Medlem
Sex

På sistone har jag börjat spela en hel del Mass Effect. Ett spel jag tidigare hatat på, men mer om det när jag kommer till dess sammanfattning.

Nu hade jag istället tänkt bekräfta två fördomar. Att spel blir simplare och mer marknadsanpassade, samt att konsolspelare är dummare än pc-spelare.

För alla oss som tittat på Fox News är det knappast någon hemlighet att spelet förr eller senare blir vått och hett. Ni som lyssnat på tidigare avsnitt av Radio Speltorsk vet att det är något jag ställer mig vänligt inställd till.

För att återgå till ämnet, så har jag slutligen fått ligga. I Mass Effect alltså. Verkligheten är en annan sak. Men för en gammal player som mig så kändes det ganska otillfredsställande. Om inte annat så antyds att sex är varje relations naturliga apex. Nu är det gjort, sjunde himlen är uppnådd. Även om man kan ha en del intressanta dialoger med sin partner innan dess så är det först när man ligger och flåsar som den grågröna rutan ?achievement unlocked? ploppar upp och säger att man har "klarat av" en hel "romantic subplot".

Jaha? Så det är slutet? Jag får ligga och hej hopp så är det slut, nästa tjej? Eller kanske giftemål och evig lycka oss emellan? Bullshit either way. Vi som minns Biowares tidigare spel, i det här fallet Baldur?s Gate II, vet hur mycket mer invecklat ett förhållande kan vara (ja, det där var delvis ironi).

Min relation med Viconia i BG2 gick vidare långt efter vi delat säng, och hennes självförakt gjorde att akten nästan splittrade oss. Och där har vi nästa svärd i Mass Effects bröst.

Det gäller inte bara de romantiska äventyren utan egentligen all dialog i spelet, men om man bara håller styrspaken vinklad höger-upp och trycker A så kan man vara väldigt säker på att man alltid säger goda och trevliga saker som vinner allas gunst. Kultivera ett komplicerat förhållande med en unik individ? Bah! Vem behöver det när man bara kan buttonmasha?!

Och där är lite mitt problem med Mass Effect. Även om man får se mer alien sideboobs än nånsin. Även om det är vackert och actionfyllt. Så känns det ungefär lika djupt som ett dike. Jag föraktar inte längre spelet. Men åtminstone sett till romantiken, så var spel bättre både förr och på pc.

#blogg

Sex

Spela Ar Tonelico - ingen sex men ack så mycket fokus på relationer.
Spela Digital Devil Saga - ingen sex men vad kärleken och känslor kan få oss att göra.

Spela Ever 17: Out of Infinity - så himla bra story så det inte är sant.
Spela Snow Sakura så får du sex och hur det går efteråt.

Till konsol är sex något illa och förbjudet, till PC finns det en hel del bara att de bra spelen aldrig kommer hit utan vi får nöja oss med i princip våldtäkter och få, väldigt få spel där man fokuserar på storyn.

Mass Effect har sina ljusa stunder, men ack så tråkigt det är i resten av spelet. Dialogen är bra gjord och allt sådant, men man tröttnar ju på striderna rätt fort och att om Shepard dör så är det game over är riktigt irriterande.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem

Hur skulle det ha blivit om det inte var Game Over när Shepard dör. Skulle man fått spela vidare med de andra karaktärerna istället då i en turbaserad fight? Haha, du har blivit för ärrad av japanska RPG.

Vad sägs om att de andra fortsätter striden ala KOTOR? Att fokus skiftar till andra karaktären och man fortsätter striden?

Istället för att på ett otroligt irriterande sätt falla ihop och sedan får man börja om från senaste save-pointen...


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem

Älskade striderna i Mass Effect.
Älskade dialogerna.
Hatade sidouppdragen.
Men huvudkampanjen är något av det bästa i RPG-väg.

Medlem

Älskade striderna i Mass Effect.
Älskade dialogerna.
Älskade sidouppdragen.
Älskade huvudkampanjen.
Älskade karaktärerna. (Förutom Wrex)

1
Skriv svar