Epic: Piratkopiering orsaken till konsolspel

Robot
Medlem
Epic: Piratkopiering orsaken till konsolspel

Well woo-pe-dedoo.

Sen hjälper det inte exakt att Microsoft knullar runt med PC-marknaden genom sitt Windows Vista.

Medlem

Hårt men sant.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

för det är ju inte stor marknad på konsolspels kopior! lol


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag tror en väldigt bra lösning ligger i att man måste aktivera spelen, lite som med Steam, samt att patchning kräver en riktig key.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Inaktiv

ja det håller jag med om Hipshot, keyn ska vara ett krav för att få komma åt forum, uppdateringar o allt annat godis

och sen finns det väl ingen större piratkopiering på next gen konsollerna, eller är det fixat? dvs går det lätt att tanka hem en image fil o sen bränna ut den och köra det på en moddad konsoll o vips så funkar det? har dom inte stoppat detta ganska rejält ändå?

iaf så ska man ju köpa dom spelen som man gillar, annars tar det slut någon gång, spelar väl ingen roll egentligen om spelen släpps som wäch dom flesta vet ju inte vad en .nfo eller .rar är ändå..

Medlem

samt att de slangar ut demo före hela spelet släpps osv.. när de flesta spel idag släpps utan att man fått testa demo eller nått så tankar man spelet för att testa det istället för att punga ut 500 spänn på något man inte vet hur det är.

sen när spelet väl ligger på hårddisken å man spelar det så köper man nog inte oftast orginalet heller, såvida spelet inte är über-bra (å hur många är det :/) eller kräver orginal-key för multiplayer osv.

dom har lite att skylla på sig själva, de måste tänka på att kunden vill ha't så bekvämt som möjligt, och de vill veta vad de köper.

edit: är lite som ThePinhead beskriver också, släpps en hel del ofärdiga produkter idag.. hade jag tex fått veta hur bf2's patchning skulle vara hade jag ALDRIG köpt spelet.

Inaktiv

De får väl sluta göra så icke-köpvärda spel då.


signatur
Medlem

Inte lika utbrett?
Spel till konsoller som PS/PS2/Xbox/GBA/GC/DC har rippats frisk i flera år.
Och redan nu rippas spel till Xbox360 & Wii.
Vänta bara tills speltillverkarna väljer att sikta in sig mer och mer på konsoll, då ska ni se att så gör även "piraterna".

Nåja, säger bara lycka till.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Inaktiv
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Vänta nu, du kritiserar företag för att du vill ha bättre spel? I vilken position ÄR DU som end-consumer att ställa krav? Du har endast friheten att välja vilka spel du köper. Du ska fan inte komma här och säga att utvecklarna får skylla sig själva.

Ni är helt otroliga. Jag har inga ord. Ni sitter här och rättfärdigar stöld. Ni är patetiska och korkade.

Medlem

Mycket gnäll också... Så lätt att köra med piratkortet när inte deras produkter går hem hos användarna. Tänker inte sticka under stolen med att jag har och laddar ner spel. Men oftast så spelar jag inte mer än nån timme och man inser rätt snabbt att man blivit extremt besviken om man köpt det. Men dom spel jag spelar regelbundet Europa Universalis 3 och WoW har jag köpt.

Medlem

Men för fan kan de sluta skylla på pirater nån gång.. alla minns ju när doom3 släpptes på nätet det slog väl nåt rekord i det mest nedladdade pc spelet eller nåt, ändå sålde spelet också rekord ute i affärerna.

Inaktiv

Ehm, det är konsumenten som HAR rätt att klaga. Vi HAR rätt att ställa krav. Om våra krav inte uppfylls köper vi ju inte spelen eftersom vi inte gillar dem.

Man kommer runt piratkopiering med smarta lösningar. DRM är inte det jag menar.

Bra spel klarar sig, jag gillar exemplet med Galactic Civilization 2 som utan kopieringsskydd lätt klättrade upp på Walmarts topplista och höll sig där ett tag.

Iramirion: Jag har FULLSTÄNDIG rätt att välja bland spelen, klaga på dem och ställa högre krav på utvecklarna, tycker jag inte att spelet är värt 499:- så köper jag det inte. Tolka det som du vill.

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Vänta nu, du kritiserar företag för att du vill ha bättre spel? I vilken position ÄR DU som end-consumer att ställa krav? Du har endast friheten att välja vilka spel du köper. Du ska fan inte komma här och säga att utvecklarna får skylla sig själva.

