PS3ans bakåtkompabilitet: the true story

Inaktiv
PS3ans bakåtkompabilitet: the true story

Önskar du spela dina gamla PSone och PS2 spel på PS3an? Gör dig själv en stor tjänst och spara den där PS2an plus minneskort för PS1/2. Alternativt skaffa dig en uppsättning av dem förutom din PS3a.

PS3ans (60Gigs versionen givetvis) bakåtkompabilitet är näst intill odugligt.
I alla fall vad gäller Europa-versionen. USA har ett duktigt kontor som ständigt uppdaterar bakåtkompabiliteten och där endast ett fåtal spel har visa problem, så som grafikbuggar vid vissa sekvenser eller liknande. En fis i rymden mot den gigantiska snårskog av problem som följer så fort du ska spela gamla Playstation-spel på PS3an. http://se.playstation.com/ hade länge en lista att tillgå över vilka spel som skulle funka på Ps3an och dessa betygsattes på en grad av 1-3st "pluppar" Där 3st var det bästa och spelet funkade utan problem, 2st så kunde spelet brottas med vissa problem, 1st enstak "plupp" innebar massor av problem men det skulle fortfarande vara spelbart. Kunde du inte hitta spelet i listan så kunde du räkna med att spelbarheten befann sig någonstans mellan elände och outhärdligt. PS2-listans innehåll var väldigt sparsmakat och visserligen om de flesta EA-spel funkade (åtmindstånde med en "plupp") så var det i princip allt. Fantastiska spelserier som Ratchet & Clank och Metal Gear Solid var ospelbara, om du i Metal Gears fall inte hade den oändliga turen att inte ha det där ovanliga serienumret på baksidan som inte såldes i Sverige(!). Då fick du i alla fall en "plupp" att gotta dig åt. PS1spelen följer samma historia och vill du som jag avnjuta Final Fantasy-serien så väntar dig besvikelse.

Som tidigare nämndes så fanns det i alla fall en lista på funktionella spel. Den är numera ersatt. Letar du upp info i dagsläget om bakåtkompabiliteten (som förövrigt är halvt omöjlig att leta sig fram till och inte går att söka på) så möts du av det här. En saklig förklaring om att de "flesta" PSone spel funkar samt de klassiker som laddas ner från PSN(duh?).

Samt
"Spel i PlayStation 2-format
PlayStation 2-spel kan inte spelas på PLAYSTATION 3."

Det finns något Europakontor som sköter saker riktigt dåligt. För att uttrycka sig snällt.
Det finns åtmindstånde ett Europakontor som förtjänar sparken för vandaliserande av spelglädjen. För att uttrycka sig korrekt.

Sanningen om PS3ans bakåtkompabilitet: Europa blev blåst på konfekten. Igen och åter igen.

#blogg

Inaktiv
PS3ans bakåtkompabilitet: the true story

"Nä, men vi ska uppdatera spelbiblioteket via firmware, istället för att göra som amerikanerna"
My ass att ni nånsin tänkte det!


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Jag kan spela MGS3: Snake Eater till Ps2 utan några problem alls (förutom att jag saknar rumble )


signatur

_______________________________________________
Psn: CseRoQ

Inaktiv

Då är det inte mer än att gratulera CseRoQ, du har alltså varit tursam och fått tag i ett MGS3: Snake Eater med rätt seriekod (finns att beskåda på ryggen av fodralet).

Medlem

Jag har Metal Edition (fodralet är i plåt eller nåt)


signatur

_______________________________________________
Psn: CseRoQ

Inaktiv

Lyx på min ära! Jag kan tyvärr inte säga hur många pluppar som Metal Edition belönats med då listan som sagts tagits bort. Men good for you, hur som helst.

1
Skriv svar