Funcom slopar sp-spel, pirater orsaken

Inaktiv

Jag tror på det som sägs att singelplayer spel är de som blir mest kopierade.
Medan MP spelen kopieras i mindre ex, varför för MP spelen funkar inte utan nyckel att lira online.
Jag tror det vore bättre om de tog bort nyckel kravet på singelplayer baserade spel, varför undrar ni det kanske?
För att som sagt singelplayer spel kopieras mest.
Om man tog bort kravet på en nyckel så skulle de data spelen få ett andrahands värde, där man kan köpa spelet, när man tröttnat på det kan man byta det, t,ex som xbox,ps spel osv inom game eller tvspels börsen.
För på så sätt får man en marknad, klara ett spel byt ut det mot nått annat få ca hälften i bytes värde.
Det är klart folk tankar data spel eftersom när man väl köpt ett data spel, tröttnat på det vem fan vill köpa det?
Det är det som är problemet inom data spel det finns ingen begagnad marknad inom det, det är därför det tankas.
(varför köpa nått jag inte kan sälja efter att jag tröttnat på det 10-15h senare, lika bra tanka skiten), så tror jag många tänker.
Jag t,ex köper nästan inga data spel alls, varför jag vill inte slösa pengar på skiten som inte kan säljas, jag köper xbox 360spel.
Sen å andra hand så finns det nästan inga data spel som lockar mig, bara BF2142 har jag köpt. Far Cry, och Splinter Cell 1 har jag fått gratis far cry med mitt grafik kort och Splinter Cell från en vän.

Medlem

Jag är studerande, jag har råd att köpa en film i månaden - men inte fan har jag råd med ett spel i månaden


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Stackars företag 1 nedladdning självklart = med ett förlorat köp.

Kan aldrig vara så att i minst lika många fall kan en nedladdning leda till ett köp. Nej allt är svart eller vitt. Dom gör det väldigt lätt för sig själva.

Medlem

Alltså, varför inte vända på frågan. Om det omöjligt gick att kopiera PC-spel. Skulle det då säljas mer PC-spel? Antagligen ja. Så att avfärda piratkopieringen som en icke giltlig anledning till att företag förlorar pengar känns bara barnslig.

Sen att man inte har råd att köpa ett spel i månaden rättfärdigar heller inte att piratkopiera. Lägger man undan en 30-40 kronor i månaden har man råd att köpa 1 spel om året. Vilket skulle ge 1 spel mer än vad man skulle köpa under det året än om man bara skyllde på att man inte hade råd. Samtidigt tror jag att man skulle uppskatta det enda spelet betydligt mer än om man hade en 30 nya piratkopior av nya spel som släpps under 1 år.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Sen som jag har sagt och flera andra vad är det som säger att man ska ha rätt att ha råd och köpa ett nytt spel?

Har man inte råd så får man spara så mycket det krävs så att man kan köpa ett spel.

Sen så går ju spelen ner i pris efter ett tag varför inte köpa spelet då?

Angående att piratkopiering att det funnits länge absolut men det var inte lika spritt förr dvs så var det inte lika påtagligt för spel utvecklare och spelutgivare.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:

Sen att man inte har råd att köpa ett spel i månaden rättfärdigar heller inte att piratkopiera. Lägger man undan en 30-40 kronor i månaden har man råd att köpa 1 spel om året. Vilket skulle ge 1 spel mer än vad man skulle köpa under det året än om man bara skyllde på att man inte hade råd. Samtidigt tror jag att man skulle uppskatta det enda spelet betydligt mer än om man hade en 30 nya piratkopior av nya spel som släpps under 1 år.

Sant - men här kommer problemet. Demos/Recensioner visar inte dig alltid om spelet är något för dig eller ej. Som jag nämt tidigare i en annan thread så finns det demos som varit kanon medan det fulla spelet varit skit och tvärt om då också förstås. Och recensionerna är svåra att lyssna på eftersom det är ganska individuellt om man gillar något eller ej. En recension kan prisa något till skyarna och sen visar sig det inte alls vara vad man trodde. Iofs, detta rättfärdigar inte kopiering - men därimot ger det en bättre förklaring till varför en del sysslar med det (tänkte mest på mig själv då..får väl passa på att påpeka att jag köper det som visar sig vara bra - är 100% övertygad om att jag inte påverkat spelmarknaden något negativt..tycker min spelsamling här på FZ borde vara bevis nog)'

Edit: Man kan väl i stort sätt säga att allt är inte bara svart på vit - det finns en grå zon som både de som kopierar och de som tillverkar spelen borde vara medvetna om.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

En glädjens dag, förhoppningsvis slipper vi smörja, lik det Funcom utvecklat hittils, i framtiden då.


