Epic gillar inte riktigt Windows Live

Robot
Medlem
Epic gillar inte riktigt Windows Live

Hoppas att det är fler än epic som tycker så.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fyfan för M$ asså om dom nu sätter kepar i hjulen för oss PC-spelare.

Inaktiv

Tycker det är dags att införskaffa oss några Pz4:or och blitza deras kontor.


signatur

http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.

Inaktiv

Som jag förstår så är silver-membership gratis och ska väll vara det för all framtid om jag förstår det rätt.

Det står att gold-membership innebär "add features such as matchmaking and most notably, PC-to-Xbox 360 online multiplayer for compatible games". Vad nu matchmaking betyder vet jag inte säkert men jag hoppas att dom menar att man kan planera matcher mellan pc och xbox-folk och inte pc mot pc (pc mot pc ska givetvis vara gratis).

En spelutvecklare ska väll givetvis kunna lägga till egen "matchmaking" mellan pc-spelare på silver-membership även om detta alternativ finns som betalfunktion under gold-membership. Enligt texten verkar det inte riktigt så men jag hoppas att jag har missuppfattat det hela.

Att Microsoft bestämmer vad Xbox 360 - folk får göra gratis och inte gratis förstår jag eftersom dom utvecklat konsolen men PC har dom ingen rätt att bestämma över så länge dom inte utvecklat spelet själva.

Jag hoppas att de stora spelföretagen fortsätter som vanligt och implementerar de features de vill ha i spelet och om Microsoft sedan gnäller över det så kan Windows Live fara åt ...

Jag ser inga problem i att köpa ett spel som inte stödjer Windows Live, jag föredrar att det inte stödjer det om det innebär att spelet har mer features.

Flakmonkey
Skrivet av Haledor:

Att Microsoft bestämmer vad Xbox 360 - folk får göra gratis och inte gratis förstår jag eftersom dom utvecklat konsolen men PC har dom ingen rätt att bestämma över så länge dom inte utvecklat spelet själva.

Microsoft bestämmer ju inte över PCn som sådan, utan OSet... så länge alla använder Windows kan Microsoft göra vad de villl.. tvinga utvecklare till att använda directx istället för opengl, etc etc

Medlem

Utvecklarna får ju fan ta smällen när dom vägrar utveckla till Linux eller mac(Visst ID Software gör det men inte många fler).

Inaktiv

Håller med han, jävligt dumt att om man vill vara ett Live spel får man inte använda funktioner som klassade som Live Gold även om man utvecklar och administerar tjänsterna själva.

men tydligen hade Microsoft sagt annat till andra utvecklar så det är väll inte riktigt klart hur det är.

Inaktiv

Jag har lyssnat på 1UP's podcast nu så jag är lite mer insatt.

Mark Rein säger att spelutvecklare inte får implementera gratis features som man behöver betala för under gold-membership som det ser ut nu (detta är inte skrivet i sten än som tur är).

Några saker Tim Sweeney och Mark Rein sa att microsoft kanske tänker ta betalt för i vissa spel:
Online gameplay
Server lists
Ingame voice support
Buddy lists
Clan support

Om spelutvecklarna får fria utvecklingsmöjligheter för features så stödjer Epic Windows Live och det förstår man ju. Det vore perfekt för då får PC-spelare allt vi fick förut men har också möjligheten att betala för extra features som t.ex. ett Lobby-system (som i Halo) om man vill det (Dom pratar om det i sändningen).

Jag tycker det är ok att man ska kunna betala en extra summa för att få gold-membership och då få extra features utöver det som spelet bör tillhandahålla gratis. Såklart måste inte alla spel ha samma gratis features men spelutvecklare måste få välja vad dom vill att spelet ska innehålla utan kostnad.

Features som Online gameplay och Server lists måste vara gratis i alla pc-spel enligt mig annars hoppas jag att ingen köper det.

Microsoft får sluta vara så giriga, visst ska dom få ta betalt för tjänster som kostar mycket för dom men dom har ingen rätt att hindra spelutvecklare från att lägga in features.

Medlem

Hela iden med Windows Live är antagligen att göra PC-spel så dåliga tillslut att alla går över till m$ kära X-Box... Det är min konspiration teori i alla fall.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Var det inte epic som för bara en månad sedan klagade över att sälja spel på PC pga. piratkopieringen? Och nu gnäller de på båda Vista och Xbox360'n?

