Nintendos sju misstag

Robot
Medlem
Nintendos sju misstag

inte dumt alls mycket intresant läsning där


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Intressant artikel, som stämmer väl in med min uppfattning om hur Nintendo hamnat där de nu är. Jag håller däremot inte med om den första punkten, eller nummer 7 på listan, om Wii. Att de säger att grafik inte är viktigt (vilket jag till viss del håller med om, även om jag älskar att se bra grafik) betyder inte på något sätt att de inte kommer att vilja utveckla den.

Wiis dåliga grafik har i verkligheten mer att göra med att de ville göra en hyfsat billig konsol som skulle vara enkel och billig att utveckla till, än något annat. Så det är rent skitsnack från skribentens sida. Vad gäller resten av punkten är det ren spekulation ifall konsolen kommer att hålla eller inte. Vad jag känt av kontrollen hittills har den fungerat lika bra för traditionella spel som Zelda som den gjorde för Wii Sports, vilket för mig betyder att den inte alls kommer att vara passé om fem år.

Det är ju helt personligt, å andra sidan. Men då Wii fortfarande säljer slut nästan överallt känns det väl magstarkt och provokativt att sätta den som ett av företagets största misstag någonsin, oavsett vad man tycker om den, inte sant?

Medlem

Ja bara löjligt. Är det ett misstag för Nintendo som företag att sälja ruskigt bra av sin konsoll som de faktiskt går plus på? Jag får inte det att gå ihop.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

är wii verkligen en konsol som är billig och enkel? enligt skribenten så var inte deras online system särkilt genomtänkt och priset på konsolen var senast jag kollade bara några hundralappar billigare än ett 360.

men det var en kul artikel, var en hel del nytt som man fick läsa om.

Medlem

Nintendo testar i alla fall alltid något nytt. Inte som M$ och Sony som kör med samma saker hela tiden.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

får se hur länge wii håller...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Om Nintendo utvecklar deras online-system och gör den något mer användarvänlig, fixar lite av rörelse-känslighets systemet i vissa fall (*host* *host* Red Steel *host*) samt gör en ordentlig uppryckning inom grafik området till nästa konsoll, så har dom verkligen en "Next Gen Console" på g. Kontrollen som medföljer Wii är helt underbar enligt min mening. Och nya Zelda spelet är garanterat bästa på flera år.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skrivet av MackZ:

är wii verkligen en konsol som är billig och enkel? enligt skribenten så var inte deras online system särkilt genomtänkt och priset på konsolen var senast jag kollade bara några hundralappar billigare än ett 360.

men det var en kul artikel, var en hel del nytt som man fick läsa om.

Den är ganska billig, men inte överdrivet. Och onlinesystemet är kasst för DS och verkar bli lika kasst för Wii också.

Night Hawk, MS och Sony innoverar på andra områden än Nintendo, men det är innovation likväl. Tex. hur online sköts. Eller att kunna byta operativsystem utan fulhack. Att ingen regionslåsning används. Saker som Nintendo är ljusår efter.

Jag har mina teorier kring varför, men rent generellt sett tror jag att det är för att Nintendo är för envisa och konservativa för att låta någon annan innovera.

Visst gör Nintendo misstag, men frågan är om Sony's och Microsoft's fuckups inte är större...

Inaktiv

Nintendos största misstag var att regionslåsa skiten!

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Nintendo testar i alla fall alltid något nytt. Inte som M$ och Sony som kör med samma saker hela tiden.

Och du ser hur de har gått för Nintendo, och se bara vad som hände med Sega som i princip alltid hade något nytt till sina konsoller. Mycket som Nintendo har släppt har varit katastrofalt världelöst, men däremot så har dom ju släppt otroligt bra saker också. Som t.ex. Gameboy, ingen kommer kunna slå Nintendo då de gäller handhållet.
Jag anser att man ska köra på konsollkonceptet om man marknadsför sin produkt som en konsoll. Jag anser inte att Wii är någon konsoll utan snarare lite mer som en halvdan virtual reality maskin. Så bort med Wii från konsollkriget och ställ den på en egen prispall. Wii måste gå en ensam väg om spelidén ska leva vidare, följer den efter 360n och PS3 så kommer den dö ut och då kommer ingen vilja satsa på en sån kontroll i fortsättningen.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:

Visst gör Nintendo misstag, men frågan är om Sony's och Microsoft's fuckups inte är större...

Det var väl ändå inte det som diskuterades? Nintendo är inte bättre än MS och Sony de har bara en annan strategi, det ständiga glorifierandet gör mig illamående.

Inaktiv

väldigt bra artikel, håller helt klart med (specielt 7e punkten), väldigt bra presenterad och med bra innehåll och referenser till tidigare händelser.

