Tillbaka, hemma igen

Medlem
Tillbaka, hemma igen

En månad i USA var riktigt skönt, glömde helt bort bloggen efter någon vecka. Ändå var det underbart att få komma hem, sova i sin egen säng och få sitta vid sin dator. Var i Florida en vecka först för att sen åka vidare till släktingarna i California. Var vid Oceanside några dagar och firade 4th of July tillsammans med släkt och enorma folkmängder som befann sig vid stranden. Därefter rörde vi oss ut till Bakersfield där släktingarna bor och gjorde diverse aktiviteter (Universal Studios och Six Flags Magic Mountain som båda är väl värda att åka till).

Nu när dollarn är billig så passade jag på att köpa lite prylar: en 500gb hårddisk, Stalker, Red vs Blue Complete Series box, Gigabitsnätverkskort för servern, Thinkgeek-prylar, m.m.

Skribblande i anteckningsblock blev det däremot som jag spekulerade, detta var vad jag skrev om på vägen hem:

Saknade från Sverige
Mina Beyerdynamic lurar - smålurar mäter sig inte.
Bredband - 56k var enda uppkopplingen och jag kan säga att jag inte saknar det.
Ordentligt vatten - kranvatten i Sverige är riktigt bra, bara att inse.
Inte-svettig-24/7 - 40 grader i skuggan blir väldigt jobbigt och AC finns bara inomhus.
Den gröna skogen - den är bra mycket finare än de öde markerna de har.

Saknar från USA
Amerikanska attityden - något som jag störde på mig direkt när jag kom tillbaka hem. I USA är folk öppna att prata med vemsomhelst, i Sverige försöker vi undvika varandra så mycket som möjligt. Att säga tack när någon t ex håller upp dörren är ovanligt och ögonkontakt är lika med döden här.
Starburst och skittles - riktigt gott godis som inte finns i Sverige.
Låga dollarn + rebates = allt är billigt!
In'n'Out Burgers - du har inte ätit hamburgare förrän du ätit på In'n'Out.
Bestbuy/Fry's Electronics - gigantiska elektronikaffärer med allt man vill ha.
Fresca och Mountain Dew - två goda läskedrycker, endast MD finns att hitta importerat.
Ismaskin i frysen - instant icecubes! Latemanspryl när man vill ha lite is.
Värmen - även om det lite väl varmt ibland så är det skönt när det inte regnar flera gånger i veckan som här i Sverige.

Där har ni det. Äntligen lyckades jag ta mig till USA, Mission Complete!

PS. Jag har kommit på Programmet för simulering och dataspelsutveckling här i Örebro. Boyah! DS.

#blogg

Medlem
Tillbaka, hemma igen

"Amerikanska attityden - något som jag störde på mig direkt när jag kom tillbaka hem. I USA är folk öppna att prata med vemsomhelst, i Sverige försöker vi undvika varandra så mycket som möjligt. Att säga tack när något t ex håller upp dörren finns är ovanligt och ögonkontakt är lika med döden här."

Jag håller med dig fullständigt, Svenskar är "fegisar" om man kan säga det så.

Medlem

Låter som en uberkul resa du haft ^_^

Skulle fan själv vilja dra till USA, reste för första gången i mitt liv utanför nordens gränser när jag för 1 månad sen var i London, och man fick ju mersmak. Men man skulle ju behöva känna någon där så man får se mer än om man går själv eller med en polare som är lyckligt ovetande om allting som finns att se och uppleva.


signatur

Videomupp

Medlem

Äntligen tillbaka! Get on blogging! Grattis till att du kom in på utbildningen!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Verkar som om det varit en riktigt trevlig resa ju

Har själv börjat spara ett antal tusen i månaden inför en resa till USA nästa år. Hade tänkt att göra en roadtrip... Får se hur det blir med den saken.

1
Skriv svar