Ni är helt otroliga. Jag har inga ord. Ni sitter här och rättfärdigar stöld. Ni är patetiska och korkade.

Vem ska ställa krav om inte konsumenterna ? De själva ?

Medlem

"kunden har alltid rätt"

Medlem

Väntar bara på att Bethesda softworks ska komma ut och säga:

"The reason Star Trek Legacy had such poor sales, is because of all the pirate copying."

Då kan jag ge som svar:

"No, the reason it sold so poorly is because the game sucks. It was released prematurely and bug ridden."

Ibland får faktiskt spelutvecklare inse att alla pirater är inte onda. Många tankar som sagt spelen för att dom inte fått chansen att testa spelen genom något demo, för att få ett hum om hur fullversionen kommer vara.

Ett bra exempel: Command & Conquer 3 Tiberium Wars, har jag bara kört lite i demot, och kan helhjärtat säga att jag kommer köpa den när den släppts i fullversion. Vissa produkter som görs idag är faktiskt bra, men det är inte många


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av AkirA:

Inte lika utbrett?
Spel till konsoller som PS/PS2/Xbox/GBA/GC/DC har rippats frisk i flera år.
Och redan nu rippas spel till Xbox360 & Wii.|

Men det är fortfarande inte lika stor del som gör det till sina konsoller. För att spela piratspel på konsol så krävs det ofta någon chippning som kostar pengar att fixa och som förstör garantin. Pc spel är betydligt lättare att pirata.

Känns ju som att detta har pågått ganska länge. För knappast kan the sims vara det spel som spelas mest i hela sverige vilket det nästan borde vara om man kollar på försäljningssiffrorna i sverige.
Nej att tex sims alltid ligger högt på listan måste ju vara för att dom som vill spela sims också köper sina spel, medan spel som "gamers" mer gillar inte kommer lika högt på listan för att det piratkopieras i högre grad.

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Vänta nu, du kritiserar företag för att du vill ha bättre spel? I vilken position ÄR DU som end-consumer att ställa krav? Du har endast friheten att välja vilka spel du köper. Du ska fan inte komma här och säga att utvecklarna får skylla sig själva.

Ni är helt otroliga. Jag har inga ord. Ni sitter här och rättfärdigar stöld. Ni är patetiska och korkade.

I vilken position skulle man annars vara som konsument? Det hela har ju med efterfrågan att göra - man spelar den typ av spel man tycker om. Klart fan man har rätt att ställa krav på utvecklarna. Utvecklingen har gått framåt, vilket en del inte har märkt. Utvecklarna måste se till att ha en nära och bra relation med spelarna, på så vis kan man som spelare utveckla sympati och respekt för skaparna. Vissa spel köper jag, andra inte - eftersom jag känner att jag inte kan lita på utvecklarna.

Förresten är det inte stöld. Det kallas piratkopiering för att det är just KOPIERING, inte stöld. Hurvida det är olagligt eller inte kan disskuteras, och disskuteras redan. Skaparna av materialet är ansvariga för att produkten är bra, marknadsföring och att det säljer som det ska. Lagstiftning känns ibland som en "sopa problemen under mattan"- lösning.

Medlem

Det är ju bara att titta på topplistan över vilka spel som säljs mest. Listan domineras ju för jämnan av onlinespel (typ WoW och BF) eller spel som riktar sig till en grupp som inte kopierar lika mycket (Sims).

Single-player spel som riktar sig till män i 12-25 års åldern gör sällan något större intryck på listorna längre. Varför? Jo, detta är den grupp som kopierar mest.

För ett par månader sedan rapporterades i någon nyhet här om vilka spel som sålde mest i Nordamerika förra året. Ett fåtal PC-spel lyckades ta sig in i bottendelen av en topp-100 lista. Tacka fan för att utvecklare hellre söker sig till konsoll-marknaden.

Om denna utveckling fortsätter så kommer snart PC-marknaden vara en liten nisch-marknad för strategi- samt en del onlinespel.

Flera personer här påpekar att det minsann går att kopiera konsoll-spel också, men hur många är det som egentligen gör det? Minst 9 av 10 av de som köper konsoller gör det troligen på OnOff, Siba med flera utan att ens ha en aning om att chippade konsoller existerar.

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Vänta nu, du kritiserar företag för att du vill ha bättre spel? I vilken position ÄR DU som end-consumer att ställa krav? Du har endast friheten att välja vilka spel du köper. Du ska fan inte komma här och säga att utvecklarna får skylla sig själva.

Ni är helt otroliga. Jag har inga ord. Ni sitter här och rättfärdigar stöld. Ni är patetiska och korkade.

