S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Robot
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R. är ett av många spel vi fått vänta länge på. När vi först fick höra om det 2001 skulle det bli ett av de bästa spelen någonsin och många blev lockade av vad som utlovades. Efter flera års förseningar har S.T.A.L.K.E.R. nu äntligen släppts, men hur pass mycket av lockropen från 2001 hittar vi i det färdiga spelet?


Inaktiv
Till slut - vi recenserar S.T.A.L.K.E.R.

Jag hadde väntat mig en totalsågning men men ... överaskad blev man allt.
Kanske man allt tar och inhandlar ett exemplar av F.Ö.R.F.Ö.L.J.A.R.E

Tack för en bra recention !

Medlem

Sämsta med spelet är slutet.

Medlem

Bra recension tycker jag, stämmer med min upplevelse av spelet.
Någonting jag älskar i spelet är atmosfären, skottlossning långt bort som ekar mellan byggnader.

Medlem

Har inte kunnat spela spelet än, laggar t.o.m när jag har på lägsta i alla settings typ. Har runt 30fps då, och då ere jävligt fult. Har 3,8ghz, 1gb ram och x850xt radeon så tycker att spelet borde flyta bättre :< (har t.o.m. nyss formaterat datorn)
Kommer inte kunna testa spelet på 1år *dör*

Medlem

Vapenhanteringen är under all kritik och enligt mig är liret en flopp

Medlem
Skrivet av slackern:

Bra recension tycker jag, stämmer med min upplevelse av spelet.
Någonting jag älskar i spelet är atmosfären, skottlossning långt bort som ekar mellan byggnader.

så sant, hoppas spelet säljs bra, då kanske man kan våga hoppas på att fler vågar göra annorlunda spel.

Mycket bra recension, väl förtjänt 4:a av mig, trots bristande animationer och andra skavanker.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Yay! Äntligen får man veta vad FZ tycker om det här spelet.

Medlem

Jag får nog hålla med redmac, ett underhållande spel. Väl värt pengarna

Medlem

Det jag blev mest sur på va att man väntade och väntade på att få sitt exo-skeleton och nått coolt vapen, så när man väl få prylarna så får man leka med skiten i några miniuter, så e spellet slut. För övrigt, va spelet bra, men det kunde ha blivit fantastiskt.

Inaktiv
Skrivet av Fr0gg0.:

Har inte kunnat spela spelet än, laggar t.o.m när jag har på lägsta i alla settings typ. Har runt 30fps då, och då ere jävligt fult. Har 3,8ghz, 1gb ram och x850xt radeon så tycker att spelet borde flyta bättre :< (har t.o.m. nyss formaterat datorn)
Kommer inte kunna testa spelet på 1år *dör*

Stänger du av Dynamic Lightning så flyter det bättre direkt, även på max inställningar av allt annat.. Jag har ingen aning om varför men det funkar!

För övrigt tycker jag att själva interaktionen med andra personer i spelet är lite dålig, ibland så snackar snubbarna engelska när man pratar med dem, ibland ryska (eller vad de nu pratar i ukraina?) och ibland så är det bara text.. :S

Men annars ett väldigt intressant spel med skön stämmning!

Medlem
Skrivet av Light:

Sämsta med spelet är slutet.

Antar att du kört om spelet 8 gånger på olika sätt? Ja har blivit blind och fått ett antal ton skrot över mig. ;P

Medlem

Bra spel men recensionen verkar inte gå in på djupet utan ni beskriver kort olika aspekter av spelet bara. Synd! Hur länge spelade ni egentligen? Hur snabbt?

Varför nämner ni inte att det finns olika slut beroende på vilken spelstil man har valt. Ni skriver knappt nåt om RPG-delen heller eller om den komplicerade "Item-engine" eller vad man nu ska kalla det för. Dvs att vapen, rustningar och allt man hittar byter plats. Så börjar man spela igen efter att ha sparat på ett ställe så hittar man itne samma saker i de döda kropparna bredvid tex som man inte letat igenom än som i förra spelomgången.

Många verkar säga till andra på diverse forum var de hittar det vapnet eller den specialgrejen men saken är ju den att de itne alls finns där då det är olika hela tiden i ett och samma spel för att inte tala om helt olika installationer.

Ytlig recension så är besviken tyvär... Däremot tycker jag att splet är underbar förutom att AI:n inte funkar ibland som den var tänkt. "Sidouppdragen" behöver inte göras om man inte vill men tycker de tillför mycket till spelet och inte alls är tråkiga. Ibland måste man springa fram och tillbaks för att få belöning. Då genom flera "zoner". Det kan vara tråkigt om man nu bara gör det men istället kan man ju kolla runt och göra andra grejen i områden man passerar. FInns alltid nåt intressant i närheten tack vare att AI:n spawnar fler motståndare mm.. när man kommer tillbaks till samma ställen.