Ska de rikta kritik kan de iaf bestämma sig för hur de vill ha det: Konsol eller pc.

Personligen kommer jag hålla fast vid mitt XP i åtminstone 1½-2 år till.

Jag tycker det är skit mest för att MS försöker få fullständig kontroll över ännu fler delar av hur saker fungerar i deras OS. Vissa enskilda funktioner kommer säkert att fungera jättebra, men i överlag är det en utveckling jag verkligen avskyr. Det är helt klart ännu ett steg i att låsa in utvecklare och utgivare och de kan göra det enbart för att de har kontroll.

Skit.

Edit: Päron och äpplen, Vextor.

Medlem
Skrivet av Haledor:

Microsoft får sluta vara så giriga, visst ska dom få ta betalt för tjänster som kostar mycket för dom men dom har ingen rätt att hindra spelutvecklare från att lägga in features.

Jo, det har dom. Deras plattform/tjänst, deras regler. Tyvärr :/

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Microsoft bestämmer ju inte över PCn som sådan, utan OSet... så länge alla använder Windows kan Microsoft göra vad de villl.. tvinga utvecklare till att använda directx istället för opengl, etc etc

Skrivet av the wookiee:

Jo, det har dom. Deras plattform/tjänst, deras regler. Tyvärr :/

Jo det är sant men jag hoppas verkligen att tillräckligt många användare och spelutvecklare protesterar öppet mot detta så att microsoft inser att dom inte kan vara orimliga.

Det är många som bara kör ett Windows-operativsystem enbart för att kunna spela (jag är en av dom). Om microsoft försöker mjölka för mycket pengar kommer dom att tappa kunder. Förhoppningsvis börjar fler spelutvecklare utveckla sina spel i t.ex. opengl istället så att man kan spela på en linux dist.

Flakmonkey
Skrivet av Haledor:

Det är många som bara kör ett Windows-operativsystem enbart för att kunna spela (jag är en av dom). Om microsoft försöker mjölka för mycket pengar kommer dom att tappa kunder. Förhoppningsvis börjar fler spelutvecklare utveckla sina spel i t.ex. opengl istället så att man kan spela på en linux dist.

Utvecklarna kommer ju inte gå över till Linux förrän folk slutar använda Windows... så det är moment 22... folk byter inte bort Windows för att program och spel finns där, och utvecklare gör inte program och spel till linux för att folk inte använder det i tillräckligt stor utsträckning...

Medlem

Det låter rätt skumt igentligen men detta kan ju bara gälla spel som vill ha en "games for windows" tag väl? Då det är Microsoft som sätter den taggen på spel och då självklart kan ställa krav. Men vill man inte ha den så har Microsoft ingenting att säga till om vad spelet får innehålla så vida de inte tänker implementera speciella spärrar i Windows som gör att program som inte verifierats av dem inte får köra, och något sådant tror jag inte de är dumma nog att försöka då det mer eller mindre skulle döda mjukvaru utvecklingen fullständigt samt att Microsoft skulle behöva anställa ungefär 23589761258752 personer för at sitta och verifiera alla program.

Men det låter ju som om utvecklingen med Vista är att gå mer och mer imot att datorn blir en konsoll är microsoft bestämmer allt, dvs vi får helt enkelt PC-360


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Utvecklarna kommer ju inte gå över till Linux förrän folk slutar använda Windows... så det är moment 22... folk byter inte bort Windows för att program och spel finns där, och utvecklare gör inte program och spel till linux för att folk inte använder det i tillräckligt stor utsträckning...

När det gäller programmen är det inga problem, allt man kan tänka sig behöva under windows finns till Linux och det oftast gratis och med välskrivna tutorials på nätet. Det är härligt med en engagerad community.

Linux är heller inte, tvärt emot vad MS försöker slå i alla, jobbigare att handskas med än windows. Det är annorlunda. Vissa saker flyter på fruktansvärt smidigt (bara en sån sak att senaste ubuntu hittade och kände igen ALL min hårdvara utan att jag behövde smälla i en enda driver-disc), medan andra kräver lite pill, men så har det å andra sidan alltid varit även under Windows. Det är lite nytt tänk och lite nya namn man behöver lära sig, så det är lite som att börja krypa igen, men det är det tamejfan värt för att slippa förtryckets ok!

Medlem

Vill dom ha sin jävla frihet så kan dom väl bara avstå från Live, för vad jag har fattat de som så är det inte direkt något tvång att utveckla de till Live. Det är väl i fall man utvecklar ett spel till själva MS som dom kan tvingas göra de.

