Sam & Max Episode 4: Abe Lincoln Must Die

Robot
Sam & Max Episode 4: Abe Lincoln Must Die

Det var en mörk och regnig februarikväll. Jag satt på mitt kontor med fötterna på skrivbordet och smuttade på en whiskey. Jobbet som privatdetektiv hade på senare tid varit ruskigt tråkigt och händelselöst. Hade jag verkligen valt rätt karriär här i livet? Jag hann inte fundera så mycket på det förrän det knackade på dörren. - Kom in, ropade jag och dörren gled upp.


Medlem
Testat - Sam & Max Episode 4

Hmm, jag vet inte riktigt om denna recension gav speciellt mycket, det enda jag förstod var att spelet var bra. Men varför? Förutom den enda meningen om att humorn var på topp

Medlem

Ok, jag kanske ska förklara mig här lite.
Att skriva en recension om sam och max episoderna blir bara svårare och svårare ju fler episoder man recenserat.
Det enda som ändras från episod till episod är handlingen och eftersom spelen är så pass korta så vill man inte avslöja för mycket av handlingen ändå. Därför:
Man kan inte skriva värst mycket om grafiken för det är samma grafikmotor som i de tidigare episoderna.
Man kan inte skriva värst mycket om ljud/musik eftersom det istort sett är samma ljud/musikstil som i de tidigare episoderna.
Man kan inte skriva värst mycket om handlingen (se ovan).
Then what?

Skulle man skriva om alla dessa saker så skulle varje recension av S&M-episoderna se i stort sett identiska ut.

Nu tog jag chansen/risken att rikta denna recension till de som redan är någorlunda insatta i fenomentet Sam & Max. Detta för att spelet faktiskt är del 4 i en serie och jag antar att de som läser recensionen därför antingen redan spelat (alla eller någon av) de tidigare episoderna eller iaf känner till Sam & Max.

Se det som en liten TV-serie. Man behöver sällan göra till exempel utförliga karaktärspresentationer när man ska skriva om de senare avsnitten då de som följer serien redan känner till personerna i serien.

Oj, nu skrev jag mycket...

jaja.

Over and out...


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Redaktör

Se även recensionen av avsnitt tre, som vi länkar till i slutet av texten, den ger lite mer bakgrund.


signatur
Medlem

Annorlunda skriven recension, för det positiva. Skönt att bryta det vanliga sättet att skriva på. Jag tror att episodrecensioner kan behövas skrivas på ett annorlunda sätt än vanliga spel. Iaf kortare recensioner.

Spelade igenom det för någon dag sen och håller med recensionen, rekommenderas. Samma sköna humor och äventyr fast i ny episod med ny handling. Kan knappt fatta att jag bara betalar 35 dollar för alla episoder, känns som ett ganska extremt bra värde.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Annorlunda skriven recension, för det positiva. Skönt att bryta det vanliga sättet att skriva på. Jag tror att episodrecensioner kan behövas skrivas på ett annorlunda sätt än vanliga spel. Iaf kortare recensioner.

Spelade igenom det för någon dag sen och håller med recensionen, rekommenderas. Samma sköna humor och äventyr fast i ny episod med ny handling. Kan knappt fatta att jag bara betalar 35 dollar för alla episoder, känns som ett ganska extremt bra värde.

Ja det är helt sjukt bra i förhållande till vad du lägger ut. Nu har jag bara spelat lite på denna episod men redan nu känns denna som en av de bästa so far!

Medlem

Är det inte bättre om ni drar alla episoder i samma skål sedan istället ?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Är det inte bättre om ni drar alla episoder i samma skål sedan istället ?

Fast problemet är att folk vill ju veta hur bra ett spel är före de köper. Om man recenserar det när alla episoder är ute så vet ingen hur bra de första episoderna är tills sista är ute. Måste vara dagens i-landsproblem.

Edit: "Sam & Max räddar en död president". Det är lite fel... egentligen 'dödar' man honom. Klart, ni kanske menar räddar han från livet

Medlem

Är det ett peka och klicka spel eller?
(Sorry, har inte spelat något spel i serien:()


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Det är nått fel här, när man klickar på länken till recensionen av Sam & Max E4 så kommer man till någon novell i högstadie-klass. Vänligen åtgärda.

Det enda relevanta är ju i princip detta:

"I denna del upptäcker hunden och kaninen att USA:s president blivit ersatt av en robot och genast är de en konspiration på spåret. Vi återser de gamla karaktärerna från de tidigare spelen: Bosco, The Soda Poppers och Sybil, bara för att nämna några. Humorn är på topp och denna del känns även lite längre än de tidigare delarna i serien. "

Resten...ja?

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Är det ett peka och klicka spel eller?
(Sorry, har inte spelat något spel i serien:()

Ja, det är ett peka och klicka-spel...

Medlem

Underhållande recension.

Inaktiv

Ser roligt utt

Inaktiv

Recensionen hade varit hyfsad om svenskan hade varit bra. Nu är det tyvärr inte så, det känns snarare som något som är skrivet av en kille på högstadiet, precis som Adestro säger.

Jag uppskattar nya grepp, men försök i varje fall att upplysa läsaren en smula mer om vad man faktiskt får när man köper det här spelet, och för guds skull - gör det på begriplig svenska!

Redaktör

Lunatic, du kritiserar två olika saker: språket och innehållet. Språkligt har texten få eller inga fel (vilket inte nödvändigtvis innebär att man måste tycka om den - men den är en bra bit bättre än "högstadieklass" på det området).

Innehållsmässigt bryter den kraftigt mot hur texter här på FZ brukar se ut. Jag korrekturläste recensionen och reagerade på just det, att den inte berättar särskilt mycket om hur spelet är. Men upplägget är i mitt tycke intressant, bryter mot vår informella praxis om vad recensioner ska innehålla och hur de ska vara utformade.

Kul med åsikter i ämnet, både positiva och negativa. Keep 'em coming.


signatur
Inaktiv

måste säga att denna recension nog var en av de bästa jag någonsin läst! detta kan bero på att jag känner till spelserien sen tidigare och endast behöver någon som säger om nästa del är bra eller inte. fast sedan måste jag säga att den va extremt rolig att läsa bara som text också


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Medlem

Intressant recension. Får dock hålla med om att sättet han valt att medla recensionen på är underhållande men för att det ska låta lite bättre borde recenscenten använt ett mer "avancerat" språk. Inte med svåra ord då utan en äldre och kanske lite "finare" Svenska, reagerade på t.ex valet av ordet "hetaste" precis i början av recensionen låter ej bra i det här sammanhanget och sätter en lägre nivå för resten av recensionen rätt tidigt. Men gillar verkligen det annorlunda sättet den är skriven på. Men nästa gång tänk igenom språket mer, blanda inte in "ungdoms" Svenska när du skriver något sånt här. Sen måste du nog till nästa gång se till att få in lite mer information om själva spelet och vad det är man ska lägga sina pengar på, som nämnts ovan. Annars bra jobbat!

Medlem

Ang. valet av mitt språk så är det tänkt att efterlikna det talspråk som användes i deckare från 30-40-talet. De var inte alltid grammatiskt korrekta eller använde sig av de "finaste" orden.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

1
Skriv svar