"Gamers vill inte ha för långa spel"

Skrivet av Pumpa:

Lååååååååååånga spel ska det vara! Tycker det ska ta dagar att spela igenom dom, inte några futtig 24hrs spel här inte

word up


signatur
Medlem

Om det är repetivt så vill man självklart att spelet inte ska vara för långt men hela grejen är väl att man ska vara underhållen hela vägen igenom? Låter som standarden i spel idag är så repetivt att ingen vill köra det längre än ca 10 timmar.

Medlem
Skrivet av 46and2:

Jag tycker helt klart det är bättre när spelen är runt 10 timmar, jag orkar inte spela igenom spel som är för långa ofast. Självklart finns det undantag, tex Baldurs Gate-serien, Fallout etc.
I regel gäller väl att just rpg med bra story och karaktärsbyggnad kan vara långa medans jag tycker action spel och liknande ska vara kortare, annars tröttnar man.

eller så gör de bra actionspel istället som håller längre, som t ex Mafia

Medlem

Om spelet blir så långt att bara inbitna spelare klarar av det så är det ju något fel. Det borde nog läggas mer fokus på att göra spelen roliga att spela, än att se till att storyn blir lång och utdragen. På så vis kanske man får lust att spela om spelet.

Medlem

Beror på spelet imo, varierande spel som t.ex. GTA serien där du får göra olika saker hela tiden, får gärna vara långa. Spel som Far Cry var i min mening totalt förlångt och enformigt för att orka spela igenom utan att tröttna, var samma sak hela tiden mer eller mindre. Doom3 och Q4 var relativt lagom spel, i Q4 så ändrar ju huvudpersonen skepnad också efter ca halva spelet och får lite bättre krafter som förnöjer (kan även vara vapen, items osv).
HL2 hade svävaren och buggyn som lite omväxling än att bara gå runt och panga.
Mao, spelet får gärna vara långt så länge det inte blir enformigt.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Så länge spelen inte är enformiga så kan dom vara hur långa som helst. Men ett FPS i stil med Doom räcker med 5-10h för att i alla fall jag inte ska tröttna.

Men det skulle ju aldrig funka att göra ett RPG som tar slut efter så kort tid. Förutsatt att spelet har en story

Medlem

Lagom är bäst som dom flesta redan konstaterat.
Jag tycker 15-30 timmar är rätt lagom för ett spel.
Längsta spelet jag spelat på senaste tiden är ff12 där jag nu är uppe i ca 70 timmar och inte är klar än. Men där kan man dra ut på tiden väldigt länge om man vill göra alla sidequests och sånt.

Medlem

Kort men otroligt bra singleplayer a la Half-Life 2: Episode 1 är helt klart bäst! Hellre ett billigare, kortare och framförallt bättre spel än ett längre, dyrare och med sämre kvalitet.

Och så har man råd att testa fler spel om dom är billigare och kortare.

Medlem

Max payne 2 var för kort.
Open ended a la Morrowind ftw.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"gamers vill inte ha för långa spel"...

ej heller "för korta spel".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Nej, de flesta håller nog med om att det ska vara lite längd på spelen. En riktigt bra ide håller ofta för ett riktigt långt spel, och givetvis tvärtom. Försöker man göra långa spel med halvkassa ideer så blir det sällan bra.
Sedan finns det givetvis ideer som passar bättre till ett kort spel, men överlag så blir nog dom flesta glada ju mer det finns att hämta i ett spel man verkligen har fastnat i.

123
Skriv svar