Medlem
Hembakat

Har varit duktig idag och bakat lite bröd, första gången på massor av år. Så då gjorde jag efter min mors frallor-recept, som var kanske lite väl för expert aktigt för mina förmågor men anywho.. Nu är dom ute ur ugnen och väntas på att bli dagens mat.

[ia=8255 Ser riktigt smaskens]

Receptet då?

  • 150g smör

  • 1 L Mjölk

  • 100g Jäst

  • 4-5 skedar honung

  • pyttelite salt

  • En massa Mjöl (hade nästan inte tillräckligt hemma)

  • 1 ägg

  • sesamfrö

Först så tar en kastrull och smälter smöret och sedan tar ni och häller ner mjölken och värmer det till fingervärme, därefter så smular ni ner Jästen i kastrullen och tillsätter honungen samnt saltet.

Sedan häller ni över det till en större bunke där ni kan hälla i försiktigt all den mjöl som kan behövas, och knådar ihop det till en fin deg. Efter det låter ni degen jäsa i 30minuter under en handduk. Medans ni låter degen jäsa så tar ni och sätter på ugnen på 225grader, och smörjer en plåt.

Nu gör ni bullar av degen och lägger det på den smörjda plåten, efter alla frallor ligger på plåten, så tar ni och knäcker ett ägg och vispar det lite lätt. Sedan så smörjer ni in frallorna med ägget och lägger sedan Sesamfrö efter behag.

Sedan så sätter ni in dom i ungen i ca 10-15minuter.

Mums!

#blogg

Medlem
Hembakat

Ser riktigt gott ut! Just honung i brödet låter verkligen smarrigt. Blir sugen på att baka lite nu, men tror inte jag har alla ingredienser till receptet.

Medlem

Är otroligt gott med honung i brödet :> Jag trodde att jag hade allting hemma så höll på att bli lite sur när jag upptäckte hur lite mjöl som fanns. Tur så räckte det till degen iaf.

1
Skriv svar