Skämmes tammefan

Skägg.
10 Chambers
Skämmes tammefan

Jag har ingen aning om vad som hände i den stridsbåt som under en övning körde in ett område där det sköts med skarp ammunition, vilket resulterade i att en vänpliktig blev ihjälskjuten. Men att skylla på att båtchefen verkställde en order som bara var "på låtsas", är i mina ögon jävligt fegt. Varför tog plutonchefen en sådan stor risk, fanns det någon som helst anledning till att testa föraren?

Värnplikten är en utbildning där det ska finnas utrymme att göra fel, utan att någon dör eller överhuvudtaget skadas. Det är skamligt att lärarna i det här fallet inte vågar ta ansvar för sin direkta medverkan till den tragiska händelsen.

#blogg


signatur
Inaktiv
Skämmes tammefan

"Låtsasorder" det var en jävligt märklig benämning på nått klantarsels morbida humor.

Alla övningar är väl på låtsas eftersom vi bevisligen inte ligger i krig med något land.

Däremot gäller alltid högre befäls order JUST för att man leker med skarp ammo och utrymme för egna tolkningar får bara inte finnas!

Riktigt pinsam förklaring, ett hån mot den förolyckades anhöriga.

Medlem

Hela meningen med utbildningen är ju att de värnpliktiga ska lära sig LYDA ORDER, att komma dragandes med att en vpl borde ha fattat att det inte var en riktig order låter som en efterkonstruktion.
Att ge en 'låtsasorder' som innebär livsfara har inte klangen av sanning.

Medlem

Sveriges Soldater söker spänning på annat håll. Inget krig? Skapa ett själv.

Medlem

Är det här en annan incident än den då en stridsbåt fick åka till undsättning av en segelbåt som höll på att åka in i målområdet och någon blev skjuten?

corporaln0ll, det är inget att skoja om. Bly som kommer flygande i din riktning är det mest humorbefriade du kan utsättas för.

Antikvitet

Du har inte all fakta på rätt sida Calle. Båtföraren var 25 år och försvarsanställd enligt DN, inte värnpliktig. Den omkomne däremot var värnpliktig, men maskinman.

Jag hyser en stilla undran kring hur ofta spelade order ges. Är syftet att pröva den enskildes möjlighet att stå emot en felaktig order så är det rent av kontraproduktivt. Om jag håller ett pansarskott på axeln och befälet pekar på min pluton och säger "skjut" så förstår jag (kanske) att det är dumt att göra så, men långt ifrån alla situationer är lika självklara.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av John:

Du har inte all fakta på rätt sida Calle. Båtföraren var 25 år och försvarsanställd enligt DN, inte värnpliktig. Den omkomne däremot var värnpliktig, men maskinman.

Jag hyser en stilla undran kring hur ofta spelade order ges. Är syftet att pröva den enskildes möjlighet att stå emot en felaktig order så är det rent av kontraproduktivt. Om jag håller ett pansarskott på axeln och befälet pekar på min pluton och säger "skjut" så förstår jag (kanske) att det är dumt att göra så, men långt ifrån alla situationer är lika självklara.

Korrigerat. Är hyfsat säker på att det var sagt så i de första uppgifterna. Om han är värnpliktig eller ej spelar heller ingen större roll, hans skuld är i sammanhanget den minsta.


signatur
Antikvitet

Det håller jag verkligen med om. I Försvaret ska man lyda order och den enda gången under min utbildning som det över huvudtaget var på tal att ifrågasätta en order var när vi gick igenom Genevekonventionen om vad som är kombatanter, vad som inte är det och hur man behandlar kombatanter som givit upp. Men en order i stil med "åk hit" ska man följa blint, man måste alltid kunna lita på att ens befäl ser en helhetsbild som man själv inte gör.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Medlem
Skrivet av John:

Det håller jag verkligen med om. I Försvaret ska man lyda order och den enda gången under min utbildning som det över huvudtaget var på tal att ifrågasätta en order var när vi gick igenom Genevekonventionen om vad som är kombatanter, vad som inte är det och hur man behandlar kombatanter som givit upp. Men en order i stil med "åk hit" ska man följa blint, man måste alltid kunna lita på att ens befäl ser en helhetsbild som man själv inte gör.

Att jag missat denna nyhete, kasnke för jag bor i england nu, i.a.f jag låg på AMF1 GBG 2007 och det var då aldrig snack om några "låtsas order" nog kunde du få en order att göra något, som du sedan fick fingera att du gjorde t.ex du kastar inte sjunkbomber i onödan, och du skjuter inte på dina egna, men om någon säger åt dig åk dit så gör du det. Någon stans i orderledet har det felat, om det är från skjutledaren som dirigerade elden eller om det var från övningsledningen är en annan fråga, hoppas det här följs upp ordentligt.


signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar