Förb*nnade jävla hårddisk!

Medlem
Förb*nnade jävla hårddisk!

Garrghhh HJÄRNBLÖDNING, väldigt fin start på dagen!! Kommer hem efter en natts jobb, startar upp dator-härken. Vad möts jag av? Jo, 3 av 4 partitioner (alla utom windows partitionen) har helt försvunnit ut i tomma intet. Dessutom är det ju såklart 750 giggaren som säger tack och godnatt. Tror defragprogrammet Perfect disc 2008 har något finger med i spelet, eftersom jag körde det igårkväll. Alla övriga tre partitioner har bara blivit en enda i diskhanterararen och diverse partitionsprogram.

Har efter en massa googlande hittat ett program som heter GetDataback. Kör det i detta nu, tar nästan 3 timmar, hoppas det löser mina problem. Någon som har varit med om detta och hittat någon smidig lösning? Formatera diskarna känns väl inte särskilt lockande om vi säger så

#blogg

Medlem
Förb*nnade jävla hårddisk!

Jag har haft en hårddisk krascha helt på mig, den går inte att läsa från BIOS eller något. 80GB var det på den (det var ett par år sen) som försvann för alltid. Sen dess lovade jag mig att göra backup på alla mina hårddiskar så nu har jag ett 1:1 backupsystem. Skönt att veta att om en hårddisk kraschar så har man det kvar på en annan.

Speciellt när det gäller privata filer. Har en polare som förlorade sin hårddisk, han målade mycket i photoshop. Allt hans arbete försvann förevigt. En annans polare förlorade alla hans fotografier i en hårddiskkrasch.

Medlem

RAID1 ftw!


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Nej det är nog tyvärr bara Raid och backuper som är riktigt pålitliga.

Om du har hårdvaru fel så är det itne mycket som går att göra åt saken, MEN ett program som faktiskt är riktigt bra är http://en.wikipedia.org/wiki/SpinRite

Spin rite läser av din hårdisk efter kassa block och läser dom många tusen gågner med lite offset så den kan pussla ihop vad som faktiskt fanns på dom blocken sedan flyttar den över dom till backup block som finns på din hårdisk. Speciellt i.o.m att det är en relativt ny sådan.

Förhoppnigsvis är det bara dina Partitions-tabeller eller dylikt som blivit skadade eller runt flyttade så din data borde fortfarnade finnas där, om det nu var något jätte viktigt du hade.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Har låtit GETDATABACK harva sig igenom hårddisken nu under dagen. Till min ytterst stora förvåning verkar det ju som om jag får tillbaka det mesta av vad som gått förlorat. Än finns det hopp om (dator) liv.

1
Skriv svar