Fables AI-rutiner avslöjade!

Medlem
Fables AI-rutiner avslöjade!

Fullpoängarna haglar över Fable II. "Allt du gör spelar roll". "Allt du säger koms ihåg av invånarna och de bemöter dig därefter". Så lovade Molyneux, och det stämmer verkligen.

Som första speljournalist i världen har jag lyckats dyrka upp källkoden till Fable II och hittat de AI-rutiner som ger spelet dess levande karaktärer och ständigt föränderliga värld. Det är, märkligt nog, bara två rader kod som står för hela den fabulösa AI:n i spelet. Och den verkar skriven i något slags nyversion av BASIC. Här nedan återger jag hela AI-koden i mästerverket, tecken för tecken:

10 IF FARTS=3 THEN NPC "PROPOSAL"=TRUE
20 GOTO 10

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Fables AI-rutiner avslöjade!

Haha, nästa nummer av SP är faktiskt lite av en Fable-isk-special. Läs mer där!

Medlem

Uppfattat!


signatur

Vincere vel mori.

Aah, Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code. Härliga grejer. Fast du glömde 30 RUN Tjommy.

Man kanske borde spela det däringa spelet. Pruttar, hundar och svärd i ett och samma spel kan ju bara inte vara fel.


signatur
1
Skriv svar