Medlem

På 7:e punkten låter det som att skribenten inte tror det kommer någon ny Nintondokonsol när PS4 och nya XB kommer


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av F3D:

väldigt bra artikel, håller helt klart med (specielt 7e punkten), väldigt bra presenterad och med bra innehåll och referenser till tidigare händelser.

Bara för att du är en PlayStation3 fanboy...


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

nejdu,
nintendo förlorar inget på denna konsollen, så dom lär släppa mer i fortsättningen.

dom har så starka varumärken så dom är överlevare.
+ att dom har lite fantasi och provar gärna nåt nytt.

låt microsoft och sony kriga med sina värsting maskiner och förlora stora pengar på varje såld maskin.

går dom verkligen med så stor vinst sony och microsoft med tanke på att dom loosar så mycke pengar på varje såld maskin och kampen om exklusiva titlar?

skulle vart kul å se hur stor, liten vinsten är för microsoft, sony och nintendo.

Skrivet av turbo10:

Det var väl ändå inte det som diskuterades?

Jo, det var precis det som diskuterades - de tre jättarnas kamp om marknaden. Det är inte direkt så att artikeln samt kommentarerna här på FZ är skrivna neutralt som en analys av enbart Nintendo. Det mesta utgår ifrån hur Nintendo gjorde fel där MS eller Sony gjorde rätt.

Medlem

Alltid sånthär bull-snack!

Medlem

Intressant läsning.


signatur

Your words are as empty as your future...

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

nejdu,
nintendo förlorar inget på denna konsollen, så dom lär släppa mer i fortsättningen.

dom har så starka varumärken så dom är överlevare.
+ att dom har lite fantasi och provar gärna nåt nytt.

låt microsoft och sony kriga med sina värsting maskiner och förlora stora pengar på varje såld maskin.

går dom verkligen med så stor vinst sony och microsoft med tanke på att dom loosar så mycke pengar på varje såld maskin och kampen om exklusiva titlar?

skulle vart kul å se hur stor, liten vinsten är för microsoft, sony och nintendo.

tror inte att MS å sony förlorar så mycket cash på sina maskiner i slutändan eftersom dom får pröjs för varje spel som söljs till deras maskin. och eftersom alla konsolföretag ( de stora, Ms, sony å nintendo) uppenbarligen gör mer och mer maskiner så borde dom gå plus på det hela.

Medlem

Man kan ju ställa sig frågandes till prissättningen på Wiin då.
Som någon nämnt kan man få en Xbox360 för 500kr mer än en Wii.
Och Xbox360n innehåller så jävla mycket mer än en Wii.. Så väldigt konstigt att Wiin inte är billigare eller har bättre grafik.

Medlem

Jag diggade den sista punkten stenhårt!!!:D

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

låt microsoft och sony kriga med sina värsting maskiner och förlora stora pengar på varje såld maskin.

MS tjänar redan pengar på 360, typ 27 dollar eller nåt

Inaktiv

mjä..har aldrig varit ett stort fan av nintedo. men nog fan lirade man Goldeneye till N64.

Medlem
Medlem

Mycket intressant och läsvärd artikel!

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av BangBoomBang:

låt microsoft och sony kriga med sina värsting maskiner och förlora stora pengar på varje såld maskin.

MS tjänar redan pengar på 360, typ 27 dollar eller nåt

27*6 000 000= 162 000 000 dollar. Ms har väl sålt runt 6 miljoner xboxar.

Medlem
Skrivet av MackZ:

27*6 000 000= 162 000 000 dollar. Ms har väl sålt runt 6 miljoner xboxar.

De förlorade pengar på sin konsol när den släpptes, och långt därefter. Så din uträkning stämmer inte riktigt.

Medlem

Alltså, prestandamässigt är Wii inget problem just nu. Problemet ligger i att det görs titlar med usel kvalitet grafikmässigt. Wii:n är kraftfullare än en Xbox (gamla) och i och med att upplösningen är låst till 480p kan krämen läggas på annat. Potentiellt sett kan alltså Wii prestera (i SD eller ED vill säga) bra mycket bättre än en XBOX. För de (majoriteten!, rätt många pojkrum osv) som spelar på en gammal CRT är det alltså prestandamässigt gott nog. Jag vågar påstå att en maximalt utnyttjad Wii inte ligger ljusår efter vad en Xbox 360/PS3 leverera förutsatt att man spelar på en mindre CRT. För de som har HD-tv är det verkligen ljusår emllan då Wii:n får *sämre* grafik pga omskalningen och de andra får otroligt mkt bättre...

Men om några år kommer i princip alla ha HDTV och då är risken att Wii kommer kännas otroligt passé. Tyvärr. Jag tror Wii kommer fungera bra, men jag tror inte den kan hålla så länge som t.ex. PS2 gjorde (7år!). Kanske 3 eller fyra år, sedan behövs en uppgrade. Och det kanske folk tycker är ok i och med att konsolen var billigare i inköp...

12
Skriv svar