Citat:

That?s a big change, quite a huge change, for PC developers to now have features that we simply can?t do.

Features som ni inte kan göra? Det är väl snarare features som ni aldrig har gjort och aldrig har tänkt på att göra heller?

Det här är vad silver erbjudet:
* Single gamertag
* Common gamer profile
* Common gamerscore
* Single-player achievements
* Private chat via text and voice
* Common friends list
* PC-only multiplayer, including browsing a list of active PC games

Det är exakt så här vi lever med idag (bortsett från achievements och gamerscore och profile)

Det här är vad du får med guld:
* All Silver membership features
* Multiplayer matchmaking with friends
* Skill-based matchmaking
* Multiplayer achievements
* Cross-platform gameplay

Allt detta är nytt i spelvärlden, jag har då inte sett ett spel som har inbyggt matchmaking, de brukar man göra med hjälp av IRC, Gamespy eller med hjälp utav ip-nummer. Så jag fattar ärligt talat inte vad han snackar om. Varför skulle detta vara något negativt? En gamer får ju ändå mer även om man inte betalar.

Medlem

Har jag uppfattat det här fel? Det är väl som Wardancer och Mahone skriver, de här reglerna gäller endast de spel som ska vara kompatibla med Xbox 360? Utvecklarna är väl inte tvungna att utveckla spel som ska vara kompatibla med konsolen. Det här med Live är väl bara en extra funktion som varken utvecklare och använder egentligen inte behöver bry sig om?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:

Har jag uppfattat det här fel? Det är väl som Wardancer och Mahone skriver, de här reglerna gäller endast de spel som ska vara kompatibla med Xbox 360? Utvecklarna är väl inte tvungna att utveckla spel som ska vara kompatibla med konsolen. Det här med Live är väl bara en extra funktion som varken utvecklare och använder egentligen inte behöver bry sig om?

Nej man måste inte utveckla spelet så att det blir Windows Live kompatibelt. Men om man tar Epic som exempel som håller på att göra Unreal Tournament 3 så har dom problemet att UT3 kommer att finnas till PC, Xbox 360 och även PS3 och då vill dom helst vara ett Windows Live spel så att Xbox 360 folk kan spela mot PC mm. Problemet med detta är att PC-versionen av UT3 då eventuellt blir av med en hel del av de vanliga features som brukar finnas i ett Unreal Tournament spel eftersom microsoft vill ta extra betalt för dessa.

Inaktiv

det enda som kan vara bra är ju ifall exempelvis EA skippar sin egna browser och online stöd helt och hållet och kör via MS istället..vore fan bättre, finns andra tillverkare också som släpper alldeles för buggiga lir som måste patchas o patchas innan man kan lira online som det är tänkt

och så länge som det är gratis för oss med PC så är jag positiv, alla kör via samma system, inte mecka med en massa portar, noobs som konfigar fel åt hel*ete, uppdateringar måste installeras, etc etc

Medlem

* Multiplayer matchmaking with friends
* Skill-based matchmaking
* Multiplayer achievements

Mahone knappast några nyheter, t.ex. Warcraft III har haft detta väldigt länge (Achievments som i x antal wins med olika lag för att få ikoner vid sitt namn), via t.ex. "Play Game" som ger dig motstånd som ligger så nära din "level" så möjligt. Arranged Team, väl en kompis eller två, och möt andra som har ungefär samma level som ni.

Clan Base och liknande sidor har också haft samma sak väldigt länge för ett flertal spel, så nyheter... skitsnack.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Haledor:
Skrivet av mr.bear:

Har jag uppfattat det här fel? Det är väl som Wardancer och Mahone skriver, de här reglerna gäller endast de spel som ska vara kompatibla med Xbox 360? Utvecklarna är väl inte tvungna att utveckla spel som ska vara kompatibla med konsolen. Det här med Live är väl bara en extra funktion som varken utvecklare och använder egentligen inte behöver bry sig om?

Nej man måste inte utveckla spelet så att det blir Windows Live kompatibelt. Men om man tar Epic som exempel som håller på att göra Unreal Tournament 3 så har dom problemet att UT3 kommer att finnas till PC, Xbox 360 och även PS3 och då vill dom helst vara ett Windows Live spel så att Xbox 360 folk kan spela mot PC mm. Problemet med detta är att PC-versionen av UT3 då eventuellt blir av med en hel del av de vanliga features som brukar finnas i ett Unreal Tournament spel eftersom microsoft vill ta extra betalt för dessa.

Jag läste för inte så längesen att Epic skulle skita i att göra så att PC-spelarna kunde möta 360-spelare då PC-spelarna hade spöat skiten ur de som lirade på konsol.


signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

Om dom nu inte får auto aim, vilket vore skandal.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

* Multiplayer matchmaking with friends
* Skill-based matchmaking
* Multiplayer achievements

Mahone knappast några nyheter, t.ex. Warcraft III har haft detta väldigt länge (Achievments som i x antal wins med olika lag för att få ikoner vid sitt namn), via t.ex. "Play Game" som ger dig motstånd som ligger så nära din "level" så möjligt. Arranged Team, väl en kompis eller två, och möt andra som har ungefär samma level som ni.

Clan Base och liknande sidor har också haft samma sak väldigt länge för ett flertal spel, så nyheter... skitsnack.

Det är faktiskt stor skillnad på de du nämnde och de som är inbyggt i Live. Du kan lätt se vilka spel dina kompisar spelar och med bara ett knapp tryck så är du på samma server, du behöver alltså inte hålla på och strula på som i andra spel. WC3 kan vara ett undantag, har inte spelat de på flera år, men de är väldigt få spel som har detta inbyggt. Och när jag menar achievements så menar jag inte någon liten ikon vid ditt nick utan något helt annat. Du kan t.ex. få 20p för att döda 100 pers och varje spel innehåller 1000p att samla åt sig och alla dessa achievements listas upp på ditt Live-konto. Detta är något som förlänger spelets livslängd väldigt mycket, iaf för mig.

Medlem

Se vilket spel som kompisar spelar och hoppa in på samma server löser väl xfire rätt bra?


signatur
Medlem

Mahone Achievments är precis vad det är i WCIII en lite ikon, eller text. Big differance. NOT.

Steam erbjuder det andra du dillar om med att vara på samma server direkt. Så gör även t.ex. All seeing Eye för i princip alla shooters... Live erbjuder ingent nytt, kanske smidigare men det är inget jag är villig att sälja hela spelvärldens själ till microsoft för... då detta skulle innerbära att t.ex. du får inte använda voice chat i framtida Battlefield utan att betala microsoft.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Mahone Achievments är precis vad det är i WCIII en lite ikon, eller text. Big differance. NOT.

Steam erbjuder det andra du dillar om med att vara på samma server direkt. Så gör även t.ex. All seeing Eye för i princip alla shooters... Live erbjuder ingent nytt, kanske smidigare men det är inget jag är villig att sälja hela spelvärldens själ till microsoft för... då detta skulle innerbära att t.ex. du får inte använda voice chat i framtida Battlefield utan att betala microsoft.

Om du läser min kommentar om vad som ingår i silver och guld så ser du att voice chat ingår i silver, alltså gratis. Det märks att du förmodligen inte har en 360 eller spelat på en för den delen. Har man Live så ser man nog ingen nackdel alls, men ni som aldrig har rört Live vet nog inte riktigt vad det är ni ignorerar och smutskastar.

Och Steam saknar stöd för alla spel, de stöder ju bara spel som finns inom den sektorn. Och All-Seeing Eye finns även den som gratisversion och betalversion, där betalversionen självklart erbjuder högre kvalité.

If you don't like it, don't buy it.

Medlem

Jo jag har spelat på en Xbox360, och enligt din kommetar har man "* Private chat via text and voice " Vilket inte alls är samma sak. Om du läser högre upp så kan du se

Citat:

Några saker Tim Sweeney och Mark Rein sa att microsoft kanske tänker ta betalt för i vissa spel:
Online gameplay
Server lists
Ingame voice support
Buddy lists
Clan support

Men annars vet jag precis vad Live är på boxen, och det är en ganska smidig online tjänst, DOCK är server browsern oftast helt värdelös. Olika pluttar för ping som inte säger ett skit... Nej hoppas inte företagen hoppar på detta Live så Microsoft får full kontroll på allt.

Dock är inte allt negativt, sköter microsoft det bra är det säkert en bra tjänst i sig, som kan göra saker smidigare men tycker inte det är värt att sälja PC spelsmarknadens själ till microsoft för.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Achivements är inte bara en ikon... det är så mycket mer

12
Skriv svar