metroid...

Jag må säga att den där videon bevisade att Wii inte har helt värdelös styrning. Det är säkert roligare att styra med Wii kontrollen men jag tvivlar fortfarande på att en vanlig gamepad är sämre.

Exempel:
COD 3 Wii:
http://www.gametrailers.com/player.php?id=15211&type=mov&pl=g...

COD 3 360/PS3:
http://www.gametrailers.com/player.php?id=13847&type=mov&pl=g...

Metroid Prime 3:
http://www.gametrailers.com/player.php?id=13161&type=mov&pl=g...

Men det är väl lite av en smaksak antar jag.

Inaktiv

hd är ju på g till wii. 8gig ska den förmodligen bli.

sai
Medlem
Skrivet av MackZ:
Skrivet av sai:

Varför skulle nån vilja ha ett coresystem?

http://en.wikipedia.org/wiki/XBox_2#Retail_configurations

Inget ethernet och ingen hårddisk. Liksom... jippi!

ingen hårdisk och ethernet KABEL. men du får inte så mycket hårdisk till wii heller så liksom, jippi.

lägg till ett par hundringar så får du 20 gig hdd, men det kändes inte rätt att jämföra med wii.

Ah k, missade det ^^;. Hur många köper ett core system då? Alla jag känner som köpte en xbox360 köpte premium. I vilket fall som helst så är det trevligt att se att Wii har börjat pressa priserna lite grann. Länge leve konkurrans!

Medlem

verkar inte finnas nån anledning att köpa ett coresystem mer än om ditt premium eksboks skulle gå sönder efter garantin.

Medlem
Skrivet av Zourc3:

Jo men om vi tänker såhär.
Hur innovativa är deras spel?
Och karaktärer?
Deras karaktärer har varit samma i 10 års tid.
Fan vad innovativt.

Lägg till 10 år till.
De har haft samma karaktärer i typ 20 år nu. Börjar bli LITE tjatigt med alla dessa jävla Mario-spel!


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

12
Skriv svar