Begränsad PS2-bakåtkompabilitet på PS3 i EU

Robot
Begränsad PS2-bakåtkompabilitet på PS3 i EU
Medlem
Begränsad PS2-bakåtkompabilitet på PS3 i EU

det låter skumt :O, först blir den försenad hur mycket som helst i EU sen blir den sämre?!

Medlem

Åhh sony, vi gillar er :heart:

Eller inte, dra åt hellskotta.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Allt jag tänker just nu är: varför?

Om antalet ungefär kommer vara av samma mängd som xbox 360 har på sin lista så är det ett stort bakslag, många av mina xbox titlar fungerar inte.

Varför?

Inaktiv

Någon som har lyckats hitta nyheten hos Reuters?
Jag måste suga på att söka.

Hursomhelst:
Jag förväntade mig att det skulle komma, men inte så här fort.
Fördelen med att göra det i mjukvara är att maskinen blir billigare, samt att man eventuellt kan skala upp upplösningen.

Tänk på att även 90% är en begränsad mängd.

Inaktiv

Dom gör säkert så gott dom kan. Hoppas nu bara man kan spela Playstation spel också.

Medlem

Hmm...

Citat:

Sony kommer på Playstation 3:s europeiska releasedag, den 23:e mars, att släppa en lista över bakåtkompatibla Playstation 2-titlar. Med tiden kommer Sony att göra fler spel bakåtkompatibla genom konsolens nätverkstjänst.

Så först och främst, så tvingas vi vänta totalt 4 månader sen konsollen först släpptes i USA/Japan (November--->Mars). Och nu får vi reda på att ett stort antal av dom äldre spelen inte kommer fungera på den nya konsollen, men vi får inget veta om vilka som faktiskt fungerar, förrän man "köpt grisen i säcken".

Dom vet ju nu vilka spel som funkar, och inte funkar så varför inte släppa lista nu med en gång? Jo just det, här tänker ju Sony taktiskt: Få massa folk till att köpa konsollen, komma hem, packa upp den nya fina maskinen så försöker man starta flera av dom gamla spelena, varav 1 av 10 fungerar ungefär.

Släpper dom listan nu, så hade det kanske "ve och vasa" blivit så att många struntar i att köpa konsollen


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Phew... trodde att de skulle begränsa och aldrig utöka.

Men tur så hade jag fel! =>


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Men cry me a river för fan. Man köper väl inte PS3:an för att lira ps2-spel?

Medlem

Sony beter sej så illa mot europamarknaden att man nästan blir förbannad på de som köper konsolen ändå.

Skulle vara illa om sony visar sej ha rätt i sitt uttalande om att "europa inte bryr sej om förseningar, de köper ändå".

Inaktiv

Detta blir ju för fasen bara ljusare och ljusare


signatur

"We are the knights who say NI!"

Medlem
Skrivet av Hubbe:

Men cry me a river för fan. Man köper väl inte PS3:an för att lira ps2-spel?

nej bara lagom kul om man har 30 spel å knappt hälften funkar liksom..

Medlem
Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av Hubbe:

Men cry me a river för fan. Man köper väl inte PS3:an för att lira ps2-spel?

nej bara lagom kul om man har 30 spel å knappt hälften funkar liksom..

Jag antar att om du nu har 30 spel kvar också har ps2:an kvar. Annars är väl det inte världens mest genomtänkta beslut att göra sig av med den...

Inaktiv

Så då var det bestämt man importerar ps3 från usa för mindre pengar samt att man får mer kompabilitit samt mer spel. Svårt Beslut enligt mig--- NOT !

Beställ ps3 från usa / asien och sluta stöd PAL delen. Lika bra att dom fattar att vi inte vill behöva vänta på sakerna.

Inaktiv
Medlem
Citat:

"This move is significant, as it will have a positive impact on the PS3?s long-term cost profile." - David Reeves, president of SCEE

http://gamesindustry.biz/content_page.php?aid=23003

Citat:

"Rather than concentrate on PS2 backwards compatibility, in the future, company resources will be increasingly focused on developing new games and entertainment features exclusively for PS3, truly taking advantage of this exciting technology." - David Reeves, president of SCEE

http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=158696

Just nu känns det ju riktigt surt och ganska fult gjort av Sony. men sålänge spelen blir spelbara inom en snar tid är det inte super farligt, dock ännu en anledning till varför man ska vänta med månader/år innan man skaffar sig en PS3.

Sedan som svar till Hubbe: Det känns ju ganska onödigt att behöva sitta med en PS2 också, som man annars kunnat sälja för en slant.

Inaktiv

Tydligen har Sony plockat bort hårdvaru-emuleringen (det satt, fysiskt, en hel PS2 innanför skalet tidigare) och kör nu på software. Vad det betyder är att vi får en ny version av Playstation 3 till Europa med förhoppningsvis förbättringar utöver emuleringen.

Software kanske inte lyckas emulera lika många spel som hardware till att börja med men med tiden är jag säker på att antalet kommer förbättras. Förhoppningsvis kommer det även möjliggöra förbättringar för de emulerade spelen också. Vad sägs om högre upplösning till exempel?

Medlem
Skrivet av Hubbe:
Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av Hubbe:

Men cry me a river för fan. Man köper väl inte PS3:an för att lira ps2-spel?

nej bara lagom kul om man har 30 spel å knappt hälften funkar liksom..

Jag antar att om du nu har 30 spel kvar också har ps2:an kvar. Annars är väl det inte världens mest genomtänkta beslut att göra sig av med den...

