Fast i brädspelsträsket - IGEN

Medlem
Fast i brädspelsträsket - IGEN

Brädspel är ju grymt roligt, det kan nog alla som provat på hålla med om. Gemenskapen, klurandet och Johan Martinssons min när han inser att jag spöat honom IGEN - svårt att klå.

Jag, Johan och Tommy (Rydling) träffas lite då och då och botaniserar bland brädspelens a till ö. Några favoriter är bland annat Arkham Horror, Settlers, Carcassone, Battlelore, Age of Empires III och nu senast Caylus. Det är nästan hela tiden absolut skitkul - även om Tommys flickvän Angelica vunnit lite VÄL mycket på sistone... (Vi tror hon är dopad.)

Så brädspel är the shit, helt enkelt. Har du inte provat det med dina vänner än har du missat något stort.

Jobbigare är när man fastnar för elektroniska brädspel. Jag har spelat Carcassone på 360 i ett halvår nu, nästan en gång om dagen. En otroligt bra konvertering.

Igår laddade jag ner Settlers of Catan också. Och har knappt gjort ett dyft sedan dess förutom att spela det. Det är ganska hemskt.

Men ganska skönt också.

Sommaren kan vänta.

#blogg

Inaktiv
Fast i brädspelsträsket - IGEN

Är det kul att spela även om man bara är två? Jag har inga vänner inom typ 40 mils radie


signatur

It was my destiny to be here; in the box

Medlem

Svea Rike! Finns inget annat spel där man kan vara så jävla elak mot sina polare :).

Skulle jag någonsin förlora?! Jag är ju för SM-mästare i Settlers nästan, dammit!

Förresten, när kommer det där Agricola egentligen? Hajpometern går ju i taket.

Skrivet av Fission Mailed:

Är det kul att spela även om man bara är två? Jag har inga vänner inom typ 40 mils radie

Det beror ju på spelet! Jag och min flickvän brukar spela kortspelet Citadels (medeltidsmiljö) eller Sagan om Ringen - Slaget om Midgård. Båda lämpar sig utmärkt för två (sistnämnda kan bara spelas med två).

Battlelore är också bara för två och skitkul.

Carcassone och Hansa är också kalas för bara två pers.

Bor du i Sthlm, gå till Science Fiction Bokhandeln och översta våningen, där ligger brädspelen i drivor.


signatur

Kittens are for real!

Skrivet av Johan Martinsson:

Skulle jag någonsin förlora?! Jag är ju för SM-mästare i Settlers nästan, dammit!

Förresten, när kommer det där Agricola egentligen? Hajpometern går ju i taket.

Åh, vad fint det ser ut. Fast lite lack blev jag när jag såg att det ligger femma på boardgamegeeks topplista och mitt favoritspel El Grande (som jag fick i födelsedagspresent!) låg sexa!


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Jag har paxat Agricola till brädspelstidningen Fenix, där jag skriver nån gång ibland. Det sades ju att Agricola skulle släppas i juni, men eh... nu är det ju juli? =(


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Skrivet av Jonas Högberg:
Skrivet av Fission Mailed:

Är det kul att spela även om man bara är två? Jag har inga vänner inom typ 40 mils radie

Det beror ju på spelet! Jag och min flickvän brukar spela kortspelet Citadels (medeltidsmiljö) eller Sagan om Ringen - Slaget om Midgård. Båda lämpar sig utmärkt för två (sistnämnda kan bara spelas med två).

Battlelore är också bara för två och skitkul.

Carcassone och Hansa är också kalas för bara två pers.

Bor du i Sthlm, gå till Science Fiction Bokhandeln och översta våningen, där ligger brädspelen i drivor.

Vore ju trevligt att hitta nått riktigt häftigt spel (AoE som brädspel låter ju heltufft!) så jag borde nog åka dit nån gång snart. Jag har precis flyttat 75 mil från Sthlm men jag kan säkert skaffa mig en sovplats nånstans. Humhum. Tack för tipsen!


signatur

It was my destiny to be here; in the box

Medlem

Age of Empires III är ett av mina favvobrädspel. Jäkligt komplext men lättspelat och med skitmycket player interaction. Spelet har tekniskt sett betydligt mer med Sid Meiers gamla Colonization att göra än rts-spelet Age of Empires III.

Och nu kom jag på att Sid Meiers Civilization IV: Colonization är åp gång! Skit vad coolt!


signatur

Vincere vel mori.

Nu vet jag inte om AoE III är så bra att köra för två? Tommy?


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Antog att det inte var det, eftersom du inte tipsade om det när jag frågade ;P Men det VORE heltufft att testa... hmm. Får tvinga alla SP'are att flytta till Norrland.


signatur

It was my destiny to be here; in the box

Medlem

Nä, Age blir nog rätt trist på två. Då finns det för mycket mark och handelsvaror som man inte behöver tävla om.


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

nån som spelat Starfarers of Catan? Spejsig jymdversion av Settlers.

Medlem

Har Arkham Horrors något med Lovecraft att göra, vad går det ut på och, på en skala från ett till tio, hur kul är det?

Ivalice_: Nope. Låter spejsat dock.

Kelet: Arkham Horror har ganska mycket med Lovecraft att göra, det bygger på hans andra världar och har en massa referenser till böckerna.

Det går ut på att spelarna ska SAMMARBETA för att stänga portalerna till andra dimensioner som öppnats för att inte falla offer för en av the Great Old Ones.

Arkham Horror är ganska roligt men svårt. Känns som ett av de spelen där man nästan måste ha rätt antal spelare för att det inte ska bli omöjligt att klara. (Även om man failar är det ganska kul.)


signatur

Kittens are for real!

1
Skriv svar