Teh FF-experiment (experience?)

Medlem
Teh FF-experiment (experience?)

Jovisst kickar Final Fantasy VI fortfarande ass. Sitter och grindar med GBA-versionen och har oförskämt trevligt. Det är faktiskt första gången jag spelar om spelet sedan den där ödesdigra månaden 1997 då jag stiftade bekantskap med Locke, Terra, Shadow och gänget för första gången.

Det är självklart inte lika drabbande som det var då. Dels för att jag nu ser vissa pinsamheter i handlingen (men inte i dialogen, GBA-versionen har en grym nyöversättning), dels för att det hänt en hel del sedan dess med rollspelsgenren. Men visst håller det. Mer än så, till och med.

Det är än idag mitt favorit-rollspel, konstigt nog. Kanske är det den otroligt episka inramningen, karaktärerna (also known as Kefka), de fina pixlarna... Eller så är det stämningen. Musiken. Livsödena.

Nåja, nog med nostalgiskt babbel. Vad jag tänkte säga är att jag, efter att jag varvat Final Fantasy VI, tänkte ta mig an Final Fantasy VII. För första gången. Ever.

Yes, det är sant. Jag är en av de få (utvalda) som INTE spelat Final Fantasy VII. Jag har sett vissa bitar ur spelet hemma hos kompisar men aldrig, aldrig hållt i kontrollen och lotsat mig igenom mastodont-äventyret.

Därför kan det bli ett ganska roligt experiment. Jag har alltså ingen som helst nostalgi som kommer ivägen för hur det är att spela och uppleva Final Fantasy VII av idag. Så fort jag börjat kommer jag att skriva dagbok på bloggen och dela med mig av mina upplevelser. Så som jag ser dem.

Jag hoppas självklart att spelet kommer ge mig skäl att vara riktigt, riktigt elak.

Om en vecka kör jag igång. Då smäller det!

#blogg

Teh FF-experiment (experience?)

Elak?

Föråldrad grafik, fasta bakgrunder, ibland riktigt dåliga kameravinklar.
Finns gott om saker att racka ned på i FFVII.

Storyn dock om du kan sätta dig in i den så kommer du få en trevlig bekantskap.

Materiasystemet däremot... få mig inte ens att börja med det.

Hoppas inte du grindar för mycket i FFVI dock, då man ska vänta med det tills man fått Espers eftersom de då ger statusbonusar vid lvl upp.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

"Så fort jag börjat kommer jag att skriva dagbok på bloggen och dela med mig av mina upplevelser."

utmärkt. Ska jag kika på och kommentera.


signatur

lugn, dä ordner sig.

Zetta: Vet jag väl! Världen gick just under... Det är skönt när man bara behöver grinda typ två, tre ggr under ett rollspels gång. Det är lagom. Och så är FF VI.

flashbig: Fasligt grann bild du har på dig själv! Vilka färger!


signatur

Kittens are for real!

Så bra

Jag grindade ingenting alls då jag spelade FFVI. Det gick av bara farten ändå. Spelade, gjorde uppdrag, samlade karaktärer. Fick man levels som attan då man gjorde det.

Hoppas du väntade på Shadow, annars lär du har litet problem att få med honom Moraliska val tjena Square-Enix!!


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Skrivet av Overlord Zetta:

Hoppas du väntade på Shadow, annars lär du har litet problem att få med honom Moraliska val tjena Square-Enix!!

Jo tack, det där lyckades jag självklart missa! Trots att jag väntade förra gången... Typiskt, Shadow är ju coolast.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Oooh Final Fantasy VI. Började 6 år sen och har inte klarat... Hur som helst, jag lirade FF7 för första gången förra sommaren. Jag hade ingen nostalgi kopplad. Jag älskade det. Vad jag däremot hade var en massa recensioner och babbel om Livets Spel osv. Detta kan ju ha påverkat mig.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Börja om från början, börja om på nytt

Hoppas du har save fil i närheten.

Om man skulle ta och dra fram SNES och spela FFIII igen Eller varför inte spela PS konverteringen?

Därför jag inte kommer köpa det till GBA. Har det redan i två upplagor. Någon måtta på saker och ting får det vara.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem
Skrivet av Overlord Zetta:

Börja om från början, börja om på nytt

Hoppas du har save fil i närheten.

Om man skulle ta och dra fram SNES och spela FFIII igen Eller varför inte spela PS konverteringen?

Därför jag inte kommer köpa det till GBA. Har det redan i två upplagor. Någon måtta på saker och ting får det vara.

PS-versionen var riktigt seg.

Jag tänker lira klart det... Så småningom! Ska precis flyga upp till Sky continent. Får dock alltid spö påvägen.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Medlem

Du borde göra en artikel av upplevelsen istället.
Ha det som nån återkommande grej, där ni testar gamla ögonstenar idag och ser hur de står sig. Gärna av någon som spelar för första gången. Skulle kunna vara kul

Inaktiv

"fasligt grann bild du har på dig själv! Vilka färger!"

Då är jag desto nöjdare med min blogg-bakgrund.
tack förresten


signatur

lugn, dä ordner sig.

Medlem

Är espers permanent bundna till dom man givit?


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Kelet: Det är väl ungefär vad vi gör med "Under Skalpellen", men jag förstår att det finns en viss skillnad med ditt förslag.

Framförallt är det kul att läsa intryck från folk som spelar något de normalt inte brukar spela. Jag är ju ingen rollspelsnisse direkt, kan nog räkna alla rollspel jag spelat på mina tio fingrar (varav en hel hand är vigd åt SNES-rollspel).

Men visst, jag bollar vidare ditt förslag till Artikel-Alfred så får vi se vad han har att säga om det.

Alfred: Fånga!

Rubberchicken: Nej, tack och lov. Det hade kunnat bli ganska jobbigt.


signatur

Kittens are for real!

Eller ok, jag behöver nog några tår också.


signatur

Kittens are for real!

Se upp för den ofta usla översättningen av FFVII, Jonas Högberg! Den kan nog förstöra hela skiten för dig om du låter den. Låtsas att du är en 13-åring som inte har ett så bra grepp om engelskan än, så kanske det ska gå. Det är nog bäst att gå in i det hela med en viss naivism också, eftersom spelet (storymässigt) ganska ofta blir barnsligt löjligt på ett sådär klassikt japanskt vis. Detta var nånting jag fick upp ögonen för när jag nyligen spelade om VII:an för första gången på väldigt länge. Men du har ett fint spel att se fram emot iaf.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Usel översättning? Yummie...


signatur

Kittens are for real!

1
Skriv svar