Jaffe: "Jag skulle inte inkluderat blu-ray i PS3"

Medlem
Skrivet av Jianlian23:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^-- Byta skiva efter 10 timmar spelande är otroligt jobbigt, inte konstigt att folk idag lider av fetma när de använder såna argument som att gå fram till konsollen efter 10 timmar för att byta dvd.

Man kan inte tänka så som ni gör, vrf inte använda CD-skivor isället för DVD-skivor då? Du orkar ju att avbryta spelandet för att gå fram och tillbaka.

:heart::up:

Medlem
Skrivet av Mahone:

Och tänk om du fick byta skiva, då hade spelet varit dubbelt så långt, haft dubbelt så många objekt och varit dubbelt så kul.

Herregud, spel kommer inte bli dubbelt så långa i form av story enbart för att det finns tillgång till blu-ray. Tycker inte ni som äger en ps3 att ni väntat länge nog på bra spel? Längre spel => längre utvecklingstid som inte många företag har råd med idag.

Skrivet av Jianlian23:

Man kan inte tänka så som ni gör, vrf inte använda CD-skivor isället för DVD-skivor då? Du orkar ju att avbryta spelandet för att gå fram och tillbaka.

DVD är standard och kostar knappt något. Blu-ray är experimentellt och höjer priset på konsolen med upp till ett par tusenlappar.

Oj, det var ju verkligen ett bra argument det där...

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Mahone:
Skrivet av the wookiee:

Vänta nu, byta skivor? När bytte någon av er senast skiva i Gears of War?

Och tänk om du fick byta skiva, då hade spelet varit dubbelt så långt, haft dubbelt så många objekt och varit dubbelt så kul. Alla spel till 360n förutom Blue Dragon har varit på 1 skiva, och de kommer nog förbli så också.

Älskar det resonemanget, dubbelt så kul pga dubbelt utrymme. Awsome. Fan va kul pc spelare måste ha då med sina 500gb+ diskar.

Låt oss säga att du får spela GoW i 5h, medans jag får spela det i 10h, vem tror du har haft mest kul? För det är precis så det blir. Vi kan ta Spider-Man 3 som ett ännu bättre exempel, då det faktiskt är ett verkligt exempel. Vilken konsoll tror du det blir roligast på, 360n eller PS3, där du får möjligheten att spela som en karaktär du inte får spela som i 360-versionen?

Sen så kommer aldrig någon att göra ett spel som faller utanför standardens gränser så där mycket som du just sa. Att göra ett spel på 500GB vore ju som att skjuta sig själv i foten när man blir jagad av en blodtörstig tiger. Om man kunde läsa spelet direkt från skivan så hade det gått bra men inte då man måste lagra. Alla har inte någon 500gigs hårddisk, så förmodligen med lite tur så skulle man få i väg några exemplar till butikshyllorna, men där kommer dom stå och damma tills 500GB-diskarna blivit standard eller åtminstånde finns i dom flestas datorer.

Medlem

Behov av större uttrymme brukar betyda antingen n00b- utvecklare som inte kan hantera kompression ordentligt eller så är det spel med aldeles för mycket videosekvenser (resurser som gjort sig bättre "in game").

Jag tycker te.x fortfarande att många Nintendo64-spel står sig bra trots ett helt extremt begränsat utrymme på deras cartridges. Dvs superproffsiga utvecklare som kan det här med kompression och att lägga allt krutet på spelglädjen (in-game spelmoment istället för videosekvenser osv).

Mer utrymme än en DVD kommer bara vara _negativt_ då man kommer vilja fylla ut skivorna med en massa skit (så man kan skryta med hur "stort" spelet är - vilket alltid lurar några stackare som inte varit med förr..).


signatur
Medlem

Mahone ibland undrar jag om du bara är ett forumtroll alltså. Spelen blir ju inte dubbelt så långa pga dubbelt utrymme. Dessutom tror jag knappast att en extra karaktär till spelet tar 15 gb, utan det handlar snarare om lite extra pengar på fickan för att sälja fler spel till PS3 istället för Xbox360.

Längre spel är ju alltid trevligt MEN mer utrymme är INTE samma sak som längre spel, då är du bra naiv... Jag menar spel har ju inte dierkt blivit längre sedan vi bytte från CD till DVD, eller Floppy till CD osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Flakmonkey
Skrivet av Wardancer:

Mahone ibland undrar jag om du bara är ett forumtroll alltså. Spelen blir ju inte dubbelt så långa pga dubbelt utrymme. Dessutom tror jag knappast att en extra karaktär till spelet tar 15 gb, utan det handlar snarare om lite extra pengar på fickan för att sälja fler spel till PS3 istället för Xbox360.

Längre spel är ju alltid trevligt MEN mer utrymme är INTE samma sak som längre spel, då är du bra naiv... Jag menar spel har ju inte dierkt blivit längre sedan vi bytte från CD till DVD, eller Floppy till CD osv.

Nej, men samtidigt skulle det säkerligen bli jobbigt att spela FFXIII på floppy-diskar... Visst, stort utrymme är inte den viktigaste egenskapen, men det är absolut ingen nackdel. Tycker iaf inte jag... Det ger ju utvecklare en frihet iom att de inte behöver tänka på och oroa sig över att de inte kan lägga in allt de vill...

Sen om blu-ray-spelaren rent generellt... den kan ju göra allting som en DVD-spelare kan göra... så det är ju knappast ett dåligt val rent tekniskt...

