Little Big Planet - Ett första intryck!

Medlem
Little Big Planet - Ett första intryck!

Nu har jag spelat betan av Little Big Planet under ungefär 5 timmar. Jag har spelat storyn, nästan skapat en egen plattformsbana (har lite mer en hälften kvar) och har givetvis även testat uppladdade banor.

Vad kan jag säga om spelet då?

För det första så är det helt otroligt lättillgängligt och beroendeframkallande. Man känner sig aldrig frustrerad över att någonting inte går som man vill. Detta är ett resultat av hur otroligt genomarbetad och bra kontrollen i spelet fungerar. Jag återkommer till detta senare.

Storyn i Little Big Planet går ut på att hjälpa diverse karaktärer med att avklara olika mål i deras världar. Världar som är uppbyggda genom en persons drömmar; LBP universumet är alltså en dröm.

Dessa karaktärer har ett antal nivåer spelaren skall klara av och fungerar mest som en inspirationskälla till dig när du skall bygga egna banor. Detta utan att för den sakens skull vara tråkiga.

För att du skall orka med att spela nivåerna så har man givetvis lagt in så kallade "bubblor" som ger antingen poäng eller saker som du kan bygga med. Någonting som verkligen behövs.

Efter varje nivå så får du se hur många procent av de upplåsbara sakerna som du klarat av att låsa upp, du får även reda på vilka saker som du har låst upp. Du låser givetvis också upp olika saker varje nivå och ibland så följer de upplåsbara sakerna ett specielt tema som t.ex. medeltid.

Story-mode fyller sin uppgift att underhålla och ge inspiration, men det är, som du redan vet, inte storyn som man köper LBP för, utan editorn.

Här återkommer jag till den otroligt precisa och perfekta kontrollen i spelet. Allting styrs genom tre knappar;X, cirkel och kvadrat.

Man klickar upp menyn genom kvadrat, väljer kategori och aktiverar. Då dyker det upp en väldigt välorganiserad lista där du enkelt kan välja de objekt du vill anväda för att sedan göra precis vad du vill med det.

Med detta sagt så inser du nog hur många möjligheter det finns när man kan kombinera olika objekt och ge dem liv alternativt rörelse.

Som ett exempel så kan jag ta en snögubbe. Jag skapade en snögubbe och satte två (små) hjul på den. Sedan fäste jag en hjärna på den och gav order om att den skulle följa efter mig; Vips! En fiende som kunde döda mig! Otroligt!

Det enda som sätter gränser är alltså din fantasi.

Du undrar kanske hur många banor du kan göra? Du behöver inte vara orolig, i spelet så reserveras en hel måne till dig där du kan skapa säkert över 50 banor. Jag har inte räknat men det är otroligt många.

Vad gör du med dina banor sedan? Jo du laddar upp dem i onlineportalen du finner i ditt hus (huvudmenyn i LBP är ett litet hus gjort i kartong).
Här kan du även spela andra spelares banor, någonting som faktiskt fungerar "sådär" då det är ganska stökigt att hitta banor som är bra och att de saknas kontroll över kvalitén på banorna.
Jag blev till exempel "Rick Rolled" i en bana under gårdagen, någonting som var komiskt men ändå tråkigt att se. Man är ju ute efter kvalité.

Möjligheterna med LBP: Online är dock oändliga då man faktiskt kan skapa ett eget spel i det. Detta gör man genom att skapa ett antal (numrerade) banor som alla förljer upp varandra gällande story (som förslagsvis berättas genom olika karaktärer). Filtrerar man sedan uppladdade banor efter användarnamn så kommer man att kunna spela dina banor i numrerad ordning; Alltså ett eget spel.

Detta är otroligt nyskapande och för verkligen plattformsgenren några steg framåt i utvecklingen.

