Mitt första drömhack

Avstängd
Mitt första drömhack

Fram tills idag var jag och hade mina drömmars hack. Inte. Jag skulle gärna vilja att det stämde (eller rättare sagt lan, känns onödigt att hacka på ett sådant ställe), men tyvärr gjorde det inte det. Jag var på Dreamhack nr 2 i Skellefteå 2008. I överlag var det ganska skön stämning (förutom att många skrek som tokar när de dog i CS och att technomusiken som spelades nästan alltid bara var ett störningsmoment).

Något jag inte förstår, var varför de inte hade ett enda stort nät. Det verkar som att de hade delat upp nätet för varje switch, för jag och mina kompisar kunde inte se några servrar från något annat bord och inte heller några andra vid ett annat bord. Det tycker jag är helt värdelöst. Där försvann typ halva poängen. Det som är tragiskt är det att vi tre kunde ha haft nästan lika kul helt gratis. Det var ändå bara lokalen som skiljde sig åt, i princip.
En annan grej som var lite tråkig var att uppskattningsvis 95 % av deltagarna körde WoW och CS 1.6.
Vidare så hade jag, istället för att se dem dela ut stora priser, sett ett lägre inträde. Nåväl, som pappa sa så gör de det bara för pengarna, och då drar man inte ner priserna mindre än att man gör en acceptabel vinst.

Jag vill egentligen inte vara neg. Det hade varit trevligt om det var så kul som "alla" sa, men tyvärr kan jag inte hålla med (visst, det är mycket större i Jönköping, men det är ändå samma). Det blir troligen inget mer Dreamhack för min del. Däremot inte sagt att jag ångrar att jag for dit nu, för det gör jag inte. Det var värt att få den erfarenheten, även om den inte var så bra som jag hade hoppats.

#blogg

Medlem
Mitt första drömhack

Rekommenderas att du åker på det stora Dreamhack i Jönköping antingen i November eller Juni 2009. Var ett tag sedan jag var på DH men jag har vart ett par gånger och det har varit riktigt kul.

På senare år har dock Techno, Cs & Wow kidsen tagigt över alltför mycket...det känns sorligt att se 11 åringar på ställen som DH.

Avstängd

Det vore kul att fara till stora DH, men det kommer troligen aldrig att bli. Det är 110 mil dit och efter att ha snabbt räknat ihop en ungefärlig totalsumma (transport, inträde, mat) på ungefär 5000 så känns det inte särskilt värt.

Är det bättre på stora DH gällande nätverket? Kan man se alla lanservrar som är uppe?

Jag måste förresten tillägga att nätet var väldigt snabbt. Det är första gången jag tankat en 1 GB stor patch på under fem minuter. ^^

Medlem

Switchar har ju sina gränser, och ett C-klass nätverk kan ju inte adressera fler än 255 hosts, om jag inte har fel? Så man kan ju förstå att dom kanske fuskar lite.

... Men vad vet jag :>


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Ska på DH Winter nu, var på Sommar och jag är kanske själv vad ni betecknar "kid" ( 15år ), det blev mest CS och Wow på DH sommar ( mest för alla mina kompisar körde det ).

Men nu släpps GTA IV precis innan DH och då jävlar ska vi köra sönder

Avstängd
Skrivet av smuts:

Switchar har ju sina gränser, och ett C-klass nätverk kan ju inte adressera fler än 255 hosts, om jag inte har fel? Så man kan ju förstå att dom kanske fuskar lite.

... Men vad vet jag :>

Om de kör med ett C-nät på Dreamhack så kan man undra vilka det egentligen är som fixar nätverket. Switcharna hade 12 eller 24 portar, minns inte så noga. Det är inte så svårt att lägga upp ett B-nätverk. Då har man nog med IP-adresser.

Jag tror att jag ska skicka ett mail till ledningen och fråga om det ska vara så. Jag hoppas nästan att det bara var ett enormt misstag, men frågan är om det inte är värre att klanta sig så.

Medlem

De gångerna jag har varit där (första gången 2004) så har man alltid delat upp nätverket. Anledningen är troligtvis för att man inte ska överbelasta nätet och ifall det skulle bli problem med nätverket så drabbas alla. Nu är det endast den nätverksraden som har problem som drabbas.

Du kan ju tänka vilket kaos det skulle bli om hela nätverket skulle lägga ner samtidigt.

Avstängd

Det skulle ju bli det, men å andra sidan: är inte det risker man får ta? De frånsäger sig ju allt ansvar, så vad är problemet? Det är ju bara att köra. Hellre ett roligt lan med några extra risker än ett tråkigt riskfritt lan.

Medlem

Du ÄR neg.

Det var mysigt, trevligt, bra stämning och kul.

Avstängd

... och dyrt. Det var inte så mycket till lan, men det var ett trevligt evenemang, men knappast värt pengarna. Om nätverket hade fungerat som jag trott så man hade fått lana med fler hade det varit en annan sak.

1
Skriv svar