Enchanted Arms (PS3)

Robot
Enchanted Arms (PS3)

Portingar är alltid populära när en ny konsol lanseras och det är därför inte svårt att förstå att Ubisoft ville se Enchanted Arms till Playstation 3. Situationen är dock väldigt annorlunda mot den som rådde när spelet släpptes till Xbox 360: på grund av Sonymaskinens bakåtkompabilitet är konkurrensen mördande och då får From Softwares japanska rollspel genast svårare att hävda sig.


Medlem
Testat - Enchanted Arms på PS3

förstår inte, ger du det sämre betyg för du gillar inte själva ps3:et?

Medlem

Simon är väl en av de få på FZ som inte whinear på ps3? Kanske har fel iofs.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

det fick ju lägre betyg för du kan få betydligt bättre alternativ till PS3.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

nj
Medlem
Skrivet av Nimman:

förstår inte, ger du det sämre betyg för du gillar inte själva ps3:et?

Njae, mer för att tack vare bakåtkompabiliteten som PS3 erbjuder så finns det mängder av liknande RPGs för både PS1 och PS2 som är bättre spel (även om de är för en äldre spelkonsoll) som går att hitta till väldigt bra priser begagnat (har utökat min PS2-samling med flertalet fina titlar för 100-150 kr/styck tex).
Xbox/Xbox360 å andra sidan har inte fullt lika välsorterat utbud när det kommer till just RPG-titlarna, särskilt när det gäller japanska konsoll-RPG:n som väldigt många uppskattar.

Sedan låter jag det vara osagt om det är smart att göra en jämförelse med spel till äldre konsoller bara för att dessa går att spela på den nyare eller ej, men med spelserier som Final Fantasy, Dragons Quest, Suikoden (för att nämna några) på Sonys sida så lär det nog dyka upp rätt gott om fina konsoll-RPG:n till PS3 förr eller senare.

Medlem

Är lite sugen på att köpa det, men kan inte bestämma mig. Tycker det är väldigt dåligt med RPG på nya generationens konsoller Har inget RPG på varken 360 eller PS3 och undrar därför om det är värt att köpa spelet för en RPG sugen spelare

Flakmonkey
Skrivet av b3TTy:

Är lite sugen på att köpa det, men kan inte bestämma mig. Tycker det är väldigt dåligt med RPG på nya generationens konsoller Har inget RPG på varken 360 eller PS3 och undrar därför om det är värt att köpa spelet för en RPG sugen spelare

Som jag skriver i recensionen är det ett helt okej jrpg, det får trots allt 2,5 och 2 är godkänt enligt vår betygskala... däremot är det långt ifrån så bra som tex Final Fantasy XII, Dragon Quest VIII och andra spel du kan köpa till PS2... för att inte nämna alla godbitar till PS1 som du ju också kan spela på din ps3a....

Medlem

Väldigt konstigt. Så bara för att Xbox 360 har sämre spelutbud så blir betyget då bättre?

Så om vi portar spelet till Gamecube eller nåt så blir det 5+++, även om det är samma spel?

Detta är inget annat än att leta fel för att gnälla på PS3.

Medlem

Final Fantasy XII ska jag importera eftersom jag har en amerikansk PS3. Just nu vill jag bara ha ett nästa generations RPG, så Enchanted Amrs får nog duga tills det kommer något bättre

Flakmonkey
Skrivet av superapan:

Väldigt konstigt. Så bara för att Xbox 360 har sämre spelutbud så blir betyget då bättre?

Så om vi portar spelet till Gamecube eller nåt så blir det 5+++, även om det är samma spel?

Detta är inget annat än att leta fel för att gnälla på PS3.

Spelet är helt enkelt åtta månader äldre. From Software har inte gjort någonting omfattande för att leverera ett bättre spel och det är helt enkelt inte lika "imponerande" längre... När Halo 2 släpps till Vista så är det samma spel som till Xbox, ska det PC-versionen få samma höga betyg? Det är ju trots allt samma spel (inklusive en baneditor och lite annat smått och gott) så då borde det ju få ännu bättre betyg?

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

för att inte nämna alla godbitar till PS1 som du ju också kan spela på din ps3a....

då vill jag passa på att rekommendera SUIKODEN (1).

Medlem
Skrivet av b3TTy:

Final Fantasy XII ska jag importera eftersom jag har en amerikansk PS3. Just nu vill jag bara ha ett nästa generations RPG, så Enchanted Amrs får nog duga tills det kommer något bättre

man behöver väl inte ah en amerikansk ps3 för att kunna importera? vad jag har hört så är ps3 regionsfri när det gäller spel...men ej filmer...eller?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Flakmonkey
Skrivet av redmac:
Skrivet av b3TTy:

Final Fantasy XII ska jag importera eftersom jag har en amerikansk PS3. Just nu vill jag bara ha ett nästa generations RPG, så Enchanted Amrs får nog duga tills det kommer något bättre

man behöver väl inte ah en amerikansk ps3 för att kunna importera? vad jag har hört så är ps3 regionsfri när det gäller spel...men ej filmer...eller?

Den är regionsfri när det gäller PS3-spel, ingenting annat

nj
Medlem

En sak jag finner lite lustigt med kommentarerna här är att de är mer eller mindre raka motsatta till de i tråden för Virtua Fighter 5-recensionen där det gnälldes på att betygen hypeades pga det var PS3.
Här blir det helt plötsligt att betygen blir lågt satta pga det är PS3?
En recension är allt annat än opartisk, det är en helt personlig åsikt om vad man själv tycker om spelet vilket uttrycks i texten och betyget. Att Nosnos dessutom recenserat Xbox360-versionen av spelet och därför enkelt kan se vilka skillnader det är mellan dem, vilket inte verkar vara alltför mycket, och spelet helt enkelt har större konkurrens inom samma genre? Ja... ska det verkligen ha samma/högre betyg då?

