Dead Or Alive

Inaktiv
Dead Or Alive

Allt behöver inte vara perfekt för att vara kul

Håhåjaja jag ska försöka fatta mej kort:)
Jag älskar verkligen DOA serien ända in i själen men jag blundar inte för bristerna spelen har.
Personligen är dom de roligaste spelen jag vet MEN spelmässigt är en annan saga:P
Och är det nån som försvarar DOA så är dom antingen en DOA fanboy eller bara okunnig inom Fighting spel.

så här nedanför är den spelmässiga orsaken till att DOA är dåligt.
Jag börjar från Dead Or Alive 2. Problemet är att att DOA1 var så oblanserat, så oseriöst och så skumt att hela spelet bara är en läskig sak. Med andra ord ett spel som ska tas med en rejäl nypa salt:)

I DOA2 så ändrades spelgrunden och Team Ninja försökte göra DOA serien mer avancerat. *Host*Virtua Fighter*host*

Det första felet som märks direkt är kontringarna. I DOA1 så tog kontringarna kring 30-50% skada.

Men ta mej tusan att dom i DOA2 tog dom 30-70% skada OCH dom är ännu lättare att utföra. Fy på er Team Ninja!

Men det är ju kontringar som gör DOA olikt från resten av fighting så det är väl en del av skönheten antar jag.

Man var även totalt underlägsen om man var intryckt mot väggen. Man kunde inte göra nån uppresningsattack eller något annat offensivt utan man var tvingad att spela defensivt vilket bara var för motståndarens fördel.

Nästa sak var Ayane. Ayane är helt sönder och broken. Hon har ett grepp som gör att hon kan skada motståndaren 50-60% och det finns inget dom kan göra åt det. Men som om det inte vore nog var hon själv den enda som kunde komma ur det greppet vilket i sin tur gjorde att många veteranspelare snabbt tog markören över henne och det var ett överdrivet användade av henne i onlinematcher:)

I DOA3 så hade kontringarna lugnat ner sig och tog bara kring 25-40% skada. BRAVO Team ninja:) MEN då hade dom ändrat på spelgrunden igen och grund game och guardbreaks hade nu laggts in.

En guardbreak attack är en attack som går att blocka men efter man blockat den så blir ens karaktär vimmelkantig och motståndaren får ca 2-3 sekunder på sig att hinna slå i en gratis attack som bara går att unvikas igenom att försöka kontra den. Felet med guardbreaks i DOA3 var att tex Kasumi hade så många OCH hon var så snabb. Det var nästan omöjligt att hinna kontra hennes attack efter hon hade gjort en guardbreak på en. Medans Hitomi inte hade lika många och hennes var mycket långsamare. Varför gör dom varje DOA spel så oblanserat?:(

nåja, Ayane var iaf inte längre broken.

Men nu var det Bass's tur att vara detXD han kunde gör ett luft grepp som motståndaren inte kunde komma ur som likt Ayanes grepp tog det offantligt mycket skada.

DOA4 som är nyaste spelet är väldigt annurlunda och nu var det söta Hayabusa ponkens tur att vara broken (det är ju iaf bra att dom varierar)

Lite annat smått och gott lades även in som rörliga saker som vill skada dom 2 kämparna som står och pucklar på varandra, där bland annat en fin bil som kunde göra livet surt för den som råkade komma farande in i den elr flygande skräckölda som verkligen ville försöka flyga rakt på en.

sLUTORD
Nu kanske du tycker jag har låtit som en gnälltant. En riktigt, riktigt sur och grinig sådan:) som klagat både på det ena och andra men missförstå mej inte, som jag tidigare skrev så är DOA ett spel som jag förmodligen kommer att spela till jag dör (bokstavligen)

Detta var endast den spelmässiga synen på DOA serien:)

Jag tror folk ibland glömmer nöjet man kan ha med ett helt enkelt spel vare sig det är skit grafik, underskattat, ett barnspel, fått sjukt dåliga betyg elr är broken så länge man bara har kul:)

Puss alla=)

#blogg


signatur

Du är söt

Inaktiv
Dead Or Alive

Kul att du tar upp spelens brister trots att det är ditt favvospel och inte bara fanboyar sönder det.

Sen måste jag be dig korrekturläsa dina inlägg innan du postar dom


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv

Riktigt bra skrivet! Jag har ju själv spelat Breakdown väldigt mycket trots att det bara fått dåliga recensioner och har värdelös grafik. Man behöver ju egentligen ingen ursäkt för att man gillar en sak, utan man måste liksom få känna som man känner!


signatur

"Life is short!"..."Laugh and grow fat!", Fatman, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Medlem

Coolt att du är insiktsfull nog att påpeka brister i ditt favoritspel, men jag klarade inte av att läsa hela inlägget.
Fortsätt skriv så blir det bättre ^^

1
Skriv svar