För att kort gå in på gameplay så är LBP som alla vet ett 2d-spel med 3d miljöer (?). Detta fungerar faktiskt otroligt bra och är upplagt så att du går på en bana som är fördelad i tre olika led. Du kan fritt hoppa mellan dessa tre olika led likväl som du kan placera föremål i dessa tre olika led, eller varför inte tvärs över alla tre för att få en kompakt vägg? Det är upp till dig.

Detta systemet är även det riktigt nyskapande då det tillför någonting som alltid saknats i 2d-spel nämligen spelglädje. Tänk dig sedan in i en situation där du och tre andra spelare sitter och försöker veta vilket led ni är i så har du en riktigt komisk situation. Det bör dock nämnas att dessa tre led aldrig försvårar ditt gameplay.

Jag nämnde karaktärer i en story, hur gör man det? Jo, genom pratbubblor till karaktärer du skapat så kan du göra egna, unika karaktärer i din story. I framtiden skulle jag tro att ljudklipp blir en möjlighet att lägga till, men det finns tyvärr inte i nuläget.

Du kan ge din skpapade karaktär lite mer personlighet genom att ladda upp bilder tagna med PlaystationEye. Ett helt unikt utseende till din karaktär med andra ord.

Jag har talat om storyn, create mode, online samt framtida möjligeter och kontroll. Men hur är det med det grafiska då?

Mitt svar på detta är; "Otroligt bra!"

Little Big Planet ser helt underbart ut. Ja, på sina ställen är det till och med fotorealistiskt.

Alla material ser ut som de skall göra och effekter som eld, rök, reflektioner i glas med mera ser otroliga ut.Att fysikmotorn i spelet är den mest avancerade jag sett sedan Crysis: Warhead gör inte saken sämre.

Alla objekt uppför sig som de bör och följer fysikens lagar. Som man kommer ihåg från Crysis så är det alltså fortfarande lika roligt att leka med verklighetens lagar i ett spel och man tröttnar helt enkelt aldrig.

För att summera det hela så lovar alltså LBP otroligt gott. Betan håller allt vad utvekclarna lovat och så länge man har fantasi så tröttnar man aldrig på spelet.

Kontrollerna är perfekta, spelet är lättillgängligt, create mode är banbrytande, grafiken underbar och fysikmotorn fungerar oklanderligt. Lägg till en inspirerande story och de charmigaste spökena i ett spel någonsin, så har du ett världens bästa spel; Little Big Planet.

Hade det här varit en recension så hade jag inte tvekat på 10/10. Men man skall aldrig betygsätta en betakod, så du får snällt vänta. Jag kan dock meddela att jag nu tänker spela lite till. Vi hörs!

Vill du se LBP i action? Följ då nedanstående länk så kommer du till en video (off-screen) där jag spelar igenom min bana "Ice-world madness!" som inte är klar på långa vägar, men avck så underhållande.

<i>Jag är medveten om den låga kvalitén på texten och jag tänker skriva om den till helgen. Just nu hinner jag inte och jag saknar tillgång till ett vettigt program att skriva i. Tyvärr. </i>

//Kebbe

http://www.youtube.com/watch?v=Y1zSKhMeiWU

#blogg

Medlem
Little Big Planet - Ett första intryck!

Spelet är en mycket stark kandidat till GotY 2008 iaf.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Spelet är en mycket stark kandidat till GotY 2008 iaf.

Helt klart!:up:

Medlem

Day one baby...DAY one! Kommer bli galet!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

"Jag är medveten om den låga kvalitén på texten."

Tvärtom! Riktigt välskrivet! Verkar vara ett riktigt roligt spel. Synd bara att man inte har nån PS3a : |


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av q0rra:

"Jag är medveten om den låga kvalitén på texten."

Tvärtom! Riktigt välskrivet! Verkar vara ett riktigt roligt spel. Synd bara att man inte har nån PS3a : |

Tack så mycket!:)

Tråkigt att du missar LBP, fast det kan ju hända att någon du känner har PS3 och köper det.:)

Medlem

polarn köpte ett PS3 pga. LBP, så man får ju hoppas det va värt det


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar