Penumbra: Overture

Robot
Penumbra: Overture

Spel med känsla och atmosfär är inte vardagsmat. Det senaste jag lirade var nog The Elder Scrolls IV: Oblivion. En av de genrer som alltid haft en myspyskänsla över sig är skräckspelen. Jag vet inte vad det är men det är någonting som fascinerar när jag blir överaskad och hoppar till på samma gång.


Penumbra: Overture testat

Kanske kommer bli nåt!


signatur
Medlem

Låter väldigt intressant, Läre läsa mer om det här spelet.

Medlem

Njöt av demot ordenligt, men ack så jevla rädd har jag aldrig varit i ett spel.

Medlem

Demot var inte alls läskig.. :\


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Börjar bli en lagom trend med det här 'Oj, vi som bara tänkte göra ett tech-demo..'
Inte så mycket för sådana här skräckisar, men skulle vilja testa denna i mån av pusseldelen. Vad är mest överhängande, den eller frenetiskt hoppande?


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Börjar bli en lagom trend med det här 'Oj, vi som bara tänkte göra ett tech-demo..'
Inte så mycket för sådana här skräckisar, men skulle vilja testa denna i mån av pusseldelen. Vad är mest överhängande, den eller frenetiskt hoppande?

Finns inget frenetiskt hoppande, är inget sånt spel. Testa demot om du inte har gjort det

Medlem

Iofs, du har en poäng, demon är ju bra. (menade att man själv sitter o hoppar för att det ploppar fram skit på skärmen stup i kvarten ^^)


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Spelet imponera mer än vad stalker gjorde som tog fan 6 år. och tänk på att spelet gjordes från början om ni minns tech demon som släpptes av några studenter bara som en kul grej.

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Iofs, du har en poäng, demon är ju bra. (menade att man själv sitter o hoppar för att det ploppar fram skit på skärmen stup i kvarten ^^)

Aha, trodde du menade hoppa-runt-och-skjuta ala Halflife

Inaktiv

Har spelat cirka en timme eller så nu, och jag kan bara säga att är ett riktigt stämningsfullt spel. Faktum är att det är ett av de läskigaste spelen jag har provat. Känslan påminner dock väldigt mycket om "Call of Cthulhu: Dark corners of the earth" som också var ett mycket bra spel. Jag kan således rekommendera alla som gillar genren att prova på detta spel.

Medlem

Är det läskigare än Doom III?

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är det läskigare än Doom III?

Pac-man var läskigare än Doom3. Finns väl inget otäckt i ett dussin-splatterspel som Doom3.


signatur
MFC
Medlem
Skrivet av FZ-recension:

Stridssystemet använder nämligen samma system, och att slå ihjäl argsinta hundar och spindlar med en hammare på det viset är inget att rekommendera. Då är det bättre att smyga förbi eller kasta objekt på odjuren.

Jag bara skrattar när jag läser det.. kasta objekt på odjuren.. lite som dutt-dutt-spelen på början av 90-talet där något som blev för jobbigt tvingade en att ställa sig i något hörn och småputtra med puffran vid givna intervall tills fienden dog


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av FL3JM:

Är det läskigare än Doom III?

Pac-man var läskigare än Doom3. Finns väl inget otäckt i ett dussin-splatterspel som Doom3.

så säger alla men när man frågar personen i enskilt rum så sket dom nästan ner sig när dom spelade doom.. fast du kanske är undantaget som bekräftar påståendet


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Intressant... jag ska testa demot.

Men den här bilden avskräcker mig:
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=34480
Jag har märkt att jag är väldigt rädd för spindlar. :S Jag tyckte att det var väldigt obehagligt i WoW med spindlarna i den där grottan där det hänger en massa "inpuppade" kobolds. Men det värsta var ändå när jag spelade Dark Messiah - jag blev tvungen att fuska mig igenom spindelbanorna med "no clip" för att inte bli panikslagen. :/ Hmm... jag har nog spindelfobi.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av FL3JM:

Är det läskigare än Doom III?

Pac-man var läskigare än Doom3. Finns väl inget otäckt i ett dussin-splatterspel som Doom3.

så säger alla men när man frågar personen i enskilt rum så sket dom nästan ner sig när dom spelade doom.. fast du kanske är undantaget som bekräftar påståendet

Det är skillnad på ett läskigt spel, och ett som man rycker till av ibland för att det händer plötsliga saker i mörka rum.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

jag har nog spindelfobi.

