TrackIR 4 Pro + TrackClip Pro

Robot
TrackIR 4 Pro + TrackClip Pro

Om simulationsspelarna är lika köpstarka som Natural Point verkar tro så har de nog hittat den perfekta kassakon. För nära 2000 kronor ger TrackIR 4 Pro dig möjligheten att i simulatorer av alla de slag använda huvudet - bokstavligt talat.


Medlem
TrackIR 4 - simulatorspelarens dröm?

Jag måste skaffa en sådan bara måste ha den till race gtr2 och arma

Medlem

Har den första TrackIR som kom ut och är lite bister över att de inte uppgraderar firmwaren för den versionen längre. Inte heller TrackIR 2 uppgraderas längre vilket innebär att det i flera spel inte går att använda. Så livslängden är något begränsad, men vilken datorhårdvara är inte det?

Medlem

Har aldrig hört talas om denna produkt, känns som att det riktas till hardcore gamers och inte vanliga svensson...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Bah!

VFX1 Headgear FTW
http://www.mindflux.com.au/products/iis/vfx1.html

Synd bara att dom sluta göra den Jag har den första versionen och hade varit grymt kul och ha samma leksak nu med bättre grafik och upplösning

Medlem

Hittade precis trackir på webhallen för ett bra pris http://www.webhallen.com/prod.php?id=57708

Medlem

Liten noob-fråga: Om den nu ska hålla koll på när man vrider på huvudet, då ser man ju inte skärmen om man vill kika åt sidorna? Eller är den så pass känslig att man knappt behöver vrida på skallen för att den ska justera vyn?

Medlem
Skrivet av hest:

Liten noob-fråga: Om den nu ska hålla koll på när man vrider på huvudet, då ser man ju inte skärmen om man vill kika åt sidorna? Eller är den så pass känslig att man knappt behöver vrida på skallen för att den ska justera vyn?

En fråga som dök upp hos mig med. Hur skall man se skärmen när man vänder bort huvudet...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hahaha! Bra fråga! Undrar jag med..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Du behöver inte alls vända huvudet mycket för att titta dig omkring i spelet. Man kan tro att det ska kännas konstigt att sitta och titta snett på skärmen men det ter sig överraskande naturligt efter en kort stunds användning.

Redaktör

Känsligheten är i grundutförandet så hög att "det simulerade huvudet" rör sig fler grader än vad du vrider på huvudet. Skulle uppskatta att utväxlingen normalt är omkring det dubbla; vrid alltså skallen 45 grader för att skärmskallen ska snurra 90 grader. Givetvis kan känsligheten ställas in också, t.ex. utväxling, acceleration och "död zon".

TrackIR känns väldigt udda första gångerna man använder den. Det som känns mysko är att du vrider skallen samtidigt som ögonen måste vara riktade mot skärmen hela tiden. Men man vänjer sig ganska snabbt, i alla fall i flygsimulatorer. Bilspel har jag lite svårare med, tycker de går så fort att man har svårt att inte tappa koncentrationen på antingen huvudvridningen eller styrningen. Men det är också lite av en vanesak.


signatur
Medlem

Har trackIR 4 Pro, riktigt trevlig manick Kan inte spela utan den i IL-2, aldrig i livet att jag går tillbaks till joystickhatten. Har plitat ner en recension också, om nån vill ha synpunkter på produkten från annat håll ;P

Medlem

Ja, jag vill ha! Men sedan vill man ju ha tre st skärmar oxå...


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

TrackIR känns väldigt udda första gångerna man använder den. Det som känns mysko är att du vrider skallen samtidigt som ögonen måste vara riktade mot skärmen hela tiden. Men man vänjer sig ganska snabbt, i alla fall i flygsimulatorer. Bilspel har jag lite svårare med, tycker de går så fort att man har svårt att inte tappa koncentrationen på antingen huvudvridningen eller styrningen. Men det är också lite av en vanesak.

Mycket sant. Om jag hade skrivit en recension på denna produkt efter 2-3 dagar så hade jag förmodligen varit mycket hårdare i bedömningen just eftersom det kändes väldigt omständigt. Men som sagt, man vänjer sig tids nog och då är den riktigt trevlig.

Medlem

trackIR + akimbo wiimote = fun?

Medlem

naturalpoint har förövrigt planer på att göra nån wii-liknande kontroll till datorn läste jag nånstans.

Medlem

Den funkar jättebra om det är nån som undrar. När du väl vant dig vid den kan du inte vara utan.


signatur
Medlem
Skrivet av DreadX:

trackIR + akimbo wiimote = fun?

Jag tror att du just har uppfunnit Wii 2 och Red Steel 2 samtidigt


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

värt att veta är att jag hittade den för 1600kr på http://www.flightsimshop.se
och för 1750kr på webhallen.

Medlem

Vill bara tillägga att TIR funnits omkring länge, det var v4 de lanserade flrra året.

Har haft den sen dess och den är grym i spel som Lock On, IL-2, GTR2 etc.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Om jag i mina yngre dagar bett morsan om att få en sådan sak hade hon strypt mig.

Verkar som sagt vara riktat till simulatorspelare (och ungar i välbärgade/pengaladdade/stenrika familjer).

