OMG FF FFS!

Medlem
OMG FF FFS!

Oh My God, Föräldrafritt alltså.

Fast det har jag haft länge.

Istället för att gå in i detalj på hur det har påverkat mitt liv (till det bättre) så tänker jag dela med mig lite av mina intryck från mina första timmar med Final Fantasy VII. Yay!

Jag trodde att det skulle vara mycket långa laddningstider (inför dussintals mellansekvenser) men där blev jag positivt överraskad. Övergångarna mellan förrenderat och spelgrafik sker mycket smidigt.

Att grafiken ser ut som skit var dock ingen underdrift. Karaktärerna ser ut som ett gäng legoklossar och jag antar att alla som spelat det här och älskat det undermedvetet plockat på sig Lego Star Wars för någon sorts nostalgifylla. (Gör en snabb check och hittar Lego Star Wars i spelhyllan - funkar resonemanget baklänges tror ni?). Bakgrunderna är helt okej rent designmässigt men det blir ofta att man får väldigt svårt att hitta i gröten. Spelet uppmärksammar mig till och med om att det finns en knapp man kan trycka på för att få upp en liten hand som pekar ut var min karaktär är någonstans på skärmen! Aj aj aj...

Det är ganska svårt att inte gilla björnen Barrett, som känns som en ganska fet ripp på Mr. T! Vilka härliga förolämpningar och mumlande babbel han stänker ur sig. Mycket trevligt.

Själva handlingen är ganska medryckande hittils, det måste jag erkänna. Det är alltid smart att lämna en massa fakta och händelser ute ur bilden till en början och sedan återberätta dem eller gestalta dem i tillbakablickar för att ge liv åt karaktärerna, och ens intresse i dem. Efter fem timmar vet jag att Cloud är en före detta SOLDIER-soldat, att han ville börja där som liten för att han såg upp till Sephiroth, och att något triggade honom att lämna elitförbandet. Nu är han en rebell for hire som "inte bryr sig om någonting längre".

Han fick snabbt inte mindre än två fala brudar på halsen men ingen av dem har utmärkt sig särskilt hittils - om man bortser från att Aeris är en "ancient" och verkar vara besatt av blommor.

Det mest irriterande av allt är den där "swirl"-effekten som sker när man råkar på en random encounter. My eyes, my eyes, vill jag skrika varje gång. Har inte behövt levla än dock - skönt.

Saker och ting gick just åt pipan, nån snubbe i kostym som kallar sig Reno sprängde just en hel sektor, (en by ungefär) och Aeris blev kidnappad.

Spelet växer på mig. Efter en timme var jag ganska sugen på att stänga av, efter en rad infantila konversationer och taffliga strider, för att inte tala om den tortyr mina ögon fick utstå. Men sedan blir allt så gemytligt, karaktärerna växer och intrigen börjar uppenbara sig.

Bra så.

Men var är Sephiroth?

Spänningen är olidlig.

#blogg

OMG FF FFS!

*insert chorus and cue music here*

Estuans interius
ira vehementi
Estuans interius
ira vehementi
Sephiroth
Sephiroth

Sors immanis
Et inanis
Sors immanis
Et inanis

Veni, veni, venias,
Ne me mori facias
Veni, veni, venias,
Ne me mori facias

Veni, veni, venias, (Gloriosa)
Ne me mori facias (Generosa)
Veni, veni, venias, (Gloriosa)
Ne me mori facias (Generosa)

Sephiroth
Sephiroth

*end*

Vad sa du ja? Just det ja, Sephiroth Han kommer, du behöver bara vänta.

FFVII har en medryckande story ja. Otroligt bra. Synd bara att materia systemet förstör spelet Då man lär sig det blir det alldeles för lätt.

Man behöver inte levla, det man behöver är oftast en annan strategi eller en annan combo av materia.

Men fan ta dig, nu då du sitter och skriver vill jag fan plocka upp FFVII igen, samt ta och skaffa Advent Children.

Oh well. *starts humming to one winged angel*


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Jag älskar Materiasystemet ;P Men vi tycker ju nästan aldrig lika.. eller hur Zetta?


signatur

It was my destiny to be here; in the box

Medlem

Materiasystemet var bra.

Ett tips senare: När du möter en fiende som heter typ Soldier 3rd, som har liknande kläder som Cloud fast blå och långa lancar, försök sno från dom. Mycket bra vapen.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Materiasystemet smiskar ju det mesta andra j-RPG har att komma med på stjärten, Overlord Z! Precis så balanserat man kan vilja ha det.
Kan du förresten sångtexten utantill? Jag VET att du är helt crazy isåfall! Heh.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Inaktiv

Sno är ju är alltid bra.
...eller man ska ju ta det lugnt och utforska alla ställen, men om man typ måste springa ut från nå ställe på tid så måste man ju sno sig.


signatur


signatur

Kittens are for real!

1
Skriv svar