Var det allt?

Inaktiv
Var det allt?

Det finns ett par saker man förväntar sig när man bänkar sig framför en E3-liveström. Nysprättad chipspåse, färskt kaffe och ett par peppade vänner att simultantjöta med. Gårdagens Microsoft-konferens blev ett misslyckande i de flesta av dessa anseenden - men det är inte den eftersmaken som sitter kvar nu.

Nej för inga chips, inget kaffe och en jävla massa tekniskt strul med både strömmar och chat (jävla FRA att se till att alla börjar använda halvfärdig kryptering!) kan riktigt hindra en att forma läpparna till det där härligt internettiga "meh":et efter Microsofts konferens.

"Bredd" säger någon.

"Visst" säger jag, "men på vilkas bekostnad?".

Gears 2 och Fable 2. Det är spelen Microsoft förväntar sig att vi lite mer hårdkärnade spelare ska ta med oss från konferensen och vara nöjda med. Mainstreamsatsningen med karaokespel (varför kan inte Inis få göra något originellt istället? Skandal, även om man kan dumpa egna mp3-filer i spelet), filmmakande och ruskigt fula Mii:s är helt logisk - men samtidigt också fantastiskt tråkig och förutsägbar. Jag förstår hur Microsoft tänker när dom öser beröm över sig själva och säger sig hittat en "oslagbar bredd och underhållningsfaktor", men själv kan jag inte låta bli att vara besviken.

Det spelar ingen roll hur spännande Fallout 3 och Resident Evil 5 är att se i äkta rörelse, det går liksom inte att luta sig mot multiplattformstitlar och tro att ingen kommer upptäcka att spelen kommer till åtminstone en annan maskin med. FF13-annonseringen är en enorm politisk och principiell seger, men betyder otroligt mycket mindre i verkligheten. I Japan - där Microsoft fortsätter bränna båtar - är spelet fortfarande Sony-exklusivt. Det är kanske inte så mycket en epic fail som det är ett sätt för Microsoft att bygga ut sitt varumärke för framtiden. Nästa generation kanske asiaterna fattar grejer med Xbox (och under tiden kan vi européer och amerikaner fundera över om vi vill sitta med FF13 på sex dvd-skivor eller en bluray)...

Jag är besviken, trots den dramatiskt inövade SQenix-teatern på slutet, för E3 ska handla om högt uppsatta drömmar och hintar om det där vackra som ligger ett par år bort*. Microsoft serverade en nykter rapport över det nuvarande räkenskapsåret och det var ett stort steg mot det där våldsamt tråkiga Nintendo gjorde förra året. Kaffekokaren är laddad och chipsen redan inhandlade, så nu håller jag bara tummarna för att besvikelserna blir färre ikväll.

*Final Fantasy 13 ligger med stor sannolikhet ett par år bort, men eftersom det redan hajpats i en handfull år så stärker det min poäng snarare än underbygger den

#blogg


signatur
Medlem
Var det allt?

Men Viva Piñata!

Fast jo, ändå...

Inaktiv

Mest underligt var väl att Bungie beslutade sig att lägga sin nyhet ett dygn efter Microsoft-konferensen. Vad betyder det?


signatur
1
Skriv svar