Chefredaktör'n om landets spelhjältar

Medlem
Chefredaktör'n om landets spelhjältar

Här har vi länken igen ifall någon har missat:
http://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2007/04/24/topp24/inde...


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Medlem

Ja... var är PC Gamer?

Inaktiv

Och i Aftonbladet imorgon:

"Inflytelserik SPELREDAKTÖR på SPRITFEST--firade listplacering"

"Vittne berättar: 'De bara satt och spelade på sina telefoner ända till stängingsdags'"

"Bert Karlsson rasar mot speljournalisterna"

Fast egentligen är jag bara avundsjuk för att inte jag får skriva för FZ. Tycker att det är ganska imponerande att ni (dvs. John) är med på listan överhuvudtaget! Well done!

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ja... var är PC Gamer?

Ja! jag håller med varför va inte PC Gamer med?
Skandal säger jag bara!!!! :evil:


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Håller inte helt med om dagstidningarnas representanter bör ryka från listan. Aftonbladet, visst, men DN:s Susanne Möller platsar definitivt. DN skriver väldigt vettigt om spel och har gjort en fin insats för att höja spelens status - jag menar, bara det att ha en helsidesrecension av Zelda på kulturdelens förstasida...

Medlem

Grattis John!

Inaktiv

Tycker också att Susanne Möller platsar. Hon för spel och spel-kulturen i sverige framåt i min mening.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Antikvitet
Skrivet av stardust:

Tycker också att Susanne Möller platsar. Hon för spel och spel-kulturen i sverige framåt i min mening.

Jag håller verkligen inte med. Spelkulturen förs fram, men hon har ingen större roll än alla oss andra i det arbetet. Hon skriver i ett forum där många är ovana vid spel och det är ju på sätt och vis fint. Men det hon skriver är i min mening lika riktat till de redan frälsta som det vi gör. Hade vi bytt plats på vår egen Calle och Susanne Möller, hade då Calle varit en spelhjälte?

Det jag menar är: är det var man skriver eller hur man skriver som avgör hur mycket man bidrar i att föra in spel i finrummet?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Jag tycker att det är bra att PC-gamer hamnade utanför listan den här gången. Dom kan visserligen mycket om spel och speljournalistik, men de hänger inte med i tempot. När deras nyheter kommer har de redan läckts, blivit officiella, förnekats, disskuterats och glömts bort.

Susanne Möllers spelkunskaper skulle jag gärna vilja granska närmare...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Susanne Möllers spelkunskaper skulle jag gärna vilja granska närmare...

Ja jävlar, en KVINNA kan väl knappast något om spel, eller hur..?

Har du ens läst något hon skrivit?

John, det är väl klart att båda delarna spelar in. En briljant spelskribent för inte spelkulturen framåt om ingen läser det han/hon skriver.

Sen så handlade väl listan hursomhelst inte om vilka som gjort mest för spelandet i Sverige utan mer om vilka som är mest kända/har mest inflytande i branschen. Och i det fallet har Möller givetvis fortfarande en plats.

Medlem
Skrivet av John:

Det jag menar är: är det var man skriver eller hur man skriver som avgör hur mycket man bidrar i att föra in spel i finrummet?

Tydligen håller Möller själv med om det.
Hennes blogg må vara bland de tråkigaste som finns på svenska, men hennes recensioner håller ganska god klass. Jag kan dock aldrig glömma hur pinsam hon var, och alla andra för den delen, i SVT:s Kontroll.

P.S. Grattis John!

Medlem
Skrivet av Bukload:
Skrivet av John:

Det jag menar är: är det var man skriver eller hur man skriver som avgör hur mycket man bidrar i att föra in spel i finrummet?

Tydligen håller Möller själv med om det.

Nja, missuppfattning tycks råda. Det är en lista över spelsveriges mäktigaste personer, inte de som gjort de mest betydelsefulla insatserna. John tycker inte att hon platsar om vi snackar om det senare, men det är alltså inte vad listan - missvisande nog kallad spelhjältar - handlar om.