Vapenhantering är också underbar. Går inte att bara ta nåt vapen som i de flästa andra spel och panga på allt som rör sig då vissa vapen suger ordentligt medan andra är riktigt bra.

AI:n är som sagt ganska smart. Går inte att storma nåt ställe i fronten utan man måste verkligen tänka till och försöka flanka eller ta ut motståndarna på natten tex. Man har faktiskt skruvar som kan användas för att vilseleda AI:n. STALKER är verkligen inte ett spel man bara springer igenom utan ett spel som ska njutas av. Ger spelet 4.5 av 5!

Medlem

Riktigt värdelöst spel faktiskt. Det var så otroligt mycket saker jag inte tyckte om med det..

Medlem

Asså bara jag som upplever att spelet även inkluderar 1 ton buggar? Blev rejält besviken av köpet.

Medlem

"Vapenhantering är också underbar. Går inte att bara ta nåt vapen som i de flästa andra spel och panga på allt som rör sig då vissa vapen suger ordentligt medan andra är riktigt bra."

Måste säga att våra åsikter går väldigt mycket åt olika håll här, medans ja tycker det är stört löjligt att det ska ta ett helt mag från en ak47 på nära håll medans andra bössor som ska ses som mer moderna typ räcker med 4-7 skott i valfri del på kroppen. Sen att man använde olika sorters ammunition verkade göra typ noll skillnad.

Inaktiv

Strålande!

Årets RPG, årets FPS, årets spel. Med sina stora och oerhört vackra, dystra industrimiljöer, oklanderlig action och en fåordigt berättad story som sätter spelarens utforskande i centrum är STALKER en sällsynt, något opolerad pärla i en medioker spelflod.

Bethesda känner nog pressen nu i arbetet med Fallout 3.

Medlem

Håller med dig där Fylle-ap-boxarn.

Förutom att spelet var allmänt fullt med buggar så blev jag tokig på att vapnen gör såpass liten skada. Varför skall spelutvecklare envisas med att karaktärerna i spel skall klara 15 skott i bröstet utan synbar skada?

Sen så har spelutvecklarna missat en "liten detalj" som kallas optimering. Eftersom de nu hade hållt på i 6 år så hade de väl kunnat färdigställa spelet innan de släppte den.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

"Vapenhantering är också underbar. Går inte att bara ta nåt vapen som i de flästa andra spel och panga på allt som rör sig då vissa vapen suger ordentligt medan andra är riktigt bra."

Måste säga att våra åsikter går väldigt mycket åt olika håll här, medans ja tycker det är stört löjligt att det ska ta ett helt mag från en ak47 på nära håll medans andra bössor som ska ses som mer moderna typ räcker med 4-7 skott i valfri del på kroppen. Sen att man använde olika sorters ammunition verkade göra typ noll skillnad.

Japp håller med att på nära hål ska det itne behövas många skott för att fälla nån oavsett om vapnet har stor spridning eller inte. Men du måste tänka på att skjuter du nån i huvet så faller de direkt. Problemet är att man inte träffar med dålig vapen om man itne har tur. Sedan bär folket olika skydd också. Vissa dör direkt medan andra står kvar som statyer :).

Angående amunitionen så finns det pansarbryttande och standard tex. Pnsarbryttande är bra mot de som har mycket armor medan standard är bättre mot de utan. Zombies tex är muterade och då tål de så klart lite mer oavsett om vapnet är bra eller inte. Måste helt enkelt sätta några skott i de innan de dör.

Älskar fysiken i spelet också förresten. Skitkul att skjuta mot nån på natten med spårljus och se när dessa studsar bakom fiender när amn itne träffar eller när skotten går igenom.

henkka - 15 skott i bröstet? Vad spelar du på för svårighetsnivå? Även med de sämsta vapen dör de ju efter iaf 5 träffar. Med de senare vapen räcker det med ett skott i huvet eller några skott i köttet på zombies medan militärer med pansar ska tas ut med pansarbryttande ammo. Spelar själv på normal svårighetsgrad dvs STALKER.

En sak till är att många weeenar när det gäller STALKER innan de verkligen kommit in i spelet och märkt hur allt funkar. Eller så skiter de ia tt komma in i spelet och gör en CS-maraton av det hela. Klart att man kommer klaga på allt möjligt då....

Medlem
Skrivet av arclight:

Strålande!

Årets RPG, årets FPS, årets spel. Med sina stora och oerhört vackra, dystra industrimiljöer, oklanderlig action och en fåordigt berättad story som sätter spelarens utforskande i centrum är STALKER en sällsynt, något opolerad pärla i en medioker spelflod.

Bethesda känner nog pressen nu i arbetet med Fallout 3.

Årets RPG haha du skämtar eller? vet du vad ens rpg är för nåt ens.. det lilla som finns i spelet är nog inte ens i närheten att få kallas ens rpg.