Hur korkad är inte du? Om vi inte får kritisera företagen så skulle vi få samma skräp varje gång.
Undantag från EA för dom lysnar inte på sina köpare. Så du borde bara hålla tyst.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det går att köra pirat på konsol också dock kräver det mer jobb än på PC du måste modda din konsol, du förlorar garanti osv och det finns ingen garanti heller att det kommer fungera i all evighet.
PC är det lättare att wärscha till.
ja tror mycket väl att det är en orsak att utvecklarna väljer konsol före pc.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

För er som säger att man kan ställa krav; tänk så här. Om du själv skulle göra ett spel/en produkt, då gör man ju något som man _vill_ göra, och sen får de intresserade köpa. Om "de" sen klagar och säger att produkten ska vara i en rosa färg, som inte alls går enligt dig, så ändrar väl inte du för att konsumenterna säger så?

Till en viss del kan man lyssna på konsumenter och ändra på sin produkt, men i de flesta fall så skapar man (tex ett spel) något som man vill, efter sina idéer och sen får de intresserade köpa. Jag skulle inte vilja att andra ska hålla på att ändra på mitt spel, så är precis som jag har gjort det =/

Medlem
Skrivet av Katana:

"kunden har alltid rätt"

Ja, och om "kunden" inte köper PC-spel blir det heller inte några PC-spel gjorda.

Off topic: Varför har denna nyhet en id-logga men inte den under?

Medlem

Hamachi är inte olagligt och han sa bara att hans polare körde pirat.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Flakmonkey

Tycker utvecklingen talar sitt tydliga språk... alla är ju överens om att företagen vill tjäna pengar, om de då skulle tjäna mer pengar på PC skulle de självklart släppa fler spel till PC. Nu går dock fler och fler företag över till konsol, inte alltid så att de enbart släpper till konsol, men åtminstone så att de släpper det till PC och konsoler. Varför gör de det? Självklart för att det ligger mer pengar på konsolmarknaden.

Sen om det beror på piratkopiering, eller att spelen till PC är mycket sämre än till konsol eller något annat är omöjligt att säga. Personligen tycker jag det dock är lite mystiskt att det hela tiden är spel som "kräver" att man köper spelen för att kunna njuta av dem till fullo (onlinespel) eller de som riktar sig till en publik där datorkunnandet kanske inte är alltför stort (barnspel, the sims, etc) som ligger i topp på försäljningslistorna... Visst kan andra spel ta sig in på listan, men de säljer ofta bra de första veckorna då de som alltid köper sina spel köper, men sen faller de som en tegelsten...

Skulle vilja se en undersökning där alla gamers svarade ärligt på om de äger klassiska spel som inte kräver att man köper dem... spel som tex Max Payne, System Shock 2, Thief, Riddick, etc etc... Jag tror faktiskt inte att det är så otroligt många fler som lirat The Sims än som lirat Max Payne som försäljningssiffrorna kan få en att tro...

Medlem
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Ja, för piratkopiering har inte funnits sedan långt innan internet.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Sixtyniner:

För er som säger att man kan ställa krav; tänk så här. Om du själv skulle göra ett spel/en produkt, då gör man ju något som man _vill_ göra, och sen får de intresserade köpa. Om "de" sen klagar och säger att produkten ska vara i en rosa färg, som inte alls går enligt dig, så ändrar väl inte du för att konsumenterna säger så?

Till en viss del kan man lyssna på konsumenter och ändra på sin produkt, men i de flesta fall så skapar man (tex ett spel) något som man vill, efter sina idéer och sen får de intresserade köpa. Jag skulle inte vilja att andra ska hålla på att ändra på mitt spel, så är precis som jag har gjort det =/

om jag skulle vilja att mitt spel ska sälja i gigantiska mängder så skulle jag definitivt lyssna på kunderna, för är ju dom som väljer om dom ska köpa eller inte.

gör jag ett spel där jag går helt efter mina egna tankar och idéer så förstår man väl om man inte är helt pantad att det finns en stor chans att ens idéer inte går hem hos folk, och inte många kommer att köpa't.

Medlem

Det va bättre (spel) förr...


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Görs fortfarande bra spel till PC.
Att lägga en ursäkt för att få piratkopiera håller inte i längden, ett brott är ett brott, gillar man inte spelet så låt bli, finns inget demo och du tvekar? Shit happens, pröva det hos någon kompis.

Slutidén är, även ifall spelet är skit så ger det en ingen rätt att piratkopiera skiten.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skriv svar