Medlem

Vilket sammanträffande med den här nyhetsposten, fick precis min TrackIR 4 Pro levererad idag. Bara flygit någon timma i IL-2 änsålänge men det är helt underbart, trots en smärre ovana i början. Kan rekommendera det till alla som spelar flygsim, Armed Assault har även det stöd för TIR.

Och som någon annan sa, köp den från flightsimshop.se istället och spara 150 spänn. Jag beställde min därifrån i söndags, de skickade den igår och jag fick den idag.

Medlem

I senaste patchen av Americas Army finns det stöd för Track-ir såg jag precis.

Inaktiv

Verkar lite häftig, men de spelen är inte mina favoriter.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Vilket sammanträffande med den här nyhetsposten, fick precis min TrackIR 4 Pro levererad idag. Bara flygit någon timma i IL-2 änsålänge men det är helt underbart, trots en smärre ovana i början. Kan rekommendera det till alla som spelar flygsim, Armed Assault har även det stöd för TIR.

Och som någon annan sa, köp den från flightsimshop.se istället och spara 150 spänn. Jag beställde min därifrån i söndags, de skickade den igår och jag fick den idag.

Men med frakt och postförskott så är det lika bra att köpa den på webhallen. Om man bor i närheten vill säga ^^

Medlem

Vad är det som basenheten läser av?
Har man några vita prickar på kepsen eller hur fungerar det?
Kan man i så fall göra egna prickar om man vill.
Man kanske har sönder de som följer med eller också (mer troligt) kanske man vill göra en egen "prickhållare" att fästa på pilotglasögonen
Någon som vet?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Halloj, jag går Mikroelektronik på KTH Kista (civ. ing.), har precis börjat utveckla något som kommer vara både billigare, bättre och framförallt mycket mindre än TrackIR tillsammans med ett par teknologpolare.
Kan inte avslöja mer atm då vi knappt börjat, men vi har stort stöd från Freescale Semiconductor tack vare deras sammarbete med KTH Kista, så jag hoppas vi har en fungerande prototyp inom 3-4 månader. (Det som tar tid är att fixa vettiga drivrutiner, hårdvaran är i princip redan klar.)

Medlem

Gör det öppet bara så att man kan löda ihop egna prylar


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Funkar klockrent i Armed Assault. Gör flygningen mycket trevligare, men också fördel då man i markstrid kan se sig snabbt omkring. Sitter du exempelvis med laddat pansarskott kan du inte vrida kroppen lika fort och en huvudvridning underlättar i ett sådant läge.

Köpte min på eDimensional.com. Blev billigare så. Beställde med en TrackClip Pro som är ett tillbehör du fäster på ett headset med aktiv IR istället för kepsen. Denna kostar normalt 400:- i sig, men jag beställde TIR4Pro och denna Trackclip för sammanlagt 1700:- inklusive frakt från England.

Riktigt nöjd med trackclipen också, då man aldrig behöver bry sig om att plocka på kepsen, bara på med headsettet som vanligt och ut och lira!

Bra recension, vistt, känns aningen plastig, men den står ju o andra sidan still för det mesta...

Bab
Medlem

Efter att ha trånat väldigt länge har jag nu kört TrackIR 4 i ungefär en månad och det är en såndär pryl som när man väl börjar använda den kommer man aldrig klara av att vara utan. Den kommer till sin fulla rätt när man flyger men den är även användbar i andra situationer i spel. Precisionen är helt perfekt och röreöserna överförst helt mjukt. När det gäller själva tracking-förmågan saknar jag inte nått alls i den här produkten. Jag tycker den är fulländad. Den klarar ju att tracka i tre dimensioner. Jag hade personligen nästan noll inlärningstid och tyckte det känndes helt naturligt direkt från start.

Sedan är den inte sååå dyr. Jag beställde min TrackIR av eDimensional som har kontor i England. Inklusive skatt, frakt och en framgooglad rabatt-kod hamnade jag på strax över 1300kr bara. De svenska butiker jag kollade kunde ju ta sina förslag på 1995kr och allt va det va och stoppa upp i... uhm...

Jag har inte behövt konfigurera eller kalibrera min TrackIR 4 alls. Till de spel jag använt den med fungerade den klockrent med bekväm känslighet och acceleration direkt efter installaionen. Det enda jag gjort är binda en centreringsknapp i programmet.

Trackir låser på reflexer IR ljus och har inbyggda IR LEDs som "lyser" på dig och sedan känner den av det som reflekteras tillbaka. Jag fick med en liten plastställning med 3st reflexer som man sätter på den även medföljande kepsen. Reflexerna sitter placerade så att dom sitter olika långt från själva TrackIR enheten och därigenom kan den räkna ut rörelserna. Jag kan inte se att det är någo speciellt typ av reflexer annat än att dom är böjda så att en del av reflexerna alltid är vända rakt mot kameran när man tittar höger eller vänster. Det går säkert att köpa nån slags vanlig reflextejp och använda det. Jag har noterat att den "låser" på LEDs också så det går säkert att använda om man nu vill.

Jag är 100% nöjd med min TrackIR. Överlägset bästa prylen jag köpt sedan jag köpte HOTAS-joystick för 2-3 år sedan.

MEN man får nog se det som en produkt inriktad mot simmare även om det går att använda i FPS-spel också så är det inom flygsimulatorer den kommer till sin fulla rätt.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

12
Skriv svar