Ju relli sink soo? Haha

Inaktiv

Jag hatar när det är mörkt mest hela tiden i ett spel, typ Doom mm.Ok om det är mörkt vissa partier, men inte 100% av ett spel. Snacka om brist på fanatsi :\

Medlem

Mycket fin atmosfär och väldigt läskigt om man följer instruktionerna på början av spelet(Släck alla lampor, sänk gamman, bla bla bla!) Ljudeffekter är helt ok, om jag hade arbetat på spelet skulle jag nog ändå ha haft i lite mera skillnad på ljuden och mer randomesering av dom,och en tränings bana!(hehe typ som att träna kasta saker som att man kastar en kniv mot en tavla..och kastar man rätt så fastnar den som den ska!det är ett stortbevis av en bra motor!)

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av FL3JM:

Är det läskigare än Doom III?

Pac-man var läskigare än Doom3. Finns väl inget otäckt i ett dussin-splatterspel som Doom3.

så säger alla men när man frågar personen i enskilt rum så sket dom nästan ner sig när dom spelade doom.. fast du kanske är undantaget som bekräftar påståendet

Men vad är läskigt med splatter som i Doom3? Förklara gärna ni som tycker det är otäckt. Jag tror snarare det är någon slags, hmm, placeboeffekt skapad av all hype och inte riktig rädsla. Momenten i Doom3 är ju alldeles för förutsägbara för att vara i närheten av att kallas skräck. Skräck handlar ju om att överaska spelaren/tittaren, inte spamma monster bakom varje hörn, dörr eller mörkt skrymsle.

För riktig skräck, testa Thief3 (ok, alla levels är inte skräck men..), där bygger man upp stämningen på ett mycket bättre sätt.


signatur
Medlem
Skrivet av popeye:

Jag hatar när det är mörkt mest hela tiden i ett spel, typ Doom mm.Ok om det är mörkt vissa partier, men inte 100% av ett spel. Snacka om brist på fanatsi :\

Hah, det är ju knappast brist på fantasi. De gör spelen mörka för att skapa en viss stämning. Och med tanke på att 9 av 10 spel är ljusa som en solig sommardag så är det väl snarare de som är fantasilösa.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Och med tanke på att 9 av 10 spel är ljusa som en solig sommardag så är det väl snarare de som är fantasilösa.

finns hur mycket mörka spel som helst fear, doom, res evil serien, silent hill serien, condemned, riddick, thief serien.. minst lika vanligt som ljusa spel.


signatur
Medlem

Condemned är LÄTT ett av det bästa spelen jag spelet på väldigt, väldigt länge.
Precis som någon annan här tyckte så är det väldigt likt "Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth" vilket är ett spel många - tyvärr - missat. Ett riktigt guldkorn är det.

Precis som i Cthulhu ger det en otroligt mer stämningsinriktad känsla när man inte har en HUD (en hälsometer t ex) utan får lyssna till hjärtslag och andningen. Designen utav varje rum och hur man begav sig djupare in under antarktis yta gör ju spelet till ett av de mest variationsrika (bortse från de där läbbiga, men ganska frekventa "hundarna" och MEST stämmningsfulla spelen någonsin.

Sen att det har ett slut som klår till och med Deus Ex (vilket har två eller tre stycken om jag inte minns fel) gör ju inte saken sämre. Nej för fasen! Spela spelet isåfall BARA för slutets skull!
Är kryddat med en viss konspirations-feeling... mer säger jag inte

Men gillar du stämningsfull "skräck" MÅSTE du lova mig att skaffa det! Och nej, demo räknas i-n-t-e ^^

Medlem

Funkar inge bra i Vista med ATI kort

Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Condemned är LÄTT ett av det bästa spelen jag spelet på väldigt, väldigt länge.

Njä. Leveldesignen var FÖR tråkig helt enkelt, så oinspirerande att man tappar lusten att spela, resten var väl rätt bra.

Chuthulu är bra. Fast jag slutade spela det också, lite frustrerande emellanåt rent spelmässigt, fast jag tänker nog spela klart det, nån gång.


signatur
Medlem

Call of Cthulhu är GRYMT bra. Iaf i början, sen dalar det men jag älskade varje sekund av det. Men det hade grymt med buggar och krashade ofta så det drog ner en del, men närvarokänslan gör det värt det.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Provade demot och det var lite kul. Jetplanet man flög till Grönland med var dock oväntat och förstörde en hel del av atmosfären för mig eftersom allt annat ser ut som 1900-talets början.

Medlem
Skrivet av teX:

Provade demot och det var lite kul. Jetplanet man flög till Grönland med var dock oväntat och förstörde en hel del av atmosfären för mig eftersom allt annat ser ut som 1900-talets början.

Men spelet utspelar sig ju i nutid. Det är ju bara det att det utspelar sig i en en gruva som är ordentligt gammal.

Medlem

Klarat spelet nu och slutet var jäkligt läskigt. Ge mig EP2!

12
Skriv svar