Prat om S.T.A.L.K.E.R.

Robot
Inaktiv
Prat om S.T.A.L.K.E.R.

Tror Stalker blir bra ändå. Tänk alla modds som kommer att komma sen


signatur

War never changes.

Tyckte det sista han sa var särskilt intressant. "What the game doesn't provide for, though, is level-ups - the player will have to develop skills of his own, rather than those of his character in the game."

Blir nog ett köp.

Medlem
Skrivet av zaphiren:

Tänk alla modds som kommer att komma sen

Beror väl på om det kommer en SDK


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tror jag har ett minne av att det skulle komma en SDK i samband med releasen eller lite senare, och att dem insåg att moddar var väldigt viktigt för ett spel

Tror som sagt, tror

Medlem

KLOCKRENT:
"Radiation sickness (you will see a characteristic visual effect and radiation sign on screen) makes you lose health very quickly, so make sure you've got anti-rad pills or vodka with you to cure the wounds."

Älskar ryss-stilen alltså, vodka fixar alla livets bekymmer.

Inaktiv

En SDK kommer ett tag efter release.

Det kommer antagligen handla mycket om att ha kunskap om världen, vapen och vilka grupper som är relevanta att gå med i och vilka man ska passa sig för, för att överleva.

Det är absolut ett givet köp för mig, eller rättare sagt har redan köpt det, väntar bara på att någon klämmer in det i brevlådan.


signatur
Inaktiv

ursäkta mej men vad är SDK? :S

Medlem

Software Development Kit

Medlem
Skrivet av danne1337:

ursäkta mej men vad är SDK? :S

sdk = software development kit

Edit: gah försent


signatur

Squeeze the trigger...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av danne1337:

ursäkta mej men vad är SDK? :S

FZ Wiki is your friend


signatur
Medlem
Skrivet av zaphiren:

Tror Stalker blir bra ändå. Tänk alla modds som kommer att komma sen

Varför skulle det komma massa mods? Tror man bör ställa sig frågan om det är värt att köpa ett spel just pga moddar, speciellt om spelet inte heter HL, Unreal eller Quake...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Man köper väl inte ett spel för moddarna som kanske kommer?


signatur

Nämen!

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av zaphiren:

Tror Stalker blir bra ändå. Tänk alla modds som kommer att komma sen

Varför skulle det komma massa mods? Tror man bör ställa sig frågan om det är värt att köpa ett spel just pga moddar, speciellt om spelet inte heter HL, Unreal eller Quake...

Jag tror starkt på att Stalker kommer få många moddar. Allt från enkla fixar (fordon) till nya spellägen (coop) Detta för att de kommer släppa en (som det är sagt) bra editor som ger fria händer till alla moddare, och zonen är ju ganska inbjudande till mods..

Skrivet av FL3JM:

KLOCKRENT:
"Radiation sickness (you will see a characteristic visual effect and radiation sign on screen) makes you lose health very quickly, so make sure you've got anti-rad pills or vodka with you to cure the wounds."

Älskar ryss-stilen alltså, vodka fixar alla livets bekymmer.

Aftershave bränsle medicin rengöringsmedel tändvätska blekmedel, vodkan används till mycket i ryssland. Lite synd att den bara används som läkemedel i Stalker..

Medlem
Skrivet av Grön:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av zaphiren:

Tror Stalker blir bra ändå. Tänk alla modds som kommer att komma sen

Varför skulle det komma massa mods? Tror man bör ställa sig frågan om det är värt att köpa ett spel just pga moddar, speciellt om spelet inte heter HL, Unreal eller Quake...

Jag tror starkt på att Stalker kommer få många moddar. Allt från enkla fixar (fordon) till nya spellägen (coop) Detta för att de kommer släppa en (som det är sagt) bra editor som ger fria händer till alla moddare, och zonen är ju ganska inbjudande till mods..

Alltså, hela problemet med spel som "verkar" inbjudande att modda för, är att de i det flesta fall görs av utvecklare och förläggare som faktiskt inte planerar hjälpa ett community att bygga upp moddar, genom att ständigt uppdatera spelet, släppa verktyp, uppdatera dessa, skriva tutorials etc (CS, DOD, Red Orchestra är bra exempel på hur moddare sammarbetat med utvecklarna för att skapa bra och framgångsrika/säljande moddar). Det spelar egentligen ingen roll om utvecklarna släpper sina bästa, finaste och lättaste verktyg om det slutar där, det finns många exempel på detta.