Medlem
Skrivet av henkka:

Förutom att spelet var allmänt fullt med buggar

Måste fråga vilka buggar du tänker på här för jag tror inte jag upplevt någon direkt bugg än. (Kör opatchat)

Sen rent allmänt angående bra vapen, fick snabbt tag i en 301:a med susat efter att jag kommit till Bar och den tycker jag sparkat stjärt även fast jag precis gav mig på en G36:a bara för att få lite ombyte och testa den.

Kan iofs hålla med om kritiken att vissa fiender tål överdrivet mycket stryk samtidigt som de flesta faller av ett skott i huvudet, det är som du skrev något de borde optimerat mer med tanke på hur mycket tid de haft på sig.

Medlem

Spelet äger! Ni som inte gillar det kan gå tillbaka till CS... Detta är det närmaste vi kommit till ett nytt Falloutspel på flera år... Lysande!


signatur

---
Boo!

Medlem

Spelet använder dessutom ballistic physics, det ser du när du kör med spårljus, skotten "dalar". Jag såg en film från någon snubbe som klagade över att fienderna tålde massor av skott, och sköt emot fienden med hårkorset i mitten av fiendens kropp, de få skott som träffade tog egentligen i benen, och rekylen gjorde att idioten missade med halva skuren.

Mycket av den kritik som riktas emot "hur många skott fienden tål" kan riktas emot hur vana folk är med arkad-realistiska skjutare.

Sedan är det dock sanning att fienderna tål 4-5 skott med t.ex. pistol, men de blöder då (fienderna kan t.ex. förblöda precis som du).

Lägg även märke till att du tål lika mycket som de gör, så det är jämlikt.

Svårighetsgraderna i spelet är dock lite irriterande, de har ökat på hitpoints på fienderna som enda svårighetsmoment. Det är nog det som stört mig i huvudsak...

Sedan förlorade spelet sin återspelbarhet för mig när jag fick reda på vem Strelok är


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Första intycket spelet gav mig var; VA? Vilket SKITSPEL. Men desto längre in man kommer, desto mer av skiten försvinner. Att det spawnar banditer nonstop i början av spelet är rent ut sagt TRÅKIGT, och inte vidare verkligt heller. En 3a får spelet av mig, men då måste jag faktiskt erkänna att jag är snäll.

Medlem
Skrivet av FZ:

Förutom andra atalkers, soldater och banditer finns där självklart ett antal mer ljusskygga invånare i zonen.

Litet stavfel i recensionen.

Har inte riktigt kunna sätta mig in i spelet p.g.a. att jag tycker det är rätt segt men jag får väl bli tvungen att ta tag i det eftersom så många säger att det bara blir bättre och bättre ju längre in i det man kommer.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

De jag kan komma på såhär på rak arm är:

1.grafiken ballar ur ibland när det regnar i spelet,

2. spelet "hackar" och fryser till ganska ofta (vilket är extremt irriterande),

3. vissa uppdrag misslyckas helt utan anledning (utan att tiden tagit slut),

4. vissa uppdrag är inte färdig-gjorda (det har jag sluppit själv då jag inte gjort alla extrauppdragen))

5. Spelet blir "segt" efter en längre tids oavbrutet spelande

6. "pilen" som pekar ut vald punkt/uppdrag försvinner ibland och kommer inte tillbaks före det uppdraget är slutfört (ja, jag har haft det markerat i "pdan".

Medlem

Två enkla gejjer, ett det finns ett antal olika slut varav ett förlänger speltiden drastiskt, och bjuder på den mest detaljerade och dramatiska 3d miljöen som hittills skapads, för er som inte riktigt verkar fatta, räkna polygonerna. sjukligt mycket fler än något annat spel. om du ser en kabel, kolla hur den är förankrad i marken, ta en titt på pariserhjulet varenda jäkla mutter sitter där den ska. dette är ljusår från HL2 i detaljer. men det krävs lite mer än en estetisk dvärg för att uppskatta grejjen.

Spela på, till slut du kommer att gilla det.

Medlem

måste säga att spelet verkligen fick nytt liv med realism modden. mycket härligare när striderna blir mer intensiva och snabba. fienden dör ungefär så snabbt som man förväntar sig att de ska göra och om man inte passar sig så dör man själv riktigt lätt också. härligt!

Medlem
Skrivet av moberg:

måste säga att spelet verkligen fick nytt liv med realism modden. mycket härligare när striderna blir mer intensiva och snabba. fienden dör ungefär så snabbt som man förväntar sig att de ska göra och om man inte passar sig så dör man själv riktigt lätt också. härligt!

Jag såg den modden men beskrivningen var på ryska.. Kan du säga vad modden gör?

Inaktiv

Fantastiskt spel. Rent atmosfäriskt helt underbart

123
Skriv svar