signatur
Medlem

Jag kan bara ta mig själv som exempel.
Jag laddar hem spel, testar dom, oftast blir dom avinstallerade efter 2-3 dagar vilket i mina ögon inte är tillräckligt för att bränna 500 spänn på.
Däremot om jag verkligen blir imponerad av ett spel så köper jag det oftast. Senaste exemplet torde vara supreme commander. Jag laddade hem det, spelade det i en vecka, och köpte det.
Jag tycker ej att man borde få ladda hem ett spel och skita i att betala, däremot tycker jag att det skall finnas en period då du kan testa ett spel (säg 48h), och enkelt kunna bestämma dig för att dethär spelet vill jag ha / inte ha.
Det finns så himla mycket ren skit i spelväg nuförtiden, det är helt omöjligt att veta vad man vill lägga pengar på. Jag medger att jag säkert laddar hem 10-15 spel för varje jag köper, men jag spelar dom i medeltal 2h, och sen avinstallerar skiten. Jag skulle ALDRIG gå och köpa domdär spelen i butik, eftersom jag vet hur lite dom ger för pengarna.

Medlem

Förstår inte hur dom kan skylla på folk som laddar ner säger som dom flesta andra att jag laddar ner och testar gillar jag det så köper jag det annars så slänger jag det. Sen förstår jag inte hur en hel del spel kan vara så dyra.. Ta exempelvis sport/bil spel dom har ju ganska mycket reklam i sig tror inte utvecklarna ger bort det gratis precis... kolla bara vad 1 hel sida annons kostar i den lokala tidningen...

Medlem

Dessutom kanske bristande försäljning kan ha att göra med STARFORCE!!
Longest Journey är utrustad med Starforce och mer anledning behöver inte jag för att varken piratkopiera än mindre köpa.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Inaktiv

Well de får komma på en lösning, för piratkopieringen kommer inte försvinna.

När steam släpptes var jag arg för att det krävde att man var uppkopplad för att kunna spela singleplayer (ändå hade jag fast uppkoppling då), nu är jag inte like irriterad över det längre, jag har insett att de flesta personer har bredband eller liknande.

Lägg en onlineaktivering tillsammans med ett lägre spelpris, det är det enda jag kan komma på. Visst, det kan knäckas också, men man kan göra det för j*vligt krångligt ifall man släpper små uppdateringar till verifieringsmjukvaran mest hela tiden, och det skulle kanske inte ta allt för mycket utvecklartid heller.

Starforce är INTE svaret.

PS. Förresten, hur mätte de att 200.000 hade laddat hem det?

Inaktiv

När får vi nyheten: Spelbranschen slutar med spel, piratkopiering orsaken?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av Harpa:

Piratkopieringen har helt klart förstört mycket av det som var kul med spel förr. Jag vill ha stora boxar och lång väg hem, inge jävla piratebay.

tack så jä*la mycket att nån håller mig med till slut.

bort med piratebay och bort med pirater, och vilka bortförklaringar man hittar nere här:

- folk har inte råd att köpa spel.
- spelet har starforce därför säljs den dåligt
-blabla

alltså har folk inte råd att köpa spelet så ska dom inte snå spelet.

synd om spelutvecklarna, verkligen synd.


signatur

i want you

Medlem
Citat:

PS. Förresten, hur mätte de att 200.000 hade laddat hem det?

Det undrar jag med och hur många av dessa skulle köpt spelet om det inte hade funnits att ladda hem?

Medlem

Meeen *SUCK* då var vi här igen...
man KAN INTE OMÖJLIGT VETA hur mkt dom förlorade på piratkoipering, jag skulle GÄRNA vilja se deras kalkyler, måste vara rätt många fantasi siffror.

Ni som går på det dära, kan ni visa mig kalkylen dom möjligen kan ha använt? jag skulle så GÄRNA vilja se den......

Något vad detta börjar bli utjatat, har dom inget bättre o skylla på?

Dags o bojkotta funcom tror jag, litar inte på ett företag som tar siffror ur tomma intet.

(btw Supreme Commander tog BORT deras koperings skydd nyligen i senaste patchen och har ÄNDÅ aldrig sålt bättre..... hmm undrar varför!?)

Medlem

@arice <3

Starforce är väl bara rimligt egentligen, någon regering eller dyl. borde sponsra dem för att få fram en mindre buggig version.

"Vill man vara fin, får man lida pin", eller rättare sagt "Ladda ner spel ditt svin, men då får du lida pin"


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Hur stora skulle Windows varit idag om det inte vore för piratkopieringen?, Skulle Pc-explosionen varit så stor om det inte vore för internet? Skulle EA m.fl. varit så stora idag om det inte vore för internet? Tänker inte sticka under stolen med att säkert 70% av alla som laddar ner inte köper spelen... Men hur troligt är det att dom skulle ha gjort det i varje fall?