En till och ganska avgörande faktor är hur intresserade communityt är för att göra moddar (detta kan ju direkt kopplas till det ovannämda och eller hur bra orginalspelet faktiskt är ur box, inte 3 år senare när det patchas till fungerbarhet), samt hur bra de är på att skapa och sedan fullfölja sina projekt. Det blir svårare och svårare att göra "total conversions", speciellt med ökande kvalitetskrav som kräver ingående kunskaper i Max/Maya/XSI, Photoshop/Painter, zBrush, denmedföljande editorn, kodning i diverse språk, avancerad level-scriptning, kunna skillja difuse- från normalmap, etc. Allt detta finns redan i Quake/Unreal/HL-världen, samt att de spelens utvecklare starkt stödjer moddare och moddning av spelen. Det krävs nog ganska starka trådar för att slita dedikerade och bra moddare från dessa spel.

Det kommer alltid moddar av typen "pro" moddar som gör att man byter vapen snabbare etc, det brukar även komma coopmoddar av varierande kvalitet (ofta ganska dåliga om man ser coop som att spela "orginal SP" fast i MP), det är givet, ta och ge, detta är till största delen kodning och inte mer. Kodgurus som vill testa en ny motor och lära sig något nytt gör ju gärna sådant här.

Sedan så blir ju inte ett modcummunity stort bara för att spelet säljer bra, man kan nästan koppla mod-scenen till hur framgångsrikt MP-delen är, oavsett om det handlar om SP- eller MPmoddar. De som moddar måste känna, att för att underta ett stort modprojekt så måste de få något ut av det, knappast som att man lägger ett år med ett modteam och göra något skit häftigt till ett spel som knappast har spelare på nätet, SP är så isolerat.

Jag tror inte Stalker kommer bli ett stort mod-spel och köper man det i tron om detta begår man, av vad jag tror, ett misstag, men tiden får utvisa. Det samma gäller för Crysis mfl next-gen.

Nu orkar jag inte skriva mer, blev trött och förvirrad...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ett klart köp för min del. Ser kul ut även om grafiken känns lite 2005...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Hoppas med på detta spel... men eftersom det kommer samtidigt som PS3 så får det nog vänta lite... men köpa det det ska jag! Hoppas visserligen på en Demo oxå... det vore smutt!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

De e najs


signatur

tjenare!

Medlem

Har stora förhoppningar. Undrar hur de lyckades ta sig samman. Jag var så gott som säker att spelet var Vaporvware.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Blir nog kanon. Jag tror även på moddar p.g.a spelets "tema/atmosfär". I en mystisk "zon" så blir ju nästan vad som helst möjligt.

Skrivet av Grön:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av zaphiren:

Tror Stalker blir bra ändå. Tänk alla modds som kommer att komma sen

Varför skulle det komma massa mods? Tror man bör ställa sig frågan om det är värt att köpa ett spel just pga moddar, speciellt om spelet inte heter HL, Unreal eller Quake...

Jag tror starkt på att Stalker kommer få många moddar. Allt från enkla fixar (fordon) till nya spellägen (coop) Detta för att de kommer släppa en (som det är sagt) bra editor som ger fria händer till alla moddare, och zonen är ju ganska inbjudande till mods..

Tror det när jag ser det. Jag håller iallafall inte andan.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Final_Frontier:

Tyckte det sista han sa var särskilt intressant. "What the game doesn't provide for, though, is level-ups - the player will have to develop skills of his own, rather than those of his character in the game."

Blir nog ett köp.

Kunde varit kul med level-up for charen. Finns så mycket kul att påverka, t.ex. hur tyst man kan smyga, snabbt man kan ladda om o.s.v.

Nåja, man kan inte få allt.

Tack Hipshot, bra förklaring du gav. Egentligen är den enda moden man skulle se fram emot fordon iom att de ligger färdiga i koden. Sedan det Tex sa om att ladda vapnen snabbare, jag tror spelet skulle hänga sig om man försökte få honom ladda ak´n snabbare : )

Inaktiv

Ja, va fan, coop skulle ju va med från början...Nu får man vänta på en stinkande outvecklad buggig coopmod från mej själv...

[Tant Edit] Men alltid lär man sej nåt...:)

Inaktiv
Skrivet av Grön:

Tack Hipshot, bra förklaring du gav. Egentligen är den enda moden man skulle se fram emot fordon iom att de ligger färdiga i koden. Sedan det Tex sa om att ladda vapnen snabbare, jag tror spelet skulle hänga sig om man försökte få honom ladda ak´n snabbare : )

Jag menade att i början av spelet laddar man om långsamt för att sen bli bättre på det.

1
Skriv svar