Hört om erbjudandet att man får ps3an billigare om man byter in ps2an och 10 spel? Många som ja känner har gjort det. ps3 fanboys har gnällt på 360 BC så nu får de lite tillbaka, no more no less

Medlem
Skrivet av Kovski:

Sedan som svar till Hubbe: Det känns ju ganska onödigt att behöva sitta med en PS2 också, som man annars kunnat sälja för en slant.

Det sentimentala värdet på en ps2:a är mkt högre än vad du får ut i cash för det. Speciellt också då det inte finns dual-shock till 3:an.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Hört om erbjudandet att man får ps3an billigare om man byter in ps2an och 10 spel? Många som ja känner har gjort det. ps3 fanboys har gnällt på 360 BC så nu får de lite tillbaka, no more no less

Uppenbarligen har jag inte gjort det och om det nu gäller enstaka butiker eller butikskedjor kan det inte röra sig om särskilt många enheter av ps3:or som berörs av detta.

Sen - betoning på 10 spel ja. Hur många spel har du då kvar av din spelsamling? I min skulle inte särskilt stor del vara kvar och därmed är också sannolikheten att BC-problem på just dem spelen relativt liten. Och om vi nu tar med i beräkningarna att Sony faktiskt fixar dessa problem med uppdatering osv... ja, om ett visst spel nu inte fungerar - tough luck. Bit i det sura äpplet.

Din kommentar angående fanboys tänker jag för inte ens kommentera.

Medlem

Kanske är jag som är seg i skallen men vart står det att våran BC är sämre? Jag hittar bara att dom tänker satsa mer resurser på nya spel än gamla?

Medlem

Alltså. Vi i europa får alltså betala mer för en sämre ps3a än jänkarna o asiaterna Detta låter riktigt bra!

Medlem
Skrivet av Kloker:

Alltså. Vi i europa får alltså betala mer för en sämre ps3a än jänkarna o asiaterna Detta låter riktigt bra!

Alternativt vänta på prissänkning och uppdatering. Det är väl ingen som tvingar dig spendera pengar?

Flakmonkey

Låter helt klart oroväckande, men man får ju vänta och se hur listan ser ut i slutändan... och en mjukvarulösning behöver ju inte vara någon nackdel heller, se på hur det är på 360n där du kan köra spelen i högre upplösning... men men, kan vara ett stort slag i ansiktet, eller så kan det hela vara uppförstorat, får se den 23 mars...

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Låter helt klart oroväckande, men man får ju vänta och se hur listan ser ut i slutändan... och en mjukvarulösning behöver ju inte vara någon nackdel heller, se på hur det är på 360n där du kan köra spelen i högre upplösning... men men, kan vara ett stort slag i ansiktet, eller så kan det hela vara uppförstorat, får se den 23 mars...

Mjukvarulösningen har alltid varit planerad. Egentligen skulle inte hårdvaru-varianten ha funnits från början. Men hur som helst är det positivt att vi får en ny version av PS3 även om det innebär färre titlar som är BC. Hoppas bara Buzz och Resident Evil 4 som jag har liggandes fungerar, heh

Medlem
Skrivet av Hubbe:
Skrivet av Kovski:

Sedan som svar till Hubbe: Det känns ju ganska onödigt att behöva sitta med en PS2 också, som man annars kunnat sälja för en slant.

Det sentimentala värdet på en ps2:a är mkt högre än vad du får ut i cash för det. Speciellt också då det inte finns dual-shock till 3:an.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Hört om erbjudandet att man får ps3an billigare om man byter in ps2an och 10 spel? Många som ja känner har gjort det. ps3 fanboys har gnällt på 360 BC så nu får de lite tillbaka, no more no less

Uppenbarligen har jag inte gjort det och om det nu gäller enstaka butiker eller butikskedjor kan det inte röra sig om särskilt många enheter av ps3:or som berörs av detta.

Sen - betoning på 10 spel ja. Hur många spel har du då kvar av din spelsamling? I min skulle inte särskilt stor del vara kvar och därmed är också sannolikheten att BC-problem på just dem spelen relativt liten. Och om vi nu tar med i beräkningarna att Sony faktiskt fixar dessa problem med uppdatering osv... ja, om ett visst spel nu inte fungerar - tough luck. Bit i det sura äpplet.

Din kommentar angående fanboys tänker jag för inte ens kommentera.

Kolla min spelsamling här på FZ och där har jag inte med alla spel jag äger till ps2an. vilket är lika relevant som om hur många spel du skulle ha kvar. Skitsamma vilket för vissa kommer ha spel som inte kommer funka på sin ps3, endast för att vi är från europa, PAL området. Bra gjort sony, once again.

Medlem

Kan inte ens förstå folk som väljer att köpa konsollen här ist för att importera. Detta låter inte det minsta bra...

Inaktiv
Skrivet av Pooslice:

Kan inte ens förstå folk som väljer att köpa konsollen här ist för att importera. Detta låter inte det minsta bra...

Garanti

Medlem
Skrivet av Kloker:

Alltså. Vi i europa får alltså betala mer för en sämre ps3a än jänkarna o asiaterna Detta låter riktigt bra!

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Kan inte ens förstå folk som väljer att köpa konsollen här ist för att importera. Detta låter inte det minsta bra...

Sony tycker det är olagligt att importera ps3or

Flakmonkey

Uppenbarligen så används redan det här i PS3-devkitsen, om man ska tro Pirotic på eurogamer iaf Enligt honom tog han dessa bilder från FFXII när han spelade det på ett PS3-devkit... lite högre upplösning blev det ^^

http://www.pirotic.com/misc/highres.jpg
http://www.pirotic.com/misc/highres2.jpg

http://www.eurogamer.net/forum_thread_posts.php?forum_id=1&th... <--- tråden där ni kan kan läsa mer

Om man nu bara hade ett devkit som man kunde testa på

12
Skriv svar