Ny spelvåldsstudie visar ökad aggressivitet

Robot
Ny spelvåldsstudie visar ökad aggressivitet
Medlem
Ny spelvåldsstudie visar ökad aggressivitet

Så låt då alla psykotiska ungar spela tetris istället för Doom 3 i fortsättningen, och låt resten av ungarna som inte blir påverkade få fortsätta spela vad tusan de vill.
Nuff said

Inaktiv

Jag skulle defenitivt vara mer aggresiv efter att ha spelat tetris... Jag hatar det spelet.

Det viktiga att inse är väll att spel inte orsakar våld i verkliga livet om personen i fråga inte har stora mentala problem, och i sådanafall så skulle han förmodligen bli våldsam på annat sätt.

Jag tycker att alla dessa anti-spel människor som säger att det orsakar våld borde testa att spela ett tag och sen komma till en slutsats.

Medlem

Vi som forskar inom psykologi känner till att det finns mycket intressanta samband, men att dessa samband sällan har praktisk relevans i samhället.

Det vanligaste felet media gör är att ta upp resultat från någon psykologisk studie som förvisso är mkt trovärdig och mycket intressant, men blåser upp det till att det är "hela förklaringen" när man i själva verket kanske i bästa fall förklarat 1% av beteendet genom den undersökta variabeln

Medlem

Själv så blir jag glad utav att spela. Oavsett vad det är för spel för jag gillar att spela. Jag uppskattar varje spelstund jag får. Men om inte bilen startar då jävlar, då blir jag helvetes arg så jag kokar av ilska.

Inaktiv

Själv så tycker jag att det inte finns någe bättre än att spela efter en hård dag, slappna av och skingra tankarna lite genom att göra nåt man tycker är kul.

Medlem

Som det säkert har sagts innan: förut var det filmer och nu är det datorspel. För varje ny teknik så byter moraltanterna (med flera) mål för sina predikningar och angrepp av beskyllningar.

Skaffa en hobby ist f att kasta skit, ni är bara irriterande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

inget spel har gjord mig lyckligare än Carmagedon... mmmmmm

Medlem

Ingen som har någon länk till en undersökning på hur många som har låtit sina agressioner gå ut över en virtuell "person" i dator-/konsolspelen ist f att ha sönder saker IRL eller skadat andra personer?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ja nog har man väl dängt näven i bordet efter att man precis dött utan att spara, men det är väl snarare tävlingsinstinkten som det beror på *host*


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Alltså den här rapporten är faktiskt väldigt bra och nyanserad, och bashar pressen för att vinkla alla resultat. Läs rapporten, den är bra


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Var inte våldspel positiv föra gången och nu negativt. Hur orkar dom ens hålla på att göra såna här värdelösa studier.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

NU blir jag FÖRBANNAD!!! ..............


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Citat:

Spelvålds inverkan på människan är tack vare en persons självständiga handlingar återigen ett brännhett ämne.

Hmm, jag skulle nog skrivit "på grund av" istället för "tack vare"...


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Var inte våldspel positiv föra gången och nu negativt. Hur orkar dom ens hålla på att göra såna här värdelösa studier.

För att det tjänar deras syfte (för tillfället)

Medlem

Arrgghhhghgh!

Medlem

Jag blir oftast mest förbannad (och våldsbenägen) när jag förlorar mot mänskliga motståndare. Och då har det inte så mycket med speltypen att göra - kan bli lika frustrerad och arg av att förlora i ett rallyspel som i Battlefield.

Medlem

dom som spelade doom 3 och blev aggresiva blev det säkert för dom fick spela i 1 timme sen drog nån ur proppen. då skulle jag också bli aggresiv:)

jag tror att mentalt sjuka människor som skjuter ihjäl/våldtar/torterar och beter sig allmänt asocialt kan hämta inspiration från filmer och spel, personerna har antagligen ingen identitet och får identifiera sig med annat. men om det är 5 pers/år som gör nåt sjukt, även om det är 100% på grund av ett spel eller film så är det för lite för att lägga ner energi på.

Medlem

Detta är så jävla löjligt! Varför klagar dom då inte på film som små ungar ser och sedan härmar? Visst, du får inte styra handlingarna via film utan där finns möjligheten i spel men iaf.. Varför finns det åldergräns överhuvudtaget om dom ska hålla på såhär?

Medlem

Fyllgubben som slog ihjäl en snubbe förra året hade säkert spelat för mycket Postal...(riiiiight....)

Medlem

När jag spelar spel kopplar jag av och mår bra.
När jag ser vissa politiker på TV så vill jag gå bärsärk.
Alltså, avskaffa politiker?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

När jag ser vissa politiker på TV så vill jag gå bärsärk.
Alltså, avskaffa politiker?

Ja, plus, inget har skapat mer konflikter på Jorden än religion och pengar, därför tycker jag att man skall avskaffa det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

jag blir våldsammmen av sånnnna här stuuuudieerr.....!!! grrrr


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

1
Skriv svar