Visst, den blir dyrare, vilket gör konsolen mindre prisvärd, men hur prisvärt något är har ingenting att göra med hur dåligt det är... isf hade ferrari enzo varit världens sämsta bil

Medlem

Sa aldrig att det var negativt med mer utrymme, jag påpekade bara att Mahones resonemang om att dubbelt utrymme ger dubbel spelglädje var ganska roligt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag tror det är du Wardancer som fattar dåligt, kan iofs vara en kompination av att jag förklarar dåligt också Men det jag menar är att du får plats med mer speltid om du har mer att lagra på. Och de med Spider-Man 3 rör sig alltså om en ny story där du spelar som New Goblin. Sen är de ju så att bara för att du kan lagra mer så blir inte spelet bra för det, men används lagringskapasiteten på ett bra sett så får du mer spel för pengarna vilket i sin tur gör dig gladare, och blir du mer glad av att spela en längre version så är ju spelet automatiskt bättre.

Inaktiv

Känns som att en del här inne försöker övertyga sig själv att deras ps3-köp för 6000-6500 kr är värt pengarna.

Jag tycker det är bra med möjlighet mer utrymme. Behöver man bara ca 4 gb så kommer spelet på en DVD (som dagens PS3-spel gör) och inte på en Blue-Ray, och tvärt om. Det ger bla bättre möjlighet till att renderade mellansekvenser i 1080p.

Jag förstår dock inte alls Mahones resonemang ang spelvärde och tror det beror alldeles säkert till största delen på politik/pengar.

Hoppet från CD (650 Mb) till DVD (4,7-8,5 Gb) har antagligen mkt mer betydelse i praktiken än hoppet från DVD till BR (25-50 Gb).

Skrivet av MKultra:

Mer utrymme än en DVD kommer bara vara _negativt_ då man kommer vilja fylla ut skivorna med en massa skit (så man kan skryta med hur "stort" spelet är - vilket alltid lurar några stackare som inte varit med förr..).

No offense, men sett från mitt perspektiv innifrån spelbranschen så ser det påståendet ut att vara helt greppat ur luften.

Vill man måta snoppar så gör man det med sådant som spelaren märker - "vi har jättemånga vapen" eller "vi har flest sidouppdrag".
Jag har aldrig var med om och jag har väldigt svårt att tänka mig att man i dagsläget skulle ha mängden data på skivan som försäljningsargument.

Större lagringsmedia är ALLTID positivt, så länge som vissa egenskaper (t.ex. hög läshastighet) fortfarande är bra.

Medlem

Exakt vad är de du inte förstår? Anser du att ett spel är lika bra vare sig hur långt det är? Isf så kan du ju lika gärna hålla sig till demos och spara dom där hundralapparna.
Och dagens PS3-spel kommer inte på vanliga DVD-skivor, och varför är DVD-skivan mer lämplig att spela upp mellansekvenser i 1080p? Mellansekvenserna är ju bara inlagda filmer, och jag har faktistkt svårt att tro att nån konsoll använder sig av 1080-format på mellansekvenserna då det skulle kväva på tok för mycket utrymme.

Inaktiv
Skrivet av Mahone:

Exakt vad är de du inte förstår? Anser du att ett spel är lika bra vare sig hur långt det är? Isf så kan du ju lika gärna hålla sig till demos och spara dom där hundralapparna.

Det jag inte förstår är det här:

Skrivet av Mahone:

Och de med Spider-Man 3 rör sig alltså om en ny story där du spelar som New Goblin.

Dvs jag tror inte att det beror på att det inte får plats på en DL-DVD utan att det beror på påtryck/pengar från Sonys sida (precis som Ms gör med en del andra utvecklare).

Skrivet av Mahone:

Och dagens PS3-spel kommer inte på vanliga DVD-skivor...

Det vill jag minnas att jag har läst, men kan inte hitta källa just nu så då kan vi glömma det tillsvidare

Skrivet av Mahone:

... och varför är DVD-skivan mer lämplig att spela upp mellansekvenser i 1080p?

Det skrev jag inte, jag skrev BR.

Skrivet av Mahone:

Mellansekvenserna är ju bara inlagda filmer, och jag har faktistkt svårt att tro att nån konsoll använder sig av 1080-format på mellansekvenserna då det skulle kväva på tok för mycket utrymme.

Var det inte det man bla skulle ha utrymmet till?

Skrivet av Mahone:

Anser du att ett spel är lika bra vare sig hur långt det är?

Nej, ett spel är som bäst när huvudstoryn är slut på 10-15 timmar, så att man kan se slutet, knyta ihop säcken och gå vidare till nästa spel innan man tröttnar.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Mahone:

Anser du att ett spel är lika bra vare sig hur långt det är?

Nej, ett spel är som bäst när huvudstoryn är slut på 10-15 timmar, så att man kan se slutet, knyta ihop säcken och gå vidare till nästa spel innan man tröttnar.

Det där är ett alldeles för generellt argument för att det ska funka. Ett rollspel på 10-15 timmar håller inte i min mening. FPS/RTS eller liknande är en annan femma, men som sagt, alldeles för generellt argument.

Skrivet av Hubbe:

Det där är ett alldeles för generellt argument för att det ska funka. Ett rollspel på 10-15 timmar håller inte i min mening. FPS/RTS eller liknande är en annan femma, men som sagt, alldeles för generellt argument.

Jag skulle inte banga på ett 15-timmars rollspel.

Jag tror det skulle kunna fungera om man optimerar bort lite hack'n'slash och transportsträckor, och istället satsar på story och karaktärsutveckling.

Flakmonkey

Så länge ett spel håller upp intresset så får det vara hur långt som helst imo

12
Skriv svar