Världen är inte svart eller vit! Skulden ligger inte helt hos piraterna.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Dags o bojkotta funcom tror jag, litar inte på ett företag som tar siffror ur tomma intet.

Av hela ditt argument att dömma så känns inte du som en som någonsin köpt ett Funcom-spel. Så din bojkott gör nog varken till eller från. Om vi antar att det verklingen har laddats ner 200000 gånger så tror jag personligen att ett antal av dessa faktiskt hade köpt det spelet om dom inte fått det "gratis".


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av Excerion:

Dags o bojkotta funcom tror jag, litar inte på ett företag som tar siffror ur tomma intet.

Av hela ditt argument att dömma så känns inte du som en som någonsin köpt ett Funcom-spel. Så din bojkott gör nog varken till eller från. Om vi antar att det verklingen har laddats ner 200000 gånger så tror jag personligen att ett antal av dessa faktiskt hade köpt det spelet om dom inte fått det "gratis".

Sen tror vi säkert också att ett antal av dom där nerladdningarna faktiskt lett till ett köp också.

Medlem

Känns som om alla verkar bojkotta PC marknaden, SP iaf...

Iofs, det är en bra åtgärd för att få folk inse problemet.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag älskar dig

<3 "Welcome to the end of computer age, mwuhahahahahaha"

Medlem

Så det är fel av företagen att sitta och tro, men inte för oss här på forumet? Visst kan Funcom inte redovisa klara siffror över piratkopieringen, men vilken idiot som helst kan gå in på t ex piratebay och kolla hur många som leechar senaste spelet, eller hur? Därav kan man dra slutsatsen att "många gör det". Sen om det är folk som "aldrig skulle köpt spelet ändå" så spelar det ingen roll. Det är inte direkt så att du kan gå in på lokala elektronikaffären och bära iväg med en stereo som "du inte har råd med" utan att betala bara för att du inte har råd. Piratkopiering är stöld, inget annat. Det är inte mindre stöld bara för att det är enkelt och "anonymt".

Medlem

Hepp hepp. Det har redan sagt ett gäng gånger men jag har ett skriande behov av att också få säga det:

ETT-PIRATKOPIERAT-SPEL-BEHÖVER-INTE-INNEBÄRA
-EN-UTEBLIVEN-FÖRSÄLJNING.

Av två skäl: antingen så köper man det senare för att man gillar det (eller får bekanta att köpa det) eller så hade man aldrig köpt det ändå. Vad jag fösöker säga är att det inte går att dra slutsatsen att en hög andel piratkopierade spel har en så stor inverkan på intäkterna. I fallet med att plocka med sig en stereo är det en haltande jämförelse då du faktiskt stjäl en produkt som inte går att sälja till någon annan istället.

Jag kan inte påstå att jag kategoriskt försvarar piratkopiering även om jag säkert laddar hem ett par spel i månaden. Jag rättfärdigar min piratkopiering lite märkligt med att jag köper fler spel lagligt än jag laddar hem. Och om man jämför dem jag laddat hem och de jag köpt lagligt så uppskattar jag de lagligt köpta mycket mer och spelar dem MYCKET mer än de piratkopierade. Om jag verkligen vill ha ett spel (och som jag uppriktigt tror att jag kommer gilla) köper jag det alltid.

Ett exempel: Age of Pirates. Konceptet är ju lysande. Pirater och hela kitet. Problemet är att spelet i princip är helt jäkla ospelbart på grund av alla buggar. Jag skäms inte ett dugg för att jag har laddat hem det (och mirakulöst till slut lyckats att ens starta det (inte pga kopieringsskydd utan buggar)) och lirar det kanske timme i veckan. För mig är det betydligt mer omoraliskt att ta betalt för en sån produkt. Observera att jag lätt kommer köpa det om de sänker priset (och/eller patchar upp det ordentligt) eftersom jag trots allt gillar konceptet. Men det går knappt att spela det. Ett sånt spel förtjänar inga intäkter.

Nu säger jag inte att denna princip går att tillämpa på alla spel utan att man får göra en bedömning från fall till fall. Spelbranschen får i snitt 500-1000 spänn varje månad av mig (inklusive WoW-accountet och Live-avgiften) men jag vägrar att betala för undermåliga produkter eller för spel som jag testar i tre timmar och sen tröttnar på.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

En normal svensson klarar kanske av att kosta på sig ett spel i månaden, beroende på lön (Jag klarade knappt av med det, men jag hade dålig lön). Om du då räknar med att det släpps åtminstone ett par spel i månaden som man kanske vill spela så går ekvationen omöjligt ihop att kunna skaffa båda spelen med för lite pengar.
Alltså blir svensson tvingad att köpa endast ett spel, helst det "bästa" (vilket oftast brukar vara det som kostat på mest reklam).
Det andra spelet blir så aldrig köpt, och företaget har sålt ett spel mindre.
Men då är frågan, om svensson skulle tankat hem det andra spelet, upptäckt att det var ju skitkul. Kan man tänka sig att han kanske tippsar andra om det så att andra köper det, eller kanske till och med gör ett undantag nästa månad och köper detta spel istället för de andra två spelen som släpptes den månaden?

