American McGee's Grimm

Inaktiv
American McGee's Grimm

Idag har jag avhandlat två episoder ur American McGee's nya serie, American McGee's Grimm. Som ett stort fan av American McGee's Alice lät den här serien som rena drömmen. Att göra en spelserie baserad på Grimms sagor var ju en genialisk idé.
Avsnitten jag spelade var A Boy Learns What Fear Is och The Fisherman and His Wife, man kan få tag på första avsnittet gratis via GameTap, efterföljande episoder är gratis i 24 timmar efter att de släpps. Jag har då alltså spelat det första och tredje avsnittet, eftersom att jag tyvär missat det andra som är Lilla Rödluvan.
Så hur fungerar spelet då? Infår varje avsnitt får du se en liten teater som återger den klassiska sagan, kommenterad av huvudpersonen Grimm, som tycker att allt är för sött och gulligt, med äckliga lyckliga slut och sockervaddssöta karaktärer. Så Grimm, styrd av DIG, hoppar helt enkelt in i sagan och börjar sätta American McGee's speciella lilla prägel på de söta historierna.
D.v.s blod, halshuggningar, mörker och äckel.
Gameplayet vill jag beskriva som en korsning av Katamari Daimacy och ett plattformsspel i 3D. Jag har dock aldrig spelat Katamari Daimacy, men jag vill tro att det är ungefär ett liknande system, för när du spelar Grimm blir saker han rör vid och är nära förvridet och äckligt, men bara småsaker i början, såsom gräset och blommor. Ju mer saker du förvrider, desto större saker kan du förvrida senare. Katamari Daimacy, utan dragningskraften.
Plattformsdelen är väldigt nedtonad och liknar helt enkelt American McGee's Alice. Själv skulle jag vilja se lite mer plattform, men grunden fungerar väl.
Genomförandet är dock inte exemplariskt. Det blir väldigt repetivt, väldigt samma sak hela tiden, och jag gillar inte det faktum att Grimm är den mest omogna och pubertala karaktären på den här sidan Warios framtädande i trailern till Super Smash Bros Brawl. Spelet lever till stor del på charmen. Men det gör inte så mycket, just tack vare att episodformatet. Det passar spelet perfekt helt enkelt och jag kommer att följa American McGee's Grimm så gott jag kan. Nästa avsnitt släpps 21:a Augusti och kommer att vara gratis i ett helt dygn, det kommer även att vara sagan Puss In Boots (Katten i Mästerstövlar) som behandlas i McGee-konverteraren. Passa på då du också.

#blogg


signatur

"Amatörer lånar, genier stjäl" - Kelet

Medlem
American McGee's Grimm

Charmigt litet spel, fast jag har en känsla av att man inte orkar spela alla episoder - själva sagan lyser igenom lite för lite när man väl spelar. Men visst är det skitkul att förvandla hela sagan till en mardröm, med panikslagna innevånare som springer omking :).

Medlem

"själva sagan lyser igenom lite för lite när man väl spelar."
Jo, jag håller verkligen med dig på den punkten, och så skulle de gärna kunnat lägga ner lite mer tid på the Dark Theatres i slutet av nivåerna. Känns lite ogenomarbetat helt enkelt.

1
Skriv svar