Angående om det portades till GameCube, där finns ju spel som #Tales of Symphonia, #Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean, #Skies of Arcadia Legends, mfl så konkurrens om betyget skulle det helt klart ha.

Skrivet av redmac:

man behöver väl inte ah en amerikansk ps3 för att kunna importera? vad jag har hört så är ps3 regionsfri när det gäller spel...men ej filmer...eller?

Regionsfriheten gäller väl enbart PS3-spel, PS1/2-spel och filmer däremot är kodade om jag inte minns käpprätt fel.

Medlem

tack tack, visste det redan undrade bara om ps3 spelen, kanske skulle ha uttryckt mig lite tydligare men tack Nosnos och nj!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Fördelen med att ha en amerikansk ps3 är ju att jag kan importera amerikanska ps2 RPG som aldrig släpps i europa Beställde nyligen andra spelet i .hack// G.U serien. Tråkigt att europa missar många bra rpg

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av superapan:

Väldigt konstigt. Så bara för att Xbox 360 har sämre spelutbud så blir betyget då bättre?

Så om vi portar spelet till Gamecube eller nåt så blir det 5+++, även om det är samma spel?

Detta är inget annat än att leta fel för att gnälla på PS3.

Spelet är helt enkelt åtta månader äldre. From Software har inte gjort någonting omfattande för att leverera ett bättre spel och det är helt enkelt inte lika "imponerande" längre... När Halo 2 släpps till Vista så är det samma spel som till Xbox, ska det PC-versionen få samma höga betyg? Det är ju trots allt samma spel (inklusive en baneditor och lite annat smått och gott) så då borde det ju få ännu bättre betyg?

Jag håller med, absolut! Åldern spelar självklart in. Men på dig lät det som att det lägre betyget berodde på att Xbox 360 hade sämre utbud - inte att det bara var ett konstaterande.

Men då är vi överens då, typ

Medlem

åldern spelar absolut inte in, skulle jag skriva min favourit rpgs skulle knappt nått bli på ps2, nintendo wii eller de lite "nyare" systemen utan snes, ps1 typ skulle de flesta spelen vara ifrån.
Ville bara poängtera att spelet fick sämre betyg pga att det var till ps3 kändes det som, man recenserar inte systemet spelet är till eller vilken konkurens (akta stavning) det har till just det systemet, utan är det bra eller dåligt. Här har ju då spelet lite extra till och med än vad det hade i xbox360 (det nämndes och jag uppfattade det som positivt) men ändå fick det sämre betyg.
Är det verkligen för att det är lite äldre nu än vad det var när det kom ut till xbox360? Är det den enda förklaringen?

Inaktiv

Älskade det här spelet till 360. Men å andra sidan har jag missat många av guldäggen till ps2 så det jag har att jämföra med är sen långt tillbaka.

Flakmonkey
Skrivet av Nimman:

åldern spelar absolut inte in, skulle jag skriva min favourit rpgs skulle knappt nått bli på ps2, nintendo wii eller de lite "nyare" systemen utan snes, ps1 typ skulle de flesta spelen vara ifrån.
Ville bara poängtera att spelet fick sämre betyg pga att det var till ps3 kändes det som, man recenserar inte systemet spelet är till eller vilken konkurens (akta stavning) det har till just det systemet, utan är det bra eller dåligt. Här har ju då spelet lite extra till och med än vad det hade i xbox360 (det nämndes och jag uppfattade det som positivt) men ändå fick det sämre betyg.
Är det verkligen för att det är lite äldre nu än vad det var när det kom ut till xbox360? Är det den enda förklaringen?

Åldern som sådan spelar inte in, alltså ett spel får inte per automatik sämre betyg för att det är äldre, men måttstocken flyttas hela tiden fram för vad som gör ett bra spel. Jag vet att många per automatik skulle ge sina favoritspel från 80/90-talet höga betyg, men i min mening skulle det ske mycket pga de minnen de har för dem snarare än att de är så mycket bättre än dagens spel...

skulle jag lista mina favoritrollspel (eller någon annan genre) skulle den självklart toppas av gamla godingar men det beror snarare på att jag älskade dem när de var nya "cutting edge"... om jag inte hade spelat dem förrän nu och jämfört med många av dagens spel så hade de inte alls varit lika bra, även om de självklart hade varit lika bra iom att det är samma spel... om du förstår vad jag menar ^^

Medlem

Nosnos förstår vad du menar, det ryckte i mina ögonbryn när jag läste det bara inte dina eller?
Aja jag menar inge illa menat och jag hoppas iaf att ingen tagit illa upp iaf.

Inaktiv

Är det såhär dålig grafik på PS3? Har inte spelat själv någon gång men av screensen att döma så är det ju ingen kantutjämning och ingen direkt toppgrafik!?

Medlem
Skrivet av Cyberdyne:

Är det såhär dålig grafik på PS3? Har inte spelat själv någon gång men av screensen att döma så är det ju ingen kantutjämning och ingen direkt toppgrafik!?

:] man kan få lir att se ut som de kommer från en vic-20... Nått att gnälla över är dock titlarna till ps3an, fasligt kassa release lir de har kommit med.


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

1
Skriv svar