Inaktiv

DN har en hel del bra spelrecensioner och krönikor, många skrivna av Möller...men hennes blog ger jag inte mycket för.

"Nu ska jag gå och handla ägg, kommer tillbaka om en timme".

Ok?! Who cares?...
Dvs ungefär som 99% av alla andra bloggar på internet.

Tycker ändå att hon, eller vem det nu är som skriver DN's spelrecensioner/krönikor, förtjänar en plats på listan, man hittar helt enkelt inte spelrecensioner som har samma journalistiska kvalitet som de i DN.

Medlem

DN:s Jonas Thente är min favorit. Väldigt insatt, väldigt duktig på att skriva. Läs t.ex. Den digitala komedin. Underbar.

Eller den här artikeln om abandonware. Kan ni dra er till minnes att en liknande artikel - som till och med berättar om och länkar till den bästa sajten för nedladdning - publicerats i vanlig svensk spelpress? Jag tvivlar. Där kan tidningar som DN ha en fördel gentemot den vanliga spelpressen som är så beroende av spelutgivarnas välvilja. Eller?

Medlem

Tack för länkarna, andman. Riktigt bra läsning såhär på morgonkvisten

Inaktiv
Skrivet av andman:
Skrivet av SgtKelly:

Susanne Möllers spelkunskaper skulle jag gärna vilja granska närmare...

Ja jävlar, en KVINNA kan väl knappast något om spel, eller hur..?

Har du ens läst något hon skrivit?

För att vara en del av crew så drar du ovanligt förhastade slutsatser. Ta det lugnt.

Varför skulle någon vara en sämre speljournalist pga kön? Inga skäl. Jag ser inte vad det var i mitt sätt att uttrycka mej som automatiskt, och fullt felaktigt, stämplar mej som kvinnohatare.

Att jag sedan läst DN's tryckta spelsida varje fredag sen det sena nittiotalet borde väl räcka för att få säga att, ja, jag har läst något hon skrivit.

Jag kan inte heller förneka att Möller har makt i spelvärlden. Jag tycker dock att hon ger en något ensidig bild av spelbranschen.

Att höra nåt sånt här från en medlem i FZ crew upprör mej.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Flakmonkey
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av andman:
Skrivet av SgtKelly:

Susanne Möllers spelkunskaper skulle jag gärna vilja granska närmare...

Ja jävlar, en KVINNA kan väl knappast något om spel, eller hur..?

Har du ens läst något hon skrivit?

För att vara en del av crew så drar du ovanligt förhastade slutsatser. Ta det lugnt.

Ehm... du kan nog vara väldigt säker på att det andman skrev var ren sarkasm... han är stockholmare så det sker liksom per automatik och det är ju svårt att få fram det på nätet ^^

Om du läser några poster upp så vill ju andman ha Möller på listan

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av andman:
Skrivet av SgtKelly:

Susanne Möllers spelkunskaper skulle jag gärna vilja granska närmare...

Ja jävlar, en KVINNA kan väl knappast något om spel, eller hur..?

Har du ens läst något hon skrivit?

För att vara en del av crew så drar du ovanligt förhastade slutsatser. Ta det lugnt.

Ehm... du kan nog vara väldigt säker på att det andman skrev var ren sarkasm... han är stockholmare så det sker liksom per automatik och det är ju svårt att få fram det på nätet ^^

Jag är också stockholmare, men jag drar inte förhastade slutsatser per automatik. Jag håller med om att det kan vara svårt att se sarkasm i textform, men i det här fallet var postens innehåll ganska aggresivt.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Det var dumt och förhastat, SgtKelly. Jag ber om ursäkt.

Inaktiv

Du är förlåten. Det var sjysst att du ber om ursäkt.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

1
Skriv svar