Självklart skulle det i en perfekt värld vara så att svensson har råd att köpa alla spel som släpps, men vi är långt ifrån en sådan värld.
Vad spelbolagen behöver göra är sänka priserna på spelen (egentligen inte spelbolagen, de får skiiiitlite pengar för varje sålt spel, det är distributörerna som tar det mesta av pengarna), på så sätt kan svensson ha råd med åtminstone två spel varje månad. Tyvärr lär inte priset på spelen kunnas sänkas heller, såvitt inte folk börjar köpa spelen över internet och ladda hem dem på det sättet.

Ialla fall, enligt min mening så är inte piratkopieraren den största skurken, utan den största skurken är det höga priset på spelen.

Detta är ju en snål attityd. Hur var det innan man kunde ladda ner så mycket liksom, då gick man o köpte spelen man ville ha, kunde man inte köpa de den månaden så tog man det nästan månad eller så sket man i det och spelade hos polaren i stället. Det är ju knappast en lösning att ladda ner spelen, inte konstigt att denna branchen är utvecklingshemmad när det kommer till nya ideer och spelformer. Samma skit som går runt åt efter år... med enstaka undantag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag förstår problemet. Men jag tror också samtidigt att många spel som laddas ner aldrig skulle ha köpts. För de allra flesta av oss krävs det rätt mycket innan vi bestämmer oss för att lägga ut 400-500 spänn. Piratkopior laddas ju ofta hem, just för att de är gratis. Jag tror inte att många pirater skulle ha velat köpt ett sådant spel ändå.

Bara en ny vinkling på problemet.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Inaktiv
Skrivet av Excerion:

(btw Supreme Commander tog BORT deras koperings skydd nyligen i senaste patchen och har ÄNDÅ aldrig sålt bättre..... hmm undrar varför!?)

Kanske för att Gas Powered Games har möjlighet till en helt annan sorts marknadsföring med THQ i ryggen jämfört med Funcom?

Det kan romantiseras hur mycket som helst om piratkopiering, men man ska ha jäkligt klart för sig att det inte drabbar monsterföretag som EA (som gick plus med ungefär 200 miljoner dollar förra året) utan mindre utvecklare, som inte kan få finansiell support till sina singleplayerspel på grund av utgivarnas rädsla för piratkopiering.

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Jag förstår problemet. Men jag tror också samtidigt att många spel som laddas ner aldrig skulle ha köpts. För de allra flesta av oss krävs det rätt mycket innan vi bestämmer oss för att lägga ut 400-500 spänn. Piratkopior laddas ju ofta hem, just för att de är gratis. Jag tror inte att många pirater skulle ha velat köpt ett sådant spel ändå.

Bara en ny vinkling på problemet.

Ny vinkling är det nog inte, tror vi haft detta argumentet upp tidigare - men det är sant vad du säger!
Kollar man runt så ser man snabbt att det är väldigt få "pirater" som inte köper de spelen dom verkligen vill ha och/eller fått chans att prova ordentligt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ingen ny uppföljare till The Longest Journey? Vad menas? Funcom tillkännagjorde ju Dreamfall Chapters häromveckan!!


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Inaktiv

Fy vad löjliga Fun Com är! Kan det vara mer barnsligt att skylla hela deras misslyckande på piratkopiering.

Piratkopiering ser jag mer som att kopiera ett recept. Du kan vara dum att betala 100 kr för en muffins eller skaffa receptet och göra muffinsen själv och spara massa pengar.

Fun Com måste anpassa sig till nya digitala tidsåldern, vill de inte det kan de gärna gå i konkurs. Det är är därför jag älskar Linux för där får man kopiera utan att ses som en langare av droger till minderåriga.

Medlem
Skrivet av ubuntuforlife:

Fy vad löjliga Fun Com är! Kan det vara mer barnsligt att skylla hela deras misslyckande på piratkopiering.

Piratkopiering ser jag mer som att kopiera ett recept. Du kan vara dum att betala 100 kr för en muffins eller skaffa receptet och göra muffinsen själv och spara massa pengar.

Fun Com måste anpassa sig till nya digitala tidsåldern, vill de inte det kan de gärna gå i konkurs. Det är är därför jag älskar Linux för där får man kopiera utan att ses som en langare av droger till minderåriga.

Njae..jag kopierar själv - men ditt argument är för mig något obegripbar - företagen behöver pengar för att komma utveckla fler spel, så enkelt är det. Att jämföra det med ett recept var något underligt och obegripligt (asso, jag förstår din poäng - bara det att jag inte håller med)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skriv svar