..but I keep on playing

Inaktiv
..but I keep on playing

Ångesten är jättestor. Jag satt och spelade GTA4 på min brors PS3 alldeles nyss. Jag hade fört över min save till hans maskin. För att göra en lång jävla asklantig historia kort råkade jag radera hans final-save med en av mina. Han är med all rätt inte glad.

Nu såhär mitt i pågående gravångest vill jag såklart inget hellre än att gnälla och gny över allt och alla samtidigt som jag bannar mig själv. Tänk er U2-With Or Without You för att komma i rätt stämning.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tMy_5nJXbvU&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tMy_5nJXbvU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Varför inte börja med GTA4. Såga skiten längs fotknölarna. Detta jävulens avkomma. Enligt alla journalister världens bästa, enligt alla gamers världens bästa, enligt mig just nu långt ifrån världens bästa spel. Jag är inte först ut med att kritisera det och säkert skakar en och annan normal människa på huvudet. Men det skiter jag i. Ut ska det. The wrath.

Förväntningarna var förstås den stora boven. Jag borde förstått att det inte går att leva upp till de utomjordiska mått jag i min uppspelta iver satt.

Efter att i ungefär 5 timmar gapat mig trött på grafiken började dimman skingras. Jag kom på mig själv sitta och hitta på ursäkter till varför spelet inte var så bra som jag hoppats. "Det kommer" tänkte jag. Nu, ungefär 75-80 % in i spelet har jag släppt alla "det kommer"-tankar. För låt oss vara ärliga, det kommer inte.

Let me..

Så att alla ska få det klart för sig, kontrollen är jättedålig. Intressant att sno ducka-och-ta skydd-systemet men finslipa det gärna. Hur många gånger har man inte tryckt på R1 för att komma loss från väggen. Till slut gör man det men så har man i frustration gjort en fetfingrig eftertryckning och in i väggen igen. I skrivande stund har jag precis försökt kasta en granat men sprängt mig själv för att jag i panik inte kunnat slita mig från en vägg. Det har snackats om en ny bländande motion capture-teknik. Det ser snyggare ut men kontrollen har blivit fett lidande.

Härmed kommer ni ta del av en hel del San andreas-jämförelser.

Bilpimpandet var bland de saker jag såg mest fram emot. Tänk att få svänga ut på motorvägen med en superstajlad sportbil, slå på nitrösgasen och susa förbi bil efter bil i 250 knyck! Förhoppningarna växte med tiden efter diverse uppdrag åt Brucie som äger en framgångsrik bilpimparverkstad. Timmarna gick men inget hände. Men så en kväll fann jag en pimpad "sultan" med turbo och kjolpaket. Då tändes gnistan igen. Men nu i spelets slutskede har den falnat och kommer säkerligen aldrig tändas igen.

Istället har utvecklarna försett mig med andra saker. Bowling, pilkastning, biljard och online-dejting. Aktiviteter som torterar, lemlästar och till slut dödar tempot totalt. Utöver det ringer Nicos bekanta och ställer en jäkla massa krav. Det går att ignorera men för egen del tränger sig tvångstankarna på eftersom man får för sig att man skulle missa något om man inte gick ut med dem. Oh gud vet hur mycket tid jag slösat på Nicos klantarsel till kusin Roman. Utan att fått något tillbaka. Jo just det, en taxitjänst. Är det något Liberty City kryllar av är det taxibilar.

Problemet med teleporterande bilar är värre än någonsin. Kliv ur en bil, gå 100 meter bort, gå tillbaks och bilen är borta. Och för all del titta inte i backspegeln utan säkerhetsbälte för när ni blickar framåt igen har en bil parkerat sitt teleporterande arsle i fronten. Små irriterande jävla grejer.

En av de största besvikelserna jag märkte av var att rollspelsinslaget från föregående spel var stympat och bortglömt. Varför? Det känns bra att bli belönad och de som spelar mest får ut mest av spelet. Rättvist och mycket roligare. För alla skulle jag tro. Jag hade en teori om att Rockstar tänkt "less is more" vilket är ganska ironiskt med tanke på spelets geografiska utbredning och detaljrikedom. Men svaret blir förstås att de inte hann.

I och med stympandet av rollspelsinslaget försvann också all rolig statistik som dök upp då och då. En wheelie, en volt eller ett hopp betydde helt enkelt mycket mer när resultatet redovisades efteråt. Jag har fått höra att det finns statistik i startmenyn men det är inte samma sak.

Så till den stora frågan. Va faan ska man ha alla pengar till? Jag har just nu runt 700 000. Till vilken nytta? Det finns varken flotta fastigheter, supersnygga bilar eller dyra märkeskläder att köpa. Åka taxi 17 000 ggr kanske? Nej det är helt tydligt att Rockstar satte en deadline de inte hann med. Inte ens när de sköt upp den ett halvår.

Nu i mina otrevligaste stunder bannar jag även alla recensenter som utan dåligt samvete kan skriva flera sidor utan att nämna något av ovanstående problem. Hade de inte tid? var de mutade? var de förblindade av grafiken?

Frågorna är många.

Jag vet inte hur länge jag orkar hålla på. Jag börjar bli på bättre humör. Det är tråkigare att läsa om. Det finns mer material men för både min och er skull måste jag sätta stopp.

Men fan ta Rockstar, nog kommer jag plocka upp kontrollen igen..

#blogg


signatur

lugn, dä ordner sig.

Inaktiv
..but I keep on playing

Tycker själv att cover-systemet funkade riktigt bra, speciellt i kombination med att man nu har free/auto-aim på (nästan) alla vapen. Inte minst granaterna blir mycket effektivare än vad de varit förut.
Däremot håller jag definitivt med dig vad gäller pengarna. Det finns verkligen INGENTING att köpa. Att bara ha ett safehouse per stadsdel är definitivt för lite.
Även jag gillade rollspelselementen från GTA:SA och tycker såklart att det är synd att de försvunnit, inte minst vapenvanan.

Har själv klarat spelet, och det var bra, men samtidigt långt ifrån bäst.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Inaktiv

Är på bättre humör nu

Jora, coversystemet är ju helt klart ett steg i rätt riktning. Meeen,, borde finslipas. Tycker ialf jag.


signatur

lugn, dä ordner sig.

1
Skriv svar