Jaffe: "Jag skulle inte inkluderat blu-ray i PS3"

Robot
Jaffe: "Jag skulle inte inkluderat blu-ray i PS3"
Medlem
Jaffe: "Jag skulle inte inkluderat blu-ray i PS3"

Sant som fan.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Om man tänker till så var inkluderande av blueray ett smart drag, då man bla slipper byta skivor hela tiden i spel utan nu kan lägga in allt på blueray som klarar mint 50GB. Samt att man är redo för att kunna se blueray DVD filmer vilket är ett stort plus.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

^-- Byta skiva efter 10 timmar spelande är otroligt jobbigt, inte konstigt att folk idag lider av fetma när de använder såna argument som att gå fram till konsollen efter 10 timmar för att byta dvd.

Inaktiv

haha...precis min tanke!

Medlem

Skitsnack enligt mig. PS3 var meningen att vara en äkta next-gen-konsol hela vägen, och det hade den absolut inte vart utan Blu-Ray.

PS3an är före sin tid, men som min morfar alltid sa, ska man göra nåt ska man fan göra det rätt. Det må vara så att många spel till PS3 suger än sålänge, men kapaciteten finns ju där.

Ge det nåt år bara..

Medlem

Tycker det självklart är bra med Blue-Ray! Det är ju dyrt nu med Blue-Ray skivor, men det var ju så också med DVD-skivor när dom komm ut (rätta mig om jag har fel...). Dessutom borde det bli billigare i längden att tillverka spelen på en skiva istället för flera när väl BlueRay-skivorna går ned i pris. Dessutom är det framtidssäkrande och man slipper ha två uppspelare vid teven.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Vänta nu, byta skivor? När bytte någon av er senast skiva i Gears of War?

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Vänta nu, byta skivor? När bytte någon av er senast skiva i Gears of War?

Precis. Inse då kapaciteten med det dubbla! Kanske verkar overkill i dagsläget men detta kommer vara en av anledningarna till varför PS3:an fortfarande kommer att finns till försäljning om 5-7 år.

Inaktiv

Det är ju det som är hela poängen -- Sony står bakom Blue-Ray och vill såklart att det ska bli "standard" så de kan håva in massor med licenspengar. Smart av Sony, helt klart, för folk kommer per automatik att köpa PS3:an (eller kommer och kommer, de frälsta har redan köpt).

Medlem

Tycker också att dom kunde ha skippat blue ray. Köp en blue ray spelare istället om man behöver den.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

lol


signatur

Patrick
Producer@DICE

Smart drag bara ifall det lyckas. När nu Jaffe säger att han tycker att det var ett dåligt drag borde det ju implicera att det inte riktigt är så lyckat?

Eftersom Blu-ray för mig är onödigt, hade jag hellre sett en 2000kr billigare konsol, även om jag hade behövt byta en skiva någon gång under speltiden.

Flakmonkey
Skrivet av peak_performance:

Smart drag bara ifall det lyckas. När nu Jaffe säger att han tycker att det var ett dåligt drag borde det ju implicera att det inte riktigt är så lyckat?

Eftersom Blu-ray för mig är onödigt, hade jag hellre sett en 2000kr billigare konsol, även om jag hade behövt byta en skiva någon gång under speltiden.

Grejjen är väl att man inte vet om det är lyckat ännu... och om det är lyckat i slutändan beror ju också på vad man tycker är viktigt... Sonys prioritet är ju att blu-ray ska bli en ny standard. Om det då gör att Playstation 3 inte blir lika dominerande som Playstation 2 så är det med alla säkerhet en smäll de kan ta. Hade det inte varit det så hade de med största säkerhet inte använt blu-ray.

Tycker för övrigt att det är riktigt uppfriskande med Jaffe... Så många som säger att utvecklare bara säger det som deras arbetsgivare vill att de ska säga, men jag tror inte det gäller i hans fall... tror ju knappast att Sony blir glada över att han ifrågasätter deras beslut att använda sig av blu-ray... uppfriskande på något vis, man vet ju att ingen maskin är perfekt, ändå så låter det ofta så när en Nintendo-utvecklare talar om Wii, eller en Sony-utvecklare talar om Playstation, etc etc...

Jag håller med dig då, Nosnos

Edit: Kanske för att det börjar kännas som att jag alltid hamnar på motsatta sidan från dig, när jag i slutändan ändå håller med om mycket av det du säger och tjafsar om smådetaljerna ...

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Vänta nu, byta skivor? När bytte någon av er senast skiva i Gears of War?

Och tänk om du fick byta skiva, då hade spelet varit dubbelt så långt, haft dubbelt så många objekt och varit dubbelt så kul. Alla spel till 360n förutom Blue Dragon har varit på 1 skiva, och de kommer nog förbli så också. Jag vet redan två speltitlar som erbjuder mer till PS3. The Darkness, där du kan titta på film i spelet (vilket enligt mig är ganska onödigt) och Spider-Man 3, där du kommer få möjlighet att spela som New Goblin. Och detta var ju bara multiplatformstitlar, sen så är ju så gott som alla exklusiva spel till PS3 över 12gb. Så jag anser att inkludera Blu-Ray va ett smart drag, för vi kan redan se nu att BD har sina fördelar.

Inaktiv

Dom borde inte haft med Blu-Ray

Skrivet av Mahone:

Och tänk om du fick byta skiva, då hade spelet varit dubbelt så långt, haft dubbelt så många objekt och varit dubbelt så kul.

Är du på riktigt?

Inaktiv

Ni får tänka att konsolen är planerad för en lång tid framöver. Tänk er konsolen för 2000 kr om 3-4 år, många kommer att köpa.
Jag köpte min PS2 för 1500 kr år 2004, bland annat för DVD-funktionalitet.

Blu-Ray är ett smart drag av Sony. De skulle ha betydligt svårare att vinna kriget (Blu-Ray vs HD-DVD) i annat fall.

Medlem

Att endast inkludera DVD i en nextgen-konsoll är naivt. Nya spel blir större och större och redan nu ser vi spel som tar flera DVD-skivor. Hideo Kojimas påstående att Metal Gear Solid 4 knappt ryms på en 25Gb blueray-skiva, pekar ytterligare på att trenden ser ut att fortsätta. Hur kommer det då se ut om några år, med det explosionsartade lyft i popularitet som spelindustrin sett de senaste åren?

Visst kan man hävda att man inte har något emot att pendla fram och tillbaka mellan konsollen för att byta skivor, men visst känns det ändå som en seriösare lösning att som standard inkludera ett nyare lagringsmedium?

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^-- Byta skiva efter 10 timmar spelande är otroligt jobbigt, inte konstigt att folk idag lider av fetma när de använder såna argument som att gå fram till konsollen efter 10 timmar för att byta dvd.

Man kan inte tänka så som ni gör, vrf inte använda CD-skivor isället för DVD-skivor då? Du orkar ju att avbryta spelandet för att gå fram och tillbaka.


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Inaktiv

Tänk er följande scenario:

Vi har ett stort och icke linjärt spel på 2dvd skivor.
Bandesignern har bestämt att han ska göra ett område i spelet med blandad stil.
Problemet är att han behöver texturer från både skiva1 och skiva2 samtidigt - vad gör han?

Detta problem är inte omöjligt att designa bort, men det begränsar möjligheter vilket aldrig är bra.

Inaktiv
Skrivet av DrOnd:

Tänk er följande scenario:

Vi har ett stort och icke linjärt spel på 2dvd skivor.
Bandesignern har bestämt att han ska göra ett område i spelet med blandad stil.
Problemet är att han behöver texturer från både skiva1 och skiva2 samtidigt - vad gör han?

Använder hårddisken?

Inaktiv
Skrivet av mill:

Använder hårddisken?

men jag har fyllt min hårddisk med japansk erotik, får jag inte spela detta otroligt balla spel då?

Medlem
Skrivet av mill:

Använder hårddisken?

För att det ska fungera måste ju utvecklarna kunna utgå från att det FINNS en hårddisk, något man inte kan göra med Xbox360.

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av the wookiee:

Vänta nu, byta skivor? När bytte någon av er senast skiva i Gears of War?

Och tänk om du fick byta skiva, då hade spelet varit dubbelt så långt, haft dubbelt så många objekt och varit dubbelt så kul. Alla spel till 360n förutom Blue Dragon har varit på 1 skiva, och de kommer nog förbli så också.

Älskar det resonemanget, dubbelt så kul pga dubbelt utrymme. Awsome. Fan va kul pc spelare måste ha då med sina 500gb+ diskar.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av F3D:
Skrivet av mill:

Använder hårddisken?

men jag har fyllt min hårddisk med japansk erotik, får jag inte spela detta otroligt balla spel då?

Vet inte hur det funkar på PS3 om där är reserverat plats för spel eller inte.

Inaktiv
Skrivet av asker:
Skrivet av mill:

Använder hårddisken?

För att det ska fungera måste ju utvecklarna kunna utgå från att det FINNS en hårddisk, något man inte kan göra med Xbox360.

Sant!

Nu när det blir vanligt med spel som streamar in content (GOW, oblivion, GTA, o.s.v.), så är multipla skivor en styggelse. Dock är läshastigheten relevantare än storleken på skivorna, eftersom den begränsar hur tätt saker kan ligga och hur snabbt man kan röra sig genom världen.

Tänk om sportbilarna i GTA4 skulle behöva ha löjligt låg topphastighet bara för att en sunkig dvd-läsare inte orkar läsa in miljöerna som man närmar sig!

Inaktiv
Skrivet av notwist:

Skitsnack enligt mig. PS3 var meningen att vara en äkta next-gen-konsol hela vägen, och det hade den absolut inte vart utan Blu-Ray.

Är det därför de valde en grafikkrets som redan är för gammal? Sist jag kollade var RSX ett DirectX 9.0c-kort medan grafikkretsen i Xbox 360 är steget före.
Om de nu hade velat göra en äkta next-gen-konsol så borde de ha lagt in mer minne, slängt in ett nytt grafikkort, lagt in en mer vanlig processor som kan samverka med